سرقت حرفه‌ای موبایل

لحظه سرقت حرفه‌ای موبایل یک خانم ، توسط دو خانم در تهران + فیلم

لحظه سرقت حرفه‌ای موبایل یک خانم ، توسط دو خانم در تهران + فیلم
کدخبر : 550893

در ویدیو زیر شاهد تصاویری از لحظه سرقت حرفه‌ای موبایل یک خانم ، توسط دو خانم در تهران خواهید بود که توسط دوربین مداربسته ضبط شده است.

این روزها سرقت حرفه ای موبایل به یک امر عادی تبدیل شده است. سرقت حرفه ای موبایل یکی از مواردی است که در مقابل خود مال باخته انجام می شود. افراد سابقه دار سرقت حرفه ای موبایل را انجام می دهند. در ویدیو زیر شاهد تصاویری از لحظه سرقت حرفه‌ای موبایل یک خانم ، توسط دو خانم در تهران خواهید بود که توسط دوربین مداربسته ضبط شده است.

مراقیبت از سرقت حرفه ای موبایل

در روزهای پایانی سال، سارقان از ازدحام جمعیت استفاده کرده و به راحتی و در یک چشم بر هم زدن اقدام به سرقت گوشی های همراه می کنند و از آن جایی که اکنون به دلیل تورم و تحریم ها، قیمت اجناس افزایش یافته، گوشی های همراه نیز از این امر مستثنی نبوده و حتی ارزان ترین گوشی ها نیز گران شده اند. این در حالی است که سارقان نیز به این مساله پی برده اند و در ازدحام و شلوغی ها اقدام به کیف قاپی و گوشی های همراه می کنند، در این میان سرقت گوشی همراه به مراتب راحت تر از سرقت کیف است.

همان طور که بارها گفته شده، در ارتکاب هر عمل مجرمانه دو عامل اصلی انگیزه مجرم و شرایط و فضای مناسب برای وقوع جرم دخیل است،  از بین بردن انگیزه مجرمان، وظیفه ای فراتر از حیطه توان مسئولیت های یک شهروند عادی و در محدوده اختیارات و توانایی های سازمان های کلان کشوری می باشد؛ ‌ اما جلوگیری از ایجاد فضا و بستر مساعد بروز یک عمل مجرمانه توسط بزهکاران، تا حد بسیار وابسته به نوع عملکرد هر یک از قربانیان بالقوه، یعنی شهروندان است که می تواند آن‌ها را در برابر مجرمان فرصت طلب حفظ کند و موجب ناکامی این افراد شود.

همچنین پلیس همواره می گوید سه مولفه، سرعت، فرصت و سهولت در بروز سرقت بویژه سرقت های خرد مهم است اما وقتی عرصه در این سه مولفه برای سارقان تنگ شود، به ندرت سرقت های آنها با موفقیت همراه خواهد بود. سارقان عکس العمل بالایی دارند چراکه از فرصت استفاده کرده و وقتی شرایط را برای آنها فراهم کنند، مقوله سهولت به میان می آید و این دو مولفه فرصت و سهولت، سبب عکس العمل سریع آنها و در نتیجه سرعت می شود. بر این اساس باید فرصت را از سارقان گرفته و با اقدامات پیشگیرانه راه را برای انجام سرقت فراهم نکنیم.

یکی از سرقت هایی که به راحتی در کوچه و خیابان ها انجام می شود، کیف قاپی یا سرقت گوشی های همراه است به گونه ای که شاید برای خودمان اتفاق افتاده باشد یا در خیابان شاهد انجام اینگونه سرقت ها بوده ایم. از آنجایی که این روزها با توسعه تکنولوژی هر روز یک مدل گوشی پیشرفته و گران وارد بازار می شود، نباید دور از ذهن دانست که سرقت گوشی ها همراه کمتر شود بلکه شاید هر روز شمار این نوع سرقت ها افزایش یابد زیرا یکی از راحت ترین سرقت ها به شمار می رود و به هر میزان پلیس نظارت خود را بیشتر کند، فایده ای نخواهد داشت چرا که هر شهروندی باید پلیس خود باشد و در این زمینه اقدامات پیشگیرانه را مد نظر قرار دهد.

با نگاهی اجمالی به سرقت هایی از جنس خرد، مثل گوشی همراه، پی خواهیم برد که عمدتا سارقان از بی دقتی مالباخته استفاده کرده و برای سرقت اقدام می کنند. یکی از سارقانی که دستبند قانون به دستانش بسته شده و پرونده سنگینی در زمینه سرقت گوشی تلفن همراه دارد، به این مساله اشاره کرده و می گوید: همواره در تمام سرقت ها به میزان توجه مالباختان دقت کرده ام، سرقت هایی موفق بوده که مالباخته توجهی به اطراف نداشته و کوچک ترین دقتی در مراقبت از گوشی تلفن همراه خود نیز نداشته و از این فرصت استفاده کرده و در کوچکترین زمان ممکن و بی آنکه مالباخته احساس خطری از محیط اطراف خود کند، اقدام به سرقت می کردم.

اگر گفت و گویی با مالباختگان نیز داشته باشیم، متوجه خواهیم شد و حتی آنها نیز این مساله را تایید می کنند که متوجه اطرافم نبودم، ذهنم درگیر بود و...

از آنجایی که مسیر ردیابی گوشی و شناسایی سارقان به گونه ای طولانی و وقت گیر است برخی از مالباختگان از مال خود گذشته و ترجیح می دهند درگیر این مسیرهای طولانی و به گفته خودشان بی نتیجه نشوند به همین دلیل است که سارقان بدون هیچ ترس و واهمه ای هر روز جسورتر شده و دست به این اقدام می زنند. در این گزارش به نمونه ای از سرقت های گوشی همراه اشاره می شود: 

سرقت حرفه ای موبایل

دستگیری موبایل قاپان تهران

سرهنگ کارآگاه احمد نجفی معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری سه موبایل قاپ خبر داد و گفت: ۵۵ فقره سرقت از این افراد کشف شد. مأموران کلانتری ۱۱۵ رازی حین گشت زنی در محدوده میدان راه آهن به سه جوان با دو دستگاه موتورسیکلت که در حال استعمال مواد مخدر بودند، برخورد و بلافاصله آنها را دستگیر و در بازرسی بدنی از آنان ۱۰ گوشی گرانقیمت مسروقه کشف می کنند.

وی افزود: پرونده با موضوع موبایل قاپی تشکیل و برای رسیدگی تخصصی با دستور بازپرس دادسرای ناحیه ۳۴ تهران به اداره هجدهم پلیس آگاهی ارجاع شد. متهمان در تحقیقات پلیسی به سرقت گوشی های کشف شده اعتراف کردند.

نجفی اضافه کرد: متهمان در بازجوئی های پلیسی اظهار داشتند، بعدازظهرها با پرسه زنی در نقاط مرکزی شهر و شناسایی سوژها، در یک آن گوشی گرانقیمت آنان را سرقت و متواری می شدیم و گوشی های مسروقه را به افراد عبوری در محدوده مولوی از ۱ تا ۴ میلیون تومان می فروختیم و پول بدست‌ آمده را بین خودمان تقسیم و صرف خوشگذرانی می کردیم.

این مقام انتظامی گفت: مالک هر ۱۰ گوشی مسروقه شناسایی و با هماهنگی بازپرس پرونده گوشی های کشف شده تحویل مال باختگان شد و در ادامه تحقیقات تعداد ۴۵ شاکی سارقان را مورد شناسایی قرار داده اند. کشف جزئیات پرونده و تحقیقات تکمیلی پلیس کماکان ادامه دارد.

سرقت حرفه ای موبایل

دستگیری سارقان دیگر پایتخت

سرهنگ کارآگاه علی عزیزخانی رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران پلیس پایتخت در آخرین اخبار اقدامات خود، از کشف ۲۵ فقره موبایل قاپی و دستگیری دو زن سارق خبر داد و گفت: در این رابطه دو مال‌خر اموال مسروقه دستگیر شدند.  

وی ادامه داد: ماموران گشت کلانتری ۱۰۸ نواب هنگام گشت زنی‌های هدفمند به راکب یک دستگاه موتورسیکلت که با سرعت پایین در حال تردد بود و افراد رهگذر را به طرز مشکوکی تحت نظر داشت مظنون می‌شوند و در اقدامی پلیسی، وی را دستگیر و برای رسیدگی تخصصی به پلیس آگاهی انتقال می‌دهند.

وی افزود: با انتقال متهم به نام سیامک ۲۴ ساله به پلیس آگاهی مشخصات ظاهری چهره متهم با مشخصات اعلامی از سوی چند تن از مال باختگان در پرونده‌ای در حال رسیدگی مطابقت زیادی داشت که به دنبال آن احتمال کذب گویی متهم و کتمان حقایق قوت گرفت.  در پالایش‌های اطلاعاتی مشخص شد که سیامک سابقه‌دار است و هفت فقره سابقه کیفری در زمینه سرقت دارد و موتورسیکلت تحت تصرف وی نیز در همان روز در محدوده کلانتری ۱۳۵ سرقت شده‌است.

عزیزخانی گفت: با توجه به مستندات موجود و ظن قوی به ارتکاب جرم موبایل قاپی توسط متهم، مجددا وی تحت بازجویی قرار گرفت و این بار به موبایل قاپی از شهروندان با موتورسیکلت سرقتی معترف شد و گفت گوشی‌های سرقتی را به ۲ مال‌خر به نام‌های جمشید و نوید که مغازه موبایل فروشی دارند فروخته‌است.  با هماهنگی بازپرسی دادسرای ناحیه ۱۰ تهران هر ۲ مال‌خر اموال سرقتی نیز در ۱۷ تیرماه دستگیر و در بازرسی از مغازه متهمان تعداد ۲۵ دستگاه گوشی مسروقه و یک دستگاه تغییر رمز سریال گوشی کش، و پس از استعلام از پلیس فتا مشخص شد دستگاه مکشوفه دارای قابلیت حذف رمز عبور و تغییر IMI گوشی موبایل است.

رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران با اشاره به اینکه مال‌خران در بازجویی‌های مقدماتی به فروش گوشی‌های سرقتی به شهروندان اقرار کردند، ادامه داد: تاکنون ۲۵ تن از مال باختگان شناسایی شدند.  هر سه متهم با دستور قضایی برای شناسایی سایر سرقت‌های احتمالی و شناسایی سایر مال‌باختگان در اختیار این پایگاه قرار دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: