پایتخت | سریال پایتخت

بازیگر پایتخت دار فانی را وداع گفت | مرگ غم انگیز بازیگر پایتخت شوکه کننده بود

بازیگر پایتخت دار فانی را وداع گفت | مرگ غم انگیز بازیگر پایتخت شوکه کننده بود
کدخبر : 559444

«ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد.

پایتخت یک مجموعهٔ تلویزیونی ایرانی به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه‌کنندگی الهام غفوری است که در شش فصل از شبکه یک پخش شده‌است. بازیگران پایتخت محسن تنابنده ، ریما رامین‌فر ، علیرضا خمسه ، احمد مهران‌فر ، نسرین نصرتی ، سارا فرقانی اصل ، نیکا فرقانی اصل ، سلمان خطی ، هومن حاجی‌عبداللهی، مهران احمدی و بهرام افشاری هستند. فصل اول پایتخت که در نوروز سال ۹۰ از شبکه اول سیما پخش شد، روایتگر داستان خانواده نقی معمولی است که تصمیم می‌گیرند از شیرگاه به تهران کوچ کنند.طی چند روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر این که برای ساخت پایتخت ۷، ما بین مدیران سیما و تولید کنندگان این سریال توافقات نهایی شده و فصل جدید آن وارد مرحله پیش تولید شده است. 

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

به گزارش ایسنا خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

سوپرایز دیدنی برای طرفداران سریال پایتخت

«مهدی فرجی» مدیر قدیمی تلویزیون:

حتماً فصل هفتم سریال پایتخت در کار است و ان‌شاءالله اتفاق می‌افتد. منتها به جای اینکه افراد بروند در رسانه‌ها راجع به هم گفت‌وگو کنند چقدر خوب است بنشینند در کنار هم گفت‌وگو کنند.

به زودی خواهید شنید که آقای «حمید جبلی» سریالی را در واقع نویسندگی و اداره خواهند کرد. ان‌شاءالله امیدوارم که ساخته شود. البته بنا دارد با تلوبیون همکاری داشته باشد. 

من به باند تهیه‌کنندگی اعتقاد ندارم. البته معتقدم که بعضی از مدیران با بعضی‌ از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها راحت‌تر کار می‌کنند. چون حرف‌های همدیگر را بهتر درک می‌کنند و این معنی‌اش باند نیست.

پایتخت

پایتخت ۱

فصل اول پایتخت که در نوروز سال ۹۰ از شبکه اول سیما پخش شد، روایتگر داستان خانواده نقی معمولی است که تصمیم می‌گیرند از شیرگاه به تهران کوچ کنند. اما هنگام ورود به پایتخت با مشکلات زیادی روبه رو می‌شوند… صاحبخانه از دنیا می‌رود و وراث حاضر به تحویل خانه نیستند، برای همین هم خانواده معمولی مجبور می‌شوند مدتی را در کامیون ارسطو زندگی کنند.

پایتخت

پایتخت ۲

فصل دوم پایتخت، نوروز سال ۹۲ روانه آنتن شد. نقی در گنبد و گلدسته سازی کار می‌کند و با کامیون ارسطو از طرف محل کارش مأمور می‌شود یک گنبد و گلدسته را به روستایی در قشم ببرند. او با خانواده اش به همراه سرپرست بار راهی تهران می‌شوند تا گنبد و گلدسته را به صاحبش که در خانه سالمندان زندگی می‌کند نشان دهند و بعد به طرف مکان نصب بروند. در این بین اتفاقات بسیار جالبی از جمله مسابقه تلفنی، گیر افتادن در رستوران و عاشق شدن ارسطو می‌افتد.

پایتخت

پایتخت ۳

فصل سوم پایتخت، نوروز سال ۹۳ مهمان خانه‌های ایرانیان بود. در این فصل، ارسطو برای سومین بار عاشق شده است و قصد برپایی مراسم عروسی دارد. نقی مراسم عروسی را در خانه نیمه کاره خود برگزار می‌کند. اوس موسی (معمار ساختمان) به نقی اصرار می‌کند تا ستونی را وسط خانه نصب کند ولی نقی زیر بار نمی‌رود. مراسم برگزار می‌شود اما بعد از شام و در میان رقص و پایکوبی، طبقه دوم فرو می‌ریزد و همه مصدوم می‌شوند. نقی در خانه خواهرش، فهیمه، سکونت دارد و با ارسطو قهر کرده است. بهبود، همسر فهیمه که جنگلبان است به گفته خودش در راه نجات جان پلنگ مازندران، به لگنش تیر خورده است. نقی که چند وقتی است بیکار شده، تصمیم می‌گیرد در مسابقات کشتی پیشکسوتان شرکت کند...

پایتخت ۴

فصل چهارم پایتخت، رمضان سال ۹۴ پخش شد. هما در انتخابات شورای شهر رأی می‌آورد. همسر چینی ارسطو در سانحه هوایی مالزی، جان خود را از دست می‌دهد و این موضوع باعث می‌شود تا کام ارسطو هر روز تلخ‌تر شود. نقی از همسرش می‌خواهد تا برای ساخت خانه فهیمه مجوز بگیرد، اما او این کار را خلاف می‌داند و زیر بار نمی‌رود. نقی به همراه اقوام و خویشانش و به کمک اوس موسی، دست به کار می‌شوند و خانه فهیمه را به طور پنهانی با آوردن مصالح از راه و بیراه می‌سازند. در این بین ماجراهایی از جمله ازدواج بابا پنجعلی، دعوای نقی و هما، حضور بهبود در آفریقا و… اتفاق می‌افتد.

پایتخت

پایتخت ۵

فصل پنجم پایتخت، نوروز ۹۷ روانه آنتن گشت و پای داعش به این فصل از این مجموعه باز شد. ارسطو ماشین شاسی بلند می‌خرد و خانواده را برای خوردن هویج بستنی بیرون می‌برد، اما در میانه راه، ماشین چپ می‌کند و در آب می‌افتد. خانواده نقی بر اثر این اتفاق، صدمات زیادی دیده‌اند. به همین دلیل نقی با ارسطو، قطع رابطه می‌کند. او برای عوض شدن روحیه خانواده، آنها را به سفر ترکیه می‌برد اما در میانه راه با ارسطو روبرو می‌شود. آنها با یکدیگر آشتی می‌کنند و در ترکیه سوار بالن می‌شوند. مسئول هدایت بالن، بر اثر مصرف مشروبات الکلی سکته کرده و می‌میرد. بالن آنها را به طرف سوریه و جبهه داعش می‌برد...

پایتخت

پایتخت ۶

فصل ششم پایتخت را ایرانی‌ها نوروز ۹۹ تماشا کردند که با فوت بابا پنجعلی و اهدای اعضای بدن او آغاز شد. بهبود بعد از سال‌ها به ایران باز می‌گردد اما ماجراهایی برایش پیش می‌آید که فهیمه را از او دلسرد می‌کند. بهبود به سندروم دست بی قرار مبتلا شده است. بهتاش، پسر بهبود که در فصل ۵ بیکار و آس و پاس بود، حالا دروازه بان تیم فوتبال نساجی مازندران است. نقی هم سیاسی شده و راننده و محافظ شخصی نماینده مجلس است. هما هم گوینده اخبار شده است. ارسطو با فردی به نام کاووس، ناخواسته وارد فروش مواد مخدر می‌شود و از ماشین نقی که راننده نماینده مجلس است برای جابه جایی مواد استفاده می‌کند… این فصل از پایتخت به دلیل شیوع ویروس کرونا، نیمه تمام ماند و قرار بود طی یکی دو قسمت، فینال داستان فیلمبرداری و پخش شود که این اتفاق نیفتاد.

چرا پایتخت محبوب است؟

بدون شک پایتخت را می‌توان یکی از معدود سریال‌های محبوب و موفق تلویزیون، بعد از انقلاب دانست. سریالی که حتی مجموعه‌های فاخر رسانه ملی که با بودجه‌های میلیاردی ساخته شده بودند را پشت سر گذاشت. اما چرا این سریال تا این اندازه محبوب است؟

اول: سادگی و صمیمیتی که در تار و پود سریال و داستان و کاراکترهای آن موج می‌زند، مهم‌ترین دلیل محبوبیت آن است. خانواده نقی معمولی، خانواده‌ای به شدت ساده و معمولی هستند مثل اکثر مردم کشور ما که ارتباطات خانوادگی شان بر اساس سادگی و صداقت شکل می‌گیرد. همذات پنداری با شخصیت‌های ساده پایتخت، دلیل محبوبیت آن است.

دوم: نقش برجسته خانواده در داستان، برگ برنده دیگر پایتخت است. نقی، مردی است وفادار به همسر و فرزندانش، کسی که برای تأمین معاش خانواده، حتی از کارگری هم ابایی ندارد. انسانی است چشم پاک و متعهد به کانون خانواده. هما هم زنی است با درایت و نمادی از مادر ایرانی. احترام به اعضای خانواده و دوست داشتن عمیق یکدیگر، عامل دیگری است که پایتخت را محبوب کرده است.

سوم: کاراکتر ارسطو در سریال پایتخت، توانسته ارتباط موفقی را با مخاطب برقرار کند و مردم را با شیرین زبانی‌هایش اُخت کند. صمیمیت برادرانه میان ارسطو و نقی، از دیگر دلایل جذابیت این سریال است. نقی، پسرخاله‌اش را مانند برادر زیر پر و بال خود گرفته و برای سعادتش از هیچ کاری مضایقه نمی‌کند.

چهارم: طنز سالم و ساده‌ای که تا پیش از پایتخت ۶، در این مجموعه جاری بود، از دیگر دلایل محبوبیت بالای آن است. تنابنده به خوبی طنز موقعیت را می‌شناسد و آن را به درستی وارد این سریال کرده است. ساده‌ترین اتفاقات در این مجموعه، بیشترین خنده را از مخاطب می‌گیرند. تماشاگر، بیش از آنکه بخواهد قصه را دنبال کند به دنبال خلق شوخی‌های لحظه‌ای در آن است و این بزرگ‌ترین عامل محبوبیت آن است.

همه حاشیه‌های پایتخت ۶

پایتخت ۶، اگرچه باز هم عنوان پرمخاطب‌ترین مجموعه نوروزی را از آن خود کرد، اما میزان انتقادها و نارضایتی مخاطبان، بیش‌تر از پیش شده بود. عده‌ای از منتقدان این مجموعه، فقدان خشایار الوند را بزرگ‌ترین ضربه برای این مجموعه دانستند که باعث شده بود تا از نظر آنها پایتخت ۶، از مشکل قصه و فیلمنامه رنج ببرد.

اگر مخالفت‌ها با پایتخت تا سری پنجم، محدود به بخشی از مازندرانی‌ها می‌شد، این بار به دلیل مسائل محتوایی و فنی، فراتر از مرزهای مازندران بود. عده‌ای معتقد بودند که پایتخت ۶ بدون یک تحلیل جامعه شناسی درست از جامعه میزبان و حتی جامعه ایرانی تولید شده است.

از نظر برخی دیگر، پایتخت ۶، بدآموزی‌های زیادی داشت. اگر تا فصل پنجم، تکریم بزرگ‌تر در این مجموعه به چشم می‌خورد، در فصل ششم شاهد بی احترامی کوچک‌ترها به بزرگ‌ترها و تعدد شوخی‌های رکیک بودیم. عده‌ای هم از ناظر کیفی و مشاوران تولید سریال، خواستند تا بررسی شود چه اتفاقاتی باعث شد تا آدم‌های ساده و بی الایش فصل‌های اول این سریال، که نفرت از مال حرام را به مخاطب آموزش می‌دادند، در فصل ششم، خلاف و ریاکاری و فریب برای رسیدن به پول بیشتر را به مردم آموزش دادند؟

اما حسن ختام فصل ششم پایتخت، حسابی جنجال برانگیز شد. یک زوج و سفر ماه عسل و یک موتورسیکلت و یک قایق که به یکی از فیلم‌های پیش از انقلاب اشاره داشت. این سکانس آنقدر سر و صدا به پا کرد که رئیس سازمان صدا و سیما را برآن داشت تا بررسی کنند که آیا این سکانس نتیجه بی توجهی و اهمال عوامل تولید این مجموعه است یا نقش ستون پنجم فرهنگی دشمن در انحراف محتوایی این سریال.

حال باید منتظر ماند و دید، آیا سری هفتم پایتخت برای نوروز ۱۴۰۰ جلوی دوربین می‌رود یا نه؟ و در صورت کلید خوردن، آیا عوامل تولید حواسشان هست تا دوباره گرفتار حواشی نشوند یا خیر…

بازیگر پایتخت دار فانی را وداع گفت | مرگ غم انگیز بازیگر پایتخت شوکه کننده بود

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: