مهندس ضرغامی:

دولت از پروژه‌های بوم‌گردی حمایت می‌کند/ نتیجه بررسی‌ها درباره ثبت بافت تاریخی شیراز در چند روز آینده اعلام می‌شود

دولت از پروژه‌های بوم‌گردی حمایت می‌کند/ نتیجه بررسی‌ها درباره ثبت بافت تاریخی شیراز در چند روز آینده اعلام می‌شود
کدخبر : 579132

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از حمایت تمام قد دولت از پروژه‌های بوم‌گردی خبر داد و گفت: ضمن انجام این حمایت‌ها نظارت‌های پسینی هم در دستور کار است و باید اقدامات به‌گونه‌ای پیش رود که ظرفیت‌های بوم‌گردی به پایداری رسند.

به گزارش شما و اقتصاد: مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ظهر امروز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با حضور در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست‌جمهوری به‌صورت برخط پاسخگوی مردم بود و گزارشی از عملکرد وزارتخانه در حوزه ارتباطات مردمی دولت سیزدهم ارائه داد.

سیاست دولت بر حمایت از بوم‌گردی هاست

مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری درباره حمایت از بوم گردی‌ها در مناطق مختلف کشور هم گفت: در اطلاعیه‌ای، مجموعه فعالان بوم‌گردی از وزارت میراث به دلیل توجه تاریخی و بی نظیر به بوم‌گردی ها قدردانی کرد که نشان می‌دهد سیاست حمایتی دولت مردمی در این زمینه بسیار روشن و جدی است.

ضرغامی بر حمایت دولت از بوم‌گردی ها و تسهیل صدور مجوز برای آنها تأکید کرد و گفت: اولویت اول به کار گرفتن امکانات مردم در خارج از شهرها برای بوم‌گردی است.

مقام نخست وزارت میراث فرهنگی در عمل به تبصره ۱۸ قانون بودجه

وی توضیح داد: وزارتخانه میراث فرهنگی در عمل به تبصره ۱۸ قانون بودجه بهترین عملکرد را در بین دستگاه‌ها داشته و ۴۹ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است؛ این آمار ۱۰۰ درصد تعهد وزارتخانه است و از نظر صحت‌سنجی وزارتخانه اول است.

نگهداری از اشیای تاریخی کار بزرگی است که توسط یگان حفاظت به خوبی انجام می‌شود

وزیر میراث فرهنگی نگهداری درست از اشیا گران‌قیمت، میراث ملی و تاریخی کشور را جز وظایف اصلی این وزارتخانه دانست و گفت: یگان حفاظت وزارتخانه ۲هزار نفر هستند که فداکارانه و با کمترین امکانات از بزرگترین ثروت ملی ایران و گنج‌های ایران محافظت می‌کنند.

وی افزود: نگهداری از اشیاء تاریخی کار بزرگی است که تاکنون به خوبی انجام گرفته و هرجا هم موضوع و چالشی وجود داشته باشد با همکاری نهادهای اطلاعاتی آن را برطرف می‌کنیم. اشیا با پروتکل‌های دقیق در مخازن مخصوص نگهداری و حفاظت می‌شود و این اشیای ملی به صورت دوره‌ای در جشنواره‌های مختلف در معرض دید مردم قرار می‌گیرند.

در این نشست مهندس ضرغامی با تماس مستقیم تلفنی در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری، به مشکلات ۱۰ نفر از مردم رسیدگی کرد.

در پاسخ به درخواست شخصی از روستای دستجرد در بیرجند به‌منظور ثبت ملی حمام و قلعه تاریخی در این روستا، گفت: سیر ثبت ملی در وزارت میراث‌فرهنگی براساس قوانین و بررسی تمامی شرایط انجام می‌شود. درباره این حمام و قلعه تاریخی سیر قوانین طی شده است و ثبت آن انجام خواهد شد.

او همچنین درخواست بیمه منبت‌کاران ملایری را هم پیگیری کرد و درباره دستور رئیس جمهوری برای بیمه ده‌هزار فعال صنایع‌دستی، نیز تاکید کرد که در حال پیگیری تامین اعتبار برای اجرایی کردن این امر هستیم. 

کارشناسان میراث‌فرهنگی در حال بررسی همه ابعاد موضوع بافت شیراز هستند

او همچنین در گفت‌وگو با مدیر پلتفرم اینترنتی کارزار، به موضوع تخریب بافت تاریخی شیراز نیز پاسخ داد و اظهارداشت: ثبت مسئله فرمایشی، ابلاغ و پادگانی نیست. کارشناسان میراث‌فرهنگی در حال بررسی همه ابعاد مسئله ثبت بافت تاریخی شیراز هستند و طی روزهای آینده نتیجه آن اعلام می‌شود. 

او‌ همچنین در ارتباط با تخریب خانه‌هایی که مردم در آن سکونت دارند بیان‌ کرد: وزارت میراث‌فرهنگی با فروش اجباری و تخریب بناهای تاریخی مقابله می‌کند و از نظر ما کاری غیرقانونی است.

مهندس ضرغامی همچنین در این گفت‌وگوها به موضوع تجلیل از پیشکسوتان نیز پرداخت و پیگیر درخواستی مربوط به مرمت و رسیدگی به قنات و قلعه‌ای در ایذه نیز شد. 

خیلی از اشیاء گران‌ قیمت ما در مخازن خاک می‌خورند

مهندس ضرغامی در ادامه به موضوع نامیمون مخازن اشاره کرد و گفت: خیلی از اشیای گران‌قیمت ما در مخازن خاک‌ می‌خورند و برای نمایش این اشیا نیاز به راه‌اندازی موزه‌های جدید داریم. در هفته میراث‌فرهنگی افتتاح چندین موزه را خواهیم داشت؛ اما چندبرابر آنچه داریم به موزه نیاز داریم و در صورت احیای تبصره ۱۸، از این محل می‌توان به کسانی که امکان راه‌اندازی موزه را دارند تسهیلات پرداخت شود.

بررسی مشکلات مجتمع باغ وزیری اشکذر، بازار تاریخی خوی، یک پلاک ثبت ملی شده در دزفول و درخواست ثبت جهانی بازار تاریخی لارستان از دیگر مسائلی بود که وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به آن‌ها پرداخت.

در پایان ضمن تشکر صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری از پاسخگویی و پیگیری مهندس ضرغامی، از روحیه مردمی او تجلیل کرد.

 

 

اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: