قیمت مرغ | کاهش قیمت مرغ | قیمت مرغ رو به نزول

رکود بازار قیمت مرغ را به عقب راند | قیمت مرغ امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

رکود بازار قیمت مرغ را به عقب راند | قیمت مرغ امروز 30 اردیبهشت 1401
کدخبر : 556881

با توجه به عادی شدن وضعیت توزیع مرغ در کشور، قیمت این محصول از قیمت مصوب فاصله گرفت و با کاهش ۳۰ درصدی توزیع می‌شود.

یکی از نرخ هایی که برای مردم دارای اهمیت بوده، قیمت مرغ و تخم مرغ است. قیمت مرغ و تخم مرغ به طرز باورنکردنی افزایش پیدا کرد.اتاق اصناف ایران در اطلاعیه قیمت مرغ و تخم مرغ را اعلام کرد. حدود ۳۶ پس از آنکه وزیر کشور از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن خبر داد، قیمت جدید این چهار گروه کالای اساسی اعلام شد.

رکود بازار قیمت مرغ را به عقب راند

قیمت مرغ گرم در بازار امروز و در فروشگاه‌های معمولی و همچنین فروشگاه‌های زنجیره ای متفاوت است اما در همه این فروشگاهها این قیمت زیر نرخ مصوب دولت به فروش می رود اما همچنان تقاضای خرید مرغ کم است و به طور معمول در همه فروشگاهها مرغ موجود است.

اما قیمت مرغ در فروشگاههای مختلف از کیلویی ۳۸ هزار تا ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد که این رقم در فروشگاههای زنجیره ای بین از ۳۸ هزار تا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد. این درحالی است که قیمکت مصوب مرغ گرم پس از اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

این در حالی است که قیمت مرغ منجمد نیز در فروشگاههای زنجیره ای متفاوت و اختلاف قیمت نیز زیاد است، زیرا براساس بررسی میدانی خبرنگار ایرنا، به طور میانگین در فروشگاههای سطح استان مرغ منجمد به قیمت ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم عرضه می شودو البته در برخی از فروشگاهها نیز قیمت مرغ منجمد از مرغ گرم نیز سبقت گرفته است و تا ۴۸ هزار تومان به فروش می رسد.

 

پنج‌شنبه هفته گذشته بود که دولت قیمت مرغ را در هر کیلو ۶۰ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که پیش از این، هر کیلوگرم مرغ ۳۱ هزار تومان قیمت داشت. گویا پس از افزایش ۹۳ درصدی قیمت این محصول، خرید آن توسط مردم افت چشمگیری داشت. طوری‌که خرده‌فروشی‌ها برای خالی‌کردن یخچال‌های خود چاره‌ای جز پایین‌آوردن قیمت‌ها نداشته‌اند.

یکی از مخاطبان ما در این زمینه می‌گوید: «برای تأمین غذای گربه خانگی خود هر از گاهی لاشه مرغ تهیه می‌کردم، اما دیروز که به مرغ‌فروشی محل مراجعه کردم، فروشنده گفت: امروز فروشی نداشتم که پوست و زوائد مرغ را در اختیارت بگذارم.».

برررسی‌های میدانی نیز حاکی از آن است که در اکثر خرده‌فروشی‌ها قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب است. حتی در برخی نقاط این محصول با نرخ‌هایی کمتر از ۴۰ هزار تومان توزیع می‌شود.

برای بازماندن مرغ از نرخ‌های مصوب دولتی چند سناریو مطرح می‌شود. ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش قدرت خرید مردم و افت تقاضای عمومی اشاره کرد. در این بین برخی از فعالان صنفی نیز معتقدند که مردم هنوز قیمت‌های جدید را باور نکرده‌اند.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره شرایط جدید بازار مرغ به تجارت‌نیوز گفت: در مواقعی که به اسم جراحی اقتصادی، قیمت ارز و مبلغ یارانه‌ها اصلاح می‌شود، طبیعی است که شرایط بازار از حالت طبیعی خارج شود. چراکه تا چند همین هفته پیش قیمت مرغ در هر کیلوگرم ۲۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان بود، اما اکنون مردم با نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان مواجه شده‌اند.

قیمت مرغ افتاد

قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدود ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است.در پی کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار طی روزهای اخیر، اخباری مبنی بر کاهش تقاضا و مصرف در شبکه‌های مجازی منتشر شده است، در حالی که به گفته «حبیب اسدالله نژاد» مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی در راستای اجرای این طرح فرایند افزایش ارسال گوشت مرغ زنده و گرم از استان‌های شمالی به استان تهران از همان ابتدا طبق روال گذشته صورت گرفته تا بازار دچار تنش نشود.

بررسی بازار کالاهای اساسی امروز (دوشنبه) نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به حدود ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان رسیده، به طوری که نه‌تنها در بازار کمبودی نداریم، بلکه وفور کالا باعث تعدیل قیمت‌ها شده است.

بر همین اساس قیمت گوشت مرغ روز گذشته نیز به قیمت ۴۲ هزار تومانی رسیده بود.

طبق آمارهای جدید وزارت جهاد کشاورزی روزانه هفت‌ هزار و ۶۰۰ تن گوشت مرغ، یک هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد، سه‌ هزار تن روغن،  ۳۰ تن شیر خام، سه هزار تن تخم‌مرغ، ۳۱۰ تن گوشت قرمز و ۶۰ تن شکر در سراسر کشور توزیع می‌شود.

نیاز استان تهران روزانه بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تن گوشت مرغ است که در پیک مصرف نزدیک دو هزار تن هم می‌رسد.

تخم‌مرغ و روغن خوراکی نیز در میادین میوه‌وتره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌اندازه کافی موجود است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد در سطح شهر و خرده‌فروشی‌ها روغن و تخم‌مرغ به‌خوبی توزیع نشده، که این مشکل در توزیع بود که در حال رفع است.

برخی خرده‌فروشی‌ها به دلیل اجبار شرکت‌های روغن برای خرید روغن در کنار محصولات دیگر همچون تن ماهی و رب گوجه‌فرنگی از خرید امتناع می‌کنند.

بر اساس نرخ‌نامه جدید ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ در عمده‌فروشی ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برای مصرف‌کنندگان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده بود که هم‌اکنون قیمت مرغ در محدود ۴۵ هزار تومان و کمتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

قیمت مرغ و تخم مرغ

قیمت مرغ و تخم مرغ بعد از یارانه نقدی

قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۰ هزار تومان، هر کیلو تخم‌مرغ به ۴۰ هزار تومان (شانه ۱.۹ کیلوگرمی حدود ۷۶ هزار تومان)، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن خوراکی به ۶۰ هزار تومان، پنیر بسته‌ای به ۳۸ هزار تومان و شیر نایلونی به ۱۵هزار تومان افزایش می‌یابد.

در حالی که قیمت‌های اعلامی نزدیک به این ارقام بودند، نهادهای ذی‌ربط آن را تکذیب کردند.

مسئولان دولت معتقدند که این افزایش قیمت‌ها در راستای اصلاح یارانه کالاهای اساسی انجام شد. بر همین اساس یارانه‌های نقدی از بیستم اردیبهشت ۱۴۰۱ بر مبنای دهک‌بندی‌ها برای هر نفر به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

حال دولتمردان معتقدند که این یارانه کمک معیشتی برای خانوار چهار نفره سه دهک اول در ماه به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد. یعنی فقط ۸۱۴ هزار تومان این یارانه صرف خرید سبد کالاهای اساسی با قیمت‌های جدید می‌شود. حال باید دید واکنش بازار در برابر قیمت‌های جدید چه خواهد بود؟

شب گذشته احمد وحیدی، وزیر کشور، اعلام کرد که قیمت مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات افزایش می‌یابد. بلافاصله پس از این اظهارات وحیدی اقتصادآنلاین نامه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد قیمت هر کیلوگرم مرغ ۶۴ هزار تومان و هر شانه تخم مرغ برای مصرف‌کننده ۹۸ هزار تومان تعیین شده است.

این نامه به‌سرعت در رسانه‌ها وشبکه‌های اجتماعی دست به دست‌ شد تا با توجه به قیمت‌های موجود نگرانی جدیدی در جامعه شکل بگیرد. گرچه اقتصادآنلاین، به‌عنوان اولین منبع رسمی انتشار نامه، درنهایت ناچار به حذف این خبر و نامه شد، اما برخی روزنامه‌ها هم امروز جدول زیر را منتشر کردند تا شائبه پرواز قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن قوت بگیرد.

قیمت مرغ در سطح شهر

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد مرغ و تخم مرغ هنوز با قیمت‌های قبلی عرضه می‌شوند. چنان‌که هر شانه تخم مرغ در نقاط مختلف پایتخت بین ۳۵ هزار تا ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود. مرغ نیز در هر کیلوگرم نهایتاً ۳۱ هزار تومان قیمت دارد.

اما برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت صمت و کشاورزی طی روزهای اخیر بر سر افزایش قیمت‌ها به توافق رسیده‌اند. شاید نرخ‌های درج‌شده در نامه مذکور تا حدودی عجیب به نظر برسند، اما تا کنون این قیمت‌ها تکذیب هم نشده‌اند.

فعالان صنفی چه می‌گویند؟

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، گرچه تلویحاً افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ را تائید کرد، اما این را هم گفت که تا صبح چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت، نامه‌ای به آن‌ها ابلاغ نشده است.

محمد یوسفی اظهار کرد: با توجه به افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران، بالارفتن هزینه‌های حمل‌ونقل و نوسان قیمت ارز طبیعی است که نرخ مرغ و تخم‌مرغ هم صعودی شود. این موضوعی است که شب گذشته وزیر کشور هم به آن اشاره کرد.

او افزود: گرچه دولت مدام می‌گوید اجازه افزایش قیمت‌ها را نمی‌دهد، اما در سال جدید شاهد بالارفتن قیمت نهاده‌های تولید بودیم. مرغ‌دار که نمی‌تواند از جیب هزینه کند و با زیان به فعالیت خود ادامه دهد. زمانی که نرخ نهاده و هزینه تولید افزایش می‌یابد، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ تغییری نکند.

یوسفی درباره قیمت‌های درج‌شده در نامه اخیر توضیح داد: این قیمت‌ها شایعه هستند. حداقل ما تا کنون چنین نامه و جدولی ندیده‌ایم؛ اما احتمالا به‌زودی شاهد نوسان در بازار مرغ در بازار باشیم.

روز گذشته نیز فرزاد طلاکش، دبیر کانون سراسری مرغ تخم‌گذار اعلام کرد که هر کیلوگرم تخم مرغ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. با توجه به حجم تولید بعید است که طی هفته‌ها و ماه‌های آینده تغییری در قیمت ایجاد شود.

منبع:فارس

رکود بازار قیمت مرغ را به عقب راند | قیمت مرغ امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • ناشناس

    خداوندا این مملکت را عاقبت بخیر بگردان

  • ناشناس

    نخریم همه چی پایین بیاد متحدباشیم چونگرون مرغ توان خریدنداریم

  • علی

    سزای گرانفروشی نخریدن است مهمان داشتم بدون رودرواسی براشان نون وسبزی گذاشتم روی صفره داشتند نگاه میکرند که مروغ برنج بیاد روی صفره اما خبری نبود راستش سبزی خودم کاشته بودم اگر

  • محمد

    سلام. دولت اعلام کرده بود که فقط چهار قلم کالا گران خواهد شد در صورتی که اصلا همچین چیزی نیست امروز به سو پر مارکت رفته بود و کیکی که 3000 قیمت داشت را به قیمت دو برابر یعنی 6000 تومان فروخت و این یعنی سواستفاده.. خواهشن پیگیری کنید

  • حیدر

    داداشا وخواهرالطفن نخرین فقط یک ماه نخرین قیمتامیادپایین

  • پریا

    برنج کیلویی ۴۲۰۰۰ تومانی شده هفتاد هزار تومان همه چی دوسه برابر شده گفتند ۴ قلم گران میشه عدالت نیست از کجا بیاریم با کار گری این پول رو هم که دادن فقط سه تا روغن یک لیتری سرخ کردنی میشه خرید بقیه چی میشه

  • ناشناس

    بایدم دم اینقدرنخرندتابگنده

  • سجاد ایران پور

    این یه تیکه غذا گربه هرجا میری هست داستان خوبی سرهم کردید تا مردم سرگرم کنید

  • ناشناس

    بهترین را نخریدن مرغ و تخم مرغ و گوشت و لبنیات به مدت نامحدود است تا قیمت گذاران با رزق و روزی مردم بازی نکنند

  • محمد

    نخرید تا مرغ بگندد و دولت و مسئول بی عرضه هر غلطی که دلش بخواد انجام نده

  • ناشناس

    بریم ترکیه زندگی بکنیم از اینجا ارزان تر در میاد ..خداوند براتان نسازه ..که حسرت همه چی رو گذاشتین رو دلمان