یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی

خبر باورنکردنی از افزایش یارانه نقدی امشب | زمان واریز آخرین یارانه نقدی سال

خبر باورنکردنی از افزایش یارانه نقدی امشب | زمان واریز آخرین یارانه نقدی سال
کدخبر : 553957

آخرین یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی سال جاری ساعت ۲۴ فردا (پنجشنبه) به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.

یارانه نقدی

 زمان واریز آخرین یارانه نقدی سال

این یکصد وسی و سومین مرحله پرداخت یارانه نقدی از سال ۱۳۸۹ است که بار دیگر با همان رقم تکراری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان برای یارانه بگیران واریز خواهد شد.

جمعیت یارانه‌بگیران حدود ۷۸ میلیون نفر است و پرداخت یارانه در هر ماه حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان و سالانه تا ۴۲ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه دارد.

در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده که سه دهک بالای درآمدی حذف شوند ولی این که آیا دولت سیزدهم مانند دولت گذشته این الزام را بایگانی می‌کند یا نسبت به غربالگری اقدام خواهد کرد، در ابهام قرار دارد.

رقم پرداختی به یارانه نقدی نیز برای سال بعد همین ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده ولی دولت اعلام کرده بود که در صورت حذف پردرآمدها، این منابع را به سمت کم‌درآمدها سوق خواهد داد.

در هر ماه همراه یارانه نقدی، افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

اما در کنار یارانه نقدی، در دهم هر ماه مبلغ متغیر ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی ناشی از افزایش قیمت بنزین از آبان ۱۳۹۸ نیز به حساب برخی خانوارها واریز می‌شود.

قرار بود دولت یارانه جدیدی هم در ازای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت کند که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و احتمالا با مصوبه مجلس برای اختیار دولت در حذف ارز ترجیحی در سال آینده تکلیف این یارانه هم مشخص خواهد شد.

خبر باورنکردنی از افزایش یارانه نقدی امشب

عباسعلی صفری (دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان) با انتقاد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: دولت به دنبال این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و به جای آن یارانه نقدی به مردم بدهد، در حالیکه یارانه نقدی باعث تورم، گرانی و ضعف مالی مردم می‌شود. 

صفری گفت: برای هدفمندی یارانه‌ها ماهانه ۴۵هزار ۵۰۰تومان برای مردم در نظر گرفتند که امروز با این رقم حتی نمی‌توان یک کیلو برنج خرید. در نتیجه بی‌ارزش شدن پول ملی و رشد سرسام‌آور قیمت‌ها، یارانه نقدی به زیان دهک‌های پایین جامعه، کارگران و بازنشستگان تمام شده و در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این زیان ادمه خواهد یافت. 

وی خواستار جایگزین کردن بن کارگری به جای یارانه‌های نقدی شد و گفت: به جای آنکه یارانه بی‌ارزش به مردم بدهند، کالاهای اساسی را با نرخ مناسب خریداری و در بین مردم توزیع کنند، در اینصورت هم جامعه هدف مشخص خواهد شد و هم معلوم می‌شود یارانه نقدی چه زمانی اختصاص یافته و چه زمانی در قالب چه کالایی به دست چه گروه‌هایی از مردم رسیده است. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان با یادآوری اینکه در گذشته بن کارگری برای کارگران تعریف شده بود، گفت: اکنون زیرساخت اتحادیه امکان وجود دارد و در صورتی که بن کارگری تعریف شود، می‌توان کالاهایی با قیمت مناسب در اختیار کارگران و بازنشستگان قرار داد. 

صفری با تاکید بر اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی در کنترل قیمت‌ها بسیار موثر است، گفت: به جای آن که دولت و مجلس به دنبال حذف ارز دولتی باشند، باید نظام توزیع را اصلاح کنند تا کالا به جای آنکه از انبارهای محتکران سر در بیاورد، در قالب سیستم توزیع مناسب همچون بن کارگری به دست جامعه مخاطب برسد. 

وی با اعلام اینکه حقوق کارگران به اندازه‌ای ناچیز است که صرف خرید کالاهای اساسی می‌شود، گفت: اگر دولت بتواند با ارزی که برای تهیه کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد، کالای مورد نیاز دهک‌های پایین جامعه را تهیه و در اختیارشان قرار دهد، بی‌شک آن‌ها به توانمندی مناسبی می‌رسند و مسیر انحراف نیز بسته می‌شود. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کردستان با یادآوری اینکه در گذشته بن کارگری همه ماهه برای کارگران اعلام می‌شد، گفت: خیال کارگر راحت بود که برنج، روغن، کره، قند، شکر و کالاهای ابتدایی را سر ماه در قالب بن دریافت می‌کنند، در حالی که امروزه کارگران در پایان ماه از تهیه بسیاری از کالاهای اساسی محروم می‌مانند. 

صفری از دولت و نمایندگان مجلس خواست سیستمی را تعریف کنند که کالاهای اساسی از طریق واسطه‌های مطمئن تهیه و در قالب سیستم توزیع عاقلانه و منطقی از طریق تعاونی‌های مصرف کارگری و کارمندی توزیع شود. در این صورت فساد از بین می‌رود و سیستم تخصیص ارز، گیرنده ارز، سیستم توزیع و دریافت کننده مشخص خواهد بود. 

وی پیشنهاد کرد: کار گروهی برای هدفمند کردن ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل شود. باید تعاونی‌های مصرف عضو این کارگروه شوند تا هر ماه مطالبه‌گر کالاهای اساسی باشند. در این صورت هیچ کس نمی‌تواند ارز دولتی بگیرد و در مسیر شخصی هزینه کند یا به سوءاستفاده از آن بپردازد.

خبر باورنکردنی از افزایش یارانه نقدی امشب | زمان واریز آخرین یارانه نقدی سال

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: