یارانه نان | کوپن نان | نان یارانه ای | قیمت نان

جزئیات جدید از یارانه نان | کارت خرید نان با یارانه نان در راه است؟ |ماجرای یارانه نان چیست؟

جزئیات جدید از یارانه نان | کارت خرید نان با یارانه نان در راه است؟ |ماجرای یارانه نان چیست؟
کدخبر : 556109

با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، با استفاده از یارانه نان به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.

قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شود و قرار است این ارز فعلا فقط برای واردات گندم و دارو پرداخت شود. اما در نهایت برنامه دولت حذف این ارز است. اما دولت گفته برنامه‌ای با عنوان «یارانه نان» دارد تا نان را با قیمت کنونی به دست مردم برساند. مردم می‌توانند با یارانه نان نان مصرفی را با قیمت فعلی از نانوا بخرند و بعدا دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوا پرداخت می‌کند. با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، با استفاده از یارانه نان به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.

جزئیات جدید از یارانه نان

بر اساس استاندارد مصرفی خانوارها و تغییر قیمت نان، یارانه مستقیم نان به همه مردم پرداخت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.

به نقل از ایرنا، ابراهیم صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: به طور متوسط هر ایرانی ۳۰۰ گرم مصرف نان دارد که مصرف سالانه کشور به ۹.۵ میلیون تن گندم می‌رسد.

اما آمارهای تامین گندم نشان می‌دهد سالانه ۱۱.۵ میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود که نشان می‌دهد بخشی از گندم و آرد یا قاچاق می‌شود یا ضایعات است.

وی با اشاره به برنامه دولت برای اصلاح یارانه آرد و نان افزود: با این اقدام ۲ میلیون تن در مصرف گندم صرفه‌جویی خواهد شد و دولت می‌تواند به مردم کمک بودجه‌ای کند. البته قرار نیست که یارانه‌ای را حذف کنیم بلکه می‌خواهیم آن را به خانوارها برسانیم.

این مقام دولتی افزود: عمده یارانه‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای زنجیره می‌دهیم از بین می‌رود و به مصرف‌کنندگان نمی‌رسد. بنابراین یارانه را به جای ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره می‌دهیم.

وی اضافه کرد:‌ بر اساس استاندارد مصرفی خانوارها و تغییر قیمت نان، یارانه مستقیم نان به همه مردم پرداخت می‌شود. با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.

مزیت این کار این است که افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی هم که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی هم برای آنها می‌ماند. بنابراین نان برای مردم گران نمی‌شود.

صیامی افزود: برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می‌شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود دارد.

بعد از حذف یارانه آرد و افزایش قیمت ماکارونی و نان ساندویچی، این سوال ایجاد شده که آیا این افزایش قیمت به نان سنتی هم می‌رسد و نان گران می‌شود یا نه؟ وزیر اقتصاد اعلام کرده قیمت نان سنتی تا پایان امسال تغییر نمی‌کند. 

یارانه نان

 نان گران می‌شود اما نه برای مردم!

وزیر اقتصاد اعلام کرد با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت. البته آنگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرده نان گران می‌شود اما نه برای مردم. بلکه قرار است دولت با پرداخت یارانه نان،‌این افزایش قیمت را جبران کند.

به عبارتی قرار است دولت پس از این به همه مردم یارانه نان بدهد. روند کار به این صورت است که احتمالا قیمت نان گران می‌شود اما مردم نان را با قیمت قبلی می‌خرند و مابه‌التفاوت قیمت نان را دولت مستقیما به نانوا پرداخت می‌کند.

ابراهیم صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی، وزارت اقتصاد هم به مساله پرداخت یارانه نان اشاره کرده و گفته «با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.»

بر این اساس قرار است یارانه نان به همه مردم پرداخت شود و برای هر کد ملی یارانه نان ثبت شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود داشته باشد.

اما هدف از پرداخت یارانه نان چیست؟ وزیر اقتصاد گفته هدف از این کار مبارزه با قاچاق گندم و آرد است. وزیر اقتصاد در ادامه صحبت‌های خود در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد:  با استفاده از زیرساختی که تمام چند ماه گذشته با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت جهادکشاورزی، بانک مرکزی، وزارت رفاه در دولت، فراهم شده است، مشکلات ناشی از قاچاق آرد به کشورهای همسایه را برای حوزه نان مردم، پوشش خواهیم داد.

خاندوزی در پایان با بیان اینکه “این زیرساخت جدید، در حال آزمایش نهایی مراحل فنی خود است”، گفت: با استفاده از این زیرساخت، قاچاق آرد از کشور را تحت کنترل قرار خواهیم داد.

مصرف سرانه مصرف نان در ایران 160 کیلوگرم است بیش از 6 برابر متوسط جهانی است. این ارقام نشان از اهمیت نان در سفره ایرانی‌ها دارد، موضوعی که حساسیت زیادی در خصوص تغییر قیمت آن ایجاد کرده است.

یارانه نان

قیمت نان بعد از حذف یارانه چقدر می‌شود؟

با وجود این حساسیت بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت نان طی کمتر از دو دهه بیش از 43 برابر شده است. البته این پایان افزایش قیمت‌ها نیست، دولت اعلام کرده که قرار است یارانه نان را به طور کل حذف کند و این می‌تواند قیمت‌های کنونی را چهار برابر کند. همین حالا این موضوع به رشد چشم‌گیر قیمت نان فانتزی و ماکارونی منجر شده است، با این حال وزیر اقتصاد گفته است فعلا افزایش نرخ‌ها شامل نان‌های سنتی نخواهد شد و اجازه افزایش پرداخت از جیب مردم در مورد نان سنتی تا پایان سال ۱۴۰۱ داده نخواهد شد.

اما دولت‌ها با استفاده از چه ابزاری قیمت نان، این استراتژیک‌ترین ماده غذایی را طی این سال‌ها با این شدت افزایش داده‌اند و در پایان سال باید منتظر چه قیمت‌هایی برای نان‌های سنتی باشیم؟

خرید نان با کارت نان

حالا اما خبرها نشان از جهش دیگری در قیمت نان دارد. دولت اعلام کرده که ارز 4200 تومانی را که به واردات گندم اختصاص می‌داد را حذف خواهد کرد. اولین داده‌های منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد که برای شرکت‌های مصرف‌کننده آرد قیمت این کالا 4 برابر شده است. این موضوع خود در قیمت انواع بیسکویت و کیک و ... نشان داده است.

با این حال دولت مدعی است که با ارائه کارت نان اجازه نخواهد داد افزایش قیمت نان سرباری برای کشور شود. مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه گفته مردم می‌توانند با کارت نان، نان را با قیمت فعلی از نانوا بخرند و بعدا دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوا پرداخت می‌کند. به عبارتی در این شیوه خرید نان، همان قیمت قبلی نان از کارت نان افراد کسر می‌شود، ولی به نانوا قیمت جدید پرداخت می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد با اجرای چنین طرحی دو نرخی شدن نان غیرقابل اجتناب است و افرادی که به هر دلیلی کارت نان به همراه ندارند مجبور خواهند بود، چندین برابر قیمت‌های کنونی برای آن بپردازند. همچنین بعید به نظر می‌رسد این کارت مشمول خرید نان‌های کارخانه‌ای که در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسد بشود.

یارانه نان

قیمت نان چقدر خواهد شد؟

بر اساس اطلاعات موجود قیمت هر کیلو آرد به حدود ۱۸ هزار تومان رسیده است. اما با افزایش قیمت آراد آیا قیمت نان گران می‌شود؟

واقعیت ماجرا این است که اگر هیچ سوبسیدی از سمت دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان در نظر گرفته نشود قیمت هر نان سنگگ از ۳ هزار تومان به ۱۰ هزار تومان، قیمت هر نان بربری از ۲ هزار تومان به ۸۵۰۰ تومان و قیمت هر نان لواش از ۶۰۰ تومان به حدود 2600 تومان خواهد رسید.

جزئیات جدید از یارانه نان | کارت خرید نان با یارانه نان در راه است؟ |ماجرای یارانه نان چیست؟

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • مجید

    چه دل دردیه که اول گرون کنیدو تفاوت قیمتا به هر کدملی بدهید؟؟؟ البته درادامه اون تفاوت قیمت را حذف میکنید و عملا مردم بیچاره باید تاوان بی مدیریتی شمارا بدهندمثل این ۴۳ سال

  • ناشناس

    جوک میگید ؟؟؟
    شما کارت ملی را تا حالا نتونستید بدید.
    شما کارت بدید نانش پیشکش