پیش‌بینی مهم قیمت طلا

پیش‌بینی مهم قیمت طلا
کدخبر : 550131

خرید و فروش طلا و سکه در بازار متوقف شده است. گویا مردم منتظر نتیجه مذاکرات هستند. آیا طلا در هفته دوم دی ارزان می‌شود؟

قیمت طلا متاثر از رشد نرخ ارز با افزایش رو‌به‌رو شده بود. همچنین کاهش قیمت طلا بعد از ریزش قیمت دلار دستخوش تغییرات می شود.قیمت طلا اکنون دچار نوسانات است . قیمت طلا در سایر نقط دنیا هم با روند کاهشی موجه شده است. آخرین وضعیت قیمت طلا را در ادامه می توانید بخوانید.

 

خرید و فروش طلا و سکه در بازار متوقف شده است. گویا مردم منتظر نتیجه مذاکرات هستند. آیا طلا در هفته دوم دی ارزان می‌شود؟

قیمت طلا در هفته گذشته نوسان زیادی را ثبت نکرد. انس جهانی طلا تا روز چهارشنبه حدود شش دلار کاهش یافت. این در حالی است که در روز پنج‌شنبه روند افزایشی به خود گرفت. حالا یک روز مانده به آغاز سال نوی میلادی انس جهانی طلا گران شد.

 

روز پنج‌شنبه (۹ دی ۱۴۰۰) طلا در بازار ایران نیز تحت تاثیر افزایش قیمت دلار و انس جهانی طلا اندکی نوسان افزایشی به خود گرفت.

با این حال همچنان تقاضایی برای خرید طلا در بازار ایران دیده نمی‌شود. به گفته فروشندگان طلا معامله‌گران گویا منتظر نتیجه نهایی مذاکرات هستند.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلای تهران با اشاره به پیش‌بینی خود از بازار طلا گفت: در پنج روز اخیر انس جهانی طلا حدود شش دلار کاهش یافت و قیمت طلا در بازار ایران نوسان عجیبی نداشته است. چنانچه هفته آینده اتفاق‌های خوشایندی در حوزه سیاست و اقتصاد رخ دهد، احتمالا طلا ارزان می‌شود.

نادر بذرافشان به تجارت‌نیوز توضیح داد: علی رغم اینکه بازار راکد است و قیمت طلا و سکه تغییرات قابل چشمگیری ندارد اما تقاضایی برای خرید مصنوعات طلا در بازار دیده نمی‌شود.

 

اونس طلا روز جمعه اندکی افزایش یافت و در سطح ۱۸۲۰دلار مورد معامله قرار گرفت. طلای جهانی هفته گذشته را با ۵۸/ ۰‌درصد عملکرد مثبت پشت سر گذاشت. این فلز با وجود فشارها و محرک‌‌‌های مختلف قیمت همچون نرخ بهره اوراق خزانه آمریکا و روند بهبود و شیوع ویروس کرونا و انواع آن، رشد ۵۱/ ۲‌درصد ماهانه را در کارنامه خود ثبت کرد.

با وجود این رشد قیمت، طلا در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش سالانه خود در ۶سال اخیر تحت‌تاثیر بهبود دورنمای اقتصادی و تقاضای کمتر برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی‌‌‌ امن قرار دارد. گفته می‌شود طلا ذخیره پایدار ثروت بوده و اغلب به عنوان پوششی در برابر نوسانات سهام یا قیمت مصرف‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین هنگام افزایش نرخ‌ تمایل دارد با جایگزین‌‌‌های جذاب‌‌‌تری مانند اوراق قرضه دولتی مبارزه کند.

طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی اندکی افزایش یافت اما در مسیر ثبت بدترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۱۵ قرار دارد که تحت تاثیر بهبود دورنمای اقتصادی و تقاضای کمتر برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی‌ امن روی می دهد.

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۸۱۷ دلار و ۷۸ سنت رسید و نزدیک به رکورد روز سه شنبه ایستاد که بالاترین رکورد یک ماه اخیر بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش، به ۱۸۱۸ دلار و ۷۰ سنت رسید.

قیمت طلا از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون که احیای اقتصادی تقاضا برای این فلز به عنوان دارایی امن را کمتر کرده، بیش از چهار درصد کاهش داشته است در حالی که طی دو سال پیش ۴۸ درصد رشد قیمت پیدا کرده بود.

دومنیک اشنایدر، مدیر کالاها در شرکت مدیریت مالی یو بی اس در هنگ کنگ در این باره گفت: با توجه به تحولات مثبت برای رشد اقتصادی و عادی سازی سیاستهای پولی، طلا قیمت خود را به شکل قابل قبولی حفظ کرد. می توان گفت اگر تورم را نداشتیم، شاید قیمت طلا بسیار پایین‌تر می رفت. عملکرد طلا برای سال ۲۰۲۱ برای سرمایه گذاران یورو یا ین کاملا مثبت بوده است.

بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا از بالاترین رکورد یک ماه گذشته عقب نشینی کرد و هیچ عامل بزرگ تاثیرگذار بر روند بازارها وجود نداشت و بسیاری از معامله گران در آستانه تعطیلات سال نو از بازار خارج شدند.

شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای رقیب با ۰.۱ درصد افزایش، به ۹۶.۰۴۸ واحد رسید و رشد قیمت طلا را محدود کرد. دلار قوی‌تر طلا را که به این ارز قیمت گذاری می شود برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می کند.

بر اساس گزارش رویترز، وال استریت روز پنج شنبه در سطح پایین‌تری بسته شد و در شرایطی که حجم معاملات بسیار اندک بود، عقب نشینی کرد.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد افزایش، به ۲۳ دلار و ۱۰ سنت رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۲ درصد افزایش، در ۹۶۳ دلار و ۴۶ سنت ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری یک درصد سقوط کرد و ۱۹۴۷ دلار و ۷۸ سنت معامله شد.

برای کل سال، نقره با بیش از ۱۲ درصد کاهش، در مسیر ثبت بدترین عملکرد سالانه از سال ۲۰۱۴ است. پلاتین حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است و پالادیم با بیش از ۲۰ درصد کاهش، به سوی ثبت بزرگترین کاهش سالانه از سال ۲۰۱۵ پیش می رود.

قیمت طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی با کاهش نگرانی‌ها نسبت به شیوع واریانت اُمیکرون ویروس کرونا و فروش بهتر از حد مطلوب خرده فروشی آمریکا که ریسک پذیری را بهبود بخشید، با کاهش روبرو شد.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۱۰ دلار و ۹۰ سنت رسید.به گفته استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI، حضور چندانی در بازار وجود ندارد. آنچه روند افزایشی طلا را محدود می‌کند نرخهای واقعی هستند که ممکن است افزایش پیدا کنند زیرا اقتصاد از وقفه‌ای که بر اثر نگرانی از شیوع اُمیکرون پیدا کرده بود، بهبود می یابد.

قیمت سکه امامی به دنبال افت نرخ دلار در بازار داخلی، روز سه‌‌‌شنبه در نزدیکی سطح ۱۳میلیون تومان به نوسانات خود با رنج منفی ادامه داد؛ به طوری که این فلز گرانبهای داخلی، روز گذشته توانست همچنان با مقاومت بالای سرمایه‌گذاران طلا روبه‌رو شود و سطح حساس و حمایتی ۱۳میلیون تومانی خود را حفظ کند.

بر این اساس، هر سکه امامی به قیمت ۱۳میلیون و ۲۰‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. به گفته برخی از تحلیلگران، با مقاومت سخت سکه در این سطح می‌توان نتیجه‌‌‌ گرفت که این کالا تمایلی به کاهش بیشتر قیمت‌ ندارد و بیشتر در انتظار نتایج مذاکرات و تعیین روند دلار است.

بنابراین در صورتی که افت قیمت دلار در روزهای بعد ادامه پیدا کند، این سکه می‌تواند با سرعت بیشتری دچار کاهش قیمت شود. البته احتمال وقوع عکس این قضیه نیز وجود دارد.

طلا در سقف یک ماهه

اونس طلا روز گذشته معاملات بازار جهانی را صعودی پشت سر گذاشت. از این رو همسو با تقویت بازار سهام در ایالات‌متحده آمریکا، طلای جهانی نیز با افزایش قیمت همراه شد. به این ترتیب، با تضعیف ارزش دلار و نگرانی‌ها در مورد شیوع سویه اُمیکرون، ارزش طلای جهانی به بالاترین رقم از ۲۲نوامبر صعود کرد.

روز گذشته، هر اونس طلای جهانی در دامنه‌ای بین ۱۸۰۹ تا ۱۸۲۱ دلار معامله شد و در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه به وقت تهران ۱۸۱۲ دلار بود. جیگار تیریودی، تحلیلگر بازار، در این خصوص به رویترز گفت: «تا زمانی که در مورد سویه اُمیکرون نگرانی وجود دارد، تقاضا برای سرمایه‌گذاری ثابت است. از این رو در نبود آمارهای اقتصادی بزرگ، قیمت طلا احتمالا افزایش زیادی نخواهد داشت و در همین محدوده خواهد ماند‌‌‌.»/ تجارت نیوز

خوش بینی در فضای بازار طلا در آستانه تعطیلات کریسمس که این فلز ارزشمند بالای ۱۸۰۰ دلار صعود کرد، قوی بود اما توصیه تحلیلگران این است که اگر مجبور نیستند هفته جاری معامله نکنید.

اکثر تحلیلگران وال استریت خاطرنشان کردند که طلا دوره فصلی قوی را شروع می کند اما دو هفته آینده به دلیل حجم اندک معاملات، نوسان فوق العاده بالایی وجود خواهد داشت. بسیاری از شرکتها در حال حاضر دفاترشان را پیش از تعطیلات سال نو برای امسال بسته اند.

حجم اندک معاملات در نرخ مشارکت پایین در نظرسنجی این هفته کیتکونیوز منعکس شد. در نظرسنجی کیتکونیوز از تحلیلگران وال استریت ۱۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۹ نفر معادل ۶۹ درصد به افزایش قیمت طلا رای دادند و دو نفر معادل ۱۵ درصد کاهش قیمت را پیش بینی کردند و به همین میزان نظری نداشتند.

در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران خُرد، ۶۳۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۳۴۳ نفر معادل ۵۴ درصد به افزایش قیمت طلا و ۱۳۴ نفر معادل ۲۱ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که ۱۶۱ نفر معادل ۲۵ درصد نظری نداشتند.

تداوم خوش بینی به روند افزایشی قیمت طلا در حالی مشاهده شد که این فلز ارزشمند معاملات هفته گذشته را در بالای ۱۸۰۰ دلار به پایان رساند و نسبتا در مقایسه با هفته پیش از آن تغییری نداشت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا روز پنج شنبه با ۹ دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۸۱۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شد.

اکثر تحلیلگران به طلا در کوتاه مدت خوش بین هستند زیرا دسامبر و نخستین ماههای سال نو از نظر فصلی دوره های قوی برای این فلز ارزشمند هستند.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در شرکت "بلو لاین فیوچرز" اظهار کرد: در ۹ سال از ۱۰ سال گذشته می توانستید با خرید طلا در آخرین روز معامله پیش از کریسمس و فروش آن تا ۱۱ ژانویه سود کنید. همیشه ابهام زیادی در ابتدای سال وجود دارد بنابراین شاید سرمایه گذاران احساس راحتی بیشتری می کنند که طلای بیشتری را نگه دارند.

همراه با عوامل فصلی مثبت، تحلیلگران همچنین به دلیل بهبود دورنمای فنی طلا که بالای ۱۸۰۰ دلار را حفظ کرده است، به این فلز ارزشمند خوش بین هستند. با این حال از نظر بعضی تحلیلگران طلا باید مقاومت در سطح ۱۸۱۵ دلار و سطح مقاومت بلندمدت در ۱۸۳۵ دلار را بشکند.

اما همه تحلیلگران به طلا در کوتاه مدت خوش بین نیستند. دیوید میدن، تحلیلگر بازار شرکت "اکوئیتی کیپتال" می گوید اگرچه طلا فضا برای صعود ملایم در هفته جاری دارد اما با قوی ماندن دلار، خوش بین بودن دشوار است. دلار به بالاتر از رکورد نوامبر صعود نکرده است اما همچنان در مسیر صعودی قرار دارد و این مسئله روی قیمت طلا تاثیر منفی می گذارد. وقتی که بانک مرکزی آمریکا به دنبال سه دور افزایش نرخهای بهره در سال آینده است، مایل نخواهم بود دلار آمریکا را بفروشم.

کریستوفر وِکیو، استراتژیست ارشد بازار در شرکت دیلی فارکس هم به کیتکونیوز گفت: درباره طلا در کوتاه مدت نظر خنثی دارد اما وی نسبت به این فلز ارزشمند خوش بین نیست. طلا فاقد اخبار بنیادینی است که قیمتها را به شکل پایدار بالاتر ببرد. اکنون که فدرال رزرو به دنبال افزایش نرخهای بهره در سال آینده است، بازده واقعی باید افزایش پیدا کند و این اتفاق برای قیمت طلا منفی خواهد بود.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۷۸۷ دلار و ۶۷ سنت رسید.

در حالی که سوددهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا افزایش داشته قیمت طلا امروز کاهش داشت اما با توجه به اینکه بهبود اشتها برای ریسک پذیری موجب کمرنگ شدن نگرانی ها در مورد شیوع سریع سویه اومیکرون گشته است افت قیمت فلز زرد جزئی بود.

رویترز گزارش داد، بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۷۸۷ دلار و ۶۷ سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه هم با ۰.۰۴ درصد کاهش به ۱۷۸۸ دلار رسید.

در حالی که تجار بر خوش بینانه بودن وضعیت اقتصادی و کاهش نگرانی ها از رشد تورم متمرکز شده اند سوددهی اوراق قرضه روز سه شنبه شاهد افزایش بود. افزایش سوددهی اوراق قرضه موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازارهای بدون بهره ای نظیر بازار طلا می شود.

در حالی که ارزش سهام در بازارهای اروپا و آمریکا به دنبال افزایش اشتهای ریسک پذیری رو به ترمیم است، به رغم افزایش موارد ابتلا به سویه اومیکرون بازارهای بورس جهان سبز پوش شده اند.

کشورهای اورپایی روز سه شنبه وضع محدودیت های جدید کرونایی را مورد بررسی قرار دادند. رئیس جمهور آمریکا هم از تمام شهروندان خواسته تا در آستانه دومین کریسمس کرونایی برای مقابله با سویه اومیکرون واکسن بزنند.

به گفته منابع آگاه، سازمان غذا و داروی آمریکا قرار است تا روز چهارشنبه مجوز استفاده از قرص های ضد کرونای تولید دو شرکت فایزر و مرک را صادر کند.

شاخص ارزش دلار امروز اندکی کاهش داشت و تحت فشار علاقمندی سرمایه گذاران به ارزها و دارایی های پرریسک برای سومین جلسه متوالی شاهد افت بود.

قیمت نقره نیز امروز ۰.۱ درصد کاهش داشت و به ۲۲ دلار و ۴۷ سنت رسید. همچنین قیمت پلاتین با ۰.۳ درصد افت به ۹۳۱ دلار و ۹۹ سنت رسید و فلز پالادیوم با رشد ۰.۲ درصد ۱۷۹۵ دلار و ۱۷ سنت شد.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۷ درصد افزایش به ۱۸۰۲ دلار و ۹۶ سنت رسید.

در حالی که نگرانی ها در مورد گسترش سریع سویه اومیکرون در جهان سبب افزایش اشتها برای خرید طلا شده است، قیمت فلز زرد روز دوشنبه اندکی افزایش داشت و در نزدیکی بالاترین رقم ۳ هفته اخیر که هفته گذشته به ثبت رسیده بود باقی ماند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۲۷ درصد افزایش به ۱۸۰۲ دلار و ۹۶ سنت رسید. روز جمعه قیمت طلا به بالاترین رقم از ۲۶ نوامبر رسیده بود. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه فوریه هم با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۸۰۲ دلار و ۸۰ سنت رسید.

استفن اینز تحلیلگر موسسه مدیریت دارایی اس پی آی گفت: «با توجه به اینکه نرخ بهره به شدت پایین است حتی اگر فدرال رزرو اقدام به افزایش نرخ کند باز هم دلایل زیادی برای سرمایه گذاری در بازار طلا وجود دارد.»

اینز افزود، وضعیت مبهم ناشی از شیوع سویه اومیکرون می تواند منجر به انبساطی شدن مجدد سیاست پولی بانک های مرکزی در سال ۲۰۲۲ شود. وی افزود، مسائلی مانند لایحه سرمایه گذاری داخلی در آمریکا و موضوع اوکراین نیز از عواملی هستند که جذابیت سرمایه گذاری در بازار طلا را همچنان حفظ کرده اند.

در حالی که موارد ابتلا به سویه اومیکرون موجب وضع محدودیت های بیشتر در اروپا شده و ممکن است رشد اقتصاد جهانی در سال جدید را تحت تاثیر قرار دهد، شاخص های سهام در بازارهای آسیایی امروز شاهد کاهش بود.

در همین حال شاخص ارزش دلار در نزدیکی بالاترین رقم ۳ هفته اخیر که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود در نوسان بود و موجب گرانتر شدن طلا برای خریداران استفاده کننده از ارزهای غیر دلاری و متعاقبا محدود شدن رشد قیمت طلا شد.

نحوه تعیین قیمت طلا

هر کالایی بر مبنای عرضه و تقاضا تعیین قیمت می شود اما درباره طلا که یک قیمت واحد دارد عرضه و تقاضا چگونه در سراسر جهان می توانند با یکدیگر دیدار کنند؟به دلیل بانک های بزرگ طلا و بانک های مرکزی معاملات به گونه ای انجام می شود که در نهایت قیمت طلا در بازار جهانی یک قیمت واحد است.اما نحوه تعیین قیمت این گونه است.هر روز کاری قیمت جهانی طلا به صورت توافقی و در دو نوبت از طریق بانک های بزرگی که صاحبان شمش طلا هستند به صورت تلفنی تعیین می شود.در واقع صبح و بعد از ظهر به وقت لندن (صبح نیویورک) 5بانک بزرگ شمش طلا در تماس های تلفنی با یکدیگر تعیین قیمت می کنند. در این تماس های تلفنی رییس گروه، قیمتی را اعلام می‌کند و این پنج بانک با تماسی که با مشتریان خود می‌گیرند نهایتا در زمان محدودی که شاید به ده دقیقه نرسد به یک قیمت توافقی برای خرید و فروش طلا دست پیدا می کنند قیمت توافق شده به دنیا اعلام می شود و مبنای باز شدن بازار قرار می گیرد در این معاملات، واحد معامله ۱۰ شمش طلا است. وزن شمش های طلا حدود ۴۰۰ اونس است این شمش ها در یکی از بانک‌های شمش طلا در لندن تحویل می شود. قیمت توافقی بین پنج بانک بزرگ مبنایی قرار می گیرد تا دیگر بانکها و مشتریان عمده برا مبنای آن اقدام به خرید و فروش کنند. 

در سراسر روز نیز طلا در بورس های کالایی به قیمت لحظه ای خرید و فروش می شود این قیمت ها در حول و حوش قیمت توافق شده ۵ بانک مرکزی که به وقت صبح لندن تعیین شده تغییر می‌کند تا مجددا در بعد از ظهر قیمت توافقی بین پنج بانک بزرگ اعلام شود. به این ترتیب قیمت‌های لحظه‌ای طلا در بورس‌های کالا انحراف کمی از قیمت‌های توافقی در لندن را خواهند داشت. البته خریداران کوچک و خرد امکان دسترسی به اونس طلا با این قیمت در بورس‌ های کالایی را ندارند و این قیمت مخصوص خریداران عمده است. 

قیمت هر اونس طلا که در دو جلسه پیشین کاهش یافته بود، در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۴۲ درصد افزایش به ۱۷۸۲ دلار و ۸۴ سنت رسید.در حالی که افزایش کمتر از حد انتظار قیمت های مصرف کننده در آمریکا احتمال به تعویق افتادن افزایش نرخ بهره را بیشتر کرده است قیمت طلا روز جمعه شاهد افزایش بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا که در دو جلسه پیشین کاهش یافته بود، در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۴۲ درصد افزایش به ۱۷۸۲ دلار و ۸۴ سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه فوریه نیز با ۰.۴۶ درصد رشد به ۱۷۸۴ دلار و ۸۰ سنت رسید.

ادوارد مویا تحلیلگر ارشد موسسه اوآندا گفت: «گزارش اخیر از نرخ تورم آمریکا آنگونه که برخی انتظار داشتند افزایشی نبود و این احتمالا سبب خواهد شد تا احتمال افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ بین دو یا سه نوبت باقی بماند.» وی افزود: «گزارش دیروز احتمالا بدین معناست که اولین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در اواسط سال آینده رخ خواهد داد.»

عامل دیگر تقویت قیمت طلا کاهش ارزش دلار بود که موجب افزایش جذابیت خرید طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می کنند. همچنین پس از آنکه اعلام شد قیمت های مصرف کننده در ماه نوامبر باز هم بالاتر رفته سوددهی اوراق قرضه دولت آمریکا شاهد کاهش بود.

هرچند هنگام رشد تورم بازار طلا محلی امن برای سرمایه گذاری محسوب می شود اما کاهش اقدامات محرک اقتصادی و بالا رفتن نرخ بهره سبب رشد سوددهی اوراق قرضه دولتی شده و هزینه فرصت سرمایه گذاری در بازارهایی نظیر بازار طلا را افزایش می دهد.

اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحد‌های صنفی طلا، جواهر و پلاتین در رابطه با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین از مشتریان دریافت شود.سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه‌ای به اصناف، از واحد‌های صنفی طلا، جواهر و پلاتین فروش خواسته تا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان دریافت کنند.در معاملات امروز بازار جهانی فلزات گرانبها قیمت هر اونس طلا ۲.۹ دلار پایین آمد و به ۱۷۷۲.۷ دلار رسید.قیمت کنونی نسبت به یک ماه پیش ۷۷.۲ دلار و نسبت به یک سال پیش ۶۳.۷ دلار کاهش داشته است.

علاقه‌مندان به طلا این هفته چقدر ضرر کردند؟

به گزارش رویترز، برای چهارمین هفته متوالی است که شاهد افت قیمت طلا در بازار جهانی هستیم زیرا این سرمایه‌گذاران در این بازار پیش از انتشار آمار تورم در آمریکا رویکردی محتاطانه را در پیش گرفته‌اند.

این انتظار وجود دارد که در صورت بالا بودن نرخ تورم که قرار است تا ساعاتی دیگر آمار رسمی آن در آمریکا منتشر شود، بانک مرکزی آمریکا سریع‌تر از میزان مورد انتظار سیاست‌های انبساطی پولی خود را کنار بگذارد.

به طور کلی قیمت طلا این هفته ۰.۷ درصد کاهش یافته و البته سرمایه‌گذاران در این بازار منتظر برگزاری نشست هیات مدیره بانک مرکزی آمریکا در هفته آینده هم هستند.

قیمت سکه و قیمت طلا امروز شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۰ اعلام شد. بر این اساس قیمت ها نسبت به روزهای گذشته با کاهش نسبی معامله می شود.

قیمت سکه و قیمت طلا در بازار امروز شنبه ۲۰ آذر ماه اعلام شد. قیمت سکه و قیمت طلا امروز نسبت به روز گذشته با کاهش نسبی معامله می شود. امروز در بازار داخلی قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم یک میلیون و ۳۱۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید ( امامی ) ۱۳ میلیون و ۲۵۰ تومان و قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۹۵۰ تومان است. قیمت سکه و قیمت طلا امروز با کاهش اعلام شد.

امروز در بازار آزاد تا این لحظه قیمت سکه طرح جدید(امامی) ۱۳میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام‌ بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۲ میلیون و ۹۵۰ تومان است.

قیمت نیم‌ سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان، قیمت ربع‌ سکه بهار آزادی ۳ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان و قیمت سکه یک‌ گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌ رسد.

قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌ میلیون و ۷۵۱ هزار تومان و قیمت هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۶۸۸ تومان ارزش‌ گذاری شده است. همچنین قیمت طلای ۱۸عیار در هر گرم یک میلیون و ۳۱۳ هزار تعیین شده است.

بر اساس این ابلاغیه، قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۰ از سوی سازمان امور مالیاتی کشور لازم‌الاجرا اعلام شده و با توجه به جزء ۲ بند «ب» ماده (۲۶) این قانون در خصوص عرضه‌کنندگان کالا و خدمات طلا، جواهر و پلاتین مقرر است “اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالا‌های موضوع این بند، مشمول مالیات و عوارض با نرخ ۹ درصد خواهد بود. ”

سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اطلاعیه اتاق اصناف گفت که از ۱۳ دی ماه و بر اساس قانون مصوب مجلس، مالیات بر ارزش افزوده از اصل قیمت طلا، جواهر و پلاتین حذف می‌شود.

ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر گفت: در اوایل سال جاری مجلس گذشته مصوب کرد که ارزش افزوده را از اصل طلا بردارد و بالاخره با رایزنی‌هایی که شد نمایندگان مجلس و سازمان صنعت و معدن و سازمان دارایی متوجه شدند که اجرای ارزش افزوده با این روش ایراد و اشکال زیادی دارد چراکه طلا برای مردم سرمایه است و ابزار کار اعضای صنعت طلا است.

وی در ادامه افزود: در نتیجه در مجلس گذشته این ۹ درصد ارزش افزوده از اصل طلا برداشته شد و بعد از مدت‌ها دولت قبلی ۶ ماه پیش ابلاغیه آن را صادر کرد؛ سازمان امور مالیاتی برای اجرا ۶ ماه فرجه دارد تا زیرساخت‌های حذف مالیات را تامین کند و ۶ ماه آن در ۱۳ دی ماه به پایان می‌رسد.

وی در ادامه در خصوص تاثیر این طرح بر بازار طلا گفت: مالیات بر ارزش افزوده داد و ستد و چرخ تولید را در بازار طلا کند کرده بود و می‌توان گفت با برداشته شدن آن هزینه‌ای از روی دوش طلا و مردم به عنوان مصرف کننده برداشته خواهد شد و احتمال داده می‌شود استقبال برای طلا بیشتر شود و هزینه مردم برای خرید طلا پایین‌تر خواهد آمد.

محمدولی در ادامه افزود: زمانی که استقبال برای خرید طلا افزایش یابد چرخ تولید خواهد چرخید و رونق به بازار باز خواهد گشت و حتی اگر کرونا در کل دنیا از بین برود و ارتباط با کشور‌ها برقرار شود صنعت طلای کشور می‌تواند در بحث صادرات نیز وارد شود که ارز آوری کند و اشتغال بیشتری نیز ایجاد کند.

حذف مالیات طلا قیمت را چقدر کاهش می‌دهد؟

عبادالله محمدولی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر در پاسخ به این پرسش مبنی بر این که حذف مالیات بر اصل قیمت طلا چه تاثیری بر روند قیمت این طلای زرد خواهد گذاشت؛ گفت: حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بر روی بازار طلا تاثیر خواهد گذاشت نه بر روی قیمت آن، در واقع ۹ درصد مالیات که از ارزش کل گرفته می‌شده است شامل ارزش اجرت و مواد اولیه می‌شده است و در نهایت باعث می‌شده است که رقم ۹ درصدی را فروشندگان به عنوان ارزش افزوده به رقم نهایی طلا اضافه کنند که قیمت فروش طلا بالاتر می‌رفته است و امروز که یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت هر گرم طلا است ارزش افزوده آن را اگر ۱۰ درصد در نظر بگیریم ۱۳۰ هزار تومان می‌شده است و حال اگر این مالیات بر ارزش افزوده تنها بر اجرت گرفته شود رقم مالیات بر ارزش افزوده آن ۱۷ هزار تومان تخمین زده می‌شود و می‌توان گفت در نتیجه حذف مالیات از اصل قیمت طلا بازار ما کمی رونق می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: بنده روز گذشته اعلام کرده بودم که حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بر بازار اثر خواهد گذاشت و انگیزه مردم برای خرید طلا افزایش پیدا خواهد کرد و این گفته بنده به معنای کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت این فلز زرد نبوده است.

محمد، ولی در ادامه گفت: قیمت نهایی محصول که به دست مشتری می‌رسد کاهش پیدا خواهد کرد؛ قیمت طلا در تمام کشور‌های دنیا از اونس جهانی تبعیت می‌کند و براساس پول ملی هر کشوری محاسبه می‌شود و در بازار ما نیز به دلیل ارزش پایین ریال قیمت این فلز گران بها کمی بالا است، ولی در نهایت حذف مالیات بر اصل قیمت طلا بر روی قیمت تمام شده این محصول تاثیر مثبت می‌گذارد و ارزش ذاتی طلا سر جای خود باقی می‌ماند و تنها از اجرت مالیات گرفته خواهد شد که در نهایت باعث می‌شود بازار طلا کمی رونق گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش وضعیت تقاضا در حال حاضر در بازار طلا به چه شکل است؛ گفت: با توجه به این که وضعیت اقتصادی جامعه ما ضرورت می‌کند مردم به دنبال تامین کالا‌های اساسی باشند و خرید طلا و ورود به بازار طلا در اولویت پانزدهم تا بیستم باشد در نتیجه تقاضا در بازار ما ۷ تا ۸ سالی است که خیلی ضعیف است و این ضعف تا زمانی که فرج و گشایشی در اقتصاد کشور راه بیافتد بر بازار حاکم خواهد بود و تا زمانی که این گشایش رخ ندهد مردم زیاد اقبالی به خرید زر و زیور ندارند و اگر به بازار ما ورود می‌کنند برای گرفتن سود از نوسانات و اخذ ارزش افزوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: