حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان چقدر است؟

تغییر بزرگ در حقوق بازنشستگان | دولت حقوق بازنشستگان را چقدر افزایش داد

تغییر بزرگ در حقوق بازنشستگان | دولت حقوق بازنشستگان را چقدر افزایش داد
کدخبر : 558806

به دنبال ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، یکبار دیگر پرداختی‌های این سازمان به مستمری‌بگیران جنبه علی‌الحساب گرفت.

ششم مرداد ماه سال جاری لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان به مجلس ارائه شده است اما هنوز این مهم در مجلس مورد بررسی قرار نگرفته است. در تازه‌ترین اظهار نظر رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرده که اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان با هدف ایجاد عدالت در پرداخت‌ها در برنامه هفتم توسعه محقق خواهد شد . هنوز خبر مشخصی درباره وضعیت حقوق بازنشستگان منتشر نشده. دائمی شدن حقوق بازنشستگان نیز در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفته است. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در اخرین اظهاراتش گفته موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان لحاظ خواهد شد. در ادامه آخرین خبر از پرداخت حقوق بازنشستگان را می خوانید.

تغییر بزرگ در حقوق بازنشستگان

درحالی که انتظار می‌رفت با ابلاغ اخیر در مورد نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، پرونده افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ این سازمان بسته شده باشد، هیات تطبیق مقررات مجلس روز گذشته از اساس این میزان افزایش را زیر سوال برد و رای به ابطال آن داد.

به دنبال ابطال مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، یکبار دیگر پرداختی‌های این سازمان به مستمری‌بگیران جنبه علی‌الحساب گرفت.

درحالی که انتظار می‌رفت با ابلاغ اخیر در مورد نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، پرونده افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ این سازمان بسته شده باشد، هیات تطبیق مقررات مجلس روز گذشته از اساس این میزان افزایش را زیر سوال برد و رای به ابطال آن داد.

مداخله مجلس پس از آن اتفاق افتاد که دولت نتوانست رضایت بازنشستگان را از بابت افزایش ۱۰ درصدی مستمری‌های سایر سطوح بدست آورد.

در این باره علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی به تجارت‌نیوز گفت: ابطال مصوبه هیات دولت، برداشتن یک گام به جلوست. منتظر ابلاغ رسمی این مساله از سوی رئیس مجلس به دولت و اجرای قانون هستیم.

وی افزود: انتظار می‌رود این بار هیات دولت براساس تکلیف ماده۹۶ قانون تامین اجتماعی، پیشنهاد هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی را مبنای افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ قرار دهد.

منتظر تغییرات حقوق بازنشستگان باشید

پیشتر، با اینکه هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح را داده بود اما در نهایت هیات دولت با افزایش ۱۰ درصدی دریافتی این گروه از مستمری‌بگیران موافقت کرد.

نتیجه این تصمیم دولت نارضایتی عمومی بازنشستگان تامین اجتماعی و طرح شکایت شماری از آنها در دیوان عدالت اداری بود.

مطابق تشریفات قانونی، مجلس شورای اسلامی باید نظر هیات تطبیق مقررات مجلس شورای اسلامی در خصوص ابطال مصوبه افزایش حقوق تامین اجتماعی را به دولت ابلاغ کند و در ادامه، این موضوع یکبار دیگر در جلسه هیات دولت به صورت صحیح بررسی و تصویب شود.

بازنشستگان تحمل دریافتی علی‌الحساب را ندارند

دهقان‌کیا در این باره افزود: بازنشستگان تامین اجتماعی در شرایط اقتصادی فعلی تحمل دریافت علی‌الحساب مستمری را  ندارند. دولت باید هرچه زودتر به تکلیف قانونی خود عمل کرده و افزایش درست حقوق کارگران بازنشسته را برای اجرا تصویب و به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کند.

وی افزود: وقتی هیات تطبیق مقررات تصریح داشته است که مصوبه هیات دولت با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی مغایرت دارد، یعنی اعتراض بازنشستگان به جا بوده است. در نتیجه دیگر دلیلی وجود ندارد تا دولت یکبار دیگر برای میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حساب و کتاب کتد.

مسئول نهاد صنفی کارگران بازنشسته تهرانی گفت: سازمان تامین اجتماعی، استقلال مالی و اداری از دولت دارد. کارشناسان آن نیز برآورد کرده‌اند که این سازمان می‌تواند معادل دستمزد کارگران شاغل به بازنشستگان مستمری بدهد. پس دلیلی برای دست بردن در پیشنهاد هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی نیست. دولت باید کاری را که چند ماه پیش انجام نداده بود، انجام دهد.

براساس گزارش‌های آماری، سازمان تامین اجتماعی بالغ بر چهار میلیون مستمری‌بگیر دارد. از این تعداد بالغ بر ۵۰ درصد حداقلی‌بگیر و زیر حداقلی‌بگیر هستند و الباقی سایر سطوح‌بگیر محسوب می‌شوند.

از جمعیت سایر سطوح‌بگیران، نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر در سطوح حداکثربگیر قرار دارند و مابقی در زمره میانه‌بگیر محسوب می‌شوند. مصوبه جنجالی دولت، به صورت مشخص این گروه از سایر سطوح‌بگیران را ناراضی کرده بود.

به گفته دهقان‌کیا در نتیجه تصمیم روز گذشته هیات تطبیق مقررات مجلس، دریافتی مستمریبگیران سایر سطوح و به احتمال زیاد حداقل‌بگیران هم تغییر می‌کند.

حقوق بازنشستگان.....

خبر باور نکردنی از حقوق بازنشستگان

ولی اسماعیلی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست عصر امروز (دوشنبه 30 خرداد ماه) هیئت تطبیق مصوبات درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ، گفت: هیئت تطبیق مصوبه 10 درصد افزایش حقوق بازنشستگان را مغایر با ماده 96 قانون کار تشخیص داده است و بر اساس اصل 138 قانون اساسی این مصوبه را ابطال و در نهایت این مصوبه برای اصلاح به هیئت دولت ارجاع داده خواهد شد.

وی یادآور شد: شورای عالی کار افزایش حقوق بازنشستگان را 38 درصد و دولت 10 درصد مصوب کرده بود، در جلساتی که داشتیم هیئت تطبیق ادله کمیسیون اجتماعی مبنی بر خلاف بودن این مصوبه هیئت دولت را پذیرفت.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: البته هیئت تطبیق مصوبات دولت به صورت رسمی در این زمینه اعلام نظر خواهد کرد.

اسماعیلی گفت: این جلسه پیرو تصمیمگیری نشست روز شنبه برای تصمیمگیری نهایی پیرامون مصوبه هیئت دولت در هیئت تطبیق مقررات برگزاری شده بود.

بر اساس این گزارش، «ولی اسماعیلی» رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در تشریح جلسه اول این هیئت درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به تسنیم گفته بود که این نشست پیرو مباحثی که در مورد مصوبه هیئت دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی مطرح شده بود و کمیسیون اجتماعی آن را مغایر با ماده 96 قانون تأمین اجتماعی دانسته بود، برگزار شد. ضمن اینکه هفته گذشته نیز نشست هیئت تطبیق مقررات جهت بررسی این مصوبه برگزار شده بود و روز شنبه هفته جاری نشست کارشناسی این هیئت برگزار شد.

رئیس کمیسیون اجتماعی بیان کرد: حقوقدانان حاضر در این نشست مخالف مغایرت این مصوبه با اصول قانون اساسی و ماده 96 قانون تأمین اجتماعی بودند و معتقدند در این ماده تصریح شده است که دولت باید این افزایش حقوق را مصوب کند بنابراین می‌تواند در آن دخل و تصرف هم داشته باشد.

حقوق بازنشستگان

 

اسماعیلی یادآور شد: اما اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس هم بر این مهم تأکید دارد که هم طبق اساسنامه سازمان تأمین اجتماعی که آن را یک مؤسسه عمومی غیردولتی می‌دانیم، دولت حق دخالت در امور اداری و منابع این سازمان را ندارد. همچنین بر اساس ماده 96 قانون تأمین اجتماعی که در آن تصریح شده است افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باید مطابق با افزایش هزینه زندگی آنها و متناسب با تورم سالانه صورت گیرد و این در حالی است که در مصوبه هیئت دولت حقوق این قشر تنها 10 درصد افزایش یافته است که مغایر با ماده 96 قانون تأمین اجتماعی و مصوبه هیئت امنا و هیئت مدیره تأمین اجتماعی است که مصوب کرده بودند سایر سطوح 38 درصد افزایش داشته باشند اما دولت در این مصوبه دخالت کرده و آن را به 10 درصد کاهش داده است.

وی با اشاره به یکی دیگر از موارد مورد تأکید کمیسیون اجتماعی که در این نشست مطرح شده است، افزود: با توجه به اینکه در این مصوبه به مالکیت فرد و پرداختی‌های حق بیمه اشاره شده است، با اصول 46 و 47 قانون اساسی مغایرت داشته و نقض آشکار حقوق مالکیت در پرداخت‌های بیمه افرادی است که حق بیمه پرداخت کرده‌اند.

حقوق بازنشستگان

اسماعیلی اظهار کرد: ما معتقدیم با توجه به اینکه به حق پرداخت افراد اشاره شده و سازمان تأمین اجتماعی بر اساس منابع و مصارف اداره می‌شود، دولت حق دخالت در افزایش یا کاهش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را نداشته است. از سوی دیگر در بودجه سنواتی هیچ‌گونه اشاره، اعتبارات و تکلیفی برای سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه دیده نمی‌شود بنابراین مواردی که در مصوبه هیئت دولت به آن اشاره شده مثل جزء (4) بند (الف) فصل (12) قانون بودجه سال 1401 هیچ‌گونه ارتباطی با سازمان تأمین اجتماعی ندارد و تنها مرتبط با بازنشستگان نیروهای مسلح و سازمان صندوق بازنشستگی کشوری است.​

حقوق بازنشستگان

افزایش حقوق  بازنشستگان در دولت بررسی شد

احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی امروز چهارشنبه در حاشیه هیئت دولت، درباره ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه اظهار داشت: ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از روز گذشته از سوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شد. برای ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده تاکنون ۵۰۰ هزار نفر به این سامانه مراجعه کردند.

وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تا این حد به تاخیر افتاده است؟ و آن‌ها به این مسئله معترض هستند تصریح کرد: فرمایش شما و توقع بازنشستگان صددرصد درست است و همه ما با اقشاری از بازنشستگان در ارتباط هستیم که پیش از این منتظر نتیجه بودند، اما به جهت دیر ابلاغ شدن قانون بودجه، مطلع هستید در هفته‌های اول فروردین تازه قانون بودجه ۱۴۰۱ ابلاغ شد و اختلاف نظری  وجود داشت اول باید در کمسیسیون تخصصی مطرح می‌شد تا به جلسه هیات دولت برسد امیدواریم به زودی در صحن دولت نیز درباره آن تصمیم‌گیری شود.

منبع: تجارت

تغییر بزرگ در حقوق بازنشستگان | دولت حقوق بازنشستگان را چقدر افزایش داد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: