یارانه نان | کوپن نان | نان یارانه ای | قیمت نان

پرداخت یارانه نان جدی است؟ | مبلغ یارانه نان مشخص شد

پرداخت یارانه نان جدی است؟ | مبلغ یارانه نان مشخص شد
کدخبر : 556125

احسان ارکانی،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به رقم ناچیز یارانه نان اشاره کرده و گفته در «طرح کارت نان» دولت حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، هر چه بیشتر از آن، نان گرفته شود، به قیمت آزاد حساب می‌شود.

قرار است ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شود و قرار است این ارز فعلا فقط برای واردات گندم و دارو پرداخت شود. اما در نهایت برنامه دولت حذف این ارز است. اما دولت گفته برنامه‌ای با عنوان «یارانه نان» دارد تا نان را با قیمت کنونی به دست مردم برساند. مردم می‌توانند با یارانه نان نان مصرفی را با قیمت فعلی از نانوا بخرند و بعدا دولت مابه‌التفاوت قیمت واقعی و قیمت یارانه‌ای نان را به نانوا پرداخت می‌کند. با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، با استفاده از یارانه نان به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.

پرداخت یارانه نان جدی است؟ 

یارانه نان

قرار است به زودی یارانه نان پرداخت شود و به ازای هر کد ملی یارانه نان پرداخت شود. اما مبلغ یارانه نان چقدر است؟

هنوز هیچ جزئیاتی از مبلغ یارانه نان اعلام نشده و حتی مشخص نیست که یارانه نان، یارانه نقدی است که به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و امکان استفاده از آن برای مصارف دیگر هم وجود دارد یا اینکه سهمیه‌ای است که فقط از آن می‌توان برای تهیه نان استفاده کرد.

اگرچه اطلاعاتی درباره مبلغ یارانه نان اعلام نشده، اما احسان ارکانی،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به رقم ناچیز یارانه نان اشاره کرده و گفته در «طرح کارت نان» دولت حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد در نظر گرفته می‌شود، هر چه بیشتر از آن، نان گرفته شود، به قیمت آزاد حساب می‌شود.

این نماینده مجلس در توضیح یارانه نان گفته «برنامه‌ای طراحی شده که در صورت حذف کامل ارز ترجیحی گندم و آرد ما به التفاوت قیمت فعلی و قیمت جدید از طریق کارت جبران می‌شود.»

اردکانی در پاسخ به این سوال به انتخاب گفته «گویا در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، ساز و کاری طراحی می‌شود که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود. به این شکل که شما نان که می‌خرید و از طریق دستگاه کارتخوان نانوایی کارت یارانه که می‌کشید، معادل آن سرانه تعریف شده مشمول یارانه و به همان قیمت فعلی حساب می‌شود و مازاد بر الگوی مصرف آن را از حساب بانکی برداشت می‌کنند و به صورت آزاد محاسبه می‌شود. البته همه این‌ها فعلا در حد حرف و طراحی‌ست و چیز عملیاتی اعلام نشده است.»

همچنین پیش از این هم اعلام شد که یارانه نان به ازای هر کد ملی پرداخت می‌شود. البته این خبر به این معنا نیست که خرید نان با کارت ملی انجام می‌شود. بکله مساله این است که به یارانه نان به هر کد ملی اختصاص پیدا می‌کند. یا به عبارتی یارانه نان شامل حال همه افراد می‌شود.

اما سوالی که وجود دارد این است که آیا یارانه نان در حد یک هفتم یک نان سنگک است؟

مبلغ یارانه نان، ۴ یا ۱۰۰ هزار تومان؟

در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، مبلغ یارانه نان حدود چهار هزار میلیارد تومان عنوان شده است. با توجه به اینکه قرار است به کل جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران یارانه نان پرداخت شود، سهم هر فرد از این بودجه، سالانه ۴۷ هزار تومان و ماهانه کمتر از چهار هزار تومان می‌شود. معادل یک نان سنگک یا کمتر از ۱۰ عدد نان لواش!٬

با این حساب یارانه یک خانوار چهار نفره در ماه کمتر از ۴۰ عدد نان است!

برای همین برخی می‌گویند احتمالا رقم یارانه نان بیش از چهار هزار تومان باشد و شاید یارانه پرداختی نان بخشی از همان یارانه ۱۰۰ هزار تومانی است که معاون اقتصادی دولت وعده‌اش را داده بود.

اینکه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداختی برای واردات کالاهای اساسی حذف شود و در قالب یارانه نان و گوشت و … به مردم پرداخت شود.

احتمالا طرح یارانه نان از استان زنجان آغاز شود و پس از آن باید دیدشیوه اجرا و مبلغ یارانه نان چقدر است؟

جزئیات جدید از یارانه نان

بر اساس استاندارد مصرفی خانوارها و تغییر قیمت نان، یارانه مستقیم نان به همه مردم پرداخت می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.

به نقل از ایرنا، ابراهیم صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: به طور متوسط هر ایرانی ۳۰۰ گرم مصرف نان دارد که مصرف سالانه کشور به ۹.۵ میلیون تن گندم می‌رسد.

اما آمارهای تامین گندم نشان می‌دهد سالانه ۱۱.۵ میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود که نشان می‌دهد بخشی از گندم و آرد یا قاچاق می‌شود یا ضایعات است.

وی با اشاره به برنامه دولت برای اصلاح یارانه آرد و نان افزود: با این اقدام ۲ میلیون تن در مصرف گندم صرفه‌جویی خواهد شد و دولت می‌تواند به مردم کمک بودجه‌ای کند. البته قرار نیست که یارانه‌ای را حذف کنیم بلکه می‌خواهیم آن را به خانوارها برسانیم.

این مقام دولتی افزود: عمده یارانه‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای زنجیره می‌دهیم از بین می‌رود و به مصرف‌کنندگان نمی‌رسد. بنابراین یارانه را به جای ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره می‌دهیم.

وی اضافه کرد:‌ بر اساس استاندارد مصرفی خانوارها و تغییر قیمت نان، یارانه مستقیم نان به همه مردم پرداخت می‌شود. با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.

مزیت این کار این است که افرادی که بیش از الگو مصرف کنند باید الگوی مصرف را اصلاح یا به قیمت آزاد خریداری کنند. افرادی هم که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی هم برای آنها می‌ماند. بنابراین نان برای مردم گران نمی‌شود.

صیامی افزود: برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می‌شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود دارد.

بعد از حذف یارانه آرد و افزایش قیمت ماکارونی و نان ساندویچی، این سوال ایجاد شده که آیا این افزایش قیمت به نان سنتی هم می‌رسد و نان گران می‌شود یا نه؟ وزیر اقتصاد اعلام کرده قیمت نان سنتی تا پایان امسال تغییر نمی‌کند. 

یارانه نان

 نان گران می‌شود اما نه برای مردم!

وزیر اقتصاد اعلام کرد با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت. البته آنگونه که وزیر اقتصاد اعلام کرده نان گران می‌شود اما نه برای مردم. بلکه قرار است دولت با پرداخت یارانه نان،‌این افزایش قیمت را جبران کند.

به عبارتی قرار است دولت پس از این به همه مردم یارانه نان بدهد. روند کار به این صورت است که احتمالا قیمت نان گران می‌شود اما مردم نان را با قیمت قبلی می‌خرند و مابه‌التفاوت قیمت نان را دولت مستقیما به نانوا پرداخت می‌کند.

ابراهیم صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی، وزارت اقتصاد هم به مساله پرداخت یارانه نان اشاره کرده و گفته «با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند.»

بر این اساس قرار است یارانه نان به همه مردم پرداخت شود و برای هر کد ملی یارانه نان ثبت شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود داشته باشد.

اما هدف از پرداخت یارانه نان چیست؟ وزیر اقتصاد گفته هدف از این کار مبارزه با قاچاق گندم و آرد است. وزیر اقتصاد در ادامه صحبت‌های خود در یک برنامه تلویزیونی ادامه داد:  با استفاده از زیرساختی که تمام چند ماه گذشته با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت جهادکشاورزی، بانک مرکزی، وزارت رفاه در دولت، فراهم شده است، مشکلات ناشی از قاچاق آرد به کشورهای همسایه را برای حوزه نان مردم، پوشش خواهیم داد.

خاندوزی در پایان با بیان اینکه “این زیرساخت جدید، در حال آزمایش نهایی مراحل فنی خود است”، گفت: با استفاده از این زیرساخت، قاچاق آرد از کشور را تحت کنترل قرار خواهیم داد.

مصرف سرانه مصرف نان در ایران 160 کیلوگرم است بیش از 6 برابر متوسط جهانی است. این ارقام نشان از اهمیت نان در سفره ایرانی‌ها دارد، موضوعی که حساسیت زیادی در خصوص تغییر قیمت آن ایجاد کرده است.

پرداخت یارانه نان جدی است؟ | مبلغ یارانه نان مشخص شد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۲ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • ناشناس

    یارانه ی جدید در کار نیست بلکه همینم حذفش میکنن از این دزدا انتظار خوبی کردن نداشته باشین،،چهل ساله که هر وقت یه دولت جدید اومده به یکسال نکشیده که مردم گفتن خدا پدر قبلی رو بیامرزه....

  • مرتضی کامیاب

    سلام وخسته نباشید به مسئولین عزیزفقط صحبت نان است تمام وسایلتوسوپرمارکت هاگران شده روغن روب حبوبات کل مصرفی خوراکی‌هاهمش چندبرابرشده فکری به حال ماکنیدخداوندپشت پناه شماباشد