باغ فتح آباد تبریز، بهشت کوچک

باغ فتح آباد تبریز، بهشت کوچک
کدخبر : 558930

کشور ایران جز چند کشور اول جهان به دلیل داشتن بیشترین پیشینه تاریخ و تمدن در بین تمام کشورهای جهان است، که از نظر تعداد آثار ملی ثبت شده جهانی در بین کشورهای برتر جهان قرار گرفته است. و همچنین با توجه به آب وهوای بی نظیر و متنوع یکی از بهترین اقلیم ها و از نظر امن ترین مقاصد گردشگری برای گردشگران شناخته شده است.

به گزارش شما و اقتصاد: در این میان نیز علاقه مندان به صنعت گردشگری هرساله ایران را به عنوان مقصد برگزیده خود برای سفر انتخاب می کنند. تبریز نیز یکی از شهرهای گردشگری است که جاذبه های فروانی را دارد و بخاطر آب و هوای بی نظیرش توجه گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. تبریز علاوه برداشتن مکان های و جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان، باغ های زیبایی را نیز در خود جای داده است، باغ زیبایی مانند باغ فتح آباد که بهشت کوچک تبریز نیز نامیده می شود. در این مقاله آس چارتر به معرفی باغ زیبای فتح آباد می پردازد، همراه ما باشید. شما نیز می توانید برای سفر به تبریز و بازدید از این باغ زیبا بلیط لحظه اخری کیش تبریز را از سایت آس چارتر تهیه نمایید و سپس سفر کنید.

IMG_20220623_235029

 

معرفی باغ فتح آباد تبریز

روستای فتح آباد در نزدیکی مجموعه تفریحی ائل گلی قرار دارد، وجود این روستا در دل شهر و آب و هوای منحصر به فردش یکی از جاذبه های توریستی و گردشگری تبریز محسوب می شود. روستای فتح اباد در زبان محلی؛ پتاوا هم می نامند. در کنار این روستا باغ فتح اباد قرار دارد، که معماری و فضاسازی آن نظر همه رو به خود جلب می کند، این باغ زیبا را به شکل طبقه طبقه ساخته شده است، باغ فتح آباد مساحتی حدود 30 هکتار دارد و ساختمانی دو طبقه در آن قرار دارد، قدمت این باغ بزرگ و زیبا به دوران قاجار برمی گردد. این باغ در نزدیکی روستایی شاه گل واقع شده است، این باغ را خواجه رسید ادین فضل الله، وزیر برجسته دوره ایلخانیان در اواخر سده هفتم هجری ساخت، و به ربع رشیدی وقف کرد. این باغ از سه بخش تشکیل شده است که در اسناد تاریخی بنام های باغ بیرونی، باغ  اندرونی، باغ مشجرمتصل به باغ اندرونی نام گذاری شده است. مرکز این باغ از درختان میوه پوشیده شده است، و نهری در باغ وجود دارد که سرتاسر باغ را فراگرفتع و در کنار آن از گل های شمعدانی زیبا پوشیده شده است. برجسته ترین قسمت این باغ استخر عمیقی قرار دارد، که اطراف آن را درختان کهن و تنومندی احاطه کرده است.

 

IMG_20220623_235053

طبق برخی از گفته ها و اسناد این باغ 150 سال پیش توسط یکی از معتمدان و بزرگان شهر تبریز ساخته شده است. و خاندان عدل این باغ را خریداری کرده اند، و مواردی مانند: قنات، استخر، بخشی از زمین های روستای فتح آباد و ساختمان فعلی موجود در باغ نیز در سندی که موجود است، قید شده است. این باغ توسط خاندان و ووراث عدل بازسازی شد، که بازسازی آن شامل: رطوبت زدائی عمارت باغ، اضافه کردن یک طبقه دیگر به آن، جلوگیری از نشتی استخر وآب نما و ساخت تعدادی حوضچه در انتداد محور اصلی شمالی تا جنوبی عمارت و آب گیری در انتهای باغ  و همچنین معماری آن را یکی از معماران محلی بنام حاج عباس علی ترفیعی انجام شده است. باغ فتح آباد در سال 1378 هجری شمسی به شماره 2518 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

باغ فتح آباد در گذر زمان و تغییر کاربری آن به آموزش و پرورش

در سال 1374 هجری شمسی آموزش و پرورش برای لجرای اهداف خود در خصوص تربیت و رشد کودکان، این باغ را از خاندان عدل خریداری نمود و همچنین برای  گسترش توسعه و ساخت فضاهای بیشترمتناسب با اردوگاه زمین های اطراف باغ را نیز خریداری نمود، و در همین راستا به بازسازی باغ پرداخت و اطراف باغ را دیوارکشی کردند و درختانی نیز در این باغ کاشته شد و بناهای موجود رانیز مرمت کردند. هم اکنون این باغ را به اردوگاهی برای دانش آموزان تبدیل شده است. اکنون این باغ بنام اردوگاه فرهنگی الغدیر شناخته می شود.

 

معماری باغ فتح اباد

این باغ در سطح زمینی مسطح و شیب کم ساخته شده است. برای کنترل شیب در معبر پیاده رو8 سکو و  18 پله برای کل مسیر در انتدا شمالی و جنوبی متناسب با حرکت آب طراحی شده است. و در وسط محور اصلی باغ در امتداد جوی آّب یک حوضچه مستطیل شکل و 4 حوضچه به شکل دایره که درونآن ها فواره ای نیز قرار گرفته است طراحی شده است که 8 تا ازدرختان پیوندی نارون در اطراف حوضچه دایره ای و 4 اصله در اطراف آب نمای مربعی شکل و دوازده اصله اطراف آبگیر اصلی در روبروی عمارت باغ وجود دارد. در محور اصلی باغ بنای عمارت نیز واقع شده است، و عمارت جدیدی به شکل کوشکی کوچک با وسعتی حدود 200 متر مربع در دو طبقه  محل کوشک قدیمی نیز ساخته شده است. در این محل در گذشته بناهایی مانند: اصطبل و سرویس های بهداشتی نیز وجود داشته که به مرور زمان و عدم مراقبت از بین رفته اند.

مسیر دسترسی به باغ فتح آباد

باغ فتح آباد در پنج کیلومتری شهر تبریز، در مسیر جاده باسمنج و در نزدیکی فتح اباد قرار دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: