یارانه

سه یارانه جدید دولت چه زمانی واریز می شود؟ | کدام یارانه ها حذف شد؟

سه یارانه جدید دولت چه زمانی واریز می شود؟ | کدام یارانه ها حذف شد؟
کدخبر : 546166

به گزارش شماواقتصاد، یارانه جدید دولت که قولش به مردم داده شد یارانه ۲۰۰ هزار تومانی است که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فعلی وعده داده بود.

به گزارش شماواقتصاد، یارانه جدید دولت که قولش به مردم داده شد یارانه ۲۰۰ هزار تومانی است که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور فعلی وعده داد در برنامه‌های اقتصادی خود اجرا می‌کند و به پنج دهک اول تعلق می‌گیرد. زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی چه زمانی است؟ در ادامه جزئیات بیشتری در مورد یارانه میخوانید.

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است اما نکته‌ اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوارهایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

رییس جمهوری؛ در برنامه‌های اقتصادی خودش اعلام کرده یکی از برنامه‌هایش برای کمک به معیشت خانوار پرداخت یارانه جدید است.

زمان واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی براساس اظهارات ابراهیم رئیسی آذر امسال است، یعنی حدود دو ماه دیگر. یارانه ۲۰۰ هزار تومانی وعده‌ای است که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم داده و گفته که به پنج دهک اول پرداخت می‌شود.

به گفته او قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. این کارت‌ها هر ماه به‌ازای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان شارژ می‌شوند. پنج دهک اول جمعیت کشور این یارانه را می‌گیرند، با این تفاوت که دهک‌های اول، دوم و سوم به ازای هر نفر ۲۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم و پنجم به ازای هر نفر ۱۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

یارانه جدید نوعی وام قرض الحسنه است؟

آنطور که رئیس‌جمهور توضیح داده این یارانه نوعی وام قرض الحسنه است که با کارمزد دو درصد پرداخت می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت که این یارانه بلاعوض است اما نکته‌ اصلی اینجاست که ابراهیم رئیسی گفته دولت به خانوارهایی که توان پرداخت ندارند کمک می‌کند.

در این وعده رئیسی پیش‌بینی شده که به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد. معمولا حمایت‌های دولتی به گروه‌هایی مثل افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و افراد با درآمد کم تعلق می‌گیرد. براساس برآوردها این پنج دهک شامل افرادی می‌شوند که هر دو یارانه نقدی و معیشتی را دریافت می‌کنند.

با واریز یارانه ۲۰۰ هزار تومانی از آذر  امسال، یارانه پنج دهک اول جامعه چندین برابر می‌شود. خانوارهایی که در سه دهک اول باشند با فرض یک خانواده پنج نفره، یارانه‌ای می‌گیرد به شرح زیر است.

یارانه نقدی: ۲۲۷ هزار تومان(زمان پرداخت ۱۰ آذر)

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان(زمان پرداخت ۲۰ آذر)

یارانه جدید: یک میلیون تومان (زمان پرداخت احتمالا آخر آذر)

اگر یک خانواده در دهک‌های چهارم و پنجم باشد، وضعیت یارانه‌هایی که از آذر دریافت می‌کنند به شرح زیر است:

یارانه نقدی: ۲۲۷ هزار تومان(زمان پرداخت ۱۰ آذر)

یارانه معیشتی بنزین: ۲۰۵ هزار تومان(زمان پرداخت ۲۰ آذر)

یارانه جدید: ۷۵۰ هزار تومان(زمان پرداخت احتمالا آخر آذر)

حذف یارانه برخی نهاده‌ های تولید دلیل اصلی تورم چند صد درصدی

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در فصل بهار ۱۴۰۰ شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌‌های صنعتی (بر مبنای ۱۰۰= ۱۳۹۵) برابر با ۴۱۷.۳ بوده است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۷.۳درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۱۰۷.۴درصد افزایش یافته است. در فصل مورد بررسی میانگین شاخص قیمت چهار فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ۷۹.۸ درصد افزایش یافته است.

این میزان از تورم نقطه به نقطه در یکسال برای یک صنعت قابل توجه است. محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین درباره دلایل تجریه چنین تورمی در صنعت مرغداری کشور، اظهار کرد: نهاده ها و مولفه های تاثیرگذار بر قیمت تولیدات مرغداری های صنعتی بر اساس منابع تامین را می توان به سه گروه تقسیم کرد.

وی ادامه داد: گروه اول نهاده و مولفه هایی هستند که به آن ها یارانه تخصیص داده می شود، به عبارت دیگر نهاد هایی که به صورت یارانه ای به مرغداران عرضه می شوند، این نوع نهاده ها از نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین برخودار هستند.

وی ازجمله این نهاده ها را ذرت و کنجاله سویا عنوان کرد که اکنون با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور شده و در اختیار مرغداران قرار می گیرد.

 کمالی سروستانی یادآور شد: تا سال گذشته علاوه بر ذرت و سویا نهاده های دارو، واکسن و مواد ضدعفونی کننده که عوامل موثر بر سلامت دام هستند نیز از ارز ۴۲۰۰ برخودار می شدند، اما در پی تصمیم دولت تخصیص ارز ترجیحی از آن ها حذف و وارداتشان با ارز آزاد انجام می شود.

وی گفت: حذف ارز ترجیحی از این نهاده ها قیمت آن ها را ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داد و این اتفاق بخشی از افزایش تورم قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌‌های صنعتی کشور را رقم زد.

کمالی سروستانی عامل موثر دیگر بر تورم قیمت تولیدکننده این بخش را افزایش قیمت مصوب نهاده های خوراک دام عنوان کرد.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت مصوب نهاده های خوراک دام در سال گذشته متاثر از افزایش قیمت جهانی آن ها بود، بر همین اساس دولت قیمت مصوب نهاده های خوراک دام را افزایش قابل توجهی داد.

کمالی سروستانی یادآور شد: دولت قیمت مصوب ذرت را از یک هزار و ۲۰۰ تومان به یک هزار و ۸۵۰ تومان و قیمت کنجاله سویا را از یک هزار و ۶۰۰ تومان به ۳ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش داد که تاثیر ۳۰ تا ۳۵ درصدی را در تورم تولید این بخش داشته است.

وی همچنین با اشاره به افزایش افسارگسیخته قیمت جوجه یکروزه به عنوان اصلی ترین نهاده تولید مرغ، اظهار کرد: دولت برای هر قطعه جوجه یکروزه قیمت مصوب ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را مصوب کرده است، اما این نهاده کمتر از ۶ هزار تومان به دست مرغداران نرسیده است.

کمالی سروستانی عدم نظارت بر واحدهای مرغ مادری که تولید کننده جوجه یکروزه هستند را عامل این تخلف دانست.

وی با تاکید بر اینکه تنها در هفته جاری واحدهای مرغ مادری هر قطعه جوجه یکروزه را دست کم ۴ هزار تومان بیش از قیمت مصوب به بازارعرضه کرده اند، افزود: سهم جوجه یکروزه از قیمت تمام شده مرغ نباید بیش از ۱۰ تا ۱۱ درصد باشد، اما با قیمت هایی که اکنون جوجه یک روزه عرضه می شود سهم این نهاده از هزینه تمام شده تولید تا ۱۹ درصد رسیده است.

کمالی سروستانی افزایش هزینه کارگری، تعمیرات و نوسازی ادوات و تجهیزات مرغداری را از عوامل دیگری نام برد که تورم قابل توجه را برای این بخش به همراه داشته است.

به گفته مشاور عالی هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور؛ اگر متوسط قیمت خرید هر قطعه جوجه یک روزه را برای مرغداران حداقل ۵ هزار و ۲۰۰ تومان در نظر بگیریم در حال  قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ برای مرغداران درب مرغداری ۱۹ هزار و ۹۸۰ تومان است، در حالی که قیمت مصوب برای خرید مرغ از مرغدار درب مرغداری ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان تعیین شده است.

کمالی سروستانی ادامه داد: بر همین اساس قیمت برای مصرف کننده در بازار باید ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان باشد، اما آخرین قیمت مصوب برای مصرف کننده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است.

وی خواستار اصلاح قیمت مصوب با توجه به افزایش هزینه تولید شده و گفت: در صورت عدم اصلاح قیمت مصوب هر روز بر زیان مرغداران افزوده شده و آن ها دچار زیان انباشته می شوند و صنعت کوچک تر از قبل می شود.

کمالی سروستانی همچنین خروج مرغ از شبکه توزیع را از نتایج عدم اصلاح قیمت مصوب عنوان کرد که نتیجه آن گران فروشی برای مصرف کننده در بازار خواهد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: