دکتر خلج طهرانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس مطرح کرد:

پیش‌بینی دستیابی به اشتغال ۲۳ هزار نفری در افق ۱۴۰۴

پیش‌بینی دستیابی به اشتغال ۲۳ هزار نفری در افق ۱۴۰۴
کدخبر : 557691

مدیرعامل این منطقه ویژه ایجاد زیرساخت‌های مناسب را سبب جذب سرمایه‌گذار جدید و افزایش تمایل سرمایه‌گذاران فعلی برای انجام طرح‌های توسعه‌ای می داند به طوریکه عاملی برای کاهش نرخ بیکاری در استان خواهد شد.

دکتر خلج طهرانی با اشاره به میزان اشتغالزایی به سبب طرح های اجرا شده در منطقه عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۵۰۰ نفر اشتغالزایی در منطقه ویژه خلیج فارس داشتیم و به طور کلی در حال حاضر ۱۳ هزار نفر در منطقه ویژه مشغول فعالیت هستند. پیش‌بینی ما این است که براساس اهداف افق ۱۴۰۴ این رقم اشتغال به ۲۳ هزار نفر برسد. با توجه به ۴۴ پروژه فعال در منطقه ویژه و مزیت‌های آن و همچنین میزان سرمایه‌گذاری‌های جذب شده، این هدف قابل دستیابی خواهد بود.

منطقه ویژه خلیج فارس، موظف به نقشی پررنگ‌تر در توسعه اقتصادی

وی افزود: منطقه ویژه خلیج فارس با احداث زیرساخت‌های جدید به دنبال جذب سرمایه‌گذار و ایفای نقشی پررنگ‌تر در توسعه اقتصادی کشور به ویژه با تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خواهد بود.

دکتر خلج طهرانی به اقدامات منطقه در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های توسعه ای و تامین زیرساخت ها در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، تعداد قراردادهای سرمایه گذاری در این منطقه طی سال ۱۴۰۰ به ۲۴ قرارداد به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار رسید. سال ۹۹  به تعداد ۹ طرح به ارزش ۳.۴ میلیارد دلار منعقد شد که سهم بالایی از ارزش قراردادها به طرح ۱۰ میلیون تن فولاد اختصاص داشت. تخصیص ۳۵۰۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار از دیگر دستاوردهای منطقه ویژه خلیج فارس در سال ۱۴۰۰ بوده است بعلاوه اینکه امورات جاری زیرساختها که وظیفه ذاتی منطقه ویژه خلیج فارس است به صورت مستمر انجام می شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در خصوص تأمین برق صنایع خاطرنشان کرد: در بخش تأمین برق صنایع، به شرکت‌هایی که مصرف برق بالایی دارند همانند شرکت‌های فولادی و فلزی، زمین‌هایی با شرط تأسیس نیروگاه‌های کوچک برای تأمین برق خودشان اختصاص داده شده است، این شرکت‌ها می‌توانند برق مازاد خود را به صنایع دیگر بفروشند. با توجه به اینکه در طرح تولید ۱۰ میلیون تن فولاد، تامین برق بر عهده خود شرکتهاست، به فولاد هرمزگان برای تأمین و تولید ۵۰۰ مگاوات برق، زمین اختصاص داده شده است. فولاد کاوه جنوب کیش نیز طبق تعهدی که به وزارت صمت داده موظف به تولید ۱ هزار مگاوات برق است. علیرغم تمام اقدامات شرکتها، منطقه ویژه نیز در جست‌وجوی سرمایه‌گذار برای احداث پایگاه برق برای سایت توسعه است. اتفاقات مثبتی نیز در این زمینه رخ داده و بناست با مشارکت منطقه ویژه و نیز برخی شرکت‌های فولادی در منطقه ۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید افتتاح شود که البته این طرح در راستای تفاهم شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی با دولت جهت احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه برق خواهد بود.

اقدامات در خصوص احداث زیرساخت‌ها

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با بیان اینکه در خصوص احداث زیرساخت‌های آب و گاز نیز اقدام‌های متعددی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از جمله این اقدام‌ها می‌توان به طرح انتقال پساب شهر بندرعباس به منطقه ویژه خلیج فارس و طرح‌های ایستگاه‌های ۱۰۰ هزار و ۳۰ هزار مترمکعبی اشاره نمایم که امیدواریم امسال یک ایستگاه جدید گاز با ظرفیت ۵۰ هزار مترمکعب در روز به ظرفیت‌های موجود اضافه کنیم. ضمن اینکه سال گذشته منطقه ویژه خلیج فارس به خط هفتم سراسری گاز کشور وصل شد و یک انشعاب جدید دریافت کرد.

وی ابراز داشت: برای توسعه طرح گاز، مشاور انتخاب شده و در حال دریافت تأییدیه از اداره گاز است، اگر تأییدیه‌ها را دریافت نماییم اسناد برای پیمانکار آماده است. در این بخش با توجه به این که خط صلح از شمال منطقه عبور کرده و میزان گاز مورد نیاز در سایت قدیمی، ایستگاهی بود که در سال  ۹۷ افتتاح شد، الان در این ایستگاه گاز برای تخصیص به شرکت‌های سرمایه‌گذار موجود است و همین‌طور در سایت توسعه نیز ایستگاه‌هایی برای تخصیص گاز وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود در آینده مشکلی نداشته باشیم.

خلج طهرانی در ادامه مجموعه اقدامات برای توسعه سایت جدید را مطرح کرد و گفت: به شرکت تأمین و توسعه زیرساخت خلیج‌فارس زمین برای مدیریت پساب بندرعباس اختصاص داده شده و در حال حاضر این شرکت مخازن را نصب کرده و پیشرفت خوبی داشته است. این شرکت توزیع آب را در سایت توسعه به عهده خواهد گرفت و بر اساس برنامه‌های شرکت، آب را به صنایع درب کارخانه تحویل می‌دهد. اگر میزان سرمایه‌گذاری به حدی باشد که این آب جوابگو نباشد پیش‌بینی‌های لازم برای آب‌شیرین‌کن‌های دریا نیز انجام شده است.

نحوه تخصیص ۳۵۰۰ میلیارد تومان در زیرساخت

وی اظهار کرد: ایمیدرو اعتبارات خوبی را جهت توسعه زیرساخت‌های منطقه ویژه خلیج فارس برای جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید اختصاص داده و این اعتبار بتدریج در چهار تا پنج سال آینده هزینه خواهد شد تا بستری مناسب برای ترغیب سرمایه‌گذاران جهت حضور در این منطقه فراهم آورد.

دکتر خلج طهرانی ضمن اشاره به نحوه تخصیص ۳۵۰۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار برای توسعه زیرساخت‌های منطقه ویژه خلیج‌فارس، گفت: با توجه به مصوبه ایمیدرو بنا شد ۳۵۰۰ میلیارد تومان در این ۵ سال بر اساس زمان‌بندی و تقسیم‌بندی اولویت پروژه‌ها به منطقه ویژه داده شود.

وی تاکید کرد: توسعه سایت جدید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های منطقه ویژه خواهد بود و در این زمینه نیز به دنبال احداث و تکمیل راه‌های دسترسی به ویژه پل دسترسی سایت قدیم به سایت جدید هستیم تا با اتصال این ۲ بخش به یکدیگر، زمان حضور سرمایه‌گذاران در سایت جدید کاهش یابد.

چالشهای منطقه ویژه خلیج فارس

وی به چالشهای موجود در منطقه پرداخت و گفت: در حال حاضر یکی از چالشهای ما بحث ورود کالا به منطقه ویژه خلیج فارس مستلزم ثبت سفارش است که البته نباید اینطور باشد چراکه مناطق ویژه براساس قوانینی تسهیلگر تعریف شده اند و مستثنی از قوانین سرزمین هستند و یک مزیت منطقه ویژه واردات آسان مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات به منطقه بود و اقدامات قانونی همچون ثبت سفارش و وارد گمرکی در راستای واردات به سرزمین اصلی وضع شده بود. مورد دیگر مالیات ارزش افزوده است که فعالان منطقه از آن معاف بودند ولی امسال مجدد اجرایی می شود. همچنین عدم تصویب تعرفه های مناطق ویژه از موضوعاتی است که باید ابلاغ گردد تا بتوانیم منابع و مصارف را برنامه ریزی کنیم .

همکاری با دانش بنیان ها

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس در خصوص برنامه منطقه ویژه برای گسترش همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، بیان کرد: هرچند که تاکنون درخواستی از سمت دانش‌بنیان‌ها برای همکاری ارسال نشده است اما این امکان برای منطقه ویژه وجود دارد از تمهیداتی که در منطقه وجود دارد به شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اختصاص داده شود.

خلج طهرانی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس از اواخر سال گذشته در زمینه حمایت از طرح‌های دانش‌بنیان و موسسه‌های دانش‌بنیان برنامه‌ریزی کرده است. منطقه ویژه ساختمانی در بندرعباس دارد که بناست با همکاری دانشگاه هرمزگان به ریاست آقای صادقی به‌صورت کنسرسیوم به مرکز دانش‌بنیان و فناوری نوین تبدیل شود. خلج تهرانی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس وظیفه منطقه ویژه اقتصادی را پشتیبانی و رفع دغدغه از بخش تولید دانست.

 

روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: