یارانه معیشتی | واریز یارانه معیشتی | پرداخت یارانه معیشتی

زمان واریز یارانه معیشتی فروردین ماه | چهارشنبه منتظر یک اتفاق مهم در پرداخت یارانه معیشتی باشید

زمان واریز یارانه معیشتی فروردین ماه | چهارشنبه منتظر یک اتفاق مهم در پرداخت یارانه معیشتی باشید
کدخبر : 551819

طبق روال ماه‌های گذشته باید در روز چهارشنبه هفته آینده یعنی دهم فروردین ماه، اولین یارانه معیشتی بنزین را به حساب سرپرستان خانوار واریز کند، اما ابهاماتی برای واریز وجود دارد.

یارانه معیشتی این ماه یکی از پر بحث ترین اخبار این روزهاست . رییسی قول داده بود که یارانه معیشتی دی ماه افزایش 3 برابری داشته باشد. در مورد افزایش یارانه معیشتی دی ماه هیچ مسئولی تاکنون واکنشی نشان نداده است .طبق روال عادی یارانه معیشتی دهم هر ماه به مشمولین پرداخت می شود. در ادامه آخرین اخبار از یارانه معیشتی را می خوانیم. 

زمان واریز یارانه معیشتی فروردین ماه

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

در دو سال گذشته دولت به صورت تفکیک شده یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین را در روزهای دهم و بیستم هر ماه واریز کرد. اما بودجه امسال یارانه‌ها تفکیک شده نیست، این موضوع شائبه ادغام یارانه‌ها را به وجود آورده است.

اگر روال دو سال گذشته در سال جاری نیز اجرا شود باید در روز چهارشنبه هفته آینده یعنی دهم فروردین ماه مبلغ ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان یارانه بنزین واریز شود.

مبلغ این یارانه برای خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان است.

اما از آنجایی که به صورت تفکیک شده بودجه این یارانه در بودجه سال ۱۴۰۱ نیامده احتمال دارد که دولت تا زمان واریز این یارانه تصمیم خود را مبنی بر ادغام دو یارانه اعلام کند.

از سوی دیگر احتمال واریز یارانه طبق روال ماه‌های گذشته بسیار زیاد است. یعنی دولت در چند ماه اول یارانه بنزین و یارانه نقدی را در روزهای دهم و بیستم هر ماه واریز کند و پس از تعیین تکلیف درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی به موضوع ادغام یارانه‌ها بپردازد.

در میانه اسفند ماه ۱۹۴ نفر از نمایندگان مجلس به حذف ارز ترجیحی رای مثبت دادند. اما به صورت مشروط. در واقع دولت اجازه دارد این ارز را حذف کند. اما باید ما به ازای آن را به صورت بن خرید کالا الکترونیکی به خانوارها بدهد.

خانوارها در این ماه چه یارانه‌هایی دریافت می‌کنند؟

در سالی که گذشت دولت در ۱۲ ماه هر دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین را پرداخت کرد. در سه مناسبت ماه رمضان، ۲۲ بهمن ماه و عید نوروز نیز از برخی خانوارها به صورت نقدی حمایت کرد.

به نظر می‌رسد پرداخت یارانه نقدی و معیشتی همانند دو سال گذشته در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه یابد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده بودجه یارانه‌های نقدی و معیشتی به صورت تفکیک شده نیاورده و در مجموع ۷۳ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی درنظر گرفته است.

البته این امکان وجود دارد که در ماه‌های بعدی واریز این دو یارانه به صورت ادغام شده انجام شود. چرا که دولت دستور به حذف حدود ۲۰ میلیون یارانه‌بگیر نقدی را داده است. اگر این تعداد حذف شوند، مشمولان یارانه بنزین و نقدی یکسان می‌شود و دولت می‌تواند دو یارانه را ادغام کند.

یارانه معیشتی

زمان بازپرداخت یارانه خرید لوازم خانگی

دومین مساله این است که کلیه دریافت‌کنندگان کارت اعتباری، باید حداکثر ظرف یک ماه از زمان دریافت این کارت، از آن استفاده کنند و حداقل یک تراکنش با آن انجام دهند. به عبارتی متقاضی دریافت یارانه خرید لوازم خانگی از زمان دریافت کارت اعتباری یک ماه برای خرید و استفاده از این کارت فرصت دارد.

آنگونه که دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اعلام  کرده، این انجمن کارت اعتباری ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومانی برای خرید لوازم خانگی می‌دهد و مبلغ یارانه خرید لوازم خانگی ۱۰،۱۵، ۲۰و ۳۰میلیون تومان است. کارمزد این یارانه خرید، تنها چهار درصد است. اما مشکل این یارانه مدت‌ زمان بازپرداخت اقساط آن است.

افرادی که بخواهند لوازم خانگی اقساطی بخرند، باید بین ۶ تا ۱۲ ماه مبلغ دریافتی را به بانک بازگردانند. به همین دلیل اقساط ماهانه این وام بین ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

یعنی اگر فردی یارانه ۳۰ میلیونی خرید لوازم خانگی را دریافت کند و بخواهد ظرف شش ماه این وام را تسویه کند باید ماهانه ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قسط بدهد.

اما اگر قرار بر تسویه ۱۲ ماهه وام خرید لوازم خانگی باشد، مبلغ هر قسط حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. برای همین برخی معتقدند که احتمالا از این یارانه استقبال چندانی نمی‌شود.از خرداد امسال با نظر هیات وزیران قرار شد که به متقاضیان دریافت یارانه‌ معیشتی فرصتی داده شود تا ثبت‌نام کنند.تاکید رئیس جمهور برای ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی بحث ثبت نام را داغ کرد. چند روز قبل خبری مبنی بر ثبت نام جاماندگان یارانه معیشتی منتشر شد.متقاضیان برای ثبت نام می بایست به سایت هدفمندی یارانه ها مراجعه کنند و برای یارانه معیشتی ثبت نام کنند و اطلاعات خود را وارد کنند.

منبع: تجارت نیوز

زمان واریز یارانه معیشتی فروردین ماه | چهارشنبه منتظر یک اتفاق مهم در پرداخت یارانه معیشتی باشید

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳۵ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: