مدیرعامل طرح صنایع شیمیایی نگین سنقر:

نخستین طرح متیل‌آمین ایران با حداکثر استفاده از توانمندی داخلی‌ها ساخته می‌شود

نخستین طرح متیل‌آمین ایران با حداکثر استفاده از توانمندی داخلی‌ها ساخته می‌شود
کدخبر : 553337

مدیرعامل طرح صنایع شیمیایی نگین سنقر از سهم 80 درصدی سازندگان و تولیدکنندگان داخلی در ساخت نخستین طرح متیل‌آمین کشور خبر داد.

به گزارش شما و اقتصاد: تفاهم‌نامه همکاری دو شرکت ایرانی در طرح صنایع شیمیایی نگین سنقر روز چهار‌شنبه (چهارم اسفندماه) با حضور عبدالعلی علی‌عسگری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و رسول اشرف‌زاده مدیرعامل پترول، در حاشیه روزپایانی سومین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی امضا شد.

سیدنوید شهیدی‌نیا، مدیرعامل طرح صنایع شیمیایی نگین سنقر در تشریح این تفاهم‌نامه‌ها گفت: این طرح در ابتدای راه است و متناسب به پیشرفت فعالیت‌های اجرایی امکان استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی در این طرح افزایش خواهد یافت. حمایت حداکثری از تولیدات ایرانی سیاست این شرکت است و تلاش می‌شود در این طرح بیش از ۸۰ درصد تجهیزات از داخل تأمین شود.

وی درباره تفاهم‌نامه انجام شده با شرکت دانش بنیان «برنا الکتریک» توضیح داد: این تفاهم‌نامه به منظور خرید سیستم حفاظت کاتدیک برای کل سایت منعقد شده است.

مدیرعامل طرح صنایع شیمیایی نگین سنقر ادامه داد: دومین تفاهم‌نامه نیز با شرکت «ارکان صنعت پایدار» برای ساخت بخشی از مخازن ذخیره سایت که الزامات مهندسی آن‌ها برای آغاز کار انجام شده، صورت گرفته است. ساخت مابقی مخازن ذخیره نیز به متناسب با پیشرفت طرح با شرکت‌های ایرانی واگذار خواهد شد.

شهیدی‌نیا به صرفه‌جویی حدود ۲ میلیون دلاری با انجام این تفاهم‌نامه‌ها اشاره کرد و افزود: به طور حتم تأمین تجهیزات از شرکت‌های خارجی هزینه بیشتری برای پروژه دارد. بسیار خرسندیم که امروز می‌توان به توانمندی شرکت‌های ایرانی افتخار کرد که کارها را با استانداردهای روز دنیا پیش می‌برند.

وی در مورد طرح صنایع شیمیایی نگین سنقر که در سال ۹۸ از سوی هلدینگ خلیج فارس به پترول واگذار شده است، گفت: پترول بلافاصله پس این واگذاری، شرکت آن را تأسیس و به سرعت مطالعات ابتدایی و انتخاب لایسنسور اروپایی در شرایط سخت تحریم انجام شد.

مدیرعامل طرح صنایع شیمیایی نگین سنقر با اشاره به اینکه طرح متیل‌آمین برای نخستین بار در ایران اجرا می‌شود، تصریح کرد: اجرای طرح به طور رسمی از مهرماه با انتخاب دو شرکت ایرانی از طریق مناقصه آغاز شد و هم‌اکنون این طرح به حدود ۲۵ درصد پیشرفت رسیده است.

شهیدی‌نیا به واردات سالانه ۵ تا ۶ هزار تن متیل‌آمین به کشور اشاره کرد و گفت: مشتق‌های متیل‌آمین‌ها بسیار ارزشمند هستند و بالغ بر ۱۰۰ هزار تن در سال وارد می‌شوند که در صنایع دارویی، کشاورزی، پالایشی و پلیمرها، کاربردهای وسیع و گسترده‌ای دارند.

وی ظرفیت تولید متیل‌آمین در این طرح را ۲۲۶۰۰ تن در سال عنوان کرد و افزود: تکمیل زنجیره ارزش این محصول هدف اصلی پترول است که با تکمیل آن نیاز کشور به این محصول و مشتقات آن به طور کامل تأمین و حدود ۴۰ درصد محصولات را هم می‌توان صادر کرد.

مدیرعامل طرح صنایع شیمیایی نگین سنقر با بیان اینکه با اجرای این طرح در مسیر تکمیل زنجیره متانول و آمونیاک حرکت می‌شود، ادامه داد: در این طرح سالانه ۳۱ هزار تن متانول و ۱۰ هزار تن آمونیاک مصرف خواهد شد.

سومین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با نگاه ویژه به صنعت پالایش و پتروپالایش، از دوم اسفندماه امسال به مدت سه روز در منطقه آزاد کیش دایر بود.

گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: