رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در بازدید از هفتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی:

صنایع‌دستی و محیط‌زیست غیر قابل تفکیک از یکدیگرند/ امضای تفاهمنامه‌ براساس جوامع بومی و توسعه پایدار

صنایع‌دستی و محیط‌زیست غیر قابل تفکیک از یکدیگرند/ امضای تفاهمنامه‌ براساس جوامع بومی و توسعه پایدار
کدخبر : 575844

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه صنایع‌دستی و محیط‌زیست غیر قابل تفکیک از یکدیگر هستند، افزود: در تلاش هستیم با امضای تفاهم نامه با وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چرخه کاملی در نظر گرفته شده است و حتی مناطق حفاظت شده‌ای که از نظر قانونی دارای ممنوعیت‌ هستند مبتنی بر جوامع محلی و بومی توسعه پیدا کنند.

به گزارش شما و اقتصاد: علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با همراهی مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از هفتمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی سرو‌سیمین۷ در محل موزه ملی ایران بازدید کرد.

جلالی هم‌گرایی ایجاد شده با سایربخش‌ها از جمله سازمان پست را جزو ویژگی‌های اصلی این دوره جشنواره عنوان کرد و افزود: صنایع‌دستی حوزه‌ای میان رشته‌ای و فرابخشی است که در زنجیره ارزش آن از مواد طبیعی موجود در آن زیست‌بوم‌ استفاده می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی با اشاره به درهم‌تنیدگی صنایع‌دستی و محیط‌زیست، ادامه داد: منسوجات صنایع‌دستی فاقد آلایندگی هستند و ایجاد ارزش افزوده‌ می‌کنند. همچنین ذهن هنرمند با درک و الهامی که از طبیعت نشات می‌گیرد دست به خلق این آثار می‌زند.

صنایع‌دستی و محیط‌زیست غیر قابل تفکیک هستند

سلاجقه نیز صنایع‌دستی و محیط‌زیست را غیر قابل تفکیک دانست و افزود: در تفاهمنامه‌ای که با وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی امضا خواهیم کرد تاکیدمان بر این است که چرخه کاملی در نظر گرفته شده است. حتی تلاشمان بر این است مناطق حفاظت شده‌ای که از نظر قانونی دارای ممنوعیت‌ هستند مبتنی بر جوامع محلی و بومی توسعه پیدا کنند.

او معیشت جایگزین را دیگر رویکرد مهم این تفاهمنامه عنوان کرد و گفت: به دنبال معیشت جایگزین هستیم که با استفاده از تجارب وزات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در کنار حفظ طبیعت از داشته‌های هر منطقه ارزش افزوده ایجاد شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: هدفمان این است گردشگری که به منطقه‌ می‌آید هیچ‌گونه مواد اولیه‌ مخرب محیط زیست را وارد منطقه نکند و تنها از داشته‌های هر منطقه و روستا که ایجاد پسامند ندارند استفاده کنند.

سلاجقه استفاده از خوراک هر منطقه و توجه به بهداشت را برای تحقق این هدف ضروری دانست و وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی را نیز در این راستا به کمک طلبید.

او از آموزش نیز به‌عنوان رویکرد دیگر این تفاهمنامه نام برد و ادامه داد: آموزش اگر به نحو مطلوب انجام شود موجب توانمندسازی و ظرفیت‌سازی اهالی روستا همچنین آگاهی آن‌ها از داشته‌هایشان می‌شود.

سلاجقه همچنین روح زنده حاکم بر آثار این جشنواره را محیط زیست دانست و گفت: رویکرد اصلی این نمایشگاه محیط زیست است و تمامی آثار منحصربفردی که به نمایش درآمده‌اند الهام گرفته از طبیعت، حیوانات، فرهنگ و رسوم همچنین مولفه‌های محیط زیستی هستند.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اهمیت احترام انسان به محیط پیرامون خود و الهام از محیط زیست برای هنرمایی، ادامه داد: تمام مواد اولیه‌ به کار رفته در خلق این آثار از داشته‌های طبیعی هر منطقه هستند.

همچنین سلاجقه از بخش غیرمسابقه نمایشگاه سپهر هنر که آثار پیشکسوتان صنایع‌دستی در آن به نمایش گذاشته شده بازدید کرد و با حضور در غرفه بوم‌گردی این رویداد پای قصه فرهاد مسعودی جنگل‌بان سیاه‌رودی درباره قطع درختان و از بین رفتن ذخیره‌گاه سرخ‌دار نشست.

 

اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: