یارانه معیشتی | واریز یارانه معیشتی | پرداخت یارانه معیشتی

زمان واریز یارانه معیشتی بهمن ماه مشخص شد | جزئیات یارانه معیشتی

زمان واریز یارانه معیشتی بهمن ماه مشخص شد | جزئیات یارانه معیشتی
کدخبر : 551741

بیست و هفتمین مرحله یارانه معیشتی (دی ماه) ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۱۰ بهمن به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه معیشتی این ماه یکی از پر بحث ترین اخبار این روزهاست . رییسی قول داده بود که یارانه معیشتی دی ماه افزایش 3 برابری داشته باشد. در مورد افزایش یارانه معیشتی بهمن ماه هیچ مسئولی تاکنون واکنشی نشان نداده است .طبق روال عادی یارانه معیشتی دهم هر ماه به مشمولین پرداخت می شود. در ادامه آخرین اخبار از یارانه معیشتی را می خوانیم. 

یارانه معیشتی بهمن ماه

دولت در هفته آینده باید اولین یارانه بهمن  را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند، همچنین نشانه‌هایی از واریز یارانه جدید در بهمن ماه وجود دارد.

بیست و هفتمین مرحله یارانه معیشتی (دی ماه) ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۱۰ بهمن به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

در این ماه چهاردهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی، از حساب سرپرستان خانواده‌هایی که این وام را دریافت نموده‌اند، کسر می‌شود.

براساس روال ماه‌های گذشته مبلغ یارانه معیشتی برای خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

یک احتمال وجود دارد که مبلغ یارانه معیشتی در بهمن ماه افزایش یابد، اگر چه این احتمال ضعیف به نظر می‌رسد اما وعده دولت است.

قرار بود یارانه جدید همزمان با معیشتی بنزین دی ماه پرداخت شود که این کار انجام نشد، پیگیری‌های تجارت‌نیوز حاکی از این بود که قرار است در بهمن واریز شود.

مشمولان چه کسانی هستند؟

با حذف یارانه نقدی و معیشتی، به نظر می‌رسد بودجه آن به صورت ادغام و به حساب ۶۰ نفر واریز می‌شود. بودجه سالانه این دو یارانه ۷۳ هزار میلیارد تومان است که به جامعه هدف ۶۰ میلیون نفری به هر فرد حدود ۱۰۰ هزار تومان یارانه نقدی پرداخت می‌شود.

در خصوص مشمولان از آنجایی که جامعه هدف دولت ۶۰ میلیون نفری است که یارانه معیشتی بنزین دریافت می‌کند، احتمالا دولت چند دهک از یارانه بگیران نقدی را حذف می‌کند.

یارانه معیشتی بنزین

دولت باید در روز دهم بهمن ماه یارانه معیشتی بنزین را واریز کند، مبلغ این یارانه برای هر خانوار متناسب با تعداد اعضای آن بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان است.

واریز یارانه معیشتی بنزین از آذر ماه سال ۱۳۹۸ آغاز شد و بیست و هفتمین مرحله آن تا ۱۰ روز آینده به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. مثل ماه‌های گذشته، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنح نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی می‌گیرند.

همچنین از یارانه حدود هفت میلیون خانوار نیز مبلغ ۳۵ هزار تومان به عنوان قسط مرحله دوم وام یک میلیون تومانی کرونا کسر می‌شود.

زمان واریز یارانه معیشتی بهمن ماه مشخص شد

به نقل از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، «امید حاجتی» افزود : بیست و ششمین مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

به گفته وی، همانند دوره‌های قبل، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج‌نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت خواهند کرد.

همچنین، سیزدهمین قسط از پرداخت دومین مرحله وام یک میلیون تومانی کرونایی از حساب سرپرستان خانوارهایی که این وام را دریافت کرده‌اند، این ماه کسر خواهد شد.

یارانه معیشتی دهم هر ماه پرداخت می‌شود. بر این اساس، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

یارانه معیشتی

زمان بازپرداخت یارانه خرید لوازم خانگی

دومین مساله این است که کلیه دریافت‌کنندگان کارت اعتباری، باید حداکثر ظرف یک ماه از زمان دریافت این کارت، از آن استفاده کنند و حداقل یک تراکنش با آن انجام دهند. به عبارتی متقاضی دریافت یارانه خرید لوازم خانگی از زمان دریافت کارت اعتباری یک ماه برای خرید و استفاده از این کارت فرصت دارد.

آنگونه که دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اعلام  کرده، این انجمن کارت اعتباری ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی می‌دهد و مبلغ یارانه خرید لوازم خانگی ۱۰،۱۵، ۲۰و ۳۰میلیون تومان است. کارمزد این یارانه خرید، تنها چهار درصد است. اما مشکل این یارانه مدت‌ زمان بازپرداخت اقساط آن است.

افرادی که بخواهند لوازم خانگی اقساطی بخرند، باید بین ۶ تا ۱۲ ماه مبلغ دریافتی را به بانک بازگردانند. به همین دلیل اقساط ماهانه این وام بین ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

یعنی اگر فردی یارانه ۳۰ میلیونی خرید لوازم خانگی را دریافت کند و بخواهد ظرف شش ماه این وام را تسویه کند باید ماهانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قسط بدهد.

اما اگر قرار بر تسویه ۱۲ ماهه وام خرید لوازم خانگی باشد، مبلغ هر قسط حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. برای همین برخی معتقدند که احتمالا از این یارانه استقبال چندانی نمی‌شود.از خرداد امسال با نظر هیات وزیران قرار شد که به متقاضیان دریافت یارانه‌ معیشتی فرصتی داده شود تا ثبت‌نام کنند.تاکید رئیس جمهور برای ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی بحث ثبت نام را داغ کرد. چند روز قبل خبری مبنی بر ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی منتشر شد.متقاضیان برای ثبت نام می بایست به سایت هدفمندی یارانه ها مراجعه کنند و برای یارانه معیشتی ثبت نام کنند و اطلاعات خود را وارد کنند.

زمان واریز یارانه نقدی بهمن ماه ۱۴۰۰

پس از پرداخت این یارانه، نوبت به واریز یارانه نقدی است. یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی در روز ۲۰ بهمن ماه واریز می‌شود. اما دولت از وعده واریز دیگری در آذر ماه داده است.

ابراهیم رئیسی در برنامه‌های اقتصادی خود اعلام کرد که به پنج دهک اول یارانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند، طبق وعده دولت قرار بود این یارانه از آذر ماه پرداخت شود. یعنی یک خانواده 5 نفره یک میلیون تومان یارانه دریافت می کنند. اگرچه دولت پس از روی کار آمدن جزئیات دیگری از این یارانه منتشر نکرد اما معاون اقتصادی رئیس جمهور اعلام کرد که در آذر ماه برای مردم خبرهای خوبی دارد.

به نظر می‌رسد منظور دولت از خبر خوب، پرداخت یارانه جدید است؛ چرا که از سوی دیگر دولت به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. با حذف کالاها از لیست دلار ترجیحی دولت باید گزینه جایگزین پیشنهاد دهد.

قرار است ثبت‌نام نام از متقاضیان معیشتی آغاز شود و کسانی که این یارانه را دریافت نمی‌کنند ولی متقاضی آن هستند مجددا درخواست خود را ثبت کنند.

در ابتدای خرداد هیات وزیران مصوب کرد که به همه‌ کسانی که یارانه نمی‌گیرند فرصت داده شود که برای دریافت یارانه معیشتی ثبت نام کنند.

طبق طرح‌هایی حمایتی که دولت‌ها برای خانوارها در نظر می‌گیرند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه شناسایی مشمولان را به عهده دارد. در واقع پس از تصمیم‌گیری برای اجرای طرح‌های یارانه‌ای و حمایتی چند سازمان و وزارتخانه از جمله وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و … از مرحله ثبت‌نام، پالایش اطلاعات متقاضیان تا مرحله نهایی واریز را انجام می‌دهند.

از آنجایی که این موضوع به مصوبه هیات وزیران دولت دوازدهم در خرداد امسال مربوط می‌شود، پیش‌بینی می‌شد که اجرایی شدن آن به دولت رئیسی واگذار شود.

به احتمال زیاد ثبت‌نام به صورت پیامکی یا از طریق سامانه انجام می‌شوند. همچنین براساس این مصوبه همه کسانی که به هر دلیلی یارانه نمی‌گیرند می‌توانند ثبت‌نام کنند.

منبع: همشهری

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱۵ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: