رتبه بندی معلمان | حقوق معلمان

معلمان بشتابید، جزئیات جدید از رتبه بندی معلمان | افزایش حقوق معلمان در طرح رتبه‌بندی معلمان قطعی شد؟

معلمان بشتابید، جزئیات جدید از رتبه بندی معلمان | افزایش حقوق معلمان در طرح رتبه‌بندی معلمان قطعی شد؟
کدخبر : 550673

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: رتبه بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرا شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ تمامی معلمان باید رتبه‌بندی شوند.

رتبه‌بندی معلمان به‌شدت با مسئله بودجه گره خورده و همین امر سبب شد که در طول بررسی و تصویب این لایحه در مجلس، شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان چندین مرتبه به نفع محدودیت‌های بودجه‌ای، تعدیل شوند.حقوق معلمان نیازمند اصلاح است و فرهنگیان به میزان حقوق دریافتی خود اعتراض دارند و امید داشتند تا با طرح رتبه بندی معلمان عدالت برقرار شود. حقوق معلمان بر اساس لایحه رتبه‌بندی معلمان که در مجلس تصویب شد، باید چهار تا هشت میلیون تومان افزایش یابد. حالا وزیر آموزش‌وپرورش گفته: «۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی در سال آینده در نظر گرفته شده است، اما نیاز بیشتری دارد.»

جزئیات جدید از رتبه‌بندی معلمان

هادی طحان نظیف در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

"لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان" که در مراحل قبل از سوی شورای نگهبان با اشکالات و ابهاماتی مواجه شده بود، در جلسه امروز این شورا بررسی و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. امیدوارم اجرای این قانون، به ارتقای کیفی آموزش در کشور و رفع دغدغه‌های معلمان عزیز بینجامد.

نوری، وزیر آموزش و پرورش: در لایحه پیشنهادی دولت، بودجه رتبه‌بندی تقریباً  ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال دیده شده بود، ولی با تغییرات ایجاد شده در مجلس به نظرم بودجه آن باید به ۳۶ هزار میلیارد تومان برسد.

 رتبه‌بندی ۷۸۰ هزار نفر از همکاران فرهنگی را شامل می‌شود. طرح تغییرات مطلوبی داشت مخصوصاً برای دوره ابتدایی، همکاران استثنایی و معلمان مناطق محروم و عشایری، کاهش زمان رتبه‌ها و غیره.

در حوزه کارکنان، یک عده از همکاران ما آموزشی و یک عده اداری صرف هستند که تعداد اداری‌ها که مشمول رتبه‌بندی نمی‌شوند بسیار کم است و شاید به حدود ۱۰ هزار نفر برسد.

 سال‌ها بود که نظام رتبه‌بندی معلمان بلاتکلیف بود و سرانجام در ۲۴ آذرماه در مجلس تصویب شد اما در همین ابتدای راه وزیر آموزش‌وپرورش کمبود بودجه برای اجرای رتبه‌بندی را مطرح کرده است. ماجرا چیست؟

بارها معلمان برای تصویب و اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی معلمان در شهرها مختلف تجمع و اعتراض داشتند. مانع اصلی برای تصویب نشدن لایحه رتبه‌بندی کمبود بودجه بود. نمایندگان مجلس این لایحه را با اختصاص بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومانی تصویب کردند. اما چقدر امکان اجرایی شدن آن با این بودجه وجود دارد؟

رتبه بندی معلمان

کسری بودجه دولت برای اجرای رتبه‌بندی معلمان

پیش‌تر منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته بود ۷۳۰ هزار معلم شامل طرح رتبه‌بندی معلمان می‌شوند. همچنین او گفته بود با اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی، حقوق معلمان از چهار تا هشت میلیون تومان افزایش می‌یابد.

او همچنین گفته بود حقوق معلمان باید هشت میلیون و ۸۰ هزار تومان و حداکثر کمی بیش از ۱۶ میلیون تومان باشد.

از سوی دیگر افزایش حقوق لحاظ شده در این طرح قرار است از ابتدای مهرماه برای معلمان لحاظ شود. بنابراین تنها برای ۶ ماهه دوم سال و برای ۷۳۰ هزار معلم اگر چهار میلیون افزایش حقوق در نظر بگیریم حدود ۱۷ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان می‌شود.

به عبارتی بودجه اختصاص داده شده برای اجرای لایحه رتبه‌بندی کفاف افزایش حقوق معلمان در سال ۱۴۰۰ را می‌دهد. در صورتی که پیش‌تر مجید نصیرایی، نماینده مجلس در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: «اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان شامل سال ۱۴۰۱ هم می‌شود.»

اگر هم افزایش حقوق هشت میلیون تومانی را در نظر بگیریم حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان لازم است. این به معنای این است که دولت برای اجرای آن ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. آن هم فقط برای افزایش حقوق معلمان در سال ۱۴۰۰٫

آموزش‌وپرورش از کسری بودجه مزمن رنج برده

دیروز هم یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بودجه وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: «به نظر می‌آید باتوجه به بودجه‌ای که برای سال آینده بسته شده، در ابتدا کسری آنچنانی نداشته باشیم؛ ولی مطمئن باشید در بین راه مصوباتی را خواهیم داشت که با کسری مواجه خواهیم شد.»

نوری گفت: «۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی در سال آینده در یکی از ردیف‌ها درنظر گرفته شده است، اما اینکه آیا برای مصوبه مجلس که اکنون در شورای نگهبان است کافیست یا خیر، به نظر ما نیاز بیشتری دارد و پیشنهاد نمایندگان در مجلس نیز این است که این بودجه را به اندازه نیازی که ما داریم ارتقاء دهند.»

او همچنین گفته وزارت آموزش و پرورش همواره از درصدی کسری بودجه مزمن رنج می‌برده است.

بودجه وزارت آموزش‌وپرورش در لایحه بودجه ۱۴۰۱نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشت. این درحالی است که بودجه وزارت ارتباطات ۱۳۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

رتبه بندی معلمان

افزایش غیر منتظره حقوق معلمان

منادی با بیان اینکه؛ یک معلم با رتبه پنج درحال حاضر ۱۰ میلیون دریافتی دارد، افزود: با اجرای طرح رتبه بندی جدید، حقوق این افراد به حدود ۱۵ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

طرح رتبه‌بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آذر ماه سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رئیس‌جمهوری وقت ابلاغ شد.

در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش‌های بنیادین آن‌ها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر ۷ فصل و ۱۳۱ راهکار ذیل چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه‌سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است.

فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می‌پردازد و به طور مشخص هدف ۱۰ و راهکار عملیاتی ۱۰/۲ مقرر می‌دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است.

این روزها، دغدغه‌های فرهنگیان پیرامون موضوع رتبه‌بندی، شکل جدی‌تر به خود گرفته است؛ البته در خلال موضوع رتبه‌بندی و مسائل صنفی معلمان، گروهی هم در حال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند و تلاش دارند مسائل صنفی معلمان را به اتفاقات و جریان‌های سیاسی گره بزنند!

اما آنچه شاکله اصلی گلایه فرهنگیان را به خود اختصاص داده است، بحث رتبه‌بندی معلمان است که تاکنون بارها و بارها اعلام شده که اجرا شده است ولی خیلی زود مشخص شد که نه تنها رتبه‌بندی اجرا نشده بلکه تنها افزایش حقوقی بوده است که به سایر کارکنان دولت بدون هیچ منت و قاعده‌ای پرداخت شده بود! 

رتبه‌بندی معلمان در سند تحول آموزش و پرورش

در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به موضوع رتبه‌بندی معلمان اشاره شده است؛ در راهکار ۲- ۱۰ - بر«استقرار نظام سنجش صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تعیین ملاک‌های ارزیابی و ارتقای مرتبه( نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان بر اساس نظام معیار اسلامی» اشاره شده است.

در راهکار ۳- ۱۱ نیز بر «ایجاد سازوکارهای لازم برای جذب و نگهداشت استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیت‌های دینی، اخلاقی، انقلابی و شخصیتی به رشته‌های تربیت معلم با تأکید

بر تقویت انگیزه‌های معنوی و مادی معلمان از قبیل برقراری حقوق و دستمزد در دوران تحصیل، ارتقای سطح آموزشی و تجهیزاتی مراکز ذیربط، ایجاد نظام بازآموزی مستمر علمی و تسهیل در ادامه تحصیل با توجه به رتبه‌بندی معلمان راهکار» تأکید شده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به موضوع رتبه‌بندی به طور مستقیم اشاره شده است و همین موضوع باعث شد که حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر اسبق آموزش و پرورش به تدوین لایحه نظام رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و جذب منابع انسانی آموزش و پرورش بپردازد.

در آن نظام رتبه‌بندی، به همترازی معلمان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها اشاره شد و رتبه‌هایی همانند «مربی معلم»، «استادیارمعلم»، «دانشیارمعلم» و «استادمعلم» مطرح شد اما خب این موضوع آن زمان به سرانجامی نرسید.

منبع: ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: