واردات آیفون | ممنوعیت واردات آیفون

ممنوعیت واردات آیفون | واردات تمامی مدل های آیفون به کشور ممنوع شد

ممنوعیت واردات آیفون |  واردات تمامی مدل های آیفون به کشور ممنوع شد
کدخبر : 556982

اکنون اما به نظر می‌رسد تصمیمات جدیدی برای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و در صدر آنها آیفون گرفته شده‌ است.

واردات آیفون ممنوع شد. واردات آیفون تا پایان نیمه اول سال ممنوع شد. علی خضریان، نماینده تهران با اشاره به محدودیت واردات گوشی تلفن همراه گفت با قول وزارت صنعت، تا نیمسال اول سال ۱۴۰۱، جلوی واردات محصولات آیفون گرفته می‌شود. اکنون اما به نظر می‌رسد تصمیمات جدیدی برای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و در صدر آنها آیفون گرفته شده‌ است.

واردات تمامی مدل های آیفون ممنوع شد

پس از ممنوعیت موقت و یک هفته‌ای ثبت سفارش آیفون، اکنون خبر از تغییر اولویت‌بندی این گوشی‌ها به گروه کالایی 27 به گوش می‌رسد. انجمن واردکنندگان موبایل با تایید این خبر به دیجیاتو گفت چنین اقدامی می‌تواند موجب ممنوعیت واردات آیفون شود.

فعالین بازار موبایل هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت جهت دریافت ارز، با پیغام «با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی 27، امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد» رو به رو می‌شوند.

طرح تهاتر ارز خشکبار و موبایل که از سال گذشته هم مطرح شده بود، از فروردین ماه سال جاری آغاز شد. هرچند واردکنندگان موبایل عنوان کردند که برای ارزیابی نقاط ضعف و قوت این طرح به زمان نیاز است، اما در عین حال، اعلام شد که در بلندمدت قیمت تمام‌شده کالاها اثر افزایشی حدود هشت تا ۱۲ درصدی خواهد داشت. زیرا نرخ ارز خشکبار معادل نرخ ارز آزاد است که هزینه‌های کارمزد هم به آن اضافه می‌شود.

از طرف دیگر طبق گزارش‌های گمرک، در سال گذشته در مجموع ۴.۲ میلیارد دلار گوشی از مبادی رسمی وارد ایران شده است که بیش از ۱.۳ میلیارد دلار به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص  دارد که ۳۲.۲ درصد ارزش کل واردات گوشی را دربرمی‌گیرد. این در حالی است که از نظر تعداد، گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار فقط ۶.۲ درصد از کل سهم داشته است؛ به طوری که در سال گذشته از مجموع ۱۷.۷ میلیون دستگاه وارد شده ۱.۱ میلیون دستگاه برای بالای ۶۰۰ دلار بوده است.

البته موضوع ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۳۰۰ یورو از تابستان سال ۱۳۹۹ به‌عنوان راه‌حلی برای مشکل واردات و کمبود گوشی مطرح شد و با جنجال‌هایی که این خبر به پا کرد و حتی با گران شدن گوشی‌های پرچمدار هم گره خورد. هرچند همان زمان هم در مقطعی واردکنندگان مدعی بودند گوشی ۳۰۰ یورویی تخصیص ارز نمی‌گیرد و واردکننده رسمی نمی‌تواند این گوشی‌ها را وارد کند، تا اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰،  حقوق ورودی واردات گوشی‌های موبایل ساخته‌شده خارجی بالای ۶۰۰ دلار را ۱۲ درصد تعیین کردند.

اکنون اما به نظر می‌رسد تصمیمات جدیدی برای ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار و در صدر آنها برند اپل گرفته شده‌ است. زیرا به‌تازگی، شبکه خبر صداوسیما با انتشار گزارشی، ضمن اشاره به بخشنامه وزیر صمت وقت در سال ۱۳۹۴ مبنی‌ بر لزوم ممنوعیت کالاهای مصرفی آمریکایی در پی تاکیدها و گلایه‌های مطرح شده از واردات نیم میلیاردی گوشی لوکس آمریکایی، با تاکید بر محدودیت منابع ارزی و مشکلات دارویی بیماران پروانه‌ای خواستار ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون به ایران شد.  

پس از آن، طبق گزارش انجمن واردکنندگان موبایل، اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز در جواب پیگیری‌های این گزارش، وعده دادند تا در نیمه اول سال ۱۴۰۱ واردات آیفون ممنوع شود. علی خضریان - سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس - در این باره اظهار کرده است: طبق قولی که از وزارت صمت و وزیر اقتصاد گرفته‌ایم، قرار است تا نیمسال اول سال ۱۴۰۱، با پیگیری پرونده این موضوع جلوی واردات محصولات این برند گرفته و اجرای این طرح کامل شود.

انتشار و تکذیب خبر ممنوعیت واردات گوشی‌های گران‌تر از ۶۰۰ دلار تا همینجا باعث شده قیمت برخی از این مدل‌ها در بازار موبایل افزایش پیدا کند.

به گزارش فرارو، آیفون 12 مینی با حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت سه میلیون تومان گران شده و ارزش این مدل از ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. یا آیفون 13 پرو (۱۲۸) که با افزایش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. بین مدل‌های گران‌تر از ۶۰۰ دلار سامسونگ، شاهد رشد قیمت یک میلیون تومانی گلکسی Note 20 Ultra 5G و گلکسی Z Flip3 بوده‌ایم و این دو مدل امروز به‌ترتیب ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در فروشگاه‌های آنلاین ارزش دارند. بین سایر برند‌ها رشد قیمت مدل‌های پرچمدار تا حدودی شدت کمتری داشته است. به‌طوری که شیائومی 11T Pro رشد قیمت نیم میلیون تومانی را به‌ثبت رسانده و ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. البته ظرف روز‌های گذشته تمام مدل‌های پرچمدار گران نشده‌اند و مثلا آیفون 11 نسبت به روز سه‌شنبه هفته قبل ۸۰۰ هزار تومان ارزان شده و به قیمت ۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود و گلکسی S21 Plus سامسونگ تقریبا نیم میلیون تومان افت قیمت داشته و در حال حاضر آن را با قیمت ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تحویل مشتری می‌دهند.

واردات آیفون

تغییر قیمت گوشی‌های آیفون

آیفون 12 مینی بیشترین رشد قیمت را بین گوشی‌های گران‌تر از ۶۰۰ دلار اپل طی روز‌های اخیر تجربه کرده است. قیمت نسخه ۱۲۸ گیگابایت این مدل روز سه‌شنبه ۲۸ دی ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود و امروز شنبه دوم بهمن با افزایش سه میلیون تومانی، ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. آیفون ۱۳ پرو با حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت یک و میلیون و ۷۰۰ هزار تومان گران شده و ۳۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. آیفون 13 نسخه ۱۲۸ نیز رشد قیمت یک میلیون تومانی را در همین بازه زمانی به ثبت رسانده و امروز خریداران این محصول باید حدود ۲۷ میلیون تومان پرداخت کنند. دیگر مدل‌های گران‌تر از ۶۰۰ دلار آیفون تغییر قیمتی نسبت به روز سه‌شنبه ندارند. مثلا آیفون 13 پرو مکس با حافظه ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایت روز سه‌شنبه ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش داشت و امروز با همین قیمت در فروشگاه‌های آنلاین به‌چشم می‌خورد. بین مدل‌های گرانقیمت اپل، آیفون 11 تنها محصولی است که ارزان شده و با افت ۸۰۰ هزار تومان، ارزش آن به ۲۰ میلیون تومان رسیده است. 

ممنوعیت واردات آیفون |  واردات تمامی مدل های آیفون به کشور ممنوع شد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر:

  • فرهاد نیک مراد

    این آدم های بدون مخ چه کسانی هستند که برای مردم چنین تصمیماتی میگیرند

  • امین

    قیمتاتون قدیمیه همین الان سایتارو نگاه کنید ۱۳ پرو مکس شده ۵۰ تومن😑