قیمت طلا

قیمت طلا امروز | قیمت طلا شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰

قیمت طلا امروز | قیمت طلا شنبه 28 اسفند 1400
کدخبر : 551575

امروز ( شنبه 28 اسفند ماه) آخرین قیمت طلا و سایر ارزها در معاملات عصر بازار آزاد تهران، اعلام شد.

قیمت طلا در روزهای اخیر با نوسان روبرو بود. قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد. در مقایسه با روز گذشته (جمعه 28 اسفند ماه) قیمت طلا در بازار آزاد تهران، شاهد افزایش بود. قیمت طلا و سکه برای سرمایه گذاران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با نوسان قیمت طلا این فلز، برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی است.

قیمت طلا امروز شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰

هر گرم طلا ۱۸ عیار با افزایش ۰.۶۵ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۱,۲۲۹,۴۰۰ تومان معامله شد.هر مثقال طلا 18 عیار با افزایش ۰.۶۳ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۵,۳۱۹,۰۰۰ تومان معامله شد.هر اونس طلا با کاهش ۰.۳۴ درصدی نسبت به روز قبل ، ۱,۹۲۲ معامله شد.

قیمت طلا

سکه امامی در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۱۰۰۰۰۰ تومان کاهش، ۱۲,۳۰۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.نیم سکه در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۳۰۰۰۰ تومان کاهش، ۷,۳۲۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.ربع سکه در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۵۵۰۰۰ تومان کاهش، ۴,۱۳۰,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.هر سکه گرمی در بازار ۲ روز پیش نسبت به ۳ روز پیش، با ۲۰۰۰ تومان کاهش، ۲,۴۳۳,۰۰۰ تومان نرخ گذاری شد.

قیمت گرم طلا ۱۸ عیار

۲ روز پیش هر گرم طلا ۱۸ عیار برخلاف افت قبلی خود، رشد قیمت را تجربه کرد، بطوری که هر گرم طلا ۱۸ عیار که ۳ روز پیش تا ۱,۲۲۱,۳۰۰ (یک میلیون و دویست و بیست و یک هزار و سیصد ) تومان رسیده بود، امروز - شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ مارچ ۲۰۲۳ - با رشد ۰.۶۵ درصدی به ۱,۲۲۹,۴۰۰ (یک میلیون و دویست و بیست و نه هزار و چهارصد ) تومان رسید.

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار

۲ روز پیش هر مثقال طلا 18 عیار برخلاف افت قبلی خود، رشد قیمت را تجربه کرد، بطوری که هر مثقال طلا 18 عیار که ۳ روز پیش تا ۵,۲۸۵,۰۰۰ (پنج میلیون و دویست و هشتاد و پنج هزار) تومان رسیده بود، امروز - شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ مارچ ۲۰۲۳ - با رشد ۰.۶۳ درصدی به ۵,۳۱۹,۰۰۰ (پنج میلیون و سیصد و نوزده هزار) تومان رسید.

قیمت اونس طلا

امروز هر اونس طلا مانند روز قبل با کاهش قیمت روبرو شد، بطوری که هر اونس طلا که روز قبل تا ۱,۹۲۹ (یک هزار و نهصد و بیست و نه ) رسیده بود، امروز - شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ مارچ ۲۰۲۳ - با کاهش ۰.۳۴ درصدی به ۱,۹۲۲ (یک هزار و نهصد و بیست و دو ) رسید.

قیمت طلا

اونس طلا چیست؟

واحد اونس در دستگاه‌های گوناگون همچون یکاهای انگلیسی، یکاهای سلطنتی و دستگاه یکاهای معمول ایالات متحده کاربرد داشته است.

و در هر یک از این دستگاه‌ها وزن متفاوتی دارد. اونس معمولی در سیستم بین‌المللی اوزان برابر با یک‌شانزدهم پوند یا ۴۰۰ ارزن است که در سیستم متریک مساوی ۲۸٫۳۴۹۵۲۳۱۲۵ گرم می‌شود. این واحد در ایالات متحده بسیار متداول است، در بریتانیا استفاده رسمی از آن در سال ۲۰۰۰ به پایان رسید اما هنوز هم در این کشور استفاده می‌شود.همچنین برای اندازه‌گیری وزن فلزات گرانبها یعنی؛ طلا، نقره، پلاتین و پالادیم از اونس بین‌المللی تروا استفاده می گردد که معادل ۳۱٫۱۰۳۴۷۶۸ گرم می باشد. این اونس فقط برای اندازه‌گیری این فلزات گران‌بها کاربرد دارد و وزن شمش‌ها و سکه‌های طلا و دیگر فلزات گران‌بها و همینطور قیمت آن‌ها معمولاً با اونس تروا بیان می‌شود. اصطلاح یک اونس طلا به معنی طلایی یک‌تکه یا ساچمه با وزن یک اونس تروا و با خلوص ۹۹٫۹۹ درصد (۲۴ عیار) است.

انواع دیگر اونس شامل اونس ماریا ترزا معادل ۲۸٫۰۶۶۸ گرم، اونس اسپانیایی معادل ۲۸٫۷۵ گرم، اونس متریک چینی معادل ۵۰ گرم و اونس متریک هلندی معادل ۱۰۰ گرم، می‌شوند. هر اونس طلا برابر با بیست و نه گرم و سی و هفت سوت است.

فرق طلای ۱۸ عیار با ۲۴ عیار چیست؟

ایلنا :​در ایران طلای ۱۸ عیار، در عربستان طلای ۲۱ عیار و در کشور‌های شبه‌قاره هند طلای ۲۴ عیار به عنوان استاندارد رسمیت دارد.

زر یا طلا عنصری فلزی به شمار می‌آید که نشان شیمیایی آن Au  و عدد اتمی آن ۷۹ است. این فلز به‌صورت تکه‌ای یا دانه‌ای در بین سنگ‌ها پیدا می‌شود و اغلب کاملاً خالص است و در صنعت جواهرسازی جایگاه بسیار مهمی دارد. طلای ۲۴ عیار، بدون ناخالصی است و طلای ۱۸ عیار درصد خاصی از ناخالصی را داراست. در این مطلب به بررسی تفاوت طلای ۱۸ عیار و ۲۴ عیار می‌پردازیم.

کاربردهای طلا

این فلز گران‌قیمت علاوه بر عمده‌ترین موارد مصرفش یعنی جواهرسازی، زیورآلات و استفاده‌های هنری، در صنعت نیز کاربردهای فراوانی دارد. ازجمله این کاربردها می‌توان به صنعت الکترونیک، دندان‌پزشکی، شیشه سازی و ... اشاره کرد.

قیمت طلا

عیار طلا چیست؟

طلا را به‌صورت آلیاژ با سایز فلزات استفاده می‌کنند. مس، نیکل، نقره، پالادیم و ... فلزاتی خوبی برای ترکیب شدن در آلیاژ با طلا هستند. عیار طلا به میزان طلای موجود در آلیاژی بستگی دارد که محصول مشخصی را با آن ساخته‌اند. عدد عیار تمام طلا ۲۴ است و اگر طلایی ۲۴ عیار باشد به این معناست که طلا خالص است و آلیاژ ترکیب‌شده با فلز دیگری نیست. معمولاً هرچقدر عیار بالاتر باشد، طلا نرم‌تر و شکل‌پذیرتر می‌شود، به همین خاطر طلا را با آلیاژ‌های مختلفی ترکیب می‌کنند تا استقامت بیشتری نیز پیدا کند و به استحکام دلخواه برسد.  

طلای ۲۴ عیار

این طلا خالص‌ترین نوع طلایی است که می‌توان در جواهرات و صنایع استفاده کرد. طلای ۲۴ عیار، کاملاً زرد و درخشان است. البته نکته را نیز در نظر بگیرید که طلای ۲۴ عیار همان‌طور که گفته شد نرم‌تر است و استحکام کمتری دارد.

طلای ۱۸ عیار

این نوع طلا آلیاژ معروفی از ترکیب طلا و مس یا طلا و نیکل بوده که ۷۵ درصد آن طلا و باقی آن، فلزات دیگر است. این نوع طلا بسیار مقاوم بوده و تمام ویژگی‌های طلا غیر از نرمی و شکل‌پذیری را به‌خوبی دارد.

کدام عیار بهتر است؟

کشور‌های مختلف استاندارد‌هایی را برای طلای رایج آن کشور پذیرفته‌اند. این استاندارد‌ها شامل این موارد هستند:

ایران: طلای ۱۸ عیار است با درصد خلوص ۷۵ کشور‌های جنوب اروپا و مدیترانه: طلای ۱۸ انگلیس: طلای ۹ عیار با درجه خلوص ۳۷۵ و درصد طلای ۵/۳۷ آلمان طلای ۸ عیار با درجه خلوص ۳۳۳ و درصد طلای ۳/۳۳ عربستان و سایر کشور‌های عربی: ۲۱ عیار شبه‌قاره هند:  ۲۴ عیار 

اینکه کدام عیار بهتر است سؤال صحیحی نیست، چراکه اگر هدف از خرید طلا استفاده زینتی آن است موضوع کاملاً سلیقه‌ای می‌شود. ناگفته نماند که در کشور‌های مختلف جهان که عیار‌های مختلفی را به‌عنوان استاندارد پذیرفته‌اند، طلا با عیار‌های دیگر نیز یافت می‌شود و هدف از تعیین استاندارد وضع قوانین و مقررات در این کشورهاست.

منبع: اقتصاد نیوز

قیمت طلا امروز | قیمت طلا شنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۰

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: