قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور:

ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه در دست بررسی است/ فهرست پرونده‌های ثبت جهانی کشور اولویت‌بندی می‌شود

ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه در دست بررسی است/ فهرست پرونده‌های ثبت جهانی کشور اولویت‌بندی می‌شود
کدخبر : 574865

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، گفت: پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه به عنوان یک پرونده چند ملیتی در دست بررسی است.

به گزارش شما و اقتصاد: علی دارابی روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن‌ماه در بازدید از غرفه استان کرمانشاه در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته تهران، اظهار کرد: استان کرمانشاه به دلیل مراکز ممتعدد میراثی، جاذبه‌های گردشگری و همچنین صنایع‌دستی و میراث ملموس و ناملموس در کشور جایگاه مهمی دارد.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در خصوص پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه و اسب کُرد، گفت: ما اخیرا درکشور یک شورای ثبت تشکیل دادیم که برای ۱۰ تا ۱۵ سال آینده برنامه‌ریزی کنیم که چه آثاری درحوزه میراث طبیعی و میراث ملموس و ناملموس دراولویت ثبت جهانی قرار دارند.

او تصریح کرد: ما کشوری هستیم که ۳۵ هزار اثر ثبتی داریم و با این جایگاهی که ایران دارد ما به لحاظ ثبت جهانی آثار ملموس با ۲۶ اثر جهانی رتبه نهم دنیا را داریم و با ۲۱ اثر جهانی ناملموس رتبه ۶ جهان را داریم، اما شایستگی ما خیلی بیشتر است.

دارابی به علت این موضوع اشاره کرد و گفت: به مدت ۲۰ سال به دلیل انقلاب و جنگ تحمیلی اثری را در یونسکو ثبت نکرده‌ایم و آن زمان کشورها محدودیت سهمیه را نیز نداشته‌اند و الان همه کشورها سهیه دارند.

او ادامه داد: بنابر این ما از میان این همه اثر عالی که داریم باید به‌گزینی کنیم و بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور، گفت: اخیرا درخواست‌های استان کرمانشاه در شورا مورد بررسی قرار گرفته است و ما هم به دنبال این هستیم که با نامه‌ریزی که داریم بتوانیم حتما در استان کرمانشاه کارهای ویژه‌ای را برای ثبت جهانی انجام دهیم.

او تاکید کرد: البته که این کار زمان می‌برد تا بررسی نهایی صورت بگیرد.

دارابی در خصوص استفاده از ظرفیت چند ملیتی بودن محور ساسانی کرمانشاه برای تسریع درثبت جهانی آن، اظهار کرد: برخی پرونده‌ها مثل محور ساسانی کرمانشاه چند ملیتی است که می‌توانیم با کشور عراق آن را ثبت کنیم که طبیعتا یک فرصت بی‌نظیری برای ما به ویژه در حوزه کرمانشاه است.

او در خاتمه در خصوص پرنده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه تصریح کرد: ما الان در مرحله بررسی هستیم و تا تصمیمی نهایی گرفته نشود، نمی‌توان چیزی را اعلام کرد اما حتما کرمانشاه جزو اولویت‌های ما برای ثبت جهانی است. 

 

اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: