یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی

جزئیات جدید از یارانه نقدی دولت | یارانه نقدی چه کسانی حذف می‌شود؟

جزئیات جدید از یارانه نقدی دولت | یارانه نقدی چه کسانی حذف می‌شود؟
کدخبر : 550852

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دولت، وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را موظف کرده تا بخشی از یارانه بگیران پردرآمد را تا خرداد ماه سال آینده از فهرست دریافت یارانه حذف کنند.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد. 

یارانه نقدی کدام گروه حذف می‌شوند؟ 

براساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را موظف کرده تا بخشی از یارانه‌بگیران پردرآمد را تا خردادماه سال آینده از فهرست دریافت یارانه حذف کنند.

بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دولت، وزارت رفاه و سازمان هدفمندی یارانه‌ها را موظف کرده تا بخشی از یارانه بگیران پردرآمد را تا خرداد ماه سال آینده از فهرست دریافت یارانه حذف کنند.

دولت پیش بینی می‌کند که این حذفی‌ها اغلب از سه دهک بالای درآمدی باشند.

در متن لایحه بودجه آمده است؛ بر اساس بند ب تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ قانون بودجه ضمن دهک‌بندی درآمدی کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌های متقن و ثبتی قابل اتکاء نسبت به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام تا منابع حاصل از حذف یارانه پردرآمدها صرف پرداخت یارانه جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر با اولویت خانوارهای تحت پوشش و پشت نوبتی نهادهای حمایتی شود.

یارانه نقدی

کدام یارانه‌بگیران حذف می‌شوند؟

سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها براساس اطلاعات و داده‌های موجود و میدانی توسط کمیته امداد امام خمینی (ره) بررسی و در صورت وارد بودن اعتراض یارانه آنها مجدداً برقرار شود.

 دولت یارانه جدید را واریز می‌کند؟

قرار بود در این ماه همزمان با واریز یارانه معیشتی بنزین یارانه جدیدی نیز واریز شود، اما دولت به آن عمل نکرد.

دو روز گذشته یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار حدود ۷۸ میلیون نفر واریز شد. با این که دولت وعده واریز یارانه جدیدی در دی ماه داده اما در این ماه فقط یارانه معیشتی بنزین و یارانه نقدی واریز شده است.

دولت قصد دارد دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و از منابع آزاد شده آن یارانه پرداخت کند، در واقع یارانه جدید جایگزین ارز ترجیحی می‌شود. به نظر می‌رسد تصور دولت این بود که مجلس خیلی سریع با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی موافقت می‌کند و دولت این اجازه را می‌گیرد که یارانه جدید بدهد.

برای بررسی سریع حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، دولت این موضوع را در قالب لایحه دو فوریتی به مجلس برد اما نمایندگان به آن رای ندادند.

رئیس مجلس به صراحت گفت که مجلس هرگز برای یک امر به این مهمی تصمیم فی‌البداهه، عجولانه و ۴۸ ساعته نخواهد گرفت. دولت برای بررسی دو فوریتی آن باید در اصلاحیه بودجه لحاظ می‌کرد که در حقیقت این اصلاحیه نیامد.

این اظهارات رئیس مجلس نشان می‌دهد که نباید منتظر تصمیم فوری نمایندگان برای حذف یا ادامه ارز ۴۲۰۰ تومان بود. اگر مجلس تا هفته اول بهمن ماه تصمیم بگیرد که دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف شود، احتمال پرداخت یارانه جدید در روز دهم بهمن ماه وجود دارد، اما اگر مجلس تصمیم‌گیری در این باره را به پایان سال موکول کند، واریز یارانه جدید نیز به سال آینده می‌رود.

وعده دولت این بود که به ۶۰ میلیون نفر یارانه جدید می‌دهد، مبلغ این یارانه برای ۳۰ میلیون نفر اول که شامل چهار دهک اول می‌شود، ۱۲۶ هزار تومان و برای ۳۰ میلیون نفر دوم که شامل سه دهک میانی جامعه می‌شود مبلغ ۹۰ هزار تومان واریز شود.

یارانه نقدی

جزئیات پرداخت یارانه جدید؛ منتظر افزایش یارانه نقدی باشید 

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.

سید حمید پورمحمدی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.

او با اشاره به این که کمک کالایی در دستور کار نیست، اضافه کرد: این نوع کمک زمانی انجام می شود که نتوانیم به وفور کالا را تأمین کنیم، اکنون همه موانع برای تأمین با ثبات و مطمئن کالا برداشته می شود و دولت خودش را کنار می کشد و بخش خصوصی به فراوانی می تواند این کالاها را تأمین کند.

آقای پورمحمدی گفت: بنابراین ثبات در تأمین مستمر کالاها، یکی از اثرات این موضوع است پس یارانه را به صورت نقدی به مردم می دهیم و خودشان تشخیص می دهند آن را صرف چه کالایی کنند.

او افزود: بررسی ها نشان می دهد که اگر همه ی ارز ترجیحی حذف شود، حدود چهار و نیم درصد اثر تورمی مستقیم دارد و اثر تورمی غیرمستقیم آن دو و نیم درصد است یعنی بر روی هم حدود هفت درصد اثر تورمی کل دارد.

آقای پورمحمدی اضافه کرد: اما ادامه وضع موجود و تأمین ارز از محل پایه پولی ۲۸ درصد اثر تورمی دارد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: هر کدام از ارز ترجیحی که حذف شود به ازای آن، یارانه نقدی به یارانه مردم اضافه می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: