یارانه

جزئیات دو سناریوی یارانه‌ای دولت | اختلاف نظر یارانه ای دولت بر سر کارت اعتباری یا کالابرگ

جزئیات دو سناریوی یارانه‌ای دولت | اختلاف نظر یارانه ای دولت بر سر کارت اعتباری یا کالابرگ
کدخبر : 550889

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401، جزییات دو سناریوی یارانه ای دولت برای حمایت معیشتی از مردم را تشریح کرد.

یارانه یا سوبسید نمونه‌ای از کمک‌های مالی دولت است که به مشاغل و سازمان‌های یک کشور اختصاص می‌یابد. یارانه حمایت مالی برای ارتقای سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی به کار می‌رود، به طوری که مشاغل می‌توانند کالاهایی را تولید کنند که برای مردم مقرون‌به‌صرفه باشند. یارانه‌های نقدی شامل وام‌های بدون بهره، کمک‌های بلاعوض، بیمه، تخفیف‌های مالیاتی، وام‌های کم‌بهره و تخفیف در اجاره‌بهاست. عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401، جزییات دو سناریوی یارانه ای دولت برای حمایت معیشتی از مردم را تشریح کرد.

یارانه

جزئیات دو سناریوی یارانه‌ای دولت

محمدرضا میرتاج‌الدینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا در خصوص راهکارهای دولت برای جبران حذف ارز ترجیحی گفت: در صورت حذف ارز ترجیحی، دولت یارانه مستقیم و جبرانی برای مردم در نظر خواهد گرفت.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه‌ها نیست اظهار داشت: حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه پنهان، حذف واسطه‌ها و اختصاص این یارانه به مردم است.

وی اظهار داشت: دولت سناریوهای مختلفی برای کمک به مردم دارد، در گام اول میزان هزینه مردم برای تامین کالاهای اساسی به صورت کارشناسی محاسبه شده و  میانگین هزینه‌ها تعیین می‌شود.

رییس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق ادامه داد: سناریوی اول این است که تا زمانی که زیرساخت‌های لازم ایجاد شود، یارانه نقدی به مردم اختصاص می‌یابد و پس از اینکه زیرساخت‌های لازم فراهم شد، کارت‌های یارانه‌ای یا کالابرگ به سرپرست خانوارها اختصاص می یابد.

میرتاج الدینی در توضیح این مطلب گفت: در این سناریو دولت ۲۵ قلم از کالاهای مایحتاج عمومی و ضروری زندگی خانوار را تعیین می‌کند و اعتباری  را به صورت ماهانه در کارت یارانه سرپرست خانواده شارژ می‌کند. خانواده‌ها می‌توانند این کالاها را از فروشگاه‌های دارای کارت خوان با قیمت‌هایی که دولت اعلام خواهد کرد، خریداری کنند.

نماینده مردم تبریز ادامه داد: این فروشگاه‌ها نیز برای مراجعه بیشتر مردم رقابت می‌کنند و فروشگاه‌هایی که تخفیف بیشتری بدهند از سوی دولت به مردم معرفی خواهند شد. این اقدام  موجب می‌شود، برای کاهش قیمت‌ها بین فروشگاه‌ها رقابت ایجاد شود. مردم به راحتی خواهند توانست کالاها را با قیمت مصوب دولت تهیه کنند.

عضو کمیسیون تلفیق اظهار داشت: در این ساز و کار مردم اختیار دارند که از اعتبار این کارت برای خرید هر کالایی که می‌خواهند استفاده کنند.

وی در توضیح سناریو اعطای کالابرگ به مردم گفت: در این سناریو از طریق کالابرگ یا کارت اعتباری مردم کالاهای مورد نیاز را می‌توانند از طریق فروشگاه های سراسر کشور خریداری کنند.

یارانه

انواع یارانه

به منظور اطمینان از حمایت مداوم از افراد و مشاغل، دولت انواع مختلفی از یارانه‌ها را ارائه می‌کند:

۱. یارانه‌ی تولیدی

یارانه‌ی تولیدی شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا هزینه‌های تولید یا ضررها را جبران کنند و تولید محصولات و خدمات خود را افزایش دهند؛ هم‌چنین، این یارانه به منظور کاهش هزینه‌های تولید یک محصول خاص و رونق تولید آن می‌تواند ارائه شود تا امکان خرید محصول به قیمت ارزان یا مقرون‌به‌صرفه برای مصرف‌کنندگان ایجاد شود.

نمونه‌هایی از یارانه‌های تولیدی عبارت‌اند از:

یارانه‌ی طرح مؤسسه‌ی سرمایه‌گذاری: این نوع یارانه‌ای تولیدی ا‌ست که برای پشتیبانی از ایجاد سازمانی جدید ارائه می‌شود؛

یارانه‌ی توسعه‌ی منطقه‌ای: با این نوع یارانه، پشتیبانی مالی برای توسعه‌ی مناطق خاصی از کشور فراهم می‌شود؛

یارانه‌ی توسعه‌ی صنعتی: این نوع یارانه‌ی تولیدی به منظور کمک مالی به صنایعی ارائه می‌شود که کالاها و خدمات پرتقاضای خاصی را، مانند آب، غذا، برق و آموزش، فراهم می‌کنند.

۲. یارانه‌‌ی صادراتی

دولت می‌تواند برای ارتقای مشاغل صادرکننده‌‌‌ی کالا، در زمینه‌ی تولید و بسته‌بندی نیز کمک مالی کند. هدف از این نوع یارانه تشویق به فعالیت‌های صادراتی بیش‌تر و افزایش درآمد کشور از طریق صادرات کالا به سایر کشورهاست که می‌تواند ارزش تجاری شایانی برای اقتصاد منطقه ایجاد کند.

۳. یارانه‌ی وارداتی

 یارانه وارداتی

یارانه‌ی وارداتی کمک مالی دولت به واردکنندگان کالاهای موردتقاضا‌ی کشور است. این نوع یارانه برای کمک به واردکنندگان در کاهش هزینه‌ی حمل‌ونقل و وارد کردن کالاها به کشور است. هدف این یارانه این است که کالاهای وارداتی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گیرند.

۴. یارانه‌ی اشتغال (دست‌مزد)

یارانه‌ی اشتغال مشوّقی است که به مشاغل و صاحبان مشاغل برای ایجاد مشاغل بیش‌تر در کشور و در جهت کاهش نرخ بیکاری ارائه می‌شود. یارانه‌ی اشتغال به منظور تشویق تحقیقات تخصصی و توسعه‌ی بیش‌تر در صنایع مختلف کشور اعطا می‌شود. با این نوع یارانه، دولت برای حقوق و دستمزد کارکنان و مزایای تأمین اجتماعی کمک مالی به افراد می‌دهد.

۵. یارانه‌ی مالیاتی

با یارانه‌ی مالیاتی، دولت تخفیف‌های مالیاتی انتخابی را به گروه‌ها یا مشاغل ارائه می‌دهد. این یارانه انگیزه‌‌ ی اقتصادی هدف‌مندی برای کاهش بار مالیاتی برخی مشاغل خاص است و نیز کمکی برای کسانی‌ست که در برخی صنایع با‌ارزش مشغول‌اند تا تولید بیش‌تری داشته‌باشند و مصرف کالاها و خدمات خود را ارتقا دهند.

۶. یارانه‌ی صنعتی

دولت‌ها هم‌چنین یارانه‌هایی را برای صنایع خاص، که تولیدات را ترقی می‌دهند، در نظر گرفته‌اند، از جمله:

یارانه‌ی حمل‌ونقل: این نوع یارانه به سازمان‌های بخش حمل‌ونقل اقتصاد کشور اختصاص داده می‌شود. برخی از دولت‌ها رفت‌وآمد با اتوبوس و حمل‌ونقل‌های ریلی را به طور مستقیم یا غیرمستقیم مشمول یارانه می‌کنند. یارانه‌ی حمل‌ونقل مستقیم شامل اختصاص بودجه‌ی دولت برای بهره‌برداری از حمل‌و‌نقل عمومی‌ست؛ علاوه بر این، دولت یارانه‌ی حمل‌ونقل غیرمستقیم را با ساخت جاده‌ها و بزرگراه‌ها، با استفاده از درآمد عمومی و نه از عوارض یا سایر منابع اختصاصی، فراهم می‌کند؛

یارانه‌ی نفتی: یارانه‌ی نفتی در بخش نفت و مواد نفتی اقتصاد کشور ارائه می‌شود تا قیمت کلی خرید نفت و سایر ترکیبات آن را برای مردم کاهش دهد؛

یارانه‌‌ی مسکن: دولت برای پیشرفت بخش ساخت‌وساز اقتصاد کشور و هم‌چنین تشویق مالکیت خانه در میان شهروندان کشور، یارانه‌ی مسکن را ارائه می‌دهد. در ایالات متحده یارانه‌ی مسکن به عنوان مساعدت با پیش‌پرداخت یا وام‌هایی با نرخ سود پایین ارائه می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: