قیمت مرغ | کاهش قیمت مرغ | افزایش قیمت مرغ

رکود بازار قیمت مرغ را پر پر کرد | قیمت مرغ امروز ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

رکود بازار قیمت مرغ را پر پر کرد | قیمت مرغ امروز 25 خرداد 1401
کدخبر : 558298

قیمت مرغ گرم امروز چهارشنبه ( 25 خرداد 1401 ) نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

یکی از نرخ هایی که برای مردم دارای اهمیت بوده، قیمت مرغ و تخم مرغ است. قیمت مرغ و تخم مرغ به طرز باورنکردنی افزایش پیدا کرد.اتاق اصناف ایران در اطلاعیه قیمت مرغ و تخم مرغ را اعلام کرد. حدود ۳۶ پس از آنکه وزیر کشور از افزایش قیمت مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن خبر داد، قیمت جدید این چهار گروه کالای اساسی اعلام شد.

قیمت مرغ

مرغ، ۱۵ هزار تومان کمتر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد

یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

قیمت کنونی هر کیلو مرغ در عمده فروشی ۳۸ هزار تا ۴۰ هزار تومان و در خرده فروشی ۴۲ تا ۴۵ هزار تومان است.

روزانه ۱۶۰۰ تن مرغ در تهران عرضه می شود که بخشی از این میزان مازاد بر تقاضاست و همین امر منجر به فروش کمتر از نرخ مصوب در بازار شده است.

با توجه به شرایط مساعد تولید و مازاد عرضه پیش بینی می شود که قیمت مرغ تا پایان ماه تغییری نداشته باشد.

قیمت مرغ از حدود سه هفته پیش ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد. اما در دل بازار شاهد اتفاقات دیگری هستیم. گرچه برخی تصور می‌کردند نرخ مرغ به بالاتر از رقم‌های اعلامی برسد، اما با قیمت‌های مصوب، اقشار مختلف توان خرید خود را از دست دادند تا خرده‌فروشی‌ها به ارزان‌فروشی روی آورند. اما هنوز هم مردم مثل قبل مرغ نمی‌خرند.

مرغ‌ فروشی‌های خالی از مشتری

مشاهدات میدانی از بازار مرغ‌فروشان نشان می‌دهد که بیشتر مغازه‌های مرغ‌فروشی خالی از مشتری مانده‌اند. معدود مشتری‌ها هم خرید خود را نهایتا به یک تا دو مرغ خلاصه می‌کنند.

در خیابان شهرستانی تهران که بورس مرغ‌فروشان است، کمتر کسی را می‌توان دید که در دستانش کیسه‌ای از مرغ و گوشت باشد. آن‌هایی هم که از مغازه‌داران قیمت را می‌پرسند با اخم و ناراحتی از مغازه خارج می‌شوند.

در دل بازار هم اختلاف حداقل ۱۱ هزار تومانی مرغ به چشم می‌خورد. در خیابان شهرستانی، هر کیلو مرغ بین ۴۵ هزار تا ۵۶ هزار تومان عرضه می‌شود. اما در نقاط جنوبی‌تر تهران یا برخی شهرستان‌ها مغازه‌داران برای اینکه مجبور به دور ریختن بار نشوند، مرغ را تا ۳۷ هزار تومان هم عرضه می‌کنند. این قیمت مورد تائید رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی است.

کی از مرغ‌فروش‌های حاضر در خیابان امام حسین با گلایه نسبت به وضعیت موجود می‌گوید: «مردم دیگه مثل قبل توان خرید مرغ ندارند. قبلا مردم حتی مرغ شش ماه خودشون رو تو یه خرید انجام می‌دادند، اما الان چند تا دونه بیشتر مرغ نمی‌خرند. تا همین چند ماه پیش مردم به جای گوشت از مرغ استفاده می‌کردند، اما الان مرغ هم از سفره‌های مردم پَر کشیده».

قیمت مرغ امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

قیمت مرغ گرم در 3 خرداد ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

قیمت‌ها به تومان است (تحلیل بازار) :

ران مرغ بدون پوست بدون دنبالچه چربی سر ساق

۶۳,۵۰۰

مغز ران بدون پوست بدون استخوان

۶۸,۵۰۰

ساق مرغ بدون پوست و سر ساق

۷۶,۰۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال

۷۸,۴۰۰

سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن، بال، بازو

۷۶,۵۰۰

ران و سینه بدون پوست بدون دنبالچه شش گردن بال

۷۰,۰۰۰

بال کبابی ساده – بدون نوک بال

۵۷,۰۰۰

بازوی کبابی ساده

۴۴,۵۰۰

مخلوط بال و بازو کبابی ساده

۵۱,۰۰۰

فیله مرغ

۹۹,۷۰۰

گردن مرغ بدون پوست

۲۰,۰۰۰

شنیتسل بدون آرد

۹۱,۲۰۰

جوجه کباب بی استخوان و بدون بازو ساده

۹۱,۲۰۰

دل مرغ پاک کرده

۱۷,۰۰۰

جگر مرغ

۱۳,۰۰۰

سنگدان مرغ

۱۸,۰۰۰

پای مرغ

۷,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۱۰۰۰گرمی

۷۸,۰۰۰

بلدرچین منجمد بسته ۵۰۰گرمی

۶۲,۰۰۰

بلدرچین کامل تازه(بسته ۱۰۰۰گرمی)

۸۹,۰۰۰

مرغ کامل تازه، بسته بندی کیسه‌ای(پوشش کیسه نایلونی)

۵۵,۵۰۰

قیمت مرغ

خرید مرغ توسط رستوران‌ها یک‌چهارم شد

مرغ‌فروش دیگری عنوان می‌کند: «مرغ به حدی گرون شده که حتی رستوران‌ها هم مثل قبل از ما مرغ نمی‌خرند. چون مشتری اون‌ها هم خیلی کم شده».

کاسب دیگری شرایط را این‌گونه توضیح می‌دهد: «برخی از رستوران‌‌ها روزانه بالای ۱۰۰ تا مرغ از ما می‌خریدند؛ اما الان این تعداد به روزی ۲۵ تا کاهش پیدا کرده.».

قیمت مرغ

قیمت مرغ و گوشت توان خرید مردم را به حداقل رساند

از مرغ‌فروش دیگری در خصوص کمبود یا مازاد مرغ در بازار پرسیدیم؛ او این‌گونه پاسخ داد: «در تأمین مرغ مشکلی وجود نداره. اما استقبال از سمت مردم با وجود اینکه قیمت مرغ کاهش داشته، خیلی کم شده. حتی گاهی مجبور می‌شیم بار مونده رو دورریز کنیم. هیچ‌وقت به این اندازه دورریز نداشتیم.»

فروشنده دیگری که شاهد این گفتگو بود، موضوع را تایید می‌کند. او می‌گوید: «وضعیت در بازار گوشت، بدتر از مرغ شده. بعضی از مردم حتی هر چند ماه یکبار هم یک کیلو گوشت نمی‌خرند.»

او می‌افزاید: «تا همین چند ماه پیش بعضی از مردم توانایی خرید یه راسته گوشت گوسفندی داشتند، اما الان نهایت بتونند دو یا سه کیلو گوشت بخرند. حتی همین اندازه خرید گوشت هم برای آنها سخت است و مجبورند از سایر خریدها بزنند.»

مرغ‌فروش دیگری واقع در خیابان پیروزی از دولت می‌خواهد که مردم و تولیدکنندگان را تحت حمایت قرار دهد. او البته این را هم می‌افزاید که نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مرغ کاهش یابد، اما با حمایت دولت شاید وضعیت بازار بهبود یابد.

«نخریدن» قیمت مرغ را کاهش می‌دهد؟

مشتریانی هم که به بازار آمده‌اند می‌گویند: «اگر مرغ را با نرخ‌های جدید نخریم، آن‌ها مجبورند قیمت مرغ را کاهش دهند.» البته مردم به دو دسته تقسیم شده‌اند. طرفداران تحریم بازار معتقدند که قیمت‌ها بیشتر از این کاهش می‌یابد. اما عده‌ای هم معتقدند که اگر نخریم دولت با صادرات انبار مرغ‌فروش‌ها را خالی می‌کند. چند فعال بازار اما در این میان، می‌گویند برخی مشتریا خارجی هم علاقه‌ای به خرید مرغ‌های ایرانی ندارد.

یکی از قدیمی‌های بازار بدین شکل وضعیت را ترسیم می‌کند: «وقتی برای این محصولات مشتری داخلی وجود نداره، دولت نمی‌تونه مشتری خارجی پیدا کنه. ما خیلی وقته بازار صادراتی رو از دست دادیم؛ الان هم بعیده که دولت بتونه با صادرات کمبود مشتری رو جبران کنه.».

پیش از این فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان از جوجه‌کُشی گسترده توسط واحدهای تولیدی و مرغ‌داری‌ها داشت. دولت نیز با حدف عوارض صادراتی، اراده خود مبنی بر صادرات مرغ را نشان داد. با این حال فرزاد طلاکش، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار، به تجارت‌نیوز اعلام کرد که به‌رغم حذف عوارض صادرات مرغ و تخم مرغ، باز هم صادرات صورت نمی‌گیرد. چراکه قیمت‌های ما از دیگر تولیدکنندگان جهانی بالاتر است.

همچنین محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با تائید عرضه مرغ ۳۷ هزار تومانی در بازار اعلام کرد: مردم هنوز به قیمت‌های جدید عادت نکرده‌اند. او این توضیح را هم داد که فروشندگان باید تا بعد از ظهر محصول خود را بفروشند؛ وگرنه قیمت مرغ را تا جایی کاهش می‌دهند که خریداری برای آن پیدا شود.

قیمت مرغ

رکود بازار قیمت مرغ را پر پر کرد

قیمت مرغ گرم در بازار امروز و در فروشگاه‌های معمولی و همچنین فروشگاه‌های زنجیره ای متفاوت است اما در همه این فروشگاهها این قیمت زیر نرخ مصوب دولت به فروش می رود اما همچنان تقاضای خرید مرغ کم است و به طور معمول در همه فروشگاهها مرغ موجود است.

اما قیمت مرغ در فروشگاههای مختلف از کیلویی ۳۸ هزار تا ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد که این رقم در فروشگاههای زنجیره ای بین از ۳۸ هزار تا ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد. این درحالی است که قیمکت مصوب مرغ گرم پس از اجرای طرح اصلاح ارز ترجیحی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد.

این در حالی است که قیمت مرغ منجمد نیز در فروشگاههای زنجیره ای متفاوت و اختلاف قیمت نیز زیاد است، زیرا براساس بررسی میدانی به طور میانگین در فروشگاههای سطح استان مرغ منجمد به قیمت ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم عرضه می شودو البته در برخی از فروشگاهها نیز قیمت مرغ منجمد از مرغ گرم نیز سبقت گرفته است و تا ۴۸ هزار تومان به فروش می رسد.

چندی قبل بود که دولت قیمت مرغ را در هر کیلو ۶۰ هزار تومان اعلام کرد. این در حالی است که پیش از این، هر کیلوگرم مرغ ۳۱ هزار تومان قیمت داشت. گویا پس از افزایش ۹۳ درصدی قیمت این محصول، خرید آن توسط مردم افت چشمگیری داشت. طوری‌که خرده‌فروشی‌ها برای خالی‌کردن یخچال‌های خود چاره‌ای جز پایین‌آوردن قیمت‌ها نداشته‌اند.

بررسی‌های میدانی نیز حاکی از آن است که در اکثر خرده‌فروشی‌ها قیمت مرغ کمتر از نرخ مصوب است. حتی در برخی نقاط این محصول با نرخ‌هایی کمتر از ۴۰ هزار تومان توزیع می‌شود.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی درباره شرایط جدید بازار مرغ گفت: در مواقعی که به اسم جراحی اقتصادی، قیمت ارز و مبلغ یارانه‌ها اصلاح می‌شود، طبیعی است که شرایط بازار از حالت طبیعی خارج شود. چراکه تا چند همین هفته پیش قیمت مرغ در هر کیلوگرم ۲۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان بود، اما اکنون مردم با نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان مواجه شده‌اند.

رکود بازار قیمت مرغ را پر پر کرد | قیمت مرغ امروز ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: