قیمت سیمان

قیمت سیمان ریخت | قیمت سیمان پنجشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۰

قیمت سیمان ریخت | قیمت سیمان پنجشنبه 24 دی 1400
کدخبر : 550884

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان می‌گوید که «قیمت یک تن سیمان پاکتی در بورس کالا ۴۸۰ هزار تومان است که قیمت هر پاکت سیمان را در محدوده زیر ۲۵ هزار تومان قرارداده است.»

بعد از ماه‌ها بالاخره قیمت سیمان روند نزولی به خود گرفت. بررسی‌های میدانی ما نشان می‌دهد قیمت سیمان برای هر کیسه که برای مدتی در بازار آزاد به ۱۰۰ هزار تومان هم رسیده بود امروز قیمت سیمان در حدود ۲۵ هزار تومان داد و ستد می‌شود، این به معنای ایجاد اُفت ۵۰ درصدی قیمت سیمان در بازار است و کاهش قیمت چشمگیری محسوب می‌شود.

قیمت سیمان ریخت

بازار سیمان در ثبات است اما دبیر انجمن سیمان می‌گوید وزارت صمت و وزارت نیرو بدون اطلاع قبلی و با مکاتبه تصمیم گرفتند برق صنایع سیمانی را سهمیه‌بندی کنند. گاز صنایع سیمانی هم از قبل سهمیه‌بندی شده بود. اما آیا سهمیه‌بندی برق و گاز واحدهای سیمانی قیمت این کالا را دوباره افزایش می‌دهد؟

قیمت هر پاکت سیمان امروز ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰زیر ۲۵ هزار تومان بود. به گفته عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنعت سیمان، بازار سیمان تنظیم شده و ثبات و تعادل در بازار به چشم می‌خورد. تعادلی که پس از یک دوره طولانی به دست آمد و نگرانی‌ها از بر هم خورد آن، افزایش یافته است.

قیمت سیمان در این دو سال، فراز و نشیب‌های زیادی داشت. ماجرا از آن جایی شروع شد که وزارت صمت در تیرماه سال ۹۹ مجوز ۲۰ درصد گرانی این کالا را صادر کرد. پس از آن، سیمان یک‌بار در مهر و یک‌بار دیگر در زمستان گران شد.

قیمت سیمان

دلیل گرانی قیمت سیمان چه بود؟

داستان تکراری قطع برق و سهمیه‌بندی گاز صنایع فولادی و سیمان، اصلی‌ترین دلیل گرانی قیمت سیمان بود. تابستان امسال از طرفی به دلیل کمبود برق، برق این کارخانه‌ها سهمیه‌بندی شد. از یک طرف دیگر گاز واحدهای سیمانی و فولادی سهمیه‌بندی شد. وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو مجبور بودند برای تامین برق بخش خانگی، برق و گاز صنایع را قطع و پس از آن سهمیه‌بندی کنند.

حالا هم با وجود این که سخنگوی صنعت برق، سهمیه‌بندی برق صنایع را تکذیب کرده اما دبیر انجمن صنعت سیمان به تجارت‌نیوز خبر از سهمیه‌بندی گاز واحدهای خود داد.

شیخان، دبیر انجمن سیمان گفته بود وزارت نیرو از ساعت هفت صبح تا ۱۰ شب برای صنعت سیمان محدودیت ایجاد کرده است. آن‌ها ۵۰ درصد برق تولیدکنندگان سیمان را تامین کرده‌اند. به گفته شیخان سهمیه‌بندی برق واحدهای سیمانی بدون اطلاع قبلی انحام شده است.

سیمان دوباره گران می‌شود؟

نوبت‌بندی برق سیمان، منجر به افزایش قیمت سیمان می‌شود؛ چنان که شیخان قبلا به تجارت‌نیوز گفته بود: اگر قطع برق در زمستان تداوم داشته باشد و محدودیت‌ها افزایش پیدا کند، قیمت سیمان در بازار دو برابر می‌شود.

امروز ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ قیمت هر پاکت سیمان ۵۰ کیلویی در کارخانه ۲۵ هزار تومان است.

سهمیه‌بندی برق واحدهای سیمانی در حالی رخ می‌دهد که پیش از این، سهمیه گاز این صنایع هم قطع شده بود؛ انجمن سیمان گزارش داده بود که هر ۱۵ روز یک‌بار مازوت در اختیار واحدهای سیمانی می‌گذارند و پس از تمام شدن ذخیره مازوت، دوباره آن را شارژ می‌کنند.

استفاده از مازوت به جای خوراک اصلی کارخانه هم یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت سیمان است. با وجود این که دولت وعده داده بود مازوت را به دست صاحبان صنایع می‌رساند اما حالا کرایه حمل مازوت به دوش خود تولیدکنندگان افتاده است. به گفته فعالان حوزه سیمان، قیمت کرایه حمل مازوت از قیمت مازوت بیشتر است و هزینه‌های تولید را بسیار بالا می‌برد.

حالا با توجه به سهمیه‌بندی برق و گاز صنایع سیمانی، نگرانی‌ها از افزایش دوباره قیمت سیمان به شدت افزایش یافته است.

بعد از التهابات تابستانی ناشی از قطع برق و کاهش تولید و عرضه سیمان و در نهایت افزایش قیمت‌ها در این بازار شد.

صنعت زغال‌سنگ در ایران به‌رغم غنی بودن کشور در زمینه معادن و بالا بودن ظرفیت استخراج و تولید، همچنان با کشورهای برتر در زمینه استخراج و تولید زغال‌سنگ و فرآورده‌های آن فاصله زیادی دارد و به عبارتی ایران جایگاه چندان مطلوبی در میان سایر کشورهای تولیدکننده زغال‌سنگ ندارد.

از سال ۹۷ تاکنون قیمت پایه کنسانتره زغال‌سنگ برمبنای ۵. ۲۶ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا تعیین می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان زغال‌سنگ نسبت به این شیوه قیمت‌گذاری اعتراض دارند و معتقدند بهای زغال‌سنگ تولید شده در ایران بسیار با قیمت‌های بین‌المللی فاصله دارد.

حال سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در تازه‌ترین اظهارنظر خود اعلام کرده که به دنبال ورود زغال سنگ به بورس کالا هستیم.

قیمت سیمان

کاهش قیمت سیمان به زیر ۲۵ هزار تومان

بعد از التهابات تابستانی ناشی از قطع برق و کاهش تولید و عرضه سیمان و در نهایت افزایش قیمت‌ها در این بازار شد.

حال با گذشت نزدیک به ۵ ماه از آن دوره، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان می‌گوید که «قیمت یک تن سیمان پاکتی در بورس کالا ۴۸۰ هزار تومان است که قیمت هر پاکت سیمان را در محدوده زیر ۲۵ هزار تومان قرارداده است.»

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: