برادران لیلا | کارگردان برادران لیلا | بازیگران فیلم برادران لیلا

جایزه فیپرشی جشنواره کن به برادران لیلا رسید | کارگردان برادران لیلا برای مردم آبادان سنگ تمام گذاشت

جایزه فیپرشی جشنواره کن به برادران لیلا رسید | کارگردان برادران لیلا برای مردم آبادان سنگ تمام گذاشت
کدخبر : 557225

فیلم «برادان لیلا» برنده جایزه بزرگ فیپرشی جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ شد.

​فیلم برادران لیلا فیلمِ  ایرانی در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی است. نوید محمدزاده، پیمان معادی، ترانه علیدوستی، فرهاد اصلانی، محمد علی محمدی و سعید پورصمیمی از بازیگران فیلم برادران لیلا هستند. فیلم برادران لیلا برای نمایش در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ و رقابت در دریافت نخل طلای این جشنواره برنامه‌ریزی شده‌است. فیلم «برادران لیلا»، با کارگردانی سعید روستایی و بازی ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده و پیمان معادی، نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی هفتادوپنجمین جشنواره فیلم کن است.

برادران لیلا

جایزه فیپرشی جشنواره کن به برادران لیلا رسید

 تنها ساعاتی پیش از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره کن و اهدای جایزه نخل طلای فستیوال، فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (Fipresci) جایزه منتقدان بین‌المللی خود را برای بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی کن به فیلم «برادران لیلا» اهدا کرد. روستایی نیز این جایزه را به مردم داغدیده آبادان تقدیم کرد.

در توضیح این فیلم آمده است: لیلا چهار برادر دارد اما این فقط لیلا است که برای نجات خانواده‌اش از تباهی و عواقب غم‌انگیز این تباهی مبارزه می‌کند.

هیات داوران فیپرشی به سرپرستی احمد شوقی فیلمساز مصری، «برادران لیلا» را برای توانایی کارگردانش در ساخت داستانی جذاب، نشان دادن دیدگاه های فرهنگی، ترسیم دنیای کوچک مردسالاری ناکارآمد و تغییر آزادانه و شادی‌بخش بین لحن های فیلم ستایش کرد.

در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نیز، فیلم «پیراهن گشاد آبی» ساخته مریم توزانی از مراکش جایزه بهترین فیلم از نگاه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم را دریافت کرد.

فیلم «عشق براساس دالوا» ساخته امانوئل نیکولت نیز جایزه بهترین فیلم از نگاه منتقدان فیپرشی در بخش هفته منتقدان/ دوهفته کارگردانان جشنواره را کسب کرد.

روستایی جایزه‌اش را به مردم داغ‌دیده آبادان تقدیم کرد

فیلم «برادان لیلا» توانست برنده جایزه بزرگ فیپرشی یا فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم در جشنواره فیلم کن شود، این  جایزه از سال 1946 توسط منتقدین منتخب این انجمن انتخاب می‌شود و علاوه بر بخش اصلی، در بخش نوعی نگاه و دو بخش موازی دیگر (دوهفته کارگردانان و هفته منتقدین) هم یک فیلم به عنوان برنده جایزه فیپرشی اعلام می‌شود.

فیلمسازان مشهور تاریخ سینما از جمله دیوید لین (برای فیلم «برخورد کوتاه) لوئی بنوئل (برای «ملک الموت»)، آلن رنه (برای «هیروشیما عشق من»)، اینگمار برگمان (برای «منبع»)، آندره تارکوفسکی (برای «نوستالژیا» و «ایثار»)، ویم وندرس (برای «پاریس تگزاس)، کریشتوف کیشلوفسکی (برای «زندگی دوگانه ورونیکا») این جایزه را برده بودند.  اولین باری است که «در بخش مسابقه اصلی» یک فیلم ایرانی برنده این جایزه می‌شود.

در متن اهدای این جایزه آمده «برادران لیلا» به خاطر:«توانایی کارگردان در خلق داستانی درگیر کننده، دادن بینش عمیق فرهنگی و خلق یک ریزبوم از خانواده‌ای تحت سیطره پدرسالاری و مردسالاری ناکارآمد» این جایزه را دریافت کرده است.»

عوامل فیلم برادران لیلا در فرش قرمز جشنواره کن

مراسم فرش قرمز فیلم «برادران لیلا» در بخش اصلی جشنواره کن با حضور سعید روستایی نویسنده و کارگردان در کنار بازیگران این فیلم همچون سعید پورصمیمی، نوید محمدزاده، ترانه علیدوستی، پیمان معادی و همچنین هومن بهمنش (فیلمبردار) و بهرام دهقانی (تدوینگر) عصر 4 خرداد ماه برگزار شد. 

نوید محمدزاده

سعید روستایی در مصاحبه کوتاهی عنوان کرد که بسیار خوشحالم که در مهمترین جشنواره جهان حضور دارم و امیدوارم واکنش‌های خوبی به فیلمم بگیریم. 

او درباره اهمیت نمایش فیلم «برادران لیلا» در جشنواره فیلم کن که به موضوع زنان می‌پردازد، گفت: اهمیت آن از این جهت است که این موضوع به اندازه‌ای که باید در اینجا، مورد توجه قرار می‌گیرد. 

این کارگردان همچنین درباره موفقیت فیلم «متری شیش و نیم» در فرانسه (ساخته قبلی کارگردان) هم گفت: حس بسیار خوبی است، چرا که اگر «متری شیش و نیم» در فرانسه نمایش داده نمی‌شد و راه را باز نمی‌کرد شاید فیلم جدیدمان امسال در کن نبود. به طور کلی قرابتی با مردم فرانسه احساس می‌کنیم و این خیلی خوب است که این قرابت در مسائل فرهنگی بیشتر هم است. 

در خلاصه داستان منتشر شده از فیلم «برادران لیلا» آمده است: لیلا در 40 سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است. در کشوری که درگیر تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی است، خانواده دائماً با هم بحث می‌کنند و زیر بار بدهی‌ خُرد می‌شوند.لیلا در حالی که برادرانش در تلاش برای گذراندن زندگی خود هستند، نقشه‌ای می‌کشد تا با راه اندازی یک تجارت خانوادگی آنها را از فقر نجات دهد.

در حالی که آنها به شدت به حمایت مالی نیاز دارند، لیلا متوجه می شود که پدرشان اسماعیل، مخفیانه یک میراث خانوادگی را پنهان کرده است. او این میراث را به عنوان یک پیشنهاد برای تبدیل شدن به پدرسالار جدید قبیله، بالاترین افتخار در سنت ایرانی، نگه داشته است. 

این اتفاق باعث هرج و مرج در خانواده‌ای می‌شود که از پیش نیز شکننده بود. با بدتر شدن وضعیت سلامتی پدر، اقدامات هر یک از اعضای خانواده به تدریج خانواده را یک قدم به سمت انفجار نزدیک می‌کند.

زمینهٔ داستانی فیلم برادران لیلا

برادران لیلا که نقدی است بر آسیب‌های اقتصادی ناشی از التهابات بازار طلا، دربارهٔ پدری است که مقادیری سکه را برای روز مبادا مخفی کرده و فقط لیلا دختر این پیرمرد از مخفیگاه سکه‌ها خبر دارد.

سعید پور صمیمی

بازیگران فیلم برادران لیلا

نوید محمدزاده

پیمان معادی

ترانه علیدوستی در نقش لیلا

فرهاد اصلانی

سعید پورصمیمی

محمد علی محمدی در نقش فرهاد

تولید

پیش‌تولید فیلم برادران لیلا 

در 30 آبان 1399، اعلام شد که سعید روستایی در حال ساخت فیلمی جدید است و احتمال داده شد که نوید محمدزاده و محمدرضا گلزار در آن نقش‌آفرینی کنند. در 17 مرداد 1400 اعلام شد که روستایی تقاضای پروانه ساخت برای ساختن سومین فیلم خود به‌نام برادران لیلا با تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی را کرده‌است. دو روز بعد، اعلام شد که روستایی در حال مذاکره با ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده برای پیوستن به این فیلم هستند. روز بعد اعلام شد که روستایی پروانه ساخت را گرفته و پیش‌تولید آن آغاز شده‌است و فیلم‌برداری به‌زودی آغاز می‌شود و گروه بازیگر این فیلم را به‌زودی معرفی خواهد کرد.[7] هم‌چنین اعلام شد که ژانر این فیلم درام خواهد بود و هومن بهمنش، که قبلاً با روستایی در فیلم متری شیش و نیم همکاری کرده بود، برای فیلم‌برداری این اثر، برخواهد گشت. در 16 شهریور، اعلام شد که پنج بازیگر اصلی برادران لیلا، ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، سعید پورصمیمی و فرهاد اصلانی خواهند بود و دور خوانی فیلم‌نامه و دیگر مراحل پیش‌تولید همچون گریم و لباس آغاز شده‌است، که این خبر توسط روابط عمومی فیلم تکذیب شد و اعلام کردند: «به‌دنبال نشر اخبار مختلف دربارهٔ فهرست بازیگران فیلم تازه سعید روستایی، در رسانه‌های مختلف، اعلام می‌شود که اخبار پروژه برادران لیلا تنها از طریق روابط عمومی منتشر می‌شود و اخبار متفرقه مورد تأیید سازندگان نیست.» هم‌چنین اعلام شد که اسامی کامل عوامل و بازیگران فیلم سعید روستایی طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

برادران لیلا

تولید فیلم برادران لیلا

نوروزبیگی در 9 دی اعلام کرد که برادران لیلا به‌دلیل ادامه فیلم‌برداری نمی‌تواند در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کند. هم‌زمان با ادامه فیلم‌برداری، روستایی نخستین تصویر از فیلم را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که عکسی از ترانه علیدوستی و سعید پورصمیمی در هنگام فیلم‌برداری بود و اعلام شد که علیدوستی در این فیلم نقش لیلا که کاراکتر اصلی زن داستان است را نقش‌آفرینی می‌کند. فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده هم دیگر بازیگران این فیلم هستند. مکان‌های فیلم‌برداری این پروژه در تهران، ایران بوده‌است.

پخش فیلم برادران لیلا

برادران لیلا برای نمایش در جشنواره فیلم کن 2022 برنامه‌ریزی شده‌است.

​جایزه فیپرشی جشنواره کن به برادران لیلا رسید | کارگردان برادران لیلا برای مردم آبادان سنگ تمام گذاشت

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: