قیمت لیر ترکیه

قیمت لیر ترکیه امروز | قیمت لیر ترکیه جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰

قیمت لیر ترکیه امروز | قیمت لیر ترکیه جمعه 8 بهمن 1400
کدخبر : 551751

امروز (جمعه 8 بهمن ماه) آخرین قیمت لیر ترکیه و سایر ارزها در معاملات عصر بازار آزاد تهران، اعلام شد.

قیمت لیر ترکیه این روز ها برای خیلی از ارز شناسان دارای اهمیت شده است. مشاهده قیمت لیر ترکیه و سایر اطلاعات مربوط به نرخ امروز را می توانید در ادامه مشاهده کنید. قیمت لیر ترکیه روز قبل لیر ترکیه برخلاف رشد قبلی خود، افت قیمت را تجربه کرد، بطوری که قیمت لیر ترکیه مانند ۲ روز پیش، با افزایش و کاهش قیمتی روبرو نشدند، بطوری که لیر ترکیه که ۲ روز پیش تا ۲,۰۶۰ (دو هزار و شصت ) تومان رسیده بود، امروز - جمعه 8 بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ - به ۲,۰۶۰ (دو هزار و شصت ) تومان رسید.

قیمت لیر ترکیه امروز جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰

روز قبل لیر ترکیه مانند ۲ روز پیش، با افزایش و کاهش قیمتی روبرو نشدند، بطوری که لیر ترکیه که ۲ روز پیش تا ۲,۰۶۰ (دو هزار و شصت ) تومان رسیده بود، امروز - پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ مصادف با ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ - به ۲,۰۶۰ (دو هزار و شصت ) تومان رسید.

لیره ترکیه پول کشورهای ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی است. یکای زیرین لیره کروش است.

هر صد کروش برابر است با یک لیر ترکیه

در سال ۲۰۰۵ چهار صفر از لیر ترکیه حذف شد.

تاریخچه لیر ترکیه

با کد ایزو ۴۲۱۷ TRY) یکای پول کشورهای ترکیه و جمهوری ترک قبرس شمالی است. یکای زیرین لیره کروش است. هر صد کروش مساوی یک لیره است. چاپ پول در ترکیه بر عهدۂ بانک مرکزی ترکیه (ایش بانک و آک بانک) می‌باشد.

از تاریخ۳۱ ژانویه ۲۰۰۵ ۶صفر از چرخش پولی پاک شد و از آن پس به آن لیره ترک جدید یا YTL (به ترکی استانبولی: Yeni Türk lirası) گفته شد؛ و از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۰۹ از YTL به TL تغییر کرد. در حال حاضر فقط در ترکیه تا ۱۰۰۰۰ اعتبار روز مره داردو الباقی مبالغ رقم بالا در بانکها به صورت سرمایه‌گذاری تا ۳۰ درصد پرداخت می‌گردد. این فراخان تا آخر سال ۲۰۲۱ اعتبار دارد و به بعد جمع‌آوری خواهد شد.

استانبول یکی از زیباترین و جذاب‌ترین شهرهای جهان است. این کلان‌شهر با بهره‌مندی از موقعیت جغرافیایی ایده‌آل، آب و هوایی مطلوب و دلپذیر دارد. بسیاری از گردشگران در تمام طول سال به خصوص در بهار و تابستان، به این شهر شگفت‌انگیز سفر می‌کنند. در استانبول هر چه می‌خواهید هست؛ مکان‌های تاریخی، مناظر طبیعی، سرگرمی و مکان‌های تفریحی و در نهایت مراکز خرید رنگارنگ. اگر شما هم اهل خرید و پاساژگردی هستید و می‌خواهید از برندهای معروف ترکیه خرید کنید، باید در سفر به استانبول، جیب‌تان پر از پول باشد. اما برای سفر به استانبول چه پولی باید با خود به همراه داشته باشید؟ واحد پول ترکیه چیست؟

<a href="https://www.alibaba.ir/mag/?p=10643" target="_blank">مجله علی‌بابا</a>

قیمت لیر ترکیه

لیر واحد پول ترکیه

واحد پول ترکیه لیر و معادل 100 قروش است. بنابراین در سفر به استانبول باید لیر با خود به همراه داشته باشید. در سال‌های گذشته به دلیل تورم بالا 6 صفر از اسکناس ها و سکه های ترکیه حذف شد. با این اقدام و البته عوامل متعدد دیگر، در حال حاضر اقتصاد ترکیه حال و روز مناسب‌تری دارد.

در حال حاضر سکه های ترکیه 1، 5، 10، 25 و 50 قروشی و 1 لیری هستند. اسکناس های ترکیه نیز در مبالغ 5 لیر، 10 لیر، 20 لیر، 50 لیر، 100 لیر و 200 لیر عرضه می‌شوند. بنابراین پول رایج  استانبول همین سکه ها و اسکناس هاست که در سفرتان با بخش عمده‌ای از آنها آشنا خواهید شد.

<a href="https://www.alibaba.ir/mag/?p=10643" target="_blank">مجله علی‌بابا</a>

در سفر به استانبول چه ارزی ببریم؟ دلار یا لیر؟

حال سوال این است که در سفر به استانبول کدام ارز را با خود ببریم؛ دلار یا لیر؟ از آنجایی که دلار یک ارز بین‌المللی است، بهتر است از ایران دلار بخرید. از سوی دیگر اگر تعدادی از دلارهای شما از خریدهای فراوان در امان ماندند، در بازگشت به ایران، راحت‌تر می‌توانید آنها را به ریال تبدیل کنید.

شما می‌توانید در استانبول پول مورد نیاز خود یعنی لیر را از صرافی‌های سطح شهر تهیه کنید. ضمن اینکه در بسیاری از هتل‌ها هم صرافی وجود دارد و می‌توانید در آنجا دلارتان را با لیر مبادله کنید.

<a href="https://www.alibaba.ir/mag/?p=10643" target="_blank">مجله علی‌بابا</a>

انک مرکزی ترکیه ۲۱ اکتبر ۲۰۲۱، به جای آن‌که برای مقابله با ضعیف شدن لیر و نرخ بالای تورم ۲۰ درصدی با افزایش نرخ بهره واکنش نشان دهد، نرخ بهره را بار دیگر کاهش داد.

بانک مرکزی ترکیه در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت نرخ بهره را با کاهش دو درصدی به ۱۶ درصد برساند؛ این تصمیم بانک مرکزی ترکیه با واکنش شدید بازار ارز در این کشور مواجه شد تا در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۱، یک دلار آمریکا با ۹ لیر و ۶۵ قروش و هر یورو با ۱۱ لیر و ۲۴ قروش مبادله شود.

در این نوشتار دلایل سقوط ارزش لیر ترکیه بررسی می‌شود.

منبع: اقتصاد نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: