مدیرعامل پتروشیمی کارون:

دوره توسعه «مگاتنی محور» در پتروشیمی تمام شده است/ توسعه پتروشیمی از «مگاتنی» باید به «تناژی» تغییر کند

دوره توسعه «مگاتنی محور» در پتروشیمی تمام شده است/ توسعه پتروشیمی از «مگاتنی» باید به «تناژی» تغییر کند
کدخبر : 549338

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با بیان اینکه دوره توسعه «مگاتنی محور» و «ظرفیت سازی» در صنایع پتروشیمی جهان به پایان رسیده است، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم زنجیره.های ارزش کامل شود، خام فروشی متوقف شود، اشتغال آفرینی پایدار و مولد حاصل شود، باید مسیر توسعه صنعت پتروشیمی از تولید محصولات «مگاتنی» به «تناژهای کمتر» تغییر کند.

به گزارش شما و اقتصاد:  «علیرضا صدیقی زاده» همزمان با هفته پژوهش در حاشیه برگزاری نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی در نشست نیاز فن‌آورانه پتروشیمی کارون و صنعت پلی‌یورتان کشور با بیان اینکه صنعت پلی‌یورتان سخت‌ترین فرآیند تولید در صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود، گفت: پیچیدگی‌های عملیات و بالا بودن ریسک تولید در صنعت پلی‌یورتان موجب شده که برخلاف تولید سایر محصولات پتروشیمی و پلیمری که به دنبال ساخت مگاپروژه‌ها هستیم، در این صنعت تولید با تناژ پائین اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با بیان اینکه به ازای تولید یک تن محصولات زنجیره ایزوسینات حدود پنج تن محصولات فرعی وضایعات تولید می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر این، چندین گاز سمی و خطرناک در فرآیند تولید محصولات زنجیره ایزوسیانات وجود دارد که ریسک تولید را به شدت افزایش می‌دهد اما در کنار مشکلات متعدد محصولات تولیدی این زنجیره، ارزشمند و گران قیمت در بازار جهانی هستند.

وی با تاکید بر اینکه چرا با وجود ساخت ده‌ها مجتمع متانول اما یک پتروشیمی کارون در صنعت پتروشیمی ساخته شده است؟ چرا مکمل کارون ساخته نشده است؟ ادامه داد: تفکر اشتباه حکمفرما در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی، توسعه در جهت «تناژمحوری» بوده، این درحالی است که با ساخت و توسعه زنجیره‌های ایزوسیانات وامثالهم به سمت تولید در جهت «فرآیند محور» حرکت می‌کنیم که ارزش افزوده به مراتب بالاتری دارد.

 

IMG-20211217-WA0005

صدیقی‌زاده، تصریح کرد: توسعه تناژمحوری برای مدیریت صنعت پتروشیمی خوب و ایده‌آل است به طوری‌که با ساخت چندین طرح متانول چند میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور افزوده می‌شود، اما سؤال نمی‌کنیم چرا مسیر توسعه از تناژ محوری به سمت فرآیند محور و متنوع‌سازی سبد محصولات حرکت نمی‌کند؟ چرا با راه‌اندازی طرح‌های جدید، محصولات متنوع و تازه‌ای وارد سبد تولید صنعت پتروشیمی کشور نمی‌شود؟

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون، با اعلام اینکه در صنعت پتروشیمی اگر تولید و توسعه از «خوراک محور» به سمت «فرآیند محور» حرکت کند، حاشیه سود و اشتغال‌زایی محصولات افزایش می‌یابد، بیان کرد: افزایش سودآوری و متنوع سازی سبد محصولات دردسر دارد، هزینه به همراه دارد و مدیریت توسعه همواره به دنبال توسعه بدون دردسر است.

وی با بیان اینکه توافق و قانون نانوشته از زمان کشف نفت تاکنون در صنعت نفت حکمفرما شده که زنجیره توسعه شامل اکتشاف، استخراج و فروش است، اظهار داشت:  امروز تعاریف جدیدی برای توسعه مطرح شده و کشورها و شرکت‌های تراز اول جهان به سمت اکتشاف، استخراج و مصرف هستند، «مصرف» یعنی تکمیل زنجیره ارزش، یعنی توقف خام فروشی و ایجاد بالاترین بهره‌وری و ارزش آفرینی از تولید محصولات که باید صنعت نفت هم در این مسیر گام بردارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه توسعه واقعی در صنعت پتروشیمی زمانی اتفاق می‌افتد که تفکر تولیدکنندگان از «فروش» به سمت «مصرف تولیدات در داخل و رسیدن به محصول نهایی» تغییر کند، تاکید کرد: در صنعت پتروشیمی همه همواره به دنبال انجام کارهای بزرگ هستند، اما کارهای بزرگ زمانی اتفاق می‌افتد که کارهای کوچک انجام شود و انجام درست کارهای کوچک به منزله زمینه اجرای کارهای بزرگ است. مگر می‌شود به بام برویم بدون آنکه پله های آن را بسازیم؟

صدیقی‌زاده با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی سال‌هاست که در گام توسعه بالادستی متمرکز شده اما باید نگاه توسعه به ارزش آفرینی تنوع واشتغالزایی سوق پیدا کند، گفت: در حال حاضر در صنعت پتروشیمی کشور اکثر محصولات به صورت «تناژبالا» به فروش می‌رسند، اما در پتروشیمی کارون با تکمیل برخی از زنجیره‌های ارزش و متنوع‌سازی محصولات، فرآورده هایی تولید و به صورت «تناژ پایین» به بازار عرضه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با یادآوری اینکه این شرکت پتروشیمی در سال‌های اخیر تلاش کرده با عرضه گریدهای جدید، سبد محصولات زنجیره ایزوسیانات کشور را متنوع‌تر کند، خاطرنشان کرد: با متنوع‌سازی سبد محصولات علاوه بر بی نیازی از واردات محصولات خارجی، زمینه تکمیل زنجیره‌های ارزش و اشتغال آفرینی پایدار در صنعت پتروشیمی فراهم شده است.

IMG-20211217-WA0003

 

 

روابط عمومی شرکت پتروشیمی کارون

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: