باغ گل های اصفهان را بیشتر بشناسید

باغ گل های اصفهان را بیشتر بشناسید
کدخبر : 557453

باغ گلها یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که در مجاورت زاینده رود قرار دارد، باغ گل ها یکی از جاذبه های متفاوتی است که در کنار بازدید از جاذبه های تاریخی این می توانید دقایقی را هم دراین باغ زیبا قدم بزنید و لذت ببرید

به گزارش شما و اقتصاد: این مجموعه تفریحی، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی در دهه ۷۰ در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر به بهره برداری رسیده و حدود ۴۰۰ گونه مختلف گیاهی را در خود جای داده است. که سازگار با شرایط آب و هوایی اصفهان هستند. هدف از ساخت این باغ ایجاد هوایی پاک، محیطی برای گذران اوقات فراغت، کمک به محیط زیست، است. دراین مقاله آس چارتر به معرفی باغ گل های اصفهان می پردازد. شما نیز می توانید برای بازدید از این باغ زیبا بلیط چارتر اهواز اصفهان خود را از سایت آس چارتر تهیه نمایید.

 

Screenshot 2022-06-01 231025

بخش های مختلف باغ گل های اصفهان

باغ گل های اصفهان قسمت های مختلفی را در خود دارد که مهم ترین آنها را به شما معرفی می کنیم:

 پاویون ورودی

در ضلع غربی باغ گل ها ساختمانی دو طبقه به ابعاد 6×9 و ارتفاع 6 متر قراردارد، که 180 متر مربع وسعت دارد. طبقه همکف شامل 2 قسمت است؛ که قسمت شمالی پلکان ساختمان قراردارد و قسمت جنوبی دفتری جهت ارائه بروشور و اطلاعات باغ و نمایش بذر گل ها واقع شده است. در طبقه دوم نیز سالنی برای نمایش فیلم و انواع از گیاهان اختصاص داده شده است. باغ با نرده‌های ساده و دیوار سبز انواع گیاهان پرچین مانند شمشاد از بخش های اطراف جدا شده است. برای جلوگیری افراد و مشخص ساختن محدوده ی باغ نیز اطراف آن با استفاده از گیاهان خاص و نرده های محافظت شده است.

محوطه باغ

سطح این مکان به طور کامل با چمن پوشیده شده است، باغچه ها با استفاده از گل های فصلی یک ‌ساله، 2 ساله، دائمی و درختچه‌های زینتی ایجاد شده اند و میزبان انواع گیاهان و گل ها هستند. از کل فضای مربوطه 5000 متر به این بخش اختصاص گردیده است. این محوطه با طرح های خاص تزئین شده وبا نوعی کفپوش از سنگ های گرانیت مفروش شده اند.

فرش ایرانی در مرکز باغ

یکی از دیدنی ترین و زیباترین بخش های باغ گل های اصفهان طرح فرش ایرانی است که از نقش های اصیل و کهن اصفهان به شمار می رود و با گل و بوته در زمینی به مساحت 1860 مترمربع در مرکز باغ واقع شده است. برای ترنج فرش از تنوع وسیعی از گل ها برای ایجاد آن استفاده شده است. این فرش به گونه ای طراحی شده که  گل و بوته های مختلفی برای ساخت آن به کار رفته است. وگل های متناسب هر فصل در آن به نمایش گذاشته شده است.

برکه ها و آبشار باغ

در ضلع جنوب شرقی باغ، برکه ای به مساحت حدود 3500 مترمربع ساخته شده که کف آن از سنگ ضایعات و بدنه ها از سنگ لاشه است. دراین برکه امکان پرورش انواع گیاهان آبزی همچون زنبق و نیلوفر آبی نیز به وجود دارد. صخره ای در کنار این برکه وجود دارد که آب روی آن در جریان است. سقوط حجم زیاد آب از ارتفاع 4 متری به داخل برکه، آبشار زیبایی را در این بخش پدید آورده است. در ساخت آبشار از انواع سنگ های رودخانه ای استفاده شده است تا ظاهری طبیعی پیدا کند.

Screenshot 2022-06-01 231053ات

آمفی تئاتر روباز

در ضلع شرقی باغ و در انتهای محور اصلی یک آمفی تئاتر روباز دیده می شود که در ساخت آن از تنه ی درختان استفاده شده است. و به منظور برگزاری نمایشگاه های مختلف و مراسم جشن و سخنرانی از آن استفاده می کنند، که حدود 250 نفر ظرفیت دارد.

باغ گیاهان دارویی و خوراکی

در بخش شمالی باغ محوطه گیاهان دارویی و خوراکی قرار دارد، فضایی با وسعت 1180 مترمربع است، در این بخش تنوع بسیاری بالغ بر 132 گونه ی مختلف که دارای خواص دارویی و خوراکی است موجود می باشد، افرادی که به طب سنتی علاقه مند هستند و تمایلی به انواع داروهای گیاهان دارند به طور ویژه از این بخش دیدن می کنند.

گلخانه

شرایط اقلیمی اصفهان و کمبود گل در فصل زمستان باعث شده تا مجموعه گلخانه در ضلع شمال شرقی باغ ایجاد شود. مساحت این بخش به 700 متر مربع می رسد و با فراهم کردن انواع اقلیم نگهداری از گل ها را در هر شرایطی ممکن می کند.

باغ صخره ای

باغ صخره ای از دیگر بخش های محبوب باغ گل ها با وسعت 2500 مترمربع و ارتفاع 3 متراست. در این باغ 250 گونه گیاهان صخره ای کاشته شده اند.

باغ گونه های داوودی: این بخش با وسعت حدودی 900 مترمربع در قسمت شرقی باغ واقع شده و 26 گونه مختلف داوودی را در خود جای داده است.

باغ گونه های زنبق: در کنار آمفی تئاتر مجموعه  باغ گونه های زنبق با مساحت 900 مترمربع و 46 گونه زنبق وجود دارد.

مجموعه گیاهان پیازی: یکی دیگر از بخش های این باغ مربوط به گیاهان پیازی بوده که 38 نوع از این گیاهان را در خود جای داده است.

هزارتوی باغ گل اصفهان

لابیرنت یاهمان هزارتو یا ماز در ضلع شمال غربی باغ گل های اصفهان قرار دارد، بخشی را با گیاهان پرچینی همچون شمشاد به شکل یک هزاتو درآورده اند.

مجموعه گونه های داوودی

در ضلع شرقی باغ می توانید 26 گونه داوودی را در مجموعه ای با مساحت حدود 900 مترمربع ببینید.

باغ سوزنی برگان

انواع درختان سوزنی برگ در محوطه ای به مساحت 2166 متر مربع از باغ کاشته شده اند. این محوطه در انتهای دریاچه قرار دارد و تنوع گونه های آن به بیش از 86 گونه می رسد.

باغ گیاهان پیازی

در بخش گیاهان پیازی 38 گونه از گیاهان پیازی را می بینید که با شرایط آب و هوایی اصفهان سازگار هستند. مساحت این قسمت به بیش از 740 مترمربع می رسد.

Screenshot 2022-06-01 231733ظ

مجموعه گونه های زنبق

درضلع شرقی باغ و در کنار آمفی تئاتر مجموعه، با محوطه ای بامساحتی حدود 900 متر مربعی است که 46 گونه زنبق را در خود جای داده است.

بخش های دیگر باغ گل های اصفهان

این باغ بخش های دیگری نیز دارد، از دیگر قسمت های این باغ می توان به جشنواره لاله ها در فصل بهار، باغ ژاپنی، مجموعه فلاور باکس، باغ فرانسوی، گلخانه کاکتوس و گیاهان پوششی اشاره کرد که هر یک زیبای خاص خودش را دارد.

بهترین زمان بازدید از باغ گلها اصفهان

بهترین فصل بازدید از باغ گلها اصفهان بهار و تابستان می باشد. البته باغ گلها اصفهان در پاییز هم جذابیت های خاص خودش را دارد و طرفداران زیادی برای قدم زدن در میان برگ های خزان پاییزی زیر نم نم باران راهی این مکان می شوند.

ساعات بازدید از باغ گل های اصفهان

مجموعه باغ گلها اصفهان بین ساعات 7 الی 21 پذیرای بازدیدکنندگان می باشد.

مسیر دسترسی باغ گلها اصفهان

اصفهان، میدان بزرگمهر، خیابان سلمان فارسی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: