یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی

افزایش یارانه نقدی در راه جیب مردم | یارانه نقدی دی ماه ۸۰۰ هزار تومانی می شود؟

افزایش یارانه نقدی در راه جیب مردم | یارانه نقدی دی ماه 800 هزار تومانی می شود؟
کدخبر : 550051

طبق روال ماه‌های گذشته یارانه نقدی بیستم دی ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد. 

یارانه ۲۷۳هزار تومانی برای هر نفر

 آخرین خبرها از نشست‌های کارشناسی تیم اقتصادی دولت نشان می‌دهد به‌احتمال زیاد، از‌ماه آینده، دولت به ۶۶میلیون نفر که عموما در دهک اول تا هشتم قرار می‌گیرند ماهانه ۲۷۳هزار تومان یارانه ترکیبی واریز خواهد کرد.

 این یارانه، در شکل حداکثری خود، شامل: ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی، ۵۵هزار تومان یارانه کمک معیشتی، و همچنین ۱۵۰ هزار تومان یارانه جدید، ناشی از اصلاح سیاست ارز ترجیحی، به همراه ۲۲هزار و ۵۰۰تومان یارانه ناشی از اصلاح سهمیه بنزین، به هر شهروند، خواهد بود.

جزئیات پرداخت یارانه جدید؛ منتظر افزایش یارانه نقدی باشید 

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.

سید حمید پورمحمدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.

او با اشاره به این که کمک کالایی در دستور کار نیست، اضافه کرد: این نوع کمک زمانی انجام می شود که نتوانیم به وفور کالا را تأمین کنیم، اکنون همه موانع برای تأمین با ثبات و مطمئن کالا برداشته می شود و دولت خودش را کنار می کشد و بخش خصوصی به فراوانی می تواند این کالاها را تأمین کند.

آقای پورمحمدی گفت: بنابراین ثبات در تأمین مستمر کالاها، یکی از اثرات این موضوع است پس یارانه را به صورت نقدی به مردم می دهیم و خودشان تشخیص می دهند آن را صرف چه کالایی کنند.

او افزود: بررسی ها نشان می دهد که اگر همه ی ارز ترجیحی حذف شود، حدود چهار و نیم درصد اثر تورمی مستقیم دارد و اثر تورمی غیرمستقیم آن دو و نیم درصد است یعنی بر روی هم حدود هفت درصد اثر تورمی کل دارد.

آقای پورمحمدی اضافه کرد: اما ادامه وضع موجود و تأمین ارز از محل پایه پولی ۲۸ درصد اثر تورمی دارد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: هر کدام از ارز ترجیحی که حذف شود به ازای آن، یارانه نقدی به یارانه مردم اضافه می شود.

آقای پورمحمدی افزود: تجارب گذشته نشان می دهد حذف ارز ترجیحی به جز شوک اولیه که وارد می کند در بلندمدت اثرات کاهنده بر تورم دارد.

او گفت: اکنون گندم را از گندمکار حدود هفت هزار تومان می خریم و حدود ۶۰۰ تومان می فروشیم یعنی دولت شش هزار و ۴۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم گندم، یارانه می دهد.

آقای پورمحمدی ادامه داد: اکنون ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم می خریم، بر اساس بررسی ها در بدترین حالت، میزان مصرف کشور, هشت میلیون تن است یعنی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم معلوم نیست چه می شود؟ یا از مرز خارج می شود و یا مصرف دیگری از آن می شود و یا کسی آن را با تغییر اندک به عنوان کالای دیگر صادر می کند و به او مشوق مالیاتی هم می دهیم.

وی افزود: چرا باید این کار را کنیم؟ به آن میزانی که لازم است می گیریم و پول آن را در حلقه آخر به مردم می دهیم.

ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خود اعلام کرد که به پنج دهک اول یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند، طبق وعده دولت قرار بود این یارانه از دی ماه پرداخت شود. اگرچه دولت پس از روی کار آمدن جزئیات دیگری از این یارانه منتشر نکرد، اما معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد که در دی ماه برای مردم خبرهای خوبی دارد.

به نظر می‌رسد منظور دولت از خبر خوب، پرداخت یارانه جدید است؛ چرا که از سوی دیگر دولت به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. با حذف کالاها از لیست دلار ترجیحی دولت باید گزینه جایگزین پیشنهاد دهد.

در یک ماه گذشته بارها دولت و مجلس از پرداخت یارانه جدید به جای دلار ۴۲۰۰ تومانی گفته است و به نظر می‌رسد خبرهای یارانه‌ای در آذر ماه منتشر شود.

همچنین، دوازدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

یارانه نقدی

واریز یارانه جدید خانوارها

اتفاقات مهمی در دی ماه در راه است، این اتفاقات هم در حوزه بازار ارز و هم در زندگی معیشتی مردم رخ خواهد داد.

به نظر می‌رسد اتفاقات مهمی در آذر ماه در راه است، این اتفاقات هم در حوزه بازار و هم در زندگی معیشتی مردم رخ خواهد داد.

منبع: تجارت نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: