نان | کوپن نان | نان یارانه ای

پرداخت یارانه نان جدی است؟ | کارت خرید نان در راه است؟ | خرید نان با کارت یارانه نقدی در صورت حذف ارز ۴۲۰۰

پرداخت یارانه نان جدی است؟ | کارت خرید نان در راه است؟ | خرید نان با کارت یارانه نقدی در صورت حذف ارز ۴۲۰۰
کدخبر : 551098

اگر طرح (حذف ارز ۴۲۰۰ گندم) نهایی شود فقط مصرف‌کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می‌گیرد، نان یارانه‌ای هم می‌خرد.

قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شود و قرار است این ارز فعلا فقط برای واردات گندم و دارو پرداخت شود. اما در نهایت برنامه دولت حذف این ارز است. اما دولت گفته برنامه‌ای با عنوان «کارت نان» دارد تا نان را با قیمت کنونی به دست مردم برساند. مردم می‌توانند با این کارت نان را با قیمت فعلی از نانوا بخرند و بعدا دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوا پرداخت می‌کند. 

نان

صدور کارت نان تکذیب شد

رئیس مرکز روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت:

«نه قراره کارت نان صادر شود نه نان کوپنی در دستور کار است، اگر طرح نهایی شود فقط مصرف‌کننده نهایی با همان کارتی که یارانه می‌گیرد، نان یارانه‌ای هم می‌خرد، پرداخت یارانه به حلقه آخر (مردم) و حذف دلالان معلوم است به مذاق برخی‌ها که نانشان آجر می‌شود خوش نیاید».

نان

ماجرای کارت نان چیست؟

اما کارت نان چیست؟ مسعود میرکاظمی گفته جزئیات کارت نان در دولت در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده. اما پیشنهاد اولیه این است که ارز ترجیحی نان حذف شود و دولت به مردم کارت مخصوص خرید نان بدهد.

مردم می‌توانند با این کارت نان را با قیمت فعلی از نانوا بخرند و بعدا دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوا پرداخت می‌کند. به عبارتی در این شیوه خرید نان، همان قیمت قبلی نان از کارت نان افراد کسر می‌شود، ولی به نانوا قیمت جدید پرداخت می‌شود.

میرکاظمی اعلام کرده که طرح پرداخت کارت نان، در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در حال بررسی است و هنوز نهایی نشده. اما این طرح در همین ابتدای کار ابهامات و سوالات زیادی ایجاد می‌کند.

اولین سوال این است که آیا پرداخت کارت نان به معنای تعیین سهمیه مشخص تعداد نان برای هر خانوار طی یک ماه است؟ یعنی دولت بر اساس تعداد اعضای خانوار به آنها سهمیه یا کوپن خرید نان می‌دهد و مازاد بر آن را مردم باید با قیمت آزاد بخرند؟ مانند سهمیه بنزین که ماهانه سهمیه مشخصی پرداخت می‌شود و مازاد این سهمیه، با قیمت آزاد محاسبه می‌شود؟

اگر چنین باشد به معنای دو نرخی شدن قیمت نان است و بعد از این نان هم مانند بنزین قیمت آزاد و یارانه‌ای خواهد داشت.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا کارت خرید نان به صورت نقدی شارژ می‌شود و یا مانند کارت بنزین است؟ به عبارتی سوال این است که آیا امکان برداشت نقدی از کارت مخصوص نان وجود دارد و یا نه؟

 

پرداخت یارانه نان جدی است؟

البته در نشست روز گذشته کمیسیون تلفیق مساله پرداخت یارانه نان هم مطرح شده است. احتمالا چنن پیشنهادی به این معناست که دولت به جای پرداخت کارت نان، ماهانه مبلغی را به‌عنوان یارانه نان به مردم بدهد.

این به معنای پرداخت یارانه جدید در اقتصاد ایران است. یارانه‌ای که به نظر می‌رسد مبلغ آن بسیار کم است! دولت سالانه چهار هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کند. یعنی یارانه‌ای که با کمک آن نان ارزان به دست مردم برسد. حالا اگر قرار باشد قیمت نان آزاد شود و دولت یارانه آن را به مردم بدهد، به هر نفر ماهانه چقدر یارانه نان پرداخت می‌شود؟

با احتساب اعتبار چهار هزار میلیارد تومانی و جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، سهم هر فرد از یارانه نان ماهانه چهار هزار تومان می‌شود! معادل خرید دو عدد نان سنگک!

نان

سهم هر فرد از یارانه نان چقدر است؟

م یارانه نان چهار هزار میلیارد تومان اعلام شده است که با احتساب جمعیت بیش از ۸۴ میلیون نفری کشور به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک می‌رسد.

امام جمعه اردبیل درباره یارانه نان گفته است: دولت سالانه بیش از چهار هزار میلیارد تومان یارانه نان می‌پردازد که شایسته است در برابر این رقم سنگین تانوایان و مردم در پخت مناسب و مصرف مطلوب همت کنند.

یارانه سالانه نان چهار هزار میلیارد تومان است که سهم ماهانه آن حدود ۳۳۳ میلیارد تومان برآورد می‌شود. با احتساب جمعیت ۸۴ میلیون نفری کشور برای هر نفر ماهانه چهار هزار تومان یارانه نان در نظر گرفته شده است، یعنی هر فرد ماهانه می‌تواند یک نان سنگک بخرد.

در خصوص تامین نان، دولت در چند سال اخیر برای واردات گندم دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان پرداخت می‌کرد، اما دولت رئیسی تصمیم دارد که دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند.

مردم نگران بودند که با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی قیمت گندم افزایش یابد، اما معاون سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یارانه دارو و گندم حذف نشده است گفته است: مردم نگران نباشند. یارانه گندم و دارو در سال ۱۴۰۱ ادامه دارد اما شیوه عمل و دستورالعمل ها در این بخش تغییر می‌کند.

دولت قصد دارد که گندم را از طریق یارانه کالا یا یارانه نقدی ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهد. در خصوص یارانه نقدی جدید دولت وعده داده که به ۶۰ میلیون نفر مبلغی بین ۹۰ تا ۱۲۶ هزار تومان یارانه جدید پرداخت می‌کند.

۳۰ میلیون نفر اول که شامل دهک‌های اول تات چهارم می‌شود ماهانه مبلغ ۹۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون نفر دوم که دهک‌های پنجم، ششم و هفتم هستند ماهانه مبلغ ۱۲۶ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند.

قرار بود این یارانه با یارانه معیشتی بنزین دی ماه پرداخت شود که عملی نشد و پیگیری‌ها نشان می‌دهد واریز آن به بهمن ماه موکول شده است.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: