احضار رئیس جمهور به مجلس به دلیل گرانی

احضار رئیس جمهور به مجلس به دلیل گرانی
کدخبر : 547305

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 15 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:مترو تهران به‌صورت کمربندی احداث می‌شود

 تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۱۵ آبان ۱۳۵۱؛ مترو تهران به‌صورت کمربندی احداث می‌شود

شهرداری پایتخت ضمن تایید لزوم احداث زیرگذر (مترو) برای تهران اعلام کرد: طرح اجرایی مترو به‌صورت خطوط کمربندی پیشنهاد شده است و پیش‌بینی شده یکی از ایستگاه‌های «زیرگذر» در میدان ۲۵ شهریور احداث شود.

نیک‌پی به کارهای عمرانی انجام‌شده ظرف ۳ سال گذشته اشاره کرد و برنامه‌های آتی شهرداری پایتخت را برشمرد و اظهار کرد: زیربنای اساسی شهر از هر جهت ریخته شده و اکنون دیگر مسائل شهری محدود به امور آسفالت خیابان‌ها و لکه‌گیری خیابان‌ها نیست، بلکه برنامه‌های عظیمی در پیش داریم که باید یکی بعد از دیگری به مرحله اجرا درآید.

ایجاد مترو (زیرگذر) در تهران که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه دارد، احداث فاضلاب شهر که اعتباری در همین حدود می‌خواهد اجرای طرح عباس‌آباد که بیش از ۳۰۰ میلیون تومان باید سرمایه‌گذاری کرد ازجمله برنامه‌های وسیع شهرداری تهران است به این دلیل در اینجا رسما می‌گویم که هر کس قادر نیست خود را با چنین برنامه‌های عظیمی هماهنگ کند جایی در شهرداری تهران ندارد.

شهردار پایتخت اظهار کرد: برای اجرای طرح نوسازی عباس‌آباد اعتبار زیادی لازم است و شاید برای تامین این اعتبار در تهران اوراق قرضه منتشر کنیم.

در مورد ترافیک شهر، همانگونه که بارها اشاره کرده‌ام، تنها راه‌حل این مشکل احداث مترو یا «مونوریل» است. در این زمینه پیشنهاد شده که در قسمت‌های شرق و غرب و شمال و جنوب یک شبکه مترو ایجاد شود.

شهرداری تهران در این زمینه پیش‌بینی‌های لازم را به‌عمل آورده مثلا در میدان ۲۵ شهریور ابتدای بزرگراه شاهنشاهی (جاده سوم تهران – شمیران) اقدام به ایجاد یک پارکینگ زیرزمینی چندطبقه خواهد شد که در آینده می‌تواند همین محل یکی از ایستگاه‌های مترو باشد که مردم پس از پارک اتومبیل‌های خود بتوانند با همان قبض پارکینگ از مترو استفاده کنند.

۱۵ آبان ۱۳۸۱؛ بانک‌های سپه و ملی طرح استفاده از «عابربانک»های یکدیگر را اجرا می‌کنند

با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده بین بانک‌های سپه و ملی به‌زودی تمامی مشترکان عابربانک سپه و ملی کارت خواهند توانست از دستگاه‌های خودپرداز این دو بانک استفاده کنند.

تهرانی‌، رئیس‌ اداره عابربانک سپه گفت: این طرح یکی از اقدامات بسیار مهم در سیستم عابربانک است و بانک سپه تا پایان سال ۸۱ تعداد ۲۶۰ دستگاه عابربانک در شعب خود را راه‌اندازی خواهد کرد و کل دستگاه‌های عابربانک در سطح شعب بانک سپه به ۴۰۰ دستگاه خواهد رسید.

رئیس اداره عابربانک سپه با اشاره به ۳۱۰ میلیارد ریال رسوب مانده کارت عابربانک افزود: ۶۵۰ هزار نفر از مشتریان این بانک دارای کارت عابر بانک هستند و روزانه یک هزار کارت جدید نیز صادر می‌شود که این مقدار رو به افزایش است. همچنین در هر ماه بیش از ۷۰۰ هزار نفر از دستگاه‌های عابربانک، خدمات بانکی دریافت می‌کنند.

اعلام آمادگی ایران برای جذب سرمایه در همایش بحرین

محمدحسین عادلی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های مختلف خبر داد.

وی که در همایش «آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران» در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی بحرین در منامه سخن می‌گفت، افزود: اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، اقتصادی پویا است و آمادگی دارد تا سرمایه‌های بسیار زیادی را از خارج کشور جذب کند.

همایش آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران ازسوی اتاق بازرگانی بحرین و با همکاری سفارت جمهوری اسلامی در منامه با حضور جمع زیادی از مسوولان و سرمایه‌گذاران در کشور برگزار شد.

عادلی با اشاره به کاهش تدریجی وابستگی اقتصادی ایران به فروش نفت گفت: اقتصاد ما در ۱۲ سال اخیر شاهد رشد و شکوفایی بود حتی زمانی که قیمت نفت به شدت کاهش یافت، اقتصاد ایران توانست روند رشد خود را حفظ کند. در پایان این همایش وی به سوالات حاضران درخصوص قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران پاسخ گفت که این نشست مورد استقبال سرمایه‌گذاران بحرینی قرار گرفت.

۱۵ آبان ۱۳۹۱؛ احضار رئیس‌جهور به مجلس برای مشکلات ارزی

تنها ۹ ماه پس از نخستین سوال مجلس از رئیس‌جمهور، بهارستان‌نشینان بار دیگر محمود احمدی‌نژاد را برای پاسخگویی به سوال ۷۷ نفر از نمایندگان فراخوند؛ سوالاتی درباه «نوسانات ارزی» و «مشکلات کشاورزی».

در متن دومین سوال مجلس از محمود احمدی‌نژاد که توسط علیرضا منادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس قرائت شد، آمده است: آقای رئیس‌جمهور همان‌طور که مستحضر هستید از اسفند ۱۳۹۰ تا امروز، خصوصا در شهریورماه و نیمه اول مهرماه ۱۳۹۱، قیمت ارز خارجی نوسان زیادی داشته که باعث کاهش شدید ارزش پول ملی شده است، به‌طوری‌که پس از خودداری یک ماهه بانک مرکزی از تزریق ارز به بازار، در روز سه‌شنبه ۹۱.۶.۲۱ دلار هنگام صبح ۲۲۰۰ تومان، ظهر ۲۵۰۰ تومان و شب ۲۷۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد و در روز ۹۱.۷.۱۱ نیز به حدود ۴ هزار تومان رسید. این امر باعث افزایش شاخص تورم توام با رکود اقتصادی شده و فعالان اقتصادی را از برنامه‌ریزی برای کار خود بازداشته است.

نظر به اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی خود را از نظر حقوقی پاسخگوی مسائل ارزی نمی‌داند و رئیس‌کل بانک مرکزی نیز از حضور در مجلس خودداری کرد و به‌طور کلی مسوولان اقتصادی کشور تلویحا نشانی جنابعالی را به‌عنوان تصمیم‌گیر اصلی می‌دهند و از طرفی مطابق قانون پولی و بانکی کشور، مسوول تنظیم و اجرای سیاست‌ها و مقررات مربوط به معاملات ارزی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است و طبق بند (۵) ماده (۱۰) قانون برنامه چهارم ریاست مجمع عمومی بانک مرکزی بر عهده رئیس‌جمهور قرار گرفته و همچنین تمام مصوبات شورای پول و اعتبار، کمیسیون اقتصادی دولت و کارگروه ویژه تحریم باید به تایید جنابعالی برسد، مستدعی است درباره علت تعلل دولت در تصمیم‌گیری درخصوص تنظیم بازار ارز و رهاسازی آن در مدت مذکور توضیح بفرمایید. در چنین شرایطی که موجودی ارز خارجی کشور باید با رعایت دقیق اولویت‌ها تخصیص یابد، چرا کارهایی برخلاف این تدبیر صورت گرفته است؟

مثلا در ۶ ماه اول سال ۹۱، مطابق اسناد گمرک، تعداد ۱۵ هزار و ۷۰۰ خودروی خارجی با ارز مرجع وارد شده است یا در اثر سخت‌گیری در تعیین قیمت تضمینی خرید گندم و صرف نکردن این قیمت برای کشاورزان، بخشی از گندم تولیدی به‌صورت خوراک دام مصرف‌ شده و بخشی نیز به کشورهای همسایه قاچاق شده است و درنتیجه دولت ۲.۵ میلیارد دلار صرف واردات گندم کرده است. آیا این قبیل کارها با اقتصاد مقاومتی موردنظر رهبر انقلاب سازگار است؟

ریزش سکه در تعقیب اونس

با یک روز تاخیر اثر سقوط قیمت طلا در بازار جهانی به تهران رسید و نرخ انواع سکه کاهش یافت. قیمت هر سکه بهار آزادی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت که این افت یک روز کم‌سابقه را رقم زد و می‌تواند در تقویم کاری بازار سکه یک رکورد به حساب آید. قیمت سکه بهار آزادی با این افت سنگین به پایین‌تر از یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان فرو افتاد؛ قیمتی که از شانزدهم مهرماه تاکنون برای سکه سابقه نداشته است.

فعالان بازار در تحلیل افت قیمت‌ها به دو عامل اشاره کردند که شامل سقوط قیمت طلا در بازار جهانی و ریزش دلار در بازار داخلی است. بهای غیررسمی دلار روز گذشته ۲۰۰ تومان افت را تجربه کرد که باعث شتاب و ریزش قیمت سکه شد.

پیشنهاد تاسیس بانک طلا

رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر پیشنهاد تاسیس بانک طلا را برای حفاظت از طلاها و سپرده‌های مردم و هزینه آنها در بخش‌های اقتصادی کشور مطرح کرد.

محمد کشتی‌ آرای درخصوص ممنوعیت صادرات طلا اظهار کرد: این موضوع در گذشته هم مطرح شده است؛ زیرا کشور در شرایط خاص است و طلا هم از موضوعات مهم و استراتژیک به‌شمار می‌رود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر اینکه درنهایت سکه و طلاهایی که انبار شده از منازع خارج می‌شوند، اظهار کرد: این طلاها سرانجام در چرخه تولید و اقتصاد قرار می‌گیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که اتحادیه طلا و جواهر چه پیشنهادی در این خصوص دارد، گفت: پیشنهاد ما این است که بانک طلا در کشور تاسیس شود تا از طلاها و سپرده‌های مردم حفاظت کند و طلاها هم در بخش‌های اقتصادی هزینه شود.

منبع: اقتصاد نیوز

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: