حقوق سربازان | افزایش حقوق سربازان

شگفتانه دولت برای حقوق سربازان | هر سرباز در سال ۱۴۰۱ چقدر حقوق می‌گیرد؟

شگفتانه دولت برای حقوق سربازان | هر سرباز در سال ۱۴۰۱ چقدر حقوق می‌گیرد؟
کدخبر : 556894

سربازان در حقوق دریافتی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ افزایش حداقل دو برابری حقوق را شاهد خواهند بود.

حقوق سربازان از آن مسائلی است که سال‌ها است در خصوص آن بحث‌های زیادی در جریان بوده است و طی سال‌های اخیر تلاش شده حقوق سربازان به حد قابل قبولی برسد. حقوق سربازان در سال ۱۴۰۰ افزایش قابل توجهی داشته و نسبت به گذشته تغییرات محسوسی داشته است. اگرچه هنوز تا شرایط ایده‌آل حقوق سربازان فاصله زیادی داریم، اما تغییرات مثبت برای بسیاری از داوطلبان امیدوار کننده بوده است. 

حقوق سربازی

شگفتانه دولت برای حقوق سربازان

اعتبار لازم برای افزایش حقوق سربازان به ستاد کل نیروهای مسلح اختصاص یافته و سربازان در حقوق دریافتی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ افزایش حداقل دو برابری حقوق را شاهد خواهند بود.

افزایش حقوق سربازان از چند روز دیگر آغاز می‌شود و کمترین میزان حقوق سربازان ۲.۲ میلیون تومان خواهد بود.

لازم به ذکر است، پیش از این مجلس شورای اسلامی افزایش حقوق را برای سربازان در سال ۱۴۰۱ تصویب کرده بود.

 

موضوع سربازی یکی از دغدغه‌های اصلی این روزهای جوانان است؛ هرچند تلاش‌های زیادی برای حذف سربازی شده اما هنوز این مهم تحقق نیافته و مشکلات سربازان همچنان ادامه دارد. اما مساله مهم در اینجا آن است که حداقل تا زمانی که مساله سربازی حل شود و شاهد حذف سربازی اجباری باشیم، سربازان بتوانند شرایط بهتری را داشته باشند.

محسن دهنوی، نماینده مجلس در این باره در یک برنامه اینستاگرامی گفته است: از زمانی که وارد مجلس شدم، سربازی یکی از دغدغه‌های من بود و یکی از چالش‌های کشور نیز است. در حال حاضر سه میلیون مشمول غایب داریم و براساس آنچه گفته می‌شود، سربازی یکی از سه علت اصلی تاخیر در ازدواج محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: از این رو نباید تا زمانی که لایحه جدید داشته باشیم و اصلاحاتی انجام شود، دست روی دست گذاشت. در یک بازدید میدانی که انجام شد دیدم سربازانی هستند که دو روز غذای گرم نخورده‌اند. سال٩٩ حقوق سربازان کمتر از ۴٠٠هزار تومان بود و در لایحه بودجه ١۴٠٠ ما مساله حقوق سربازان را پیگیر شدیم. اگر قرار است طبق قانون فرد به سربازی برود، حقوقش هم باید طبق قانون باشد که تا آن زمان اینطور نبود و حقوق و مزایا طبق قانون اجرا نمی شد.

به گفته محسن دهنوی، ٢۵٠٠میلیارد تومان در آن زمان برای حقوق سربازان منابع در نظر گرفته شده بود که گفتیم منابع افزایش و به ۴۵٠٠میلیارد تومان رسید. همچنین در مجلس ٣٠٠٠میلیارد تومان به حقوق و ٢هزار و ۶٠٠میلیارد تومان نیز برای خوراک و پوشاک در نظر گرفته شد و حقوق پرداختی هم به میانگین یک‌ میلیون و ۴٠٠هزار تومان رسید و هیج سربازی زیر یک میلیون تومان حقوق نگرفت.

دهنوی توضیح داد؛ امسال هم دوباره مساله حقوق سربازان را پیگیری کردیم. دولت قصد داشت به حقوق سربازان ١٠درصد اضافه کند. اما مگر چه چیزی ١٠ درصد افزایش قیمت داشته که بخواهیم به سربازان ١٠درصد افزایش حقوق بدهیم؟ بنابراین در مصوبه کمیسیون تلفیق آوردیم که حقوق سربازان در مناطق غیر عملیاتی ۶٠ و در مناطق عملیاتی ٧٠درصد حداقل حقوق کارکنان نیروهای مسلح باشد. سربازان متاهل نیز ٩٠درصد حقوق کارکنان نیروهای مسلح حقوق دریافت کنند. در واقع باتوجه به اینکه حداقل حقوق نیروهای مسلح ۵میلیون و ۶٠٠هزار تومان خواهد شد، سربازان سال آینده کمتر از سه میلیون و ۴٠٠هزار تومان دریافت نخواهند کرد و میانگین حقوق سربازان از ۴٠٠هزار تومان طی دو سال به ۴میلیون تومان می‌رسد، یعنی ١٠برابر افزایش.

خدمت سربازی

۱۵ هزار یورو؛ مبلغ خرید خدمت سربازی برای مشمولان خارج از کشور  

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت که طبق مصوبه این کمیسیون مشمولان غایب خارج از کشور با پرداخت ۱۵ هزار یورو می توانند جهت خرید خدمت سربازی اقدام کنند.

محمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق برای خرید خدمت سربازی در سال آینده گفت: طبق این مصوبه آن دسته از مشمولان غایب خارج از کشور که پنج سال از زمان فراخوان آنان به خدمت زیر پرچم می‌گذرد، در سال آینده با رعایت اصل ۱۱۰ قانون اساسی می توانند خدمت سربازی شان را خریداری کنند.

وی افزود: این شامل مشمولانی می شود که حداقل ۵ سال از غیبت آن‌ها گذشته باشد. آن ها می توانند با پرداخت ۱۵ هزار یورو نسبت به خرید خدمت سربازی اقدام کنند. هدف از این مصوبه این است که این افراد برای تردد به کشور با مشکلی مواجه نشوند.

چه کسانی می‌توانند خدمت سربازی را بخرند؟

در هر دوره مجلس شورای اسلامی در ارتباط با سربازی طرح‌هایی بررسی شده است. درست است که موضوع سربازی به ستاد کل نیروهای مسلح مربوط می‌شود، اما قانون نظام وظیفه متعلق به مجلس شورای اسلامی است.

در تازه‌ترین اظهارنظر، وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته که خرید سربازی برای مشمولان جدید موضوعیت ندارد.

از سویی تکلیف غایبان در این طرح مشخص شده و می‌گویند که از این پس چگونه باید بحث سربازی را پیگیری کرد؛ موضوع حقوق، بحث مشمولان و ایرانیان خارج از کشور نیز مطرح شده و همه این موارد در قالب یک طرح آمده که در کمیسیون هر هفته یک جلسه پیرامون این موضوع تشکیل شود. از این خبرها ۲طرح فروش سربازی و حذف آن برای فارغ‌التحصیلان دکتری مهم‌ترین بوده است.

اما چقدر چنین طرح‌هایی به فرجام خواهد رسید؟ آیا این درمان‌ها موقتی است؟ مجلس تا چه اندازه در این‌میان نقشی مهم و اثرگذار دارد؟

حقوق سربازان

گریزپایان دیروز، منتظران امروز

وقتی مجلس قانونی را مصوب کند، می‌تواند خودش هم آن را اصلاح کند. این طرح جدید مجلس درباره سربازی هم قرار است تکلیف غایبین را مشخص‌کند که چطور بعد از این باید سربازی را پیگیری کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «خرید سربازی برای مشمولان اصلا موضوعیت ندارد، اما برای آنها که غایب بوده و سن‌شان از عددی گذشته به‌طور مثال فردی ۵۵ ساله و مشمول غایب احتمالا این موضوع در طرح جدید مطرح شود. برای مشمولان جدید به هیچ عنوان بحث خرید سربازی وجود ندارد.

ممکن است برای ایرانیان خارج از کشور و کسانی که بیش از ۲۰سال مقیم آنجا بوده و اصلا تابعیت آن کشور را دارند، اما می‌خواهند شناسنامه ایرانی هم داشته باشند و برگشت هم به ایران نخواهند داشت و... برای آنها بحث خرید سربازی مطرح شود، اما برای مشمولان جدید که هر سال دارد اعلام می‌شود خرید سربازی مطرح نیست.»

این یعنی مشمولان پیگیر سربازی که دل‌شان را به طرح‌های تازه خوش کرده‌اند درباره این طرح جدید مجلس نیز امیدوار نباشند. طرح‌های تازه مجلس بیشتر برای گریزپایان سال‌های پیشین صدق می‌کند و منتظران سال‌های پیش‌رو باید همچنان در انتظار بمانند.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده دوره‌های هفتم، هشتم و دهم مجلس می‌گوید: «قانون فصل‌الخطاب است. اما در این‌باره ستاد کل نیروهای مسلح حق تصمیم‌گیری داشته و می‌تواند مقابل طرحی بایستد. درست است که اسما مجلس این کار را انجام می‌دهد، اما در عمل ستاد کل نیروهای مسلح تأثیرگذار است.

طرح‌های مربوط به خدمت سربازی بدون نظر ستاد کل عملیاتی نشدند. حتی در دوره‌های زمانی که دولت لایحه می‌آورد و به نوعی درآمدزایی می‌کرد و به بعضی مشمولان اجازه خرید می‌داد.» او به نخستین بودجه مجلس دهم اشاره می‌کند و اینکه در آن به خرید خدمت اشاره شده بود و ستاد کل با آن مخالفت کرد.

نمایندگان مجلس تحت فشار موکلان خود قرار دارند؛ از این‌رو نمایندگان طرح‌های مختلفی ارائه می‌کنند، ولی در نهایت این نیروهای مسلح است که اجازه انجام طرحی را صادر می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در دوره دهم به راهکار اساسی در خدمت سربازی اشاره می‌کند و می‌گوید: «حرفه‌ای شدن نظام سربازی در ایران، طرح بسیار خوبی هم بود. در این پروژه‌ ۱۰ساله قرار بود، هرسال ۱۰درصد سربازی در ایران حرفه‌ای شود؛ زیرا فقط چند کشور در دنیا سربازی اجباری دارند. علاقه‌مندان نیز می‌توانند به‌صورت پیمانی در مدت ۵سال و به شکل انتخابی باشند. این خدمت هم وقفه‌ اساسی در زندگی مردم است.»

او همچنین به راه‌حل مقطعی مثل فروش خدمت سربازی اشاره می‌کند که با توجه به نیاز دولت به پول معمولا موافقت‌هایی صورت می‌گیرد؛ نتیجه نیز ایجاد عدم‌عدالت در جامعه می‌کند.

منبع: خبرآنلاین

شگفتانه دولت برای حقوق سربازان | هر سرباز در سال ۱۴۰۱ چقدر حقوق می‌گیرد؟

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: