قیمت بنزین | افزایش قیمت بنزین

فوری | افزایش قیمت بنزین در راه است | بوی تغییر قیمت بنزین به مشام می رسد

فوری | افزایش قیمت بنزین در راه است | بوی تغییر قیمت بنزین به مشام می رسد
کدخبر : 556170

به نظر می‌رسد که هنوز رویکرد دولت و مجلس درباره افزایش قیمت بنزین مشخص نیست.

قیمت بنزین در ایران از موضوعات جنجال‌ساز ایران بعد از دهه هشتاد به‌شمار می‌رود. در فصل آخر ۲۰۱۹ ایران پس از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین در جهان را داشته‌است. به گفتهٔ وزیر نفت دولت دوازدهم قیمت بنزین در هر لیتر در ایران ۲۰۰۰ تومان است. در حال حاضر بنزین معمولی با قیمت سهمیه‌ای لیتری ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی با قیمت لیتری ۳۰۰۰ تومان توزیع می‌شود؛ قیمت بنزین سوپر نیز ۳۵۰۰ تومان است.

بوی تغییر قیمت بنزین به مشام می رسد

گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد ممکن است پس از اصلاح قیمت آرد، نوبت به روغن و پس از آن حامل‌های انرژی، به‌ویژه بنزین برسد. 

به‌نظر می‌رسد برنامه دولت سیزدهم اصلاح تدریجی قیمت کالاهای اساسی مشمول ارز 4200 تومانی براساس مصوبه قانونی مجلس خواهد بود.

خبر داغ از سهمیه‌بندی بنزین نوروزی

کرامت ویس کرمی گفت: مردم می‌توانند از ذخیره بنزین موجود در کارت سوخت خود دراین ایام، استفاده کنند.

وی با اینکه ذخیره باقی مانده در کارت‌های سوخت پس از 6 ماه قابل برداشت نبود افزود: اگر مصرف کننده 9 ماه سهمیه بنزین را استفاده نکرده باشد بنزین ذخیره شده دیگر قابل برداشت نیست.

مدیر عامل پخش فراورده‌های نفتی ادامه داد: مردم می‌توانند از ذخیره‌های کارت سوخت خود استفاده کنند چرا که قرار نیست سهمیه بنزین نوروزی جدا از سهمیه ماهانه داده شود.

ویس کرمی درباره تراز مثبت بنزین به مصرف گفت: هم اکنون تولید نسبت به مصرف مثبت است، اما اگر روند مصرف بنزین صعودی شود و ممنوعیتی نباشد ممکن است تراز منفی شود.

مدیر عامل پخش فراورده‌های نفتی اظهار داشت: هم اکنون میانگین تولید روزانه 103 میلیون لیتر است.

جزئیات سهمیه بنزین نوروزی اعلام شد.

سهمیه بندی بنزین

سهمیه بندی بنزین نوروزی در کیش

طرح «بازتوزیع» یارانه بنزین از اول اسفندماه و به طور آزمایشی در جزیره کیش به مرحله اجرا درآمد و قرار است در ادامه در قشم نیز اجرایی شده و بعد از بررسی و نهایی شدن آن،  در سطح کشور به مرحله اجرایی برسد.   

در این طرح همه شهروندان دارای کارت کیشوندی اعم از مالکان خودرو و افراد بدون خودرو، امکان دریافت سهمیه بنزین ۲۰ لیتری را دارا خواهند بود. در عین حال که در این طرح، قیمت بنزین تغییری نکرده و نرخ بنزین یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد ۳۰۰۰ تومان است، اما با توجه به اختصاص اعتبار بنزین به افراد به جای خودروها، هر فرد یک اعتبار لیتری خواهد داشت که می‌تواند در جایگاه‌ها از آن استفاده کند؛ ولی کسانی که نیاز به استفاده از این بنزین ندارند می‌توانند اعتبار خود را برای فروش عرضه کرده و افرادی که نیاز دارند آن را خریداری کنند.

در همین رابطه و اینکه چطور و تحت چه شرایطی امکان خرید و فروش بنزین یارانه‌ای وجود دارد، پیگیری ایسنا از مسئولان مربوطه در منطقه آزاد کیش با توضیحاتی همراه بوده است.

قیمت خرید و فروش "سهمیه بنزین" ۱۵۰۰ تومان است 

براین اساس متقاضی خرید یا فروش سهمیه بنزین یارانه ای می‌تواند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.benzineman.ir بنزین خود را عرضه کند؛ به طوری که درخواست فروش از سمت فروشنده یا درخواست خرید از سمت خریدار ثبت می‌شود که با اعلام میزان لیتر  مورد نظر خواهد بود. اگر شخص قصد فروش داشته باشد، با قیمت بنزین سهمیه‌ای یعنی ۱۵۰۰ تومان از او خریداری می‌شود و در صورتی که قصد خرید داشته باشد، اعتبار سهمیه در کارت بانکی وی  شارژ خواهد شد.     

باقی مانده سهمیه بنزین به طور خودکار در پایان دوره ماهانه به فروش می‌رود 

اما باید توجه داشت که سهمیه یارانه‌ای بسته به اقدام صاحب آن قابل حفظ کردن در ماه‌های بعد است؛ به گونه‌ای که در سامانه، گزینه فروش سهمیه هر دوره ماهانه فعال است؛ یعنی اگر کسی به سامانه هم مراجعه نکند، در پایان دوره هر قدر از سهمیه یارانه‌ای وی که باقی مانده به طور اتوماتیک فروش رفته و معادل ریالی آن به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

تا ۴۰۰ لیتر حفظ می‌شود و بعد از آن سهمیه بنزین به ریال تبدیل خواهد شد

اما اگر مالک بخواهد می تواند با مراجعه به سامانه، گزینه مربوطه را غیرفعال کند که  در این حالت سهمیه وی در پایان دوره، دیگر فروش نرفته و اختیار  با صاحب آن است.  البته این موضوع قابل توجه است که سهمیه تا ۴۰۰ لیتر در ماه‌های بعد حفظ می‌شود و اگر از آن عبور کند و استفاده  نشود،  آنگاه به طور خودکار معادل ریالی آن به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد؛ بنابراین مشمولان، یا بنزین یارانه‌ای خواهند داشت یا بعد از حد تعیین شده، معادل ریالی آن را.  

به عنوان مثال در یک خانواده چهار نفره که سهمیه یارانه‌ای آنها معادل ۸۰ لیتر است، افراد خانواده می‌توانند به هر میزان از سهمیه خود را در سامانه با نرخ ۱۵۰۰ تومان عرضه کنند و باقی مانده آن بنا به دلخواه می‌تواند در ماه‌های بعد حفظ شود یا در پایان دوره، معادل ریالی آن را دریافت کنند.

منابع فروش یکبار در ماه تسویه می‌شود

در مورد اینکه منابع ناشی از فروش سهمیه بنزین چه زمانی پرداخت می شود نیز این‌گونه خواهد بود که فقط یکبار تسویه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها انجام می‌شود؛ یعنی هر زمانی در ماه که سهمیه به فروش برسد، جمع شده و یکبار تسویه خواهد شد که الزاما همزمان با پرداخت یارانه نقدی نخواهد بود.   

بنزین یارانه‌ای ربطی به کارت سوخت و یارانه نقدی ندارد

لازم به یادآوری است که اعتبار و سهمیه بنزین یارانه‌ای هیچ ارتباطی به تغییر در یارانه‌های نقدی پرداختی در هر ماه یا کارت سوخت اشخاص ندارد و در دوره اجرای آزمایشی طرح، کارت سوخت تمامی خودروها مانند قبل شارژ خواهد شد.همچنین سهمیه فعلی خودروها تا زمان اجرای آزمایشی طرح به قوت خود باقی خواهد ماند.

سهمیه بندی بنزین

جزئیات دقیق از سهمیه بندی بنزین نوروزی

وی در با بیان اینکه میانگین مصرف بنزین در سال جاری به ۸۶ میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: اکنون تولید بنزین حدود ۱۰۳ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود. در چند روز گذشته اقداماتی در پالایشگاه لاوان در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی انجام شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه مدت‌ها بود نفتای این پالایشگاه را با قیمت‌های پایین صادر می‌کردند و این در حالی بود که واحد تبدیل نفتا به بنزین تکمیل شده بود و معطل کاتالیست بود، گفت: مهلت دو ماهه داده شد تا صادرات نفتا متوقف شود، اکنون در پالایشگاه لاوان، نفتا تبدیل به بنزین می‌شود.

سالاری دلیل تمایل شرکت‌های پالایشی برای صادرات نفتا را درج قیمت‌های بالاتر برای این محصول در مقایسه با بنزین در صورت‌های مالی سال گذشته عنوان کرد و اظهار کرد: این در حالی است که قیمت بنزین ۱۵ تا ۲۰ دلار نسبت به نفتا بالاتر است.

سهمیه بندی بنزین

ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها فعلا امکان پذیر نیست

وی با بیان اینکه ورود ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها چند چالش دارد، گفت: یکی از مهمترین چالش‌های نظام قیمت‌گذاری و شیوه قیمت‌گذاری گاز مایع است که اکنون در کشور وجود دارد و به‌طور طبیعی با این نظام قیمت‌گذاری، رقابت اتفاق نمی‌افتد. به لحاظ ارزش حرارتی، شاخص کیفیت و هزینه‌های تولید و انتقال نیز ال. پی. جی توان رقابت با سی. ان. جی و بنزین را ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه  نکته دوم تبدیل ناوگان است. چالش سوم نیز سطح دسترسی و انتقال گاز مایع از مبادی تولید به قطب مصرف است که در گسترده کشور این زیر ساخت وجود ندارد، تاکید کرد: از سوی دیگر در برنامه هفتم و هشتم توسعه، افزایش تولید پلیمرها مورد توجه است و برای تکمیل زنجیره ارزش در این بخش از صنعت پتروشیمی توجه به خوراک‌های مایع اولویت دارد.

سالاری با تاکید بر اینکه به‌طور عمده امروز طرح‌های پتروشیمی‌ها بیشتر در حوزه اوره- آمونیاکی و متانول بوده و تبدیل اینها به زنجیره پایین‌دستی یکی از چاش‌ها است، گفت: حجم بالای ال. پی. جی در کشور هم وجود دارد، این حجم بر اساس قیمت‌های صادراتی می‌تواند در قالب قرارداد بلندمدت صنعت پتروشیمی هزینه شود. بنابراین بخشی از ال. پی. جی را باید به آن سمت هدایت کرد زیرا ارزش افزوده بالایی دارد و امروز شرایط ورود به سبد سوخت خودرو با شرایط موجود امکان‌پذیر نیست.

تحویل ۱۵ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها

وی با اشاره به خشکسالی در سال آبی گذشته و نبود ظرفیت برق آبی ها، گفت: در حوزه سوخت امسال یکی از اتفاقاتی که افتاد، با توجه به خشکسالی در سال آبی گذشته میزان تولید نیروگاه‌های برق آبی کاهش پیدا کرد و این در شرایطی بود که مصرف برق تا ۱۰ درصد افزایش داشت. با این حال میزان تحویل نفت کوره به نیروگاه‌ها مانند سال گذشته ۶ میلیارد لیتر بوده و بخش عمده سوخت مایع تحویلی به نیروگاه‌ها گازوئیل است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در سال جاری، تقریبا حدود ۱۵ میلیارد لیتر سوخت تحویل نیروگاه‌ها شده است که این حجم بالایی است، افزود: امروز با کسری نفت کوره برای صادرات مواجه هستیم اما به دلیل مصرف بالای گاز در بخش خانگی که در برخی روزها به ۶۵۰ میلیون متر مکعب می‌رسید و تراز منفی ایجاد می‌کرد، موظف به تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها و صنایع عمده‌ایم.

سالاری با بیان اینکه اینکه در دنیا از نفت کوره و حتی زغال‌سنگ در نیروگاه ها استفاده می‌کنند، گفت: اما در کنار آن روش‌های زیست‌محیطی را نیز مورد توجه قرار می‌دهند، ما نیز باید در شرایطی که منابع گازی محدود است سوخت مایع را نیز  در تنوع سوخت نیروگاه ها قرار دهیم.

فوری | افزایش قیمت بنزین در راه است | بوی تغییر قیمت بنزین به مشام می رسد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • ایران

    مملکتی که اساس آن کذب است .بهتر از این نمیشه.....یکی میگه تا آخر سال قیمت تغییر نمیکنه.یکی دیگه دنبال افزایش
    مردم رو هلاک کردین .تف بر شرفتون...یک دفعه بگین بریت بمیرین

  • لللل

    رسما داریم تو فلسطین زندگی میکنیم

  • محمد

    سلام، انشالله زودتر گران بشه مردم عادت کردن به گرونی، هر چی بیشتر گران شود تقاضا بالاتر می‌رود

  • یللاتت

    خاکتوسرتان....شمایه مشت حمالید.

    • ناشناس

      این دفعه آروم نمیشینیم دیگه باید همگی بلند بشیم یا درست میشه یا
      همه چیز کامل خراب میشه

  • مرتضی

    با طرح جدید سهمیه بندی و اصلاح تدریجی قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی در بازار خرید و فروش سهمیه توسط مردم موافقم اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی هوا و مرگ و میر فراوان ناشی از آن و منجر میشود 3- اصلاح قیمت و بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر در این زمینه 4- عدالت بیشتر در بهره مندی از یارانه انرژی.
    البته در کنار اصلاح و بروز بودن قیمت انرژی و سوخت باید سیاستهای تکمیلی دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی و سهمیه حمل و نقل عمومی انجام گیرد - در زمینه دیگر حاملهای انرژی هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود تا افرادیکه در مصرف منابع ، برنامه ریزی و صرفه جویی انجام میدهند نتیجه مستقیم آنرا دریافت کنند، همچنین باعث اصلاح الگوی مصرف میگردد.
    برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر- 3 نفره 75 و 4 نفره 90 و 5 نفر به بالا 105 لیتر پرداخت گردد.

  • گلادیاتور

    بایک قرارداد۲۵ ساله میفروشیمتون به چین

  • امید کورد

    غلت کردن

  • محمد

    آخ جون

  • ناشناس

    بعد از قیمت آرد و نان نوبت به بنزین رسید بعدش هزار کوفتو زهره مار. یکه.اوضاع از فلستینو ونزوئلاو اتیوپیو افغانستانو اوکراین و و و بدتر شده تا یک ماه دیگه ایچ اعتباری نداره که چه چیزهای دیگه ی بخوان گرون نکنند،این دیگه چوب رای چرخ مردم گذاشتن نیست،این به قول زنجیر کشیدن مردم هست،با این کاراشو تمام مردم ایران رو می‌خوان برده کنند تا براشون مثل شتر کار بکشن اذشون تا فقط شیکمشون رو سیر کنند اونم با هزار منت،بخدا قسم که داریم به همون راه میریم یعنی میبرمون،این دیگه اسمش زندگی نیست،این اسمش خفت آزار بردگی و بعد هم مرگ زودرس اینها انسانند!!!؟خدایا کجای یک چوبی به همشون نسارشون کن تا تورا کمی به خاطر بیارند

  • ناشناس

    بسکه تبلیغ گرونی میکنید آخرش بنزین گرون میکنن همش تقصیر صداوسیماس😠😠

  • ناشناس

    گورتان را گم کنید