یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی

خبر بد برای یارانه نقدی بگیران | حذف یارانه نقدی از مردم

خبر بد برای یارانه نقدی بگیران | حذف یارانه نقدی از مردم
کدخبر : 553852

یارانه نقدی و معیشتی تنها به هفت دهک درآمدی جامعه پرداخت می‌شود و سه دهک پر درآمد از لیست یارانه سال ۱۴۰۱ حذف می‌شوند.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.

خبر بد برای یارانه نقدی بگیران

بر اساس مصوبه یازدهم اسفند ماه سال جاری مجلس شورای اسلامی، تعدادی از یارانه‌بگیران سال آینده از لیست دریافت یارانه نقدی و معیشتی حذف می‌شوند.

مجلس مشخصا اعلام نکرده در سال آینده یارانه چه کسانی باید حذف شود و تنها به ذکر لفظ «حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پر درآمد» بسنده کرده است.

اما پیش از این اعلام شده بود که یارانه نقدی و معیشتی تنها به هفت دهک درآمدی جامعه پرداخت می‌شود و سه دهک پر درآمد از لیست یارانه سال ۱۴۰۱ حذف می‌شوند.

با این حساب، احتمالا نام سه دهک درآمدی بالای جامعه از لیست دریافت یارانه نقدی سال آینده خط می‌خورند و دیگر یارانه ۴۵ هزار تومانی به حساب این افراد واریز نمی‌شود.

اما احتمال اینکه در لیست یارانه معیشتی تغییر خاصی رخ دهد، کم است. دولت از سال ۸۹ که واریز یارانه نقدی را آغاز کرد، به همه جمعیت کشور یارانه داد و همه افراد و دهک‌ها مشمول یارانه نقدی بودند. اقدامی که انتقادات زیادی به آن وارد بود.

برای همین زمانی که قرار شد یارانه معیشتی واریز شود، دولت این یارانه را به همه نداد. بر اساس آمارهای وزارت تعاون، ۶۰ میلیون نفر یا هفت دهک جامعه یارانه معیشتی را دریافت می‌‌کنند و سه دهک بالای درآمدی مشمول این یارانه نمی‌شوند.

با این مقدمه، احتمالا سه گروه بالای جامعه از لیست یارانه نقدی خط می‌خورند اما افرادی که یارانه معیشتی دریافت می‌کنند، می‌توانند همچنان در لیست یارانه‌بگیران سال آینده بمانند.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام نماید.

یارانه نقدی

سوپرایز باورنکردنی دوات برای یارانه نقدی خانواده پرجمعیت

نمایندگان مجلس در جلسه علنی عصر امروز دوشنبه مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱ ، بندهای الف و ب تبصره ۱۴ را تصویب کردند.

بر اساس تصویب بند ب؛ سرپرستان خانوارهای معترض به حذف یارانه ها، می‌توانند در سامانه الکترونیکی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کرده تا پرونده آنها بررسی، درصورت پذیرش اعتراض، یارانه آنها مجدداً برقرار گردد. منابع حاصل از حذف دهک های پر درآمد در اختیار سازمان هدفمندسازی و برای یارانه افراد جدید و جامانده و سایر موارد قانونی و اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولین صرف می شود.

سه دهک بالای درآمدی نسبت به افزایش یارانه فرزندان خانواده های دهک های اول تا چهارم دارای حداقل ۳ فرزند تحت تکفل که هیچکدام از والدین در دستگاه های مذکور ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه ایران شاغل نمی باشند، به میزان ۳ برابر یارانه مصوب سایرین دریافت نمایند. کلیه دستگاههای اجرائی ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نیروی انتظامی، سازمان بورس و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف به همکاری و ارائه اطلاعات بصورت آنلاین و رایگان به وزارتخانه مذکور می باشند.

افزایش سه برابری یارانه نقدی

بر اساس بخش هزینه ای و درآمدی بند ج نیز ؛ منابع ارزی مندرج در بخش منابع جدول این تبصره بلافاصله توسط شرکت های تابعه وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واریز و به محض وصول توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اِس) تسعیر و مستقیماً به حساب ریالی سازمان مذکور واریز و به صورت کامل صرف مصارف جدول این تبصره می‌شود. آیین‌نامه اجرائی این تبصره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

عیدی مشاغل چقدر است؟

در خصوص عیدی مشاغل نیز باید گفت که حداقل عیدی امسال کارگران پنج ۵میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و حداکثر عیدی، هفت میلیون و ۹۶۶ هزار تومان است. البته این میزان برای کسی است که ۱۲ ماه کار مستمر داشته است.

‌هیات دولت نیز ‎عیدی پایان سال کارکنان دستگاه‌های اجرایی را یک میلیون و۶۰۰ هزارتومان تعیین کرد.

همچنین به کارکنان متاهل مشمول کمک‌ هزینه عائله‌مندی و اولاد ۴۰۰ هزار تومان وبه ازای هر فرزند تحت تکفل هم۱۵۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

یارانه نقدی

واریز یارانه نقدی اسفند ماه

آخرین یارانه نقدی امسال هفته آینده به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. این احتمال وجود دارد که حدود ۲۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران در این ماه آخرین یارانه نقدی خود را دریافت کنند.

در هفته آینده آخرین یارانه امسال به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و ۹ روز تا آغاز زمان واریز سود سهام عدالت باقی مانده است.

در روز دوشنبه هفته جاری آخرین یارانه معیشتی بنزین به جساب سرپرستان خانوار حدود ۶۰ میلیون نفر واریز شد. این واریزی آخرین یارانه معیشتی امسال بود.

در هفته آینده نیز باید آخرین یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز شود. مبلغ آن همانند ماه‌های گذشته ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

براساس زمان بندی از پیش تعیین شده، قاعدتا باید صد و سی و سومین مرحله یارانه نقدی ساعت ۲۴ روز جمعه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ به حساب سرپرستان خانوار، پرداخت شود.

اما از آنجایی که روز ۲۰ اسفند ماه با تعطیلی پایان هفته مصادف است، به احتمال زیاد همانند موارد مشابه قبلی این واریزی یک روز زودتر یعنی ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۱۹ اسفند ماه انجام می‌شود.

همچنین بر حسب مصوبه ستاد ملی کرونا قسط وام کرونا از یارانه برداشت می‌شود. بیش از ۲۱ میلیون خانوار در بهار سال قبل وام کرونا گرفتند. در این ماه بیست و یکمین قسط مرحله اول وام یک میلیون تومانی کرونا کسر می‌شود.

تعداد کسانی که یارانه نقدی دریافت می‌کنند حدود ۷۸ میلیون نفر است. این احتمال وجود دارد که حدود ۲۰ میلیون نفر از یارانه‌بگیران در این ماه آخرین دریافتی خود را داشته باشند.

براساس لایحه بودجه سال آینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در سال آینده حدود سه دهک از یارانه‌بگیرانی که درآمد بیشتری دارند را شناسایی کند.

این افراد برای جذف به سازمان برنامه و بودجه معرفی می‌شود. بنابراین احتمال وجود حذف گروهی از یارانه‌بگیران وجود دارد.

خبر بد برای یارانه نقدی بگیران | حذف یارانه نقدی از مردم 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: