کودک ۹ ساله | کودک ۹ ساله جان مادر خود را نجات داد

ببینید | تقدیر رئیس سازمان اورژانس کشور از کودک ۹ ساله | تصویر دیده نشده مادر کودک ۹ ساله

ببینید | تقدیر رئیس سازمان اورژانس کشور از کودک ۹ ساله | تصویر دیده نشده مادر کودک 9 ساله
کدخبر : 555604

تقدیر رئیس سازمان اورژانس کشور از کودک ۹ ساله اصفهانی که با تماس به اورژانس جان مادرش را نجات داد.

کودک ۹ ساله جان مادر خود را نجات داد. روز گذشته کودک ۹ ساله در اقدامی فوری با اورژانس تماس گرفت. کودک ۹ ساله بعد از نگرانی برای مادرش فورا با اورژانس تماس می گیرد و جان مادرش را نجات می دهد.تقدیر رئیس سازمان اورژانس کشور از کودک ۹ ساله اصفهانی که با تماس به اورژانس جان مادرش را نجات داد.

تقدیر رئیس سازمان اورژانس کشور از کودک ۹ ساله

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان گفت: با اقدام صحیح  کودک ۹ ساله و تلاش کارشناسان اورژانس پیش‌بیمارستانی شهرستان اصفهان، مادر یک کودک که به علت بیماری، هوشیاری خود را از دست داده بود، از مرگ نجات پیدا کرد.

تقدیر رئیس سازمان اورژانس کشور از دختر ۹ ساله اصفهانی که با تماس به اورژانس جان مادرش را نجات داد

فیلم تماس گرفتن کودک 9 ساله را در ادامه می توانید ببینید:

فرهاد حیدری با اشاره به اهمیت آموزش صحیح استفاده از شماره‌های امدادی به کودکان، اظهار کرد: مربیان و خانواده‌ها با آموزش استفاده صحیح از شماره‌های امدادی، می‌توانند کودکان را برای مواجهه با مواقع اضطرار و بحران آماده کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موارد آموزش، آشنایی کودکان با اورژانس ۱۱۵ و فرهنگ امدادخواهی است، افزود: با توجه به حضور کودکان در جامعه، در صورتی که کودک قبل از شرایط اضطرار آموزش‌های لازم را دیده و آگاه باشد، می‌تواند علاوه بر حفاظت از خود، به نجات جان سایر افراد و بزرگترها نیز کمک کند.

سرپرست اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به امدادخواهی کودک اصفهانی که منجر به نجات جان مادر وی شد، ادامه داد: روز پنجشنبه هجدهم فروردین‌ماه سال جاری، با اقدام صحیح دختربچه ۹ ساله و تلاش کارشناسان اورژانس پیش‌بیمارستانی شهرستان اصفهان، مادر یک کودک که به علت بیماری، هوشیاری خود را از دست داده بود، از مرگ نجات پیدا کرد.

یادگیری شماره‌های امدادی در درس مطالعات اجتماعی

وی با بیان اینکه کارشناسان اورژانس ضمن آرام‌سازی کودک، گرفتن شرح حال، آدرس کامل و برقراری تماس پیگیری تا رسیدن آمبولانس این مأموریت را با موفقیت به پایان رساندند، تصریح کرد: خوشبختانه حال مادر روبه بهبودی است و پس از حضور پرسنل اورژانس در محل، ضمن انجام اقدامات فوری، مادر به مرکز درمانی انتقال داده شد و تحت درمان قرار گرفت.

حیدری با قدردانی از تماس به موقع این ناجی کوچک به نقش معلمان مدارس در آموزش کودکان اشاره کرد و اضافه کرد: کارشناسان اورژانس از این کودک آگاه، نحوه آشنا شدن وی با اورژانس ۱۱۵ را جویا شدند و کودک در پاسخ به یادگیری شماره‌های امدادی در درس مطالعات اجتماعی در مدرسه اشاره کرد.

اقدامات لازم و حیاتی قبل از رسیدن اورژانس

هنگامی که شما منتظر رسیدن اورژانس هستید :

• هوشیاری را چک کنید ، بپرسید : آیا شما خوبید ! اگر پاسخ داد ،‌ بپرسید آیا می دانید کجا هستید ؟ چیزی بپرسید که سطح تمرکز را نشان دهد . اگر بدون پاسخ بود ، نبض را چک کنید ، چک کنید و ببینید آیا نفس می کشد . اگر تنها هستید باید یکی را برای کمک پیدا کنید .

• تنفس را کنترل کنید : به تنفس از راه بینی گوش کنید ، و به سینه برای بالا و پایین شدن نگاه کنید . نبض را یا از مچ یا گردن بگیرید . اگر فرد تنفس و نبض داشت ، باید تا رسیدن کمک صبر کنید . دوباره تماس با ۱۱۵ می تواند به شما کمک کند که چطور نبض کسی را بگیرید .

• CPR را شروع کنید : اگر بیمار نفس نمی کشد یا نبض ندارد ، CPR را شروع کنید.

• بیمار را آرام و آسوده سازید : اگر این شخص گرمازده است ، به یک جای سایه منتقل کنید ، اگر عرق می کند ، آب بر روی پوستش بریزید . اشخاص پیر یا کودکان خردسال به گرمازدگی حساس ترند . اگر هوشیار هستند به آنها مایعات بنوشانید .

ارزیابی‌ وضعیت

رویکرد شما باید بسیار سریع‌ و در عین‌ حال‌ با حفظ‌ خونسردی‌ و کنترل‌ باشد. اولویت‌های‌ کاری‌ شما عبارتند از: شناسایی‌ هرگونه‌ خطر برای‌ خودتان‌، مصدوم‌ و ناظران‌، سپس‌ بررسی‌ امکانات‌ موجود و نوع‌ کمکی‌ که‌ ممکن‌ است‌ به‌ آن‌ نیاز داشته‌ باشید. هنگامی‌ که‌ پیشنهاد کمک‌ به‌ شخص‌ می‌دهید، بگویید که‌ از مهارت‌های‌ کمک‌های‌ اولیه‌ برخوردار هستید. اگر هیچ‌ پزشک‌، پرستار یا افراد کارآزموده‌ دیگری‌ در محل‌ حضور ندارند، با خونسردی‌ مسؤولیت‌ را بپذیرید. ابتدا سؤالات‌ زیر را از خود بپرسید:

آیا خطر همچنان‌ وجود دارد؟

آیا جان‌ کسی‌ در معرض‌ خطر فوری‌ قرار دارد؟

آیا ناظری‌ برای‌ کمک‌ وجود دارد؟

آیا من‌ به‌ کمک‌ تخصصی‌ نیاز دارم‌؟

علایم‌ و نشانه‌ها

آسیب‌ها و بیماری‌ها معمولاً به‌صورت‌ مجموعه‌ای‌ از نمودهای‌ متمایز ظاهر می‌شوند. نمودها بر دو دسته‌اند: علایم‌ که‌ مصدوم‌ ممکن‌ است‌ به‌ آنها اشاره‌ کند و نشانه‌ها که‌ شما ممکن‌ است‌ (در معاینه‌) آنها را کشف‌ کنید. بعضی‌ از نمودها کاملاً آشکار هستند در حالی‌ که‌ عده‌ای‌ دیگر، تا زمانی‌ که‌ مصدوم‌ را به‌طور کامل‌ و دقیق‌ معاینه‌ نکنید، از نظر دور می‌مانند. در صورت‌ امکان‌، مصدوم‌ هوشیار را در همان‌ وضعیتی‌ که‌ یافته‌اید، معاینه‌ کنید و به‌ آسیب‌های‌ آشکار رسیدگی‌ کنید. اگر مصدوم‌ بی‌هوش‌ است‌، اولین‌ کار پاک‌ کردن‌ راه‌ تنفسی‌ و باز نگه‌ داشتن‌ آن‌است‌.لباس‌های‌ مصدوم‌ را بی‌دلیل‌ خارج‌ نکنید و بیش‌ از حد نیاز، وی‌ را در معرض‌ هوای‌ سرد ترک‌ نکنید. از حواس‌ خود (بینایی‌، شنوایی‌، لامسه‌ و بویایی‌) استفاده‌ کنید. سریع‌ و هوشیارانه‌ اما دقیق‌ و جامع‌ عمل‌ کنید و بدون‌ توجیه‌، فرضیه‌سازی‌ نکنید. شما باید با ملایمت‌ با مصدوم‌ برخورد کنید اما در لمس‌ باید به‌ قدر کافی‌ قاطع‌ عمل‌ کنید تا بتوانید هرگونه‌ تورم‌، نامنظمی‌ یا نقاط‌ حساس‌ در لمس‌ را کشف‌ کنید. اگر مصدوم‌ هوشیار است‌، از وی‌ بخواهید که‌ احساس‌ خود از لمس‌ شما را بیان‌ کند. جستجوی‌ نشانه‌ها معاینه‌ «سر تا پا» به‌ شما کمک‌ می‌کند که‌ نشانه‌های‌ آسیب‌ یا بیماری‌ را کشف‌ کرده‌، وضعیت‌ مصدوم‌ را تشخیص‌ دهید.

ارزیابی‌ علایم‌

علایم‌ در واقع‌ احساساتی‌ هستند که‌ مصدوم‌ آنها را حس‌ می‌کند و ممکن‌ است‌ قادر به‌ توصیف‌ آنها باشد. از او سؤال‌ کنید که‌ آیا احساس‌ غیرطبیعی‌ دارد. اگر مصدوم‌ درد دارد، از او سؤال‌ کنید که‌ درد را در کجا احساس‌ می‌کند، درد از چه‌ نوعی‌ است‌، چه‌ چیزی‌ دردش‌ را کمتر می‌کند و چه‌ چیزی‌ آن‌ را تشدید می‌کند و درد با حرکت‌ یا تنفس‌ چگونه‌ تغییر می‌کند.

ببینید | تقدیر رئیس سازمان اورژانس کشور از کودک ۹ ساله | تصویر دیده نشده مادر کودک ۹ ساله 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: