آخرین وضعیت قیمت گذاری خودرو | خودرو به بورس می رود؟

آخرین وضعیت قیمت گذاری خودرو | خودرو به بورس می رود؟
کدخبر : 547607

عضو کمیسیون صنایع: طی صحبت‌هایی که با فاطمی امین وزیر صمت در این مدت داشتیم، وی آمادگی خود را برای همراهی با این طرح اعلام کرده است اما این طرح همچنان درگیرو دار اظهارنظرها متناقض مانده و اجرایی نشده است.

به گزارش خبرگزاری آنا، با افزایش احتمال خروج شورای رقابت از چرخه قیمت‌گذاری، گزینه‌های دیگر برای ورود به موضوع قیمت‌ گذاری خودرو مانند سازمان حمایت، بورس کالا و قیمت‌گذاری در حاشیه بازار مطرح شده که برخی از این راهکارها درگذشته نیز مورداستفاده قرارگرفته اما این بار استفاده از ظرفیت بورس برای قیمت‌گذاری در دستور کار قرارگرفته است.

 

عرضه خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند در بورس کالا مدت‌ها است که توسط مسئولان به گوش می رسد و هرازگاهی عرضه خودرو در بورس مطرح و پس از مدتی منتفی می‌شود.

حتی در دولت قبل نیز زمانی که این موضوع مطرح شد علیرضا رزم حسینی وزیر سابق صمت مخالف عرضه خودرو در بورس کالا بود و کارشناسی نبودن این طرح را دلیل مخالفت خود عنوان می‌کرد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم مجددا عرضه خودرو در بورس مجددا مطرح شده و مشخص نیست این طرح کی به سرانجام خواهد رسید.

آمادگی وزیر صمت برای ورود خودرو به بورس کالا

روح‌الله ایزد خواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس، با اشاره به برنامه مجلس یازدهم درباره ساماندهی بازار خودرو گفت:‌ «طرح مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو که یکی از بحث‌های اصلی آن عرضه خودرو در بورس کالا است، در یک سال گذشته در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرارگرفته و متن آن هم‌اکنون آماده ارائه به صحن است. علاوه بر این، برخلاف وزیر سابق صمت که تمایلی به اجرایی شدن این طرح نداشت، طی صحبت‌هایی که با فاطمی امین وزیر صمت در این مدت داشتیم، وی آمادگی خود را برای همراهی با این طرح اعلام کرده است.»

خودروسازان نیازمند اصلاح ساختار اقتصادی

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز پیش‌تر در این مورد اعلام کرده بود«صنعت خودرو ازجمله بخش‌های پیشران اقتصادی است و برنامه‌ریزی برای ایجاد تحرک در پیشران‌های اقتصادی موجب اشتغال‌زایی خواهد شد.»

داستان تکراری عرضه خودرو در بورس/طرح‌هایی که به سرانجام نمی‌رسد

وی از هدف‌گذاری تولید یک میلیون دستگاه خودرو تا پایان سال و ۳ میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و می‌گوید«ما باید این تعداد خودرو را تولید کنیم، چراکه تولید تعداد کم خودرو صرفه اقتصادی ندارد. اگر بخواهیم خودروساز باشیم، یا باید بیشتر از ۲ میلیون دستگاه تولید کنیم و یا اصلاً تولید نکنیم.»

وزیر صمت ادامه می‌دهد«اگر بخواهیم قیمت و کیفیت در صنعت خودرو به حد قابل‌قبول برسد، باید توجه به مقیاس تولید، رقابتی کردن صنعت خودرو و در کنار آن‌ها، اصلاح ساختارهای مدیریتی و اقتصادی به‌صورت هم‌زمان انجام شود تا اهداف صنعت خودرو محقق شود.»

موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

موافقان طرح عرضه خودرو در بورس از بین بردن بازار ثانویه، رقابتی شدن و تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو را از نتایج این طرح عنوان می‌کنند اما مخالفان این طرح نگرانی‌هایی در خصوص انحصار خودروسازان برای قیمت‌گذاری و امکان حضور خریداران بزرگ در بورس و فروش خودرو باقیمت بالاتر در بازار عنوان کردند.البته برای جلوگیری از سفته‌بازی مقرر گردیده هر فرد با یک کد ملی تنها هر سه سال یک‌بار بتواند از بورس کالا خودرو خرید کند.

داستان تکراری عرضه خودرو در بورس/طرح‌هایی که به سرانجام نمی‌رسد

مذاکره با خودروسازان برای ورود به بورس کالا

جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران از نبود منع قانونی برای حضور خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند، در بورس خبر داد و می‌گوید«خودروهای تولیدی کشور در دو گروه مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند. در گروه نخست قیمت خودروها به‌صورت دستوری توسط شورای رقابت مشخص‌شده و گروه دوم شامل قیمت‌گذاری دستوری نمی‌شود به همین منظور مذاکراتی برای عرضه این خودروها در بورس انجام‌شده است».

ضدونقیض‌گویی‌های اعضای کمیسیون صنعت مجلس

حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از مصوبه این کمیسیون برای عرضه خودرو در بورس کالا جهت متعادل‌سازی عرضه و تقاضا خبر داده و گفته بود که بر اساس پیشنهاد کمیسیون مقررشده در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه و تقاضا برای انواع خودرو بنا به تشخیص شورای رقابت بیشتر از عرضه آن‌ها باشد، خودروسازان باید خودروهای تعیین‌شده توسط شورای رقابت را فقط از طریق بورس کالا عرضه کند. قیمت پایه عرضه خودرو در بورس در این پیشنهاد توسط شورای رقابت تعیین می‌شود؛ شورای رقابت مکلف است قیمت مبنا مورداستفاده در قیمت‌گذاری نهایی خودروهای مشمول این ماده را مستقیماً بر مبنای محاسبه قیمت تمام‌شده در همان سال، با لحاظ هزینه‌های تحقیق و توسعه، هزینه‌های مالی موضوع تبصره ۲ ماده (۹ مکرر) و هزینه‌های مالی تولید با تأیید حسابرس رسمی در قیمت تمام‌شده اعمال و تصویب کند.

داستان تکراری عرضه خودرو در بورس/طرح‌هایی که به سرانجام نمی‌رسد

اما در جدیدترین اظهارنظر علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس مدعی شد«موضوع مذاکره برای عرضه خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری نیستند در بورس کالا، ارتباطی به کمیسیون ندارد و موضوعی میان وزارت صمت و سازمان بورس است و می‌توانند در این زمینه تصمیم بگیرند».

وی می‌گوید«طرح قیمت‌گذاری خودرو، بسیار مفصل بوده و یکی از مواد آن، عرضه خودرو در بورس کالا است. اما بررسی این ماده در حال حاضر متوقف شده و کمیسیون در حال بررسی ماده چهار طرح ساماندهی است که به مجلس مرتبط می‌شود و شورای نگهبان، آن را عودت داده بود.»

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: