از جلسه دیروز وزیر اقتصاد در مجلس تا سبز شدن بورس امروز

از جلسه دیروز وزیر اقتصاد در مجلس تا سبز شدن بورس امروز
کدخبر : 547637

وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس روز گذشته روانه بهارستان شدند تا ضمن شنیدن دغدغه‌های بورسی نمایندگان، برنامه‌های خود را برای احیای بازار سهام نیز ارائه دهند.

نارضایتی فعالان بورسی از روند بازار سهام به جلسه علنی مجلس کشیده شد. پس از این جلسه پارلمان‌نشین‌ها به دولت و سازمان بورس ماموریت دادند تا هر چه زودتر ثبات و اعتماد را به این بازار بازگردانند. حال باید دید متولیان برای موفقیت در این ماموریت، حمایت‌های دستوری را در پیش خواهند گرفت یا به فکر انجام اصلاحات ساختاری هستند؟

اولین جلسه بورسی نمایندگان مجلس یازدهم با وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دولت سیزدهم دیروز در صحن علنی بهارستان برگزار شد. آنچه این جلسه را با جلسات قبلی بورسی مجلس یازدهم متفاوت می‌‌‌کرد اتفاق‌‌‌نظر میزبانان و مهمانان بر سر یک موضوع بود؛ آنچه امروز بورس را به معضل تبدیل کرده، بی‌‌‌تدبیری و سوءمدیریت دولت قبلی است. این موضوع در سخنرانی تک‌‌‌تک نمایندگان مجلس، رئیس مجلس و همچنین وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس که در این جلسه حاضر شده بودند به وضوح بیان شد. افزایش دامنه اعتراضات به اصلاح قیمت سهام و سرنوشت نامعلوم آن سبب شده پارلمان‌نشین‌‌‌ها به دنبال راهکاری برای تغییر این رویه باشند. با این حال آنچه از سخنان آنها در صحن علنی مجلس می‌توان دریافت تنها تلاش برای تغییر رنگ تابلو به هر قیمتی حتی شاخص‌‌‌سازی است و به نظر می‌رسد چندان راهکار علمی و عملیاتی به ذهن آنها نمی‌‌‌رسد.

سیداحسان خاندوزی که تا چندی پیش روی صندلی‌‌‌های سبزرنگ بهارستان نشسته بود، دیروز وقتی به عنوان وزیر اقتصاد پشت تریبون رفت، ابتدای سخنانش را به حمله به عملکرد دولت قبل در زمینه بورس اختصاص داد و سپس اظهار کرد که از وقتی دولت سیدابراهیم رئیسی روی کار آمده، امید در بازار سرمایه ایجاد شده و شاخص کل بورس رشد داشته است. او با بیان اینکه «سوءمدیریت گذشته در بازار سرمایه منجر به رشد بی‌‌‌منطق و حبابی شاخص بورس در نیمه اول سال ۱۳۹۹ و کاهش شدید آن در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ شد که منجر به زیان و حتی خشم بخش مهمی از سهامداران خرد گردید» گفت: از ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ تا امروز که دولت آقای رئیسی بر سرکار آمده و امید در بازار ایجاد شد، شاهد رشد شاخص بورس بودیم. وزیر اقتصاد در ادامه به برنامه‌‌‌های وزارتخانه متبوعش برای بهبود وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد اما قبل از آن به این نکته اشاره داشت که فراز و فرود هر یک از شاخص‌‌‌های بورس در هر حوزه‌‌‌ای به سیاستگذاری‌‌‌های مجلس شورای اسلامی، دولت و اظهارنظرهایی که حتی بیرون از ارگان‌‌‌های دولتی می‌شود بازمی‌گردد. به گفته خاندوزی اگر یک روز یکی از شاخص‌‌‌ها بالا و پایین می‌شود باید دید در وزارتخانه مربوطه یا مجلس در آن حوزه چه تصمیم خاصی گرفته شده است. او سپس با تاکید بر اینکه «سیاست دولت، ثبات در بازار سرمایه است» گفت: بازار سرمایه باید شفاف بوده و قابل نظارت باشد. سازوکار نظارت در بورس باید شفاف شود. متاسفانه نظارت در بورس آنطور که باید، ساماندهی نشده است. از سازمان بورس و اوراق بهادار انتظار می‌رود تا پایان امسال این موضوع را به سرانجام برساند. خاندوزی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تزریق و برداشت بازار اوراق اشاره کرد و با اظهار اینکه «این دو موضوع رقیب یکدیگر نیستند» به سهامداران اطمینان داد که دولت کسری بودجه سال ۱۴۰۰ را از طریق بازار سهام جبران نمیکند. بعد از وزیر امور اقتصادی و دارایی، نوبت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود که پشت تریبون قرار گیرد و پاسخگوی نمایندگان باشد. مجید عشقی در ابتدای سخنانش حضور کوتاه‌‌‌مدتش در این سمت را برای نمایندگان یادآور شد و سپس از برنامه‌‌‌هایش برای بازار سرمایه گفت. او ایجاد ثبات و بازسازی اعتماد مخدوش شده همه سهامداران را مهم‌ترین ماموریت سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان و تاکید کرد: مهم‌ترین برنامه بحث حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت است. البته بازار سرمایه جایی نیست که ما با وجوه موردنیاز و لازم و ضروری خودمان در مدت یک تا دو هفته، سودی به دست بیاوریم، بنابراین باید بازار سرمایه را با دید بلندمدت نگاه کنیم.

عشقی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما اگر روند شاخص سودآوری بورس را ببینید در بلندمدت این شاخص هیچ مشکلی ندارد، اما نوسانات کوتاه‌مدت، سرمایه‌گذاران را اذیت می‌کند و این نوسانات کوتاه‌‌‌مدت با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌هایی قابل مدیریت است. رئیس سازمان بورس در پایان سخنانش به معضل قیمت‌گذاری دستوری و اثر آن بر بازار سهام اشاره کرد و گفت: ما نمی‌توانیم تصمیمی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری بگیریم و بگوییم در بورس اثر نداشته باشد، البته در چند سال گذشته این روند بهبود پیدا کرده و توانستیم بحث‌‌‌های قیمت‌گذاری دستوری را در برخی صنایع حل کنیم، اما کماکان در برخی صنایع وجود دارد که در سودآوری و اعتماد سرمایه‌گذاران اثر دارد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نیز سخنران بعدی جلسه بورسی دیروز بهارستان بود. او نیز مانند سخنرانان قبلی عملکرد دولت حسن روحانی در حوزه بورس را مورد انتقاد قرار داد و سپس از دولت و وزیر اقتصاد خواست که هرچه سریع‌‌‌تر وضعیت بازار سرمایه را ساماندهی کنند. او با تاکید بر اینکه «ثبات بورس، توقع ما از وزارت اقتصاد است» بر لزوم ایجاد شفافیت و همچنین جلوگیری از رانت در بازار سرمایه تاکید و اظهار امیدواری کرد بازار سهام رشد منطقی داشته باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: