یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی

خبر مهم از یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی رئیسی | یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی رئیسی بلوکه شد!

خبر مهم از یارانه نقدی 400 هزار تومانی رئیسی | یارانه نقدی 400 هزار تومانی رئیسی بلوکه شد!
کدخبر : 556306

زمان استفاده از یارانه واریزی از سوی دولت در آینده اعلام خواهد شد، اما تا آن زمان این مبالغ قابل برداشت و استفاده نیست.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن 40 هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود 11 سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز 4200 تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.

یارانه نقدی

روابط‌عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد:در روزهای آینده اطلاعات بیشتری به مردم ارائه خواهد شد و زمان استفاده از این یارانه جبرانی از سوی دولت در آینده اعلام خواهد شد، اما تا آن زمان این مبالغ قابل برداشت و استفاده نیست.

طبق این اطلاعیه،کسانی که به هر نحوه دهک‌بندی خود اعتراض دارند می‌توانند از طریق سامانه جامع رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعتراض خود را ثبت کنند.

به گزارش ایرنا، بنابر اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هموطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند می توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.

جزییات یارانه ۴۰۰ هزار تومانی

وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت سیزدهم گفت: ۷۷ میلیون یارانه بگیر در دو طبقه تقسیم بندی شده‌اند، ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت خواهند کرد. یارانه نقدی نیز در راستای این کمک‌ها تا صبح فردا کاملاً پرداخت خواهد شد.

سید احسان خاندوزی _دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱_ در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار کرد: همانطور که در بیانات آقای رئیس جمهور بود بنای دولت بر این است که همزمان با اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، بر خلاف رویه گذشته که فشارهای زیادی بر جامعه وارد شد اما قدرت خرید جبران نشد، این اتفاق رخ دهد و اکنون فرایند واریز یارانه‌ها آغاز شده که تا چند ساعت آینده به حساب همه مشمولان دریافت یارانه واریز خواهد شد.

وی درخصوص میزان پرداختی یارانه‌ها، افزود: سال‌ها درخصوص حمایت هدفمند و هوشمند مسائلی از جمله نبود زیرساخت اطلاعات رفاهی خانوارها وجود داشت، با توجه به اینکه بخش خوبی از اطلاعت اقتصادی خانوارها در وزارت تعاون تجمیع شده، این امکان وجود دارد که فقیرترین دهک‌های مالی کشور شناسایی شوند. تفکیک بین دهک‌های خانوارها با دقت زیاد انجام شده است و گروه‌های نیازمند و طبقه متوسط شناسایی شده‌اند.

وزیر اقتصاد گفت: ۷۷ میلیون یارانه بگیر در دو طبقه تقسیم بندی شده‌اند، ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد در خصوص نان و دارو، همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند یارانه دریافت می‌کنند.

خاندوزی اضافه کرد: دولت به دنبال حمایت نقدی صرف نیست، بسته حمایتی در این بخش ارائه شده که از جمله آن می‌توان به بسته حمایتی وزارت راه و شهرسازی درخصوص اجاره‌بها مسکن اشاره کرد بر این اساس بخشی از بار افزایش اجاره بها با تسهیلات بانکی جبران خواهد شد.

یارانه نقدی نیز در راستای این کمک‌ها تا صبح فردا کاملاً پرداخت خواهد شد

یارانه نقدی

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان نیز پنج میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده و بیماری‌های خاص را بیمه کرد. یارانه نقدی نیز در راستای این کمک‌ها تا صبح فردا کاملاً پرداخت خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه منابع تسهیلاتی محدودیت‌هایی داشته و در قانون بودجه ۱۴۰۱ حجم قابل توجهی از تکالیف تسهیلاتی بر عهده بانک‌ها قرار گرفته، دولت ناچار بود حمایت خود را برای گروه‌هایی که بیشترین نیاز را دارند متمرکز کند تا شبکه بانکی توان انجام آن را داشته باشند.

خاندوزی گفت: تسهیلات مسکن به دهک‌های پایین‌تر اختصاص داده می‌شود که روحیه نوع دوستی، خیرخواهی مردم این کار را تأیید می‌کند. در کشور ما دهک پایین کمتر از یک کیلوگرم گوشت، و صدک‌های بالا این میزان گوشت را برای حیوان خانگی خود مصرف می‌کنند.

وی اضافه کرد: این نگرش منصفانه میان مردم ایران وجود داشته و اقتضا می‌کند که دولت برای پرداخت یارانه به گروه‌های مختلف، اقدام کند تا یارانه‌ها عادلانه توزیع شود. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ فاصله طبقات و دهک‌های درآمدی بسیار افزایش یافت، امید است در سال ۱۴۰۱ شاهد فاصله طبقاتی کمتری باشیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به جای واریز چند مرحله‌ای یارانه، دولت به دنبال آن است که کمک‌های معیشتی را به شکل یکپارچه به حساب مردم واریز کند. از خردادماه تا پایان سال، تمام پرداخت‌های یارانه‌ای و کمک معیشتی یکجا به حساب مردم واریز می‌شود.

خاندوزی گفت: بر این اساس فردی که مشمول دریافت یارانه است، مجموع یارانه دریافتی آن ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

ارز دولتی منجر به ایجاد فسادهایی شده بود که ادامه آن صرفه اقتصادی نداشت‌

وی اضافه کرد: جریان‌های فکری در حوزه اقتصاد که سیاستگذاری را دنبال می‌کند با اصل پرداخت عادلانه یارانه‌ها موافق هستند اما بیشتر افراد و صاحب‌نظران زمان مناسب انجام این کار را اکنون نمی‌دانستند، به خصوص در سال ابتدایی فعالیت دولت انجام این کار توصیه نمی‌شد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به نظر می‌رسد اقتصاد ایران بیش از این تاب ادامه سیست‌های غلط را ندارد و نیازمند دولت‌هایی است که بیش از محبوبیت گرفتن در بین مردم به دنبال آن باشند که اصلاحات اقتصادی را با تدبیر انجام دهند.

خاندوزی گفت: به محض آنکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ حذف ارز ترجیحی مطرح شد، دولت تصمیم گرفت تا هدفمندی یارانه‌ها را به سرعت عملی کند. ارز دولتی منجر به ایجاد فسادهایی شده بود که ادامه آن صرفه اقتصادی نداشت‌. قرار بود این اتفاق در چند روز آینده انجام شود اما با توجه به آزادسازی قیمت آرد، سوالات بسیاری به سمت دولت سرازیر شد بر این اساس تصمیم گرفته شد تا رئیس جمهور در زمان سریع‌تری با مردم صحبت کرده و حمایت‌های در نظر گرفته شده را با مردم در میان بگذارند.

نباید وابسته به واردات باشیم

وی ادامه داد: در سال زراعی آینده، به صرفه خواهد بود که دانه‌های روغنی در کشور تولید شود تا در این بخش به واردات وابسته نباشیم. امیدواریم صف ارزهای کاذبی که شکل گرفته بود و هدر رفت منابع در داخل و خارج از کشور به ویژه پس از درگیری‌های اوکراین، این سیاست بتواند در اولین سال دولت موفق عمل کرده و در سال‌های بعد شاهد برکات این تصمیم باشیم‌.

وزیر اقتصاد گفت: به رغم آنکه میزان افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی در ماه‌های اخیر بیش از ۳۰ درصد و حتی تا ۶۰ درصد بوده است، ریشه افزایش قیمت‌ها بررسی شد، زیرا دولت به دنبال کنترل موتورهای بلند مدت و کوتاه مدت تورم است. به رغم این تدابیر شاهد افزایش قیمت کالاهای اساسی بودیم.

خاندوزی اضافه کرد: میزان افزایش قیمت کالاهای اساسی در ایران بسیار کمتر از افزایش قیمت در منطقه بوده است. ریشه افزایش قیمت‌ها تورم بیرونی است که در کشورهای منطقه و دنیا رخ داده است‌. جنگ اوکراین تورم‌های بی سابقه در بسیاری از کشورهای جهان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: ریشه افزایش قمیت‌ها در ماه‌های اخیر در خارج از کشور بوده است. دولت به دنبال این بود نیازمندی کالاهای اساسی مردم وابسته به مسائل ارزی و واردات نباشد.

وزیر اقتصاد گفت: در کشور ما کالاها با پرداخت یارانه و با قیمت کم در اختیار همه دهک‌های جامعه قرار می‌گرفت. بنابراین بهتر است به جای آنکه فقیر و غنی به یک نحو حمایت شوند، فقرا با پرداخت یارانه‌های حمایتی، حمایت شوند. امید است با تکمیل سامانه رفاه ایرانیان شاهد اصابت حمایت‌ها به گروه‌های نیازمند جامعه باشیم.

جلوگیری از قاچاق ضروری بود

خاندوزی خاطرنشان کرد: ساماندهی ارز ۴۲۰۰ تومانی به دولت تکلیف شده بود، سال گذشته هشت و امسال ۹ میلیارد دلار تنها برای پرداخت این ارز به دولت اختصاص داده شده بود، بنابراین دولت ناگزیر به حذف این ارز و توزیع عادلانه یارانه در میان مردم بود.

وی اضافه کرد: دولت نباید تشویق کننده سیاست‌های سوداگرانه باشد. زمانی که بخش زیادی از اقتصاد به رانت ارز ارزان قیمت آلوده می‌شود، عده زیادی از مسیر خود منحرف می‌شوند. برخی گمان می‌کردند این سیاست به این معنا است که دولت به دنبال آزاد کردن نرخ ارز است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: دولت قائل به رها سازی بازار ارز نیست. در این دولت نرخ برابری دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید و با کنترل دولت به سطوح پیشین بازگشت. این به معنای آزادسازی اقتصاد نیز نبوده است.

خاندوزی خاطرنشان کرد: در شرایطی که شاهد کمیابی کالاهای اساسی در جهان هستیم، کنترل بازار داخل و جلوگیری از قاچاق ضروری بود. در طول یک ماه اخیر برخی از استان‌های شرقی بیش از هزار تن کالای قاچاق از جمله روغن کشف شده که مسلماً چندین برابر آن از مرزهای کشور خارج شده است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد نه تنها با دلایل گذشته ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به قدرت خرید مردم تبدیل می‌شد بلکه وضعیت بازارهای جهانی نیز این ضرورت را بیش از پیش مهم می‌کرد. امیدواریم این سیاست به نحوی ایجاد شود تا پایین‌ترین دهک‌های جامعه نیز قدرت خرید خود را از دست ندهند.

مردم مطمئن باشند دولت منفعت بودجه‌ای و مالی از اجرای این طرح نخواهد برد

یارانه نقدی

وزیر اقتصاد گفت: مردم مطمئن باشند دولت منفعت بودجه‌ای و مالی از اجرای این طرح نخواهد برد. البته دولت سیاست ارزی خود را بهتر اعمال خواهد کرد و با ارز حاصل از فروش نفت زیرساخت‌های کشور را توسعه خواهد داد. منفعت خزانه داری کشور و یا کسب درآمد در این طرح در نظر گرفته نشده است. اگر این طرح دو سال گذشته انجام می‌شد، هزینه کمتری داشت بنابراین لازم بود این کار سخت در همین زمان و به کمک مردم، نخبگان و فعالان اقتصادی انجام شود.

خاندوزی اضافه کرد: سیاست اقتصادی دولت مبتنی بر این است که حتماً هرگونه اصلاح اقتصادی باید با کار کارشناسی و پختگی لازم و سنجیدن جوانب اجرا به شکل تدریجی صورت گیرد. در اصلاح نظام یارانه‌ای کشور معتقد به تدریج هستیم و اساساً با شوک درمانی در اقتصاد مخالف هستیم.

وی ادامه داد: اقتصاد ایران بیش از همه به پیش بینی پذیری نیاز دارد. اگر قرار است این اصلاحات به صورت تدریجی انجام شود، حمایت‌ها نیز به همین شکل خواهد بود. حمایت‌ها به تناسب سیاست‌های اصلاح یارانه‌ای کشور ادامه خواهد داشت، حمایت‌ها قطع نخواهد شد.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف شده این حمایت‌ها را با کالابرگ انجام دهد. اگر بتوان این طرح را در همه اقلام کالایی گسترش داد، یارانه‌ها به این شکل پرداخت خواهد شد و اگر زیرساخت آن فراهم نشود، پرداخت نقدی یارانه‌ها ادامه خواهد یافت.

حدود شش تا هفت درصد از آرد به نان‌های صنعتی فانتزی تعلق می‌گیرد

خاندوزی گفت: از مجموع مصرف گندم و آرد کشور ۸۱ درصد مربوط به نان‌های سنتی است. حدود شش تا هفت درصد از آرد برای نان‌های صنعتی فانتزی و مابقی به سایر کالاها تعلق می‌گیرد. البته این میزان در استان‌های مختلف متفاوت است. قوت غالب و کالای اساسی سفره ایرانیان که دولت مکلف به پاسداشت قدرت خرید مردم در آن است، نان‌های سنتی است.

وی اضافه کرد: به همین جهت نان به صورت مجزا از سایر کالاها در نظر گرفته شد تا پرداختی مردم برای نان سنتی تغییر نکند. بر این اساس خریدهایی که با کارت بانکی انجام می‌شود در سیستم بانکی کشور ثبت خواهد شد و مابه‌التفاوت قیمت آرد مستقیماً به حساب نانوا واریز خواهد شد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: امیدواریم با اجرای این سیاست نه تنها دغدغه مردم برطرف شود بلکه به سمت نحوه جدیدی از حمایت حرکت کنیم پس از دوره آزمایشی این امکان در کل کشور برای مردم فراهم شود.

قیمت نان، حامل‌های انرژی و داروهای بیمه و رسمی مورد استفاده مردم تغییری نخواهد کرد

خاندوزی گفت: نوع مصرف اقتصادی و بهینه‌تری از این به بعد در بخش نان فراهم خواهد شد که در کاهش دورریز نان بسیار مؤثر است. مهم‌ترین سیاست‌های اقتصادی دولت، ساختارهای معیوب را اصلاح می‌کند. سیاست‌های قیمتی باید با اصلاح ساختار ترکیب شود تا پایدار باشد.

وی اضافه کرد: نمی‌توان گفت با گران شدن یک کالا مردم استفاده صحیح از آن را خواهند آموخت. دستور کار دولت در سال جاری این است که یارانه ارز ترجیحی مستقیماً به دست مردم برسد. بر این اساس جذابیت واردات کاهش می‌یابد و این در حالی است که امسال قیمت نان، حامل‌های انرژی، داروهای بیمه و رسمی مورد استفاده مردم تغییری نخواهد کرد.

قابلیت برداشت یارانه واریزی نیز از فردا اطلاع‌رسانی خواهد شد

وزیر اقتصاد ادامه داد: به رغم آنکه پایگاه رفاه ایرانیان شواهد متعددی برای ۱۰ درصدی از جامعه که مشمول یارانه‌ها نیستند در اختیار دارد، این امکان فراهم شده که افراد با مراجعه به سایت‌های مربوطه که در روزهای آینده توسط وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، درخواست دریافت یارانه خود را ثبت کنند. قابلیت برداشت یارانه واریزی نیز از فردا اطلاع‌رسانی خواهد شد. در صورت استحقاق سنجی، افرادی که اعتراض دارند نیز مشمول یارانه کمک معیشتی جدید از ابتدای پرداخت، خواهند شد.

خبر مهم از یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی رئیسی | یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی رئیسی بلوکه شد!​

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • ناشناس

    شماهاتوانایی اداره کشوررانداریدازقدرت کنا ربروید...