قیمت نفت

قیمت نفت امروز | قیمت نفت امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند

قیمت نفت امروز | قیمت نفت امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند
کدخبر : 553896

روند افزایش قیمت‌ها در بازار نفت در روزهای اخیر شدت بیشتری گرفته است و هر بشکه نفت خام برنت از ابتدای امروز تاکنون با افزایش قیمت ۴ دلر و ۱۱ سنتی مواجه شده است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین حد خود در هفت سال گذشته رسید.  از پیامدهای اتفاقات اخیر در بازار نفت نگرانی از محدود شدن عرضه نفت است که به بالا رفتن قیمت نفت منجر شده است. به جز شاخص قیمت سهام تسلا، هیچ رابطه معناداری بین تغییرات قیمت بیت کوین با قیمت نفت خام، طلا، یورو و حتی یوان چین برحسب دلار آمریکا وجود ندارد. ایران در حالی در آستانه به سرانجام رسیدن مذاکرات قرار گرفته که قیمت هر بشکه نفت خام در بازارهای جهانی رکورد شکسته است.

قیمت نفت امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند

در میان نفت های شاخص هر بشکه نفت خام برنت با افزایش قیمت ۴ دلار و ۱۱ سنتی به بشکه‌ای ۱۲۷ دلار و ۳ سنت رسیده است و هر بشکه نفت خام وست تگزاس نیز با افزایش قیمت ۳ دلار و ۳۶ سنتی به ۱۲۲ دلار و ۸ سنت رسیده است.

در میان سبد نفتی اوپک هر بشکه نفت خام مربان با افزایش قیمت ۱۶ دلار و ۹ سنتی به ۱۲۷ دلار و ۱۰ سنت رسیده است و هر بشکه نفت خام سنگین ایران نیز با افزایش قیمت ۹ دلار و ۸۵ سنتی به ۱۲۰ دلار و ۱۷ سنت رسیده است.

قیمت جهانی نفت به بالاترین رقم طی ۷ سال گذشته رسید

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات دیروز با 2 دلار و 16 سنت معادل 2.4 درصد رشد به 93 دلار و 27 سنت رسید. اوایل دیروز قیمت نفت برنت به بالاترین رقم از اکتبر 2014 یعنی 93 دلار و 70 سنت رسیده بود.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم اواسط دیروز به بالاترین رقم از سپتامبر 2014 یعنی 93 دلار و 17 سنت رسید اما در نهایت در پایان معاملات جلسه گذشته با 2 دلار و 4 سنت معادل 2.3 درصد رشد به 92 دلار و 31 سنت رسید.

بدین ترتیب بازار نفت هفتمین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساند که طولانی ترین دوره رشد از اکتبر تاکنون بود. نفت برنت 3.6 درصد و نفت وست تگزاس اینترمدییت 6.3 درصد رشد هفتگی را شاهد بودند.

در حالی که این احتمال تقویت شده که تولیدکنندگان بزرگ همچنان برای بالا بردن تولید با مشکل مواجه باشند، رشد قیمت نفت در طی 2 جلسه اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

به رغم گسترش سویه اومیکرون، آمارهای بازار کار آمریکا در ماه ژانویه به شکل غیرمنتظره ای بالا بوده است.

به گفته استراتژیست های بازار انرژی، قیمت نفت که از ابتدای امسال تاکنون شاهد حدود 20 درصد رشد بوده احتمالا به دلیل بالا بودن تقاضای جهانی به زودی از مرز 100 دلار عبور خواهد کرد.

با این حال برخی کارشناسان از جمله تحلیلگران موسسه سیتی ریسرچ انتظار دارند در سه ماهه بعدی بازار وارد وضعیت مازاد عرضه شود و ترمز رشد قیمت ها کشیده شود.

به سرانجام رسیدن مذاکرات چقدر به درآمدزایی کشور کمک خواهد کرد؟

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که به سرانجام رسیدن مذاکرات و بالا رفتن قیمت ها چقدر به نفع ایران خواهد بود؛ گفت: شکی نیست که به سرانجام رسیدن مذاکرات در بحث فروش نفت به نفع ایران خواهد بود چراکه قیمت نفت ایران نیز در حال حاضر در محدوده مبادلات جهانی است و تنها در مبادلات جهانی کارمزدهایی به آن تعلق می گیرد که هزینه نقل و انتقالات آن را افزایش می دهد و اگر توافقی صورت گیرد منابع درآمدی ما از بابت نفت هزینه های جانبی را نخواهد داشت و به عنوان درآمد مستقیم تلقی خواهد شد.

وی در ادامه در خصوص گمانه زنی هایی که در بحث تداوم ارزان فروشی نفت ایران به چین مطرح می شود؛ گفت: ما یک سری مشتریان سنتی از پیش داشته ایم که مطابق نرخ فوب خلیج فارس به آنها نفت می فروختیم و آن پنج مشتری عبارتند از هند، چین، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه و این کشورها کماکان مطابق نرخ فوب خلیج فارس از ما نفت خریداری می کنند و هر اتفاقی نیز رخ دهد نرخ ها ثابت است.

پدیدار در آخر با استناد به آمار منتشر شده از سوی اوپک گفت: در آخرین ماه سال میلادی گذشته ایران ۲ میلیون و ۵۰۴ هزار بشکه نفت تولید کرده است که مقداری از آن صادر و مقداری از آن صرف مصارف داخلی شده است.

چرا روند قیمت نفت افزایشی شده است؟

پس از سقوط تاریخی قیمت نفت در سال ۲۰۲۰ روند قیمت این طلای سیاه افزایشی شد و این افزایش قیمت ها تا به امروز نیز ادامه داشته است؛ طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، قیمت نفت خام در سال ۲۰۲۱ به دلیل افزایش نرخ واکسیناسیون، کاهش محدودیت های مرتبط با همه گیری کرونا و اقتصاد رو به رشد که منجر به افزایش سریع تقاضای جهانی نفت نسبت به عرضه نفت شده است، بالا رفته است و کنترل عرضه نفت از سوی اوپک پلاس و روسیه کماکان منجر به بالا ماندن قیمت نفت خام شده است.

منبع: خبر آنلاین

قیمت نفت امروز | قیمت نفت امروز چهارشنبه ۱۸ اسفند

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: