سرور پاک‌ نشان | سرور پاک‌ نشان درگذشت

سرور پاک‌ نشان درگذشت | بیوگرافی و علت فوت سرور پاک نشان

سرور پاک‌ نشان درگذشت | بیوگرافی و علت فوت سرور پاک نشان
کدخبر : 558407

سرور پاکنشان از گویندگان پیشکسوت رادیو روز پنجشنبه بیست و ششم خرداد بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

سرور پاک نشان متولد ۱۳۲۲ در شهرستان شاهرود بود. سرور پاک نشان  سالهاست به عنوان گوینده در رادیو فعالیت حرفه‌ای داشت. سرور پاک نشان در سال ۱۳۴۲ با رادیو گرگان کار خود را آغاز کرد و در همان سالهای ابتدایی به تهران آمد و به عنوان گوینده در چند برنامه مختلف با حضور پیدا کرد برنامه‌هایی همچون گل ها و فرهنگ و مردم و خانواده و علم و زندگی از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سرور پاک نشان به شمار می‌آید .

سرور پاک نشان

بیوگرافی و علت فوت سرور پاک نشان

جالب است بدانید که خانم پاک نشان همچنین شاعر و پژوهشگر علم و ادبیات می باشد او در مصاحبه هایش گفته بود یک گوینده باید بتواند راهش را به بهترین شکل انتخاب کند و عاشقانه به کار خود ادامه بدهد.

بیوگرافی سرور پاکنشان گوینده پیشکسوت رادیو صبح و همسر و فرزندان و علت درگذشت و فوت و عکس جوانی سرور پاکنشان ر را این صفحه ببینید.

خانم پاک نشان خود را مجری رادیو می‌داند و می‌گوید زمانی که تلویزیون آمد هیچگاه با آن ارتباط برقرار نکردم و علاقه به آن نداشتم با اینکه وسیله بسیار جذابی برای خیلی ها بود اما من عاشق رادیو بودم و معتقد هستم که گوینده باید کلامش نافذتر باشد تا اینکه چهره جذابی داشته باشد.

تصویر می‌تواند عامل حواس‌پرتی باشد و ذهن مخاطبان را به جای جذب پیام به مسائل حاشیه‌ای معطوف کند. استتار گویندگان رادیو مساله جالب توجهی است. خود او هیچ‌گاه به تلویزیون نرفت چون فکر می‌کرد، باور مخاطبان را به هم می‌ریزد. اگر گوینده‌ای تشخیص دهد حضور در تلویزیون برایش بهتر است این کار را انجام دهد، ولی خیلی از گوینده‌ها بعد از حضور در تلویزیون به رادیو برگشته‌اند.

همسر مرحوم پاکنشان گفت:قرار است، مرحوم پاکنشان در بهشت زهرا ، قطعه هنرمندان به خاک سپرده شود.

مصاحبه با سرور پاک نشان

سرور پاک نشان یکی از گویندگان برنامه‌ی شاخص گل‌ها در سال‌های دور رادیو است. وی که تحصیلکرده رشته‌ی حسابداری است فعالیت رادیویی خود را از سال‌های 43 - 42 در گرگان آغاز کرد و پس از آمدن به تهران در آزمون گویندگی به عنوان یکی از برگزیدگان ممتاز این آزمون شناخته شد. او در دوران 40 ساله فعالیت خود اجراهای موفقی در برنامه‌های اجتماعی،‌ ادبی،‌ فرهنگی،‌ علمی داشته است که یک تهیه کننده‌ی پیشکسوت رادیو این امر را ناشی از انعطاف صدای این گوینده می‌داند.

از فعالیت‌های او می‌توان به گویندگی در برنامه‌های فرهنگ مردم، کاروانی از شعر و موسیقی گل‌های تازه و بعدها برنامه‌های مجله صبحگاهی و علم و زندگی اشاره کرد.

گفتنی است وی در حال حاضر گوینده برناه‌های آیینه جادو، تعاون توسعه، سرود روشنی و ویژه برنامه‌های مناسبتی (اعیاد - وفات) در شبکه سراسری صداست.

پاک‌نشان معتقد است: «جلوی دوربین تلویزیون قرار گرفتن او را در زیر ذره‌بین دیگران قرار می‌دهد و دوست دارد که هر فردی او را همان طور که از صدایش حس می‌کند، تصور کند.»

این گوینده هنوز هم به نوارهای برنامه‌های خود گوش می‌کند و از خود ایراد می‌گیرد. او عشق و علاقه به کار، اهمیت و جدی گرفتن آن را یک اصل برای گوینده رادیو به شمار می‌آورد.

پاک‌نشان با یادآوری خاطرات دوران کوتاه فعالیت گویندگی خود در تلویزیون می‌خندد و می‌گوید: گاهی اوقات در خیابان می‌دیدم که جوان‌ترها وقتی من را می‌دیدند، کنار می‌ایستادند و می‌گفتند:

«اطلاعات گزارش می‌دهد ...».

به گفته‌ی استاد حسابداری این بانوی گوینده، «پاک‌نشان حسابداری خوانده تا قیمت تمام شده‌ی یک کلمه حرفش را پیدا کند!!»

«سرور پاک‌نشان» با حضور در ایسنا در گفت‌وگویی با خبرنگاران سرویس رادیو و تلویزیون درباره‌ی چگونگی ورود خود به رادیو، معیارهای صحیح انتخاب گوینده و خاطراتش سخن گفت.

چه طور شد که گوینده رادیو شدید؟

پاک‌نشان در سال 1339، ر. اعتمادی در موسسه اطلاعات کار می‌کرد و در تلویزیون آن زمان اخبار هفته را به همراه خانمی در روزهای جمعه می‌خواند. چند هفته آن خانم نتوانستند بیایند و من به خاطر آشنایی که با روزنامه اطلاعات داشتم به شوخی به اعتمادی گفتم که آیا من می‌توانم کمکتان کنم و ایشان خبر دست‌نویسی را نوشت و من خواندم؛ پس از ضبط و شنیدن آن گفتند

«خیلی خوب است» و پس از 2-3 هفته خبرخواندن در تلویزیون، معینیان که آدم سختگیر و دقیقی بود و در آن زمان سرپرست انتشارات رادیو بود به همکارانشان گفته بودند که از من دعوت به همکاری کنند و بعد من متوجه شدم که در برنامه‌های مختلف رادیو اسم من را می‌خوانند و خود من هم متعجب بودم و خلاصه به یکی از برنامه‌ها رفتم و پس از تست گویندگی، قبول شدم .

به غیر از گویندگی فعالیت دیگری هم در رادیو داشتید؟

پاک‌نشان: فقط گوینده بودم. البته متن‌های کوتاهی هم گاه‌گاهی نوشته‌ام و اساسا کسی که برنامه زنده اجرا می‌کند از ذهن خود یادداشت برمی‌دارد.

آیا در بخش آموزشی _ گویندگان جوان _ هم کمک ‌کرده‌اید؟

پاک‌نشان: در چند سال اخیر قرار بود کاری کنیم که نشد؛ اما به صورت جسته گریخته کسانی سر ضبط برنامه‌ها می‌آمدند و می‌نشستند و راهنمایی‌شان می‌کردیم. اما درباره‌ی تمام دوران کاری خودم می‌توانم بگویم همه‌اش دوره بود و هنوز هم که هنوز است به نوارهای برنامه‌های خودم گوش می‌کنم و ایراد می‌گیرم.

به نظر شما در حال حاضر معیار انتخاب گوینده در رادیو چگونه است؟

پاک‌نشان: معیارهای انتخاب گوینده در زمان گذشته مشکل و دقیق بود؛ گوینده بسیار با ارزش تلقی می‌شد. اما الان باورم نمی‌شود که بگویند برای گوینده‌ها ارزش قائل هستیم. چون عملکرد این را نشان نمی‌دهد و دلیلش این است که هر کسی خیلی راحت، پشت میکروفن زنده قرار می‌گیرد. در آن زمان اخوان ثالث، دکتر هروی، دکتر ناصرزاده از کنترل کننده‌های برنامه‌های ما بودند و حواس‌مان خیلی به برنامه‌هایی که می‌خواندیم بود.

پاک‌نشان: گوینده برنامه‌های زنده باید آگاه، مسلط، دارای گنجینه واژه غنی باشد و مخاطب برنامه‌ی خود را بشناسد و بداند برای چه مخاطبی صحبت می‌کند. چرا که واژه و حسن سبک اجرا برای انواع برنامه‌ها متفاوت از هم است که گوینده باید به آن توجه کند.

چه اتفاقاتی در رادیو می‌افتد که شما را اذیت می‌کند؟

پاک‌نشان: از این که گاهی معیارهای انتخاب گوینده صحیح نیست. اذیت می‌شوم و بارها و بارها گفته‌ایم که اگر می‌خواهید بر اساس رابطه به کسی کار بدهید در حیطه گویندگی نباشد. چون که گویندگی پارتی‌بردار نیست و شرایطی دارد که باید رعایت شود.

گویندگی شاید به ظاهر مشکل نباشد. اما با نگاه حرفه‌یی به آن می‌فهمیم که حرفه پر مسؤولیتی است و گوینده در قبال تک‌تک کلماتی که می‌گوید، مسؤول است و کاملا باید آگاه باشد که چه مطلبی را برای چه کسی و چرا می‌گوید و نتیجه‌اش چیست؟

پاک‌نشان: این که بچه‌های رادیو پول کم می‌گیرند را باید کنار گذاشت. ما به خاطر خودمان یا نباید بیاییم و کار کنیم و یا اگر آمدیم باید خوب کار کنیم. البته مسؤولان از عشق و علاقه به کار سوءاستفاه می‌کنند و برای همین است که خیلی از گوینده‌های خوب از رادیو رفتند. چرا که زندگی خرج دارد و تعارف‌بردار نیست و باید به همه این‌ها توجه کرد و در ضمن، در وقت کم و فاصله موسیقی هم می‌شود مطلب را مرور کرد.

آیا به موازات گسترش شبکه‌های رادیویی نیروی مناسب آن هم پرورش پیدا کرده است؟

پاک‌نشان: متاسفانه نه!. شبکه‌ها بدون این که عوامل مناسب داشته باشد گسترش پیدا کرده و بعد هم گفته شد که مثلا گوینده شبکه‌ی سراسری نباید در شبکه فرهنگ هم باشد و تنها جایی که استثناء است شبکه‌ی پیام است و چند گوینده خوب و متبحر یک یا دو شبکه محدود می‌شود و متاسفانه خیلی‌ها هم احساس گویندگی را حتی ندارند و بعضی چون ضعیف هستند تمام توجه‌اشان به متنی است که در اختیار دارند. بدون توجه به این که حسش را منتقل کند.

من همیشه می‌گویم که نباید مردم را کم اهمیت بدانیم. اما گاهی در برنامه‌های رادیو در تعارف‌های زیاد گزارشگر و گوینده می‌شنوم که گزارشگر می‌گوید «با سلام به شما همکاران و شنوندگان» در صورتی که در رادیو شنونده اصل است و او اول باید مورد احترام قرار بگیرد.

 لحن صحبت یک گوینده تا چه حد برخاسته از خود او و تا چه حد به عوامل تهیه و سردبیر مربوط است؟

پاک‌نشان: لحن برنامه تا حدودی از متن گرفته می‌شود. وقتی متن سنگین است جا ندارد که گوینده لحن شوخی بگیرد و یا برعکس.

گوینده تحت تاثیر متن است هرچند بعضی‌ها فکر می‌کنند که هر چقدر لحن شوخ و شنگ بگیرند موفق‌ترند در حالی که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

سرور پاک‌ نشان درگذشت | بیوگرافی و علت فوت سرور پاک نشان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: