نگاهی به دست آوردهای سفرهای سعید محمد به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

 نگاهی به دست آوردهای سفرهای سعید محمد به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
کدخبر : 558179

قطعا با حمایتهای بالادستی از دکتر سعید محمد و همینطور اجرای کامل قانون 65 احکام توسعه کشور سعید محمد می تواند با مدیریت جهادی و توسعه مناطق آزاد فعلی و جدید را به سرعت پیش ببرد.

«سعید محمد»پس از انتصاب  به عنوان دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و اقتصادی از جمله مدیرانی بود که از ابتدای حضور در دبیرخانه دائم به حوزه های مختلف محل ماموریت خود سرکشی می کرد و ثمر این سفرها دستاوردهای مختلف و بسیاری بود.

افتتاح ۸۲ طرح صنعتی، عمرانی و کشاورزی  در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ،افزایش آمار صادرات از مناطق آزاد به خارج از مرزهای کشور به  یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار و از مناطق ویژه اقتصادی به ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار که همگی مربوط به تولیدات مناطق است  و نشان از تبدیل مناطق ازاد به سکوی صادراتی به جای وارداتی است.

   همچنین تراز تجاری در مناطق ویژه اقتصادی در سال ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیارد دلار رسید در حالی که  این رقم در سال ۹۵ حدود ۹۰۰ میلیون دلار منفی بود؛ ولی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ تراز تجاری مثبت شد.

 همچنین در بخش سرمایه گذاری ،سرمایه گذاری ۳۶ هزار میلیارد تومانی در مناطق آزاد تجاری و ۶۴ هزار میلیارد تومانی در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده که مجموع آن به ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه‌گذاری داخلی رسیده است.

 از جمله  مشکلات مناطق ازاد تجاری  و ویژه اقتصادی در سال‌های گذشته ،معاملات ملکی بسیاری شکل گرفته و در ابهام قرار داشت که با بررسی‌های حقوقی به آن‌ها رسیدگی شد و بر همین اساس از شهریورماه سال گذشته تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار متر به ارزش ۸۳ هزار میلیارد تومان که نزدیک به رقم بودجه عمرانی کشور است با روش‌های حقوقی و قضایی به نفع مناطق آزاد برگشته است و در سال جاری بیش از این میزان  بازخواهد گشت.

 افزایش تعداد مناطق ازاد در کشور نیز یکی دیگر از دستاوردهای سفرهای سعید محمد است در کشورمان  با توجه به سیاست های توسعه ای هشت منطقه آزاد در کشور وجود دارد  که هفت منطقه از جمله اردبیل، قصر شیرین، مهران،‌ بوشهر، زابل و اینچه برون نیز مصوب و در حال راه اندازی است همچنین هم اکنون  ۳۳ منطقه ویژه اقتصادی داریم و ۴۶ منطقه دیگه نیز باید ایجاد شود.

 افزایش مشارکت بخش خصوصی  در طرح های توسعه ای یکی دیگر از دست اوردهای سفرهای استانی سعید محمد است هم اکنون در طرح های توسعه ای  ۱۰ درصد از کل هزینه های توسعه ای و زیرساختی توسط دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تامین می شود و ۹۰ درصد دیگر توسط بخش خصوصی و در عوض یک واحد هزینه، ۹ واحد سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

اشتغال افرینی و مبارزه با بیکاری نیز یکی دیگر از برنامه های سعید محمد است که در سفرها به آن  توجه جدی شده است در زمینه ایجاد شغل ۵۳۱ هزار شغل مستقیم ایجاد شده که ۳۶۰ هزار شغل مربوط به مناطق آزاد و ۱۷۱ هزار شغل مربوط به مناطق ویژه اقتصادی است.

 هم اکنون دو هزار و ۵۳۰ واحدهای تولیدی فعال در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر هستند که یک هزار و ۷۷۰ واحد آن در مناطق آزاد و ۷۵۴ واحد آن در مناطق ویژه اقتصادی واقع شده است و بیش از ۴۷ هزار واحد صنفی مستقر هستند و دو هزار و ۳۰۰ واحد خدماتی تخصصی مانند پولی، لجستیکی و بانکی فعالیت می کنند ارزش تولیدات واحدهای مستقر در مناطق آزاد در سال ۱۴۰۰ به ۵۹۲ هزار میلیارد تومان رسید که ۴۷ هزار میلیارد تومان آن در مناطق آزاد و ۵۴۵ هزار میلیارد تومان آن در مناطق ویژه  اقتصادی بود.

یکی دیگر از مهمترین بخشها در مناطق ازاد مبحث گردشگری است   نوروز ۱۴۰۱چهار میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر به این مناطق  سفر کردند که این رقم نسبت به نوروز سال ۹۸ و پیش از آغاز کرونا رشد ۳۰ درصدی را نشان می دهد.

  توجه به محیط زیست نیز  از دیگر موضوعاتی بود که سعید محمد در سفرهای خود به آن  توجه کرده است بعد از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۱۳۹۷، مناطق آزاد نیز واردات خودرو نداشته است  و یا پیگیری های صورت گرفته  حدود دو هزار و ۵۰۰ خودرو که  در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار داشتدر اختیار مناطق آزاد قرار گرفت

 همچنین با پیگیری های انجام شده قرار بر این شد که ۲۰۰۰ خودرو برقی تا سقف ۲۰ هزار دلار وارد کیش و قشم شود که با توجه به برقی بودن این خودروها، سقف خودرو برداشته شد و واردات این خودرو برقی منتظر تدوین شیوه نامه وزارت صمت است.

ایجاد بانک آف‌شوردر کیش یکی دیگر از برنامه های سعید محمد است   با راه‌اندازی این بانک ایرانیان خارج از کشور می توانند ارز خود را برای سرمایه گذاری مناطق آزاد به کشور بیاورند و با توجه به تحریم ها با مشکلی مواجه نشوند.

 سعید محمد علاوه بر سفرهای داخلی سفرهای  نیز به کشورهای همسایه داشت  که ثمره آن  نهایی شدن ایجاد  مناطق آزاد مشترک با کشورهای همسایه  همچون قطر، ارمنستان و عمان و بررسی  ایجاد مناطق ازاد با روسیه، سوریه و اقلیم کردستان  است همچنین قرار است با قطر برای برگزاری و میزبانی مشترک جام جهانی فوتبال همکاریهای مشترکی انجام بشود.

قطعا با حمایتهای بالادستی از دکتر سعید  محمد و همینطور اجرای کامل قانون ۶۵ احکام توسعه کشور سعید محمد می تواند با مدیریت جهادی و توسعه مناطق آزاد فعلی و جدید را به سرعت پیش ببرد.

 

مرتضی بلوکی کارشناس رسانه

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: