نگاه به داخل، سیاست اصلی سیمیدکو/فرصت‌سازی برای توسعه همه‌جانبه

نگاه به داخل، سیاست اصلی سیمیدکو/فرصت‌سازی برای توسعه همه‌جانبه
کدخبر : 558594

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان مواد اولیه زنجیره فولاد ایران به شمار می‌آید.

رشد آمار تولید کنسانتره و حرکت در مسیر ایجاد ارزش افزوده بیشتر از طریق تولید گندله موجب شده است تا این شرکت رشد قابل توجهی را در سطح درآمدها و سودآوری خود تجربه کند. سال ۱۴۰۱ «تولید: دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده، اما سیمیدکو از مدت‌ها قبل، تکیه بر توان و تجربه متخصصان داخلی را اولویت سیاست‌گذاری‌های خود قرار داده است. حمایت و همکاری سیمیدکو با شرکت‌های دانش‌بنیان در سال‌های اخیر موجب شده است تا فرصت مناسبی برای رونق فعالیت‌ها و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح استان و کشور  شکل بگیرد.

زنجیره و صنعت فولاد ایران در سال‌های اخیر، به رغم موانع متعدد، با سرعت بالایی در مسیر توسعه، اعتلا و نقش‌‌آفرینیِ هرچه ‌بیشتر در اقتصاد کشور حرکت کرده است. با این حال، به نظر می‌رسد که تداوم روند فعلی مستلزم سیاست‌گذاری مناسب‌تر از سوی نهادهای بالادستی در خصوص بهبود شرایط زیرساختی و توازن بیشتر حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد است؛ به‌ویژه که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، یکی از ریسک‌های مهم تحقق چشم‌انداز این صنعت برای تولید ۵۵ میلیون فولاد در سال ۱۴۰۴ کمبود مواد اولیه و تامین آن است که این امر از عدم توازن توسعه حلقه‌های مختلف این زنجیره، به‌ویژه در حوزه بالادست، نشئت می‌گیرد. به نظر می‌رسد که لازم است رویکردی جدی‌تر در خصوص تقویت بخش بالادست زنجیره فولاد اتخاذ شود تا بتواند تضمین‌کننده تولید پایدار این صنعت در سال‌های آتی باشد.

شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد (سیمیدکو) یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد اولیه زنجیره فولاد ایران محسوب می‌شود. خط تولید کنسانتره این شرکت، که در سال ۱۳۹۷ شروع به کار کرد، از ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنسانتره برخوردار است. محصول این کارخانه با بالاترین کیفیت در سطح جهان و با عیار ۸/۶۷ درصد تولید می‌شود.

گفتنی است سیمیدکو در خردادماه سال ۱۳۹۹، با هدف تکمیل زنجیره ارزش محصولات، کارخانه گندله‌سازی با ظرفیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن را به بهره‌برداری رساند. آغاز به کار این مجموعه، که با سرمایه‌گذاری حدودا ۱۱۵ میلیون یورویی راه‌اندازی شد، برای بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شغل کرد.

ارتقای بازده فروش در سایه ارتقای تولید

نگاهی به عملکرد سیمیدکو در سال‌های اخیر، حاکی از روند رو به رشد آمار تولید این شرکت است، به طوری که تولید کنسانتره این شرکت، که در سال ۱۳۹۷ حدود یک میلیون و ۶۰۹ هزار تن بود، در سال ۱۴۰۰ با رشدی حدودا ۳/۵۶ درصدی به بیش از ۲میلیون و ۵۱۶ هزار تن رسید که این امر به معنای عبور تولید کنسانتره سیمیدکو از ظرفیت اسمی بود. همچنین با بهره‌برداری از کارخانه تولید گندله، در سال ۱۳۹۹، این شرکت یک میلیون و ۱۳۰ هزار تن گندله تولید کرد. آمار تولید گندله سیمیدکو در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نیز، با رشدی ۵/۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، به حدود ۵۷۵ هزار و ۴۶۱ تن رسید.

با توجه به روند افزایشی تولید سیمیدکو در چند سال اخیر، ثبت رکوردهای جدید در تولید و فروش کنسانتره سنگ‌آهن و گندله این شرکت در سال ۱۴۰۱ دور از ذهن نخواهد بود؛ روندی که تاثیر قابل توجهی بر عملکرد و شاخص‌های مالی و سودآوری این شرکت دارد.

نگاهی به صورت‌های مالی سیمیدکو نشان می‌دهد که درآمدهای عملیاتی این شرکت در حدفاصل‌ سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بیش از ۳۱۹ درصد رشد داشته است. گفتنی است که درآمدهای عملیاتی این شرکت در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نیز رشدی ۱۵۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد. افزایش چشمگیر درآمدها، در کنار رویکردهای اتخاذشده توسط سیمیدکو در خصوص ارتقای بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها و بهای تمام‌شده محصولات، موجب شده است که سود عملیاتی این شرکت در حد‌فاصل سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ رشدی حدودا ۶۱۵ درصدی را تجربه کند. گفتنی است که سود عملیاتی این شرکت در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۹۰درصد رشد داشته است.

بازده فروش یکی از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی مالی بنگاه اقتصادی محسوب می‌شود که از تقسیم سود عملیاتی بر درآمدها به دست می‌آید و نشان‌دهنده میزان توانایی بنگاه برای مدیریت هزینه‌ها و دستیابی به سود از درآمدهاست. محاسبات نشان می‌دهند که رشد تولید، فروش و سودآوری سیمیدکو موجب شده است که بازده فروش این شرکت، که در سال ۱۳۹۷ به کمتر از ۱۵ درصد می‌رسید، در سال ۱۳۹۹ به حدود ۴/۲۵ درصد برسد و در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ از مرز ۷/۲۸ درصد عبور کند. این امر را می‌توان نتیجه و بازتاب رشد تولید و ارائه محصولات باکیفیت، مدیریت هزینه‌ها و بهره‌وری بالای خطوط تولید و نیروی انسانی دانست.

سالی جدید، رویکردی ارزشمند

نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به «تولید: دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نشان از اهمیت مقوله تقویت تولید و تکیه بر توان و دانش داخلی در بهبود شرایط اقتصادی کشور و حل مشکل اقتصاد دارد، مقوله‌ای که سیمیدکو از مدت‌ها قبل آن را در اولویت برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود قرار داده است و جزو پیشگامان آن محسوب می‌شود. نمود این امر را می‌توان در احداث و بهره‌برداری از کارخانه گندله‌سازی این مجموعه مشاهده کرد. در احداث این کارخانه، که با سرمایه‌گذاری ۱۱۵ میلیون یورویی انجام شده و زمینه‌ اشتغال حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر را فراهم آورده است، طراحی، مهندسی و اجرای طرح توسط مهندسان ایرانی صورت گرفته و حدود ۵۰ درصد از تجهیزات آن ساخت داخل‌اند.

باید توجه داشت که تکیه بر توان داخلی و کاستن از وابستگی به واردات از کشورهای خارجی، خود موجب ظهور، تقویت و پویایی فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد شد. در شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، مقوله بومی‌سازی و استفاده از دانش و تجربه متخصصان داخلی با جدیت دنبال می‌شود و روندی صعودی دارد، به طوری که به گواه آمارها، این شرکت بـا اسـتفاده از تجربیـات و فعالیت‌هـای شـرکت‌های دانش بنیان تا قبل از سال ۱۳۹۹، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه و تجهیز را بومی‌سازی کرده و فقط در سال ۱۳۹۹ حدود ۸ میلیون یورو از محل بومی‌سازی شرکت صرفه‌جویی ارزی شده است.

تاثیر و نتایج تقویت همکاری‌ها میان سیمیدکو و شرکت‌های دانش‌بنیان از چندین جنبه اهمیت دارد. این امر از یک طرف باعث به وجود آمدن زمینه‌های انگیزش، رشد و توسعه بومی‌سازی در این شرکت از طریق توانمندسازی سازندگان می‌شود و از طرف دیگر، ارتقای دانش فنـی کارکنان و انتقـال دانـش و تجربـه بومی‌سـازی و اشـتراک‌گذاری تجربیـات به سـایر شـرکت‌های صنعتـی و معدنـی را نیز به دنبال خواهد داشت. شکل‌گیری این همکاری همچنین باعـث تقویـت شرکت‌های دانش‌بنیان در سـطح شهرسـتان و اسـتان شده و بالطبـع افزایش میـزان اشـتغال، خصوصـا در بخـش صنایـع و کارگاه‌هـای سـاخت را نیز به دنبال داشته است.

در کنار این رویکرد، سیمیدکو همواره حمایت از دانشگاه‌ها و همکاری با آن‌ها را از اولویت‌های اصلی خود قرار داده است. نتیجه این امر، پیشبرد سریع پروژه‌های فنی و تحقیقاتی در این شرکت، ارتقای دانش فنی پرسنل و نیروی انسانی، افزایش کیفیت محصول، بالا رفتن عمر تجهیزات و بهبود و بهینه‌سازی فرایندها بوده است.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: