بورس | شاخص بورس | افزایش بورس

وضعیت بورس امروز | وضعیت بورس یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰

وضعیت بورس امروز | وضعیت بورس یکشنبه 24 بهمن 1400
کدخبر : 552773

معاملات بازار سهام امروز 24 بهمن 1400 ممکن است شاهد برتری نسبی فروشندگان نسبت به خریداران باشد.

وضعیت بورس معاملات هفته دوم بهمن با بازدهی مثبت شاخص ها به پایان رسید. در هفته سوم بهمن معامله گران همچنان منتظر تعیین تکلیف رویدادهای مربوط به مذاکرات برجامی وین و تغییرات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون های تخصصی بودجه‌اند. در حال حاضر، بورس در شرایط مطلوبی قرار ندارد و این عوامل، موجب نگرانی سهامداران بورس را فراهم کرده است و آیا در روزهای آینده، وضعیت بورس بهتر می شود؟!

وضعیت بورس یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ 

در معاملات  امروز یک شنبه بازارسهام موقعیت فروشندگان نسبت به خریداران در شرایط بهتری به سر می برد. در معاملات روز شنبه اگرچه شاخص کل بورس درجا زد اما بررسی شاخص های عملکردی بازار سهام نشان می دهد که موقعیت فروشندگان نسبت به خریداران بهتر است. با این وصف معامله گران در روز شنبه بیشتر در موقعیت خرید قرار داشتند تا فروش.

پیش بینی شاخص بورس و فرابورس

همچنین براساس شاخص های عملکردی بازار سهام، صف های فروش نسبت به صف های خرید در برتری نسبی قرار داشت و به نظر می رسد همین اتفاق در روز یکشنبه دوباره در وضعیت آشکارتری رُخ دهد.

چالش بازار فعلا استمرار خروج پول حقیقی ها از بازار سهام است که البته در معاملات روز شنبه تراز پول حقیقی ها منفی بود و این بار نه تنها حقیقی ها از بازار سهام، بلکه از صندوق های با درآمد ثابت هم خارج شدند.

با این وصف ارزش معاملات خرد سهام همچنان در محدوده بالای 3 هزار میلیارد تومان دنبال می شود. روند معاملات در سمت تقاضا نسبت به ماهه های قبل اندکی بهبود یافته و خریداران سعی دارد با حفظ مقاومت، اجازه کاهش بیشتر شاخص کل بورس را به فروشندگان ندهند. 

نظرسنجی : احتمال برتری نسبی فروشندگان

تازه ترین نظرسنجی نشان می دهد که شاخص کل بورس امروز در همان کانال 1.2 میلیون واحد دنبال می شود، اما در صورتی که فروشندگان برتری محسوسی نسبت به خریداران داشته باشند، شاخص کل بورس در کانال 1.2 میلیون واحد، مسیر نزولی را در پیش می گیرد و به سمت نیمه اول کانال 1.2 میلیون واحد هم حتی ممکن است برود.

اگرچه احتمال برتری محسوس فروشندگان در بازار یکشنبه می رود اما در صورت تداوم سیگنال گیری بازار سهام از اخبار مثبت مربوط به مذاکرات برجامی وین ممکن است که حرکت شاخص کل بورس در کانال 1.2 میلیون تغییری نداشته باشد. در صورتی که جدال عرضه و تقاضا به موقعیت برابر برسد، چه بسا که شاخص ها در محدوده مشخصی تنها تغییر خواهند کرد. 

پیش بینی بورس امروز

در دو روزی پایانی هفته اخیر شاخص کل بورس تهران روند صعودی داشت اما در پایان هفته بیش از 17 هزار واحد پائین‌تر از هفته قبل ایستاد. 

همچنین روند خروج پول حقیقی برای نُهمین روز پی در پی ادامه داشت و ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار به 315 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه رشد 585 درصدی داشته است. در 9 روز اخیر در مجموع 3 هزار و 726 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

 با این حال بازار در دو روز پایانی هفته با مازاد تقاضا بسته شد و روز چهارشنبه ارزش مازاد تقاضای پایانی بازار روند صعودی داشت و به 116 میلیارد تومان افزایش یافت. در پایان معاملات چهارشنبه 54 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید با رشد 45 درصدی به 186 میلیارد تومان افزایش یافت. 

نکته مثبت معاملات چهارشنبه انتقال بازار از سمت منفی به مثبت بود، در حالی که در نیمه اول معاملات روند شاخص نزولی بود، در نیمه دوم بسیاری از صف‌های فروش جمع شدند و سمت تقاضای بازار تقویت شد. خصوصا در نمادهای واسطه‌گری مالی، خودرویی و بانکی شاهد تقاضای خوبی بودیم. در مقابل نمادهای کامودیتی محور بازار با صف فروش و خروج پول حقیقی مواجه بودند. روز چهارشنبه نمادهای فملی، اتکای، فولاد، شبندر، کگل، نوری، سمایه، شپنا، فارس و بپاس بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند.

در واقع در این روزها شاهد همزمانی رشد شاخص و خروج نقدینگی حقیقی هستیم. بنابراین به نظر می‌رسد روند بازار در معاملات امروز به تقاضای حقوقی و وزن دو گروه کامودیتی‌ها و ریالی‌ها و تأثیر آنها بر شاخص بستگی دارد. اگر در بر همان پاشنه بچرخد و گروه‌های ریالی رشد کنند و گروه‌های کامودیتی نزول کنند، روند بازار به زور آزمایی آن‌ها در مقابل هم گره می‌خورد.

منبع: اقتصاد نیوز

وضعیت بورس امروز | وضعیت بورس یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: