یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | پرداخت یارانه نقدی

خبر بد برای جاماندگان یارانه نقدی | خبر مهم خاندوزی برای جاماندگان یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی

خبر بد برای جاماندگان یارانه نقدی | خبر مهم خاندوزی برای جاماندگان یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی
کدخبر : 556348

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد جاماندگان یارانه گفت: در ستاد اقتصاد دولت مطرح شد که پایگاه رفاه ایرانیان در وزارت کار آماده شود و یک دهک پردرآمدی یا ۱۰ درصد جامعه که از یارانه کنار گذشته شده‌اند اگر شواهدی ارائه کنند و در صورت داشتن استحقاق می‌توانند جزو یارانه‌بگیران قرار گیرند و می‌توانند به سایت وزارت رفاه مراجعه کنند.

یارانه نقدی که از آذر سال ۸۹ در قالب طرح هدفمندسازی‌ یارانه‌ها به خانوارهای ایرانی پرداخت می شود مبلغ آن ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود. یارانه نقدی توسط احمدی نژاد رییس جمهور وقت ایران به مردم پرداخت شد و پس از گذشت حدود ۱۱ سال همچنان، مبلغ یارانه نقدی تغییری نکرده است. این به آن معنی است که یارانه نقدی هم نمی‌توانست گرهی از مشکلات معیشتی مردم کم کند. دولت سیزدهم در صدد است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و مبلغ یارانه نقدی را افزایش بدهد.

خبر بد برای جاماندگان یارانه نقدی

 احسان خاندوزی در یک برنامه تلویزیونی با اینکه فرآیند پرداخت کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از شب گذشته شروع شده است، درباره جاماندگان یارانه گفت: در ستاد اقتصاد دولت مطرح شد که پایگاه رفاه ایرانیان در وزارت کار آماده شود. یک دهک پردرآمدی یا ۱۰ درصد جامعه که از یارانه کنار گذشته شده‌اند اگر شواهدی ارائه کنند در صورت داشتن استحقاق می‌توانند جزو یارانه‌ بگیران قرار گیرند و می‌توانند به سایت وزارت رفاه مراجعه کنند. 

این افراد یارانه ۵ میلیون تومانی می‌گیرند

وی افزود: از امروز اطلاعیه رسمی اعلام خواهد شد حتی میزان واریزی یارانه معیشتی و اینکه از چه زمانی قابل برداشت خواهد بود و به چه ترتیبی امکان اعتراض به حذف یارانه از پایگاه رفاه ایرانیان اعلام خواهد شد و اگر کسانی مستحق تشخیص داده شوند یارانه‌های قبلی برای‌شان جبران می‌شود.

خاندوزی ادامه داد: ۷۷ میلیون نفر از جمعیت کشور که گیرنده انواع یارانه در دولت‌های قبل بوده‌اند، این مبلغ را دریافت خواهند کرد که ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد جمعیت نیز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. البته، ۱۰ درصد نیز بی نیاز از دریافت یارانه هستند.

وی افزود: این مبلغ یارانه یا کمک معیشتی که واریز آن شروع شده است، مجموع یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه جدید است و از ماه آینده تا پایان سال روند پرداخت یارانه به این شکل و مبلغ خواهد بود.  

خبرهای خوش وزیر کار درباره افزایش حقوق | دهک بندی جدید خانوارها به سازمان هدفمندی یارانه ارسال شد | سامانه‌های اعتراض به دهک بندی‌ها ایجاد شد

وزیر اقتصاد در پاسخ به اینکه آیا این یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به اضافه همان مبلغ یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی است؟ گفت: خیر، مجموع مبلغ یارانه دریافتی جدید با لحاظ شدن ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، ۴۰۰ هزار تومان است.

خاندوزی بیان کرد که بسته تدابیر حمایتی دولت در زمینه‌های راه و شهرسازی، اجاره مسکن، بهداشت و درمان و پرداخت یارانه نقدی است. از خرداد همه پرداخت‌های یارانه‌ای و کمک معیشتی در قالب پرداخت یکباره واریز می‌شود.

وی افزود: منابع تسهیلاتی محدودیت‌هایی دارد، در قانون بودجه ۱۴۰۱ حجم زیادی از تکالیف تسهیلاتی برعهده بانک‌ها است، دولت ناچار بود از گروه‌هایی که نیازهای بیشتری دارد حمایت بیشتری انجام دهد.  

وزیر اقتصاد گفت: مثلا تسهیلات‌ مربوط به مسکن، متمرکز به گروه‌هایی است که طبق سامانه وزارت رفاه جزو دهک‌های پایین‌تر هستند. دهک‌هایی که کمتر از یک کیلوگرم گوشت در سرانه مصرف دارند و اقتضا می‌کند دولت حمایت بیشتری از اقشار ضعیف داشته باشد.

خاندوزی بیان کرد: دولت مسیر سخت را انتخاب کرد تا قدمی به توزیع عادلانه نزدیک‌تر شود. به ما می‌گفتند که برای همه دهک‌ها یارانه یکسان واریز انجام شود اما ما تلاش کردیم به عدالت نزدیک‌تر باشد، در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ فاصله طبقات زیادتر شده بود و امیدواریم سال‌ آینده وقتی شاخص نابرابری را می‌سنجیم فاصله کمتری داشته باشیم.  

خاندوزی گفت: بسیاری به دولت گفتند که چرا در ماه‌های ابتدایی دولت تصمیم به اصلاح نظام یارانه‌ها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌اید، به نظر ما اقتصاد ایران بیش از این تاب ادامه برخی سیاست‌های غلط را ندارد و ما دولت مسئولیت پذیری هستیم که بیش از اینکه به فکر خوشنامی خودمان باشیم، به دنبال چند اصلاح اقتصادی با تدبیر هستیم.  

وی افزود: بیش از این ادامه دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی را صلاح نمی‌دانستیم و بعد از ماه رمضان وارد اصلاح نظام یارانه و حذف ارز ترجیحی شدیم. امیدواریم با این اقدامات، در سال زراعی آینده سفره مردم به روغن وارداتی وابسته نباشد و بتوانیم دانه‌های روغنی در تولید داخل باشیم. همچنین، امیدواریم با این اصلاحات صف‌های کاذب شکل گرفته برای ارز ۴۲۰۰ تومانی و میزان هدر رفت منابع در کشور از بین برود تا در سال‌های دوم و سوم دولت شاهد برکات این اقدامات باشیم.  

یارانه نقدی

یارانه نقدی چه کسانی قطع می‌شود؟

بنا به اظهارات وزیر اقتصاد که شب گذشته در شبکه خبر اشاره کرد آن بود که ۱۰ درصد از جمعیت کشور یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد.

وی در این خصوص گفت که به رغم آنکه پایگاه رفاه ایرانیان شواهد متعددی برای ۱۰ درصدی از جامعه که مشمول یارانه‌ها نیستند در اختیار دارد، این امکان فراهم شده که افراد با مراجعه به سایت‌های مربوطه که در روزهای آینده توسط وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد، درخواست دریافت یارانه خود را ثبت کنند.

همچنین سیدمرتضی موتورچی، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صفحه شخصی توئیتر خود اعلام کرد: به اطلاع هم وطنان گرامی می‌رساند پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه‌ها، هم وطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض کنند.

یارانه نقدی جدید به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

به گفته سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، ۷۷ میلیون یارانه بگیر در دو طبقه تقسیم بندی شده‌اند، ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد در خصوص نان و دارو، همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند یارانه دریافت می‌کنند.

برای برداشت یارانه نقدی از حساب سرپرست خانوار چه باید کرد؟

قابل ذکر است که با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب برخی از سرپرستان خانوار واریز شده اما غیرقابل برداشت است.

در این خصوص وزیر اقتصاد اظهار کرد که قابلیت برداشت یارانه واریزی نیز از امروز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سید احسان خاندوزی _دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱_ در گفت‌وگو با شبکه خبر اظهار کرد: همانطور که در بیانات آقای رئیس جمهور بود بنای دولت بر این است که همزمان با اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، بر خلاف رویه گذشته که فشارهای زیادی بر جامعه وارد شد اما قدرت خرید جبران نشد، این اتفاق رخ دهد و اکنون فرایند واریز یارانه‌ها آغاز شده که تا چند ساعت آینده به حساب همه مشمولان دریافت یارانه واریز خواهد شد.

وی درخصوص میزان پرداختی یارانه‌ها، افزود: سال‌ها درخصوص حمایت هدفمند و هوشمند مسائلی از جمله نبود زیرساخت اطلاعات رفاهی خانوارها وجود داشت، با توجه به اینکه بخش خوبی از اطلاعت اقتصادی خانوارها در وزارت تعاون تجمیع شده، این امکان وجود دارد که فقیرترین دهک‌های مالی کشور شناسایی شوند. تفکیک بین دهک‌های خانوارها با دقت زیاد انجام شده است و گروه‌های نیازمند و طبقه متوسط شناسایی شده‌اند.

وزیر اقتصاد گفت: ۷۷ میلیون یارانه بگیر در دو طبقه تقسیم بندی شده‌اند، ۳۰ درصد این جمعیت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، ۶۰ درصد یارانه ۳۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصد از مردم نیز یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد در خصوص نان و دارو، همه ایرانیان از جمله یارانه بگیران و کسانی که مشمول پرداخت یارانه نیستند یارانه دریافت می‌کنند.

خاندوزی اضافه کرد: دولت به دنبال حمایت نقدی صرف نیست، بسته حمایتی در این بخش ارائه شده که از جمله آن می‌توان به بسته حمایتی وزارت راه و شهرسازی درخصوص اجاره‌بها مسکن اشاره کرد بر این اساس بخشی از بار افزایش اجاره بها با تسهیلات بانکی جبران خواهد شد.

یارانه نقدی نیز در راستای این کمک‌ها تا صبح فردا کاملاً پرداخت خواهد شد

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان نیز پنج میلیون نفر را تحت پوشش بیمه سلامت قرار داده و بیماری‌های خاص را بیمه کرد. یارانه نقدی نیز در راستای این کمک‌ها تا صبح فردا کاملاً پرداخت خواهد شد.

وزیر اقتصاد گفت: با توجه به اینکه منابع تسهیلاتی محدودیت‌هایی داشته و در قانون بودجه ۱۴۰۱ حجم قابل توجهی از تکالیف تسهیلاتی بر عهده بانک‌ها قرار گرفته، دولت ناچار بود حمایت خود را برای گروه‌هایی که بیشترین نیاز را دارند متمرکز کند تا شبکه بانکی توان انجام آن را داشته باشند.

یارانه نقدی

خاندوزی گفت: تسهیلات مسکن به دهک‌های پایین‌تر اختصاص داده می‌شود که روحیه نوع دوستی، خیرخواهی مردم این کار را تأیید می‌کند. در کشور ما دهک پایین کمتر از یک کیلوگرم گوشت، و صدک‌های بالا این میزان گوشت را برای حیوان خانگی خود مصرف می‌کنند.

وی اضافه کرد: این نگرش منصفانه میان مردم ایران وجود داشته و اقتضا می‌کند که دولت برای پرداخت یارانه به گروه‌های مختلف، اقدام کند تا یارانه‌ها عادلانه توزیع شود. در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ فاصله طبقات و دهک‌های درآمدی بسیار افزایش یافت، امید است در سال ۱۴۰۱ شاهد فاصله طبقاتی کمتری باشیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: به جای واریز چند مرحله‌ای یارانه، دولت به دنبال آن است که کمک‌های معیشتی را به شکل یکپارچه به حساب مردم واریز کند. از خردادماه تا پایان سال، تمام پرداخت‌های یارانه‌ای و کمک معیشتی یکجا به حساب مردم واریز می‌شود.

خاندوزی گفت: بر این اساس فردی که مشمول دریافت یارانه است، مجموع یارانه دریافتی آن ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

خبر بد برای جاماندگان یارانه نقدی | خبر مهم خاندوزی برای جاماندگان یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: