طلبه | قتل طلبه | چاقو زدن طلبه ها | چاقو زدن طلبه ها در حرم امام رضا

لحظه دستگیری ضارب طلبه‌ها در حرم امام رضا | تصویر ضارب دو طلبه در حرم مطهر رضوی

لحظه دستگیری ضارب طلبه‌ها در حرم امام رضا | تصویر ضارب دو طلبه در حرم مطهر رضوی
کدخبر : 554883

در پی حمله فردی مسلح با چاقو به دو طلبه و یک شهروند در یکی از صحن های حرم مطهر رضوی، ضارب بلافاصله پس از ارتکاب به جرم توسط مردم دستگیر شد.

ساعتی پیش به طلبه ها در حرم سو قصد شد. طلبه ها با چاقو مورد حمله قرار گرفتند. یکی از طلبه ها متاسفانه به شهادت رسید. حال دو طلبه دیگر نیز وخیم است و در بیمارستان بسر می برند.

لحظه دستگیری ضارب طلبه‌ها در حرم امام رضا

در پی حمله فردی مسلح با چاقو به دو طلبه و یک شهروند در یکی از صحن های حرم مطهر رضوی، ضارب بلافاصله پس از ارتکاب به جرم توسط مردم دستگیر شد. در ادامه می توانید لحظه دستگیری ضارب طلبه‌ها در حرم امام رضا را ببینید:

 

دو طلبه احتمالا بنام اصلانی و‌ پاکدامن در حرم مطهر توسط جوان وهابی مورد حمله با سلاح سرد قرار گرفته که یکی از این طلبه ها به شهادت رسید.جوان وهابی دستگیر شده است.

طلبه

در فیلم زیر طلبه ای که مورد حمله قرار گرفته و به شهادت رسیده است را می توانید ببینید:

همزمان با سومین روز ماه مبارک رمضان، ساعتی پیش دو طلبه حاضر در صحن پیامبر اعظم(ص) با فردی که هویت آن در دست بررسی است با ضربات چاقو مورد حمله قرار گرفتند.

با تلاش عوامل انتظامات و یگان حفاظت حرم مطهر ضارب بلافاصله بازداشت و تحویل مقامات انتظامی شد و مصدومان به سرعت به بیمارستان منتقل شدند.

آستان قدس رضوی ضمن محکومیت این تعرض به ساحت مقدس حضرت رضا علیه السلام و روحانیت معزز، موضوع را تا حصول نتیجه و شناسایی عوامل پیگیری خواهد کرد و گزارش آن را متعاقبا به اطلاع مردم عزیز خواهد رساند.

فرماندار مشهد: موضوع در دست بررسی است

محسن داوری معاون استاندار و فرماندار مشهد گفت: این موضوع در دست بررسی است و پس از روشن شدن نتیجه، اطلاع رسانی در مورد آن صورت خواهد گرفت.

جزئیات جدید درباره طلبه‌هایی که در صحن رضوی مورد حمله قرار گرفتند

این ۳ طلبه از طلاب جهادی و مخلصی بودند که سالهاست برای محرومیت زدایی حاشیه شهر مشهد مشغول خدمت هستند

آنها در راه جلسه گروه‌های جهادی حاشیه شهر مشهد برای هماهنگی فعالیتهای ماه رمضان بودند.

یکی از طلاب با زبان روزه بعد از زیارت امام رضا(ع) در صحن جامع به شهادت رسید و دو نفر دیگر در بیمارستان بستری هستند.

بمب‌گذاری در حرم امام رضا

انفجار در حرم علی بن موسی الرضا در ۳۰ خرداد ۱۳۷۳ (۲۰ ژوئن ۱۹۹۴) رخ داد. برای افزایش تلفات و زخمی‌ها، انفجار روز عاشورا یکی از مقدس‌ترین روزهای تشیع صورت پذیرفت، که حرم مملو از جمعیت مراسم بزرگداشت کشته‌شدن حسین بود.

بر اثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوطه حجم آن معادل ۱۰ پوند (۴٫۵ کیلوگرم) ماده منفجره تی.ان.تی بود، ۲۶ نفر جان داده و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شدند. گرچه یک گروه سنی پاکستانی مسئولیت حمله را پذیرفت، حکومت ایران مجاهدین خلق را مسئول بمبگذاری دانست، و برخی یک شبه نظامی پاکستانی را مسئول دانستند.

در روز عاشورا حرم مملو از عزاداران زنجیرزنی بود که عاشورا را برگزار می‌کردند و کشته شدن حسین را بزرگ می‌داشتند.در ساعت ۱۴ و ۲۶ دقیقه، یک بمب در سالن بالای سر ضریح در قسمت مخصوص زنان که مملو از جمعیت بود، منفجر شد. در اعتراض مردم بیرون مسجد و بیمارستان‌ها تجمع کردند.

آسیب به بنا، شامل از بین رفتن یک دیوار و گنبد بالای ضریح و شکستن لوسترها بود. کاشی‌کاری‌ها و آیینه‌کاری‌های بسیار ظریف ۸۰۰ ساله حرم، آسیب دید.

اطلاع‌رسانی نهادهای اطلاعاتی به بمبگذاری قطعی

سرتیم حفاظت و خنثی‌سازی بمب سپاه پاسداران مشهد گفت: «اوایل خرداد۷۳بود که اعلام شد حرم مطهر تهدید به بمب‌گذاری شده‌است. منبع خبر، موثق بود اما کانال‌هایی که ما را از این تهدیدات باخبر می‌کردند، متفاوت بودند؛ گاهی نیروی‌انتظامی، گاهی اطلاعات و بعضی اوقات مراکز دیگر.»

اطلاع مسئولان حرم از تهدید بمبگذاری

سرتیم حفاظت و خنثی‌سازی بمب سپاه پاسداران مشهد، یک یا ۲هفته قبل از انفجار درخواست برگزاری جلسه‌ای با مسئول حراست کلِ آستان قدس رضوی را می‌دهد و در جلسه وقتی قضیه تهدید مطرح می‌شود. او می‌گوید: «برایشان توضیح دادیم که از نظر ما با تجربه و آموزش‌هایی که دیده‌ایم، احتمال وقوع انفجار قطعی شده‌است.» او در خواست می‌کند که کسی کیف، ساک، چمدان، بسته به داخل حرم نیاورد و بازرسی بدنی صورت پذیرد.

دولت ایران سازمان مجاهدین خلق را عامل این حادثه دانست. بر اساس ایرنا یک تماس گیرنده تلفنی مسئولیت حمله را از طرف سازمان مجاهدین خلق بر عهده می‌گیرد. در حالیکه سازمان مجاهدین خلق حمله را محکوم می‌کند. رمزی یوسف یک عضو القاعده که مسئول چندین حمله تروریستی در جهان بود، متهم به مسئول بودن شد، ظاهراً او توسط سازمان مجاهدین خلق استخدام شده بود.

بر اساس یک افسر بی‌نام آمریکایی، یوسف بمب را ساخت و مأموران سازمان مجاهدین خلق ان را در حرم قرار دادند. بر اساس تحلیل‌ها، او مظنون به داشتن رابطه با سازمان مجاهدین خلق به خاطر تابعیت عراقی اش بود.

اگرچه ریموند تنتر(Raymond Tanter)، یک عضو آژانس امنیت ملی در زمان رونالد ریگان، معتقد است که سازمان مجاهدین خلق دست نداشته‌اند و جنگ طلب وابسته به یوسف مرتکب جنایب شد. نیوز(news) یک روزنامه چاپ صبح پاکستان، این فرد را عبدالشکور، یک جوان مذهبی تندرو که در کراچی زندگی می‌کند، معرفی کرد. در ۲۷ مارس ۱۹۹۵ یک نشریه پاکستانی اعلام کرد که عبدالشکور به انجام این بمب‌گذاری اعتراف نموده‌است.

لحظه دستگیری ضارب طلبه‌ها در حرم امام رضا | تصویر ضارب دو طلبه در حرم مطهر رضوی​

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: