هنر فردوسی بازسازی هویت ملی ایرانیان بود/ «شاهنامه» بزرگترین نماد فرهنگی است

هنر فردوسی بازسازی هویت ملی ایرانیان بود/ «شاهنامه» بزرگترین نماد فرهنگی است
کدخبر : 579133

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: شاهنامه بزرگترین نماد فرهنگی ایران است. هدف بلند فردوسی در سرودن شاهنامه، احیای زبان و فرهنگ فارسی بود و در پرتو آن توانستیم هویت ملی خود را بازسازی کنیم.

به گزارش شما و اقتصاد: علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی که عصر امروز -یکشنبه ۲۴ اردیبهشت- در توس برگزار شد، پیرامون شاهنامه فردوسی و نقش آن در هویت ملی گفت: خرد و خردمندی گوهر شاهنامه است.

وی افزود: واژه خرد بیش از ۵۰۰ بار و خردمند بیش از ۳۰۰ بار در شاهنامه آمده است. آن هم در زمانه و روزگار فردوسی که اندیشیدن و خرد ورزیدن در امور جرم بوده است.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی ادامه داد: شاهنامه را «شناسنامه ایرانیان»، «ترازوی زبان فارسی»، «اوستای پس از اسلام»، «اخلاق نامه»، «خردنامه»، «نیک نامه»، «شجاعت نامه» و «ثبت احوال ایرانیان» نامیده‌اند. شاهنامه را نمی‌توان گفت اثر طبع یک نفر است. گویا هزاران هزار مردم در سرودن آن مشارکت داشته‌اند.

وی ادامه داد: اهمیت فردوسی و خلاقیت هنری او در مطالبی که منظوم کرده، نیست. بلکه در چگونگی منظوم کردن آن است. شاهنامه را باید همانطور که استاد بزرگ زبان و ادبیات فارسی دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی می‌گوید باید «کتاب تاریخ ایران» نامید.

لفظ «ایران» ۲ هزار بار در شاهنامه آمده است 

دارابی با تأکید بر مسأله «هویت ملی» در شاهنامه فردوسی اظهار داشت: از این روی، لفظ «ایران» را ۲ هزار بار در شاهنامه می‌بینیم. هویت ملی برای یک ملت به منزله روح برای بدن است که فقدان آن به منزله مرگ خواهد بود.

وی اظهار داشت: در یک دسته بندی کلی، هویت ملی در برگیرنده ۴ دسته از ارزش‌های ملی، ارزش‌های دینی، ارزش‌های جامعه‌ای و ارزش‌های انسانی است. بنابراین یک ملت برای بقای خود نیازمند هویت ملی است. وحدت ملی جز با تکیه بر هویت ملی فراهم نمی‌شود.

دارابی گفت: فردوسی هزار سال پیش اثری خلق کرده است که در هر عصر و زمانه‌ای پویا و ماناست و مخاطب خود را دارد و نه تنها مرز «ایران فرهنگی» را در نوردیده بلکه جهان را به تحسین خود واداشته است. آنجا که پروفسور «هانری ماسه» در جشن بازنشستگی‌اش در دانشگاه سوربن فرانسه، فردوسی را همسنگ و همتای هومر یونانی و برتر از او قلمداد می‌کند.

 

اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: