قیمت برنج | افزایش قیمت برنج

آخرین قیمت برنج در بازار | قیمت برنج امروز ۹ تیرماه ۱۴۰۱

آخرین قیمت برنج در بازار |  قیمت برنج امروز 9 تیرماه 1401
کدخبر : 559452

قیمت برنج امروز پنجشنبه (9 تیر ماه 1401) نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

یکی از نرخ هایی که برای مردم دارای اهمیت بوده، قیمت برنج است. قیمت برنج به طرز باورنکردنی افزایش پیدا کرد.اتاق اصناف ایران در اطلاعیه قیمت برنج را اعلام کرد. سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران؛ در تازه‌ترین نرخنامه این سازمان علاوه بر اعلام قیمت انواع برنج ایرانی، انواع برنج وارداتی (تنظیم بازار) پاکستانی، تایلندی و هندی به ترتیب ۲۰۵۰۰ تومان، ۱۲۵۰۰ تومان و ۱۸۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

قیمت برنج

مسیح کشاورز گفت: پیشنهاد انجمن واردکنندگان برنج به معاون اقتصادی وزارت جهاد این است که بر مبنای کشت قراردادی برنج را از کشاورزان خریداری و با قیمت گذاری بدون سود در فصل برداشت عرضه کنند.

به گفته کشاورز، با اجرای کشت قراردادی و عرضه برنج در فصل برداشت نرخ برنج ایرانی شکسته می‌شود. برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد شود که بخش عمده از تایلند و پاکستان وارد می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: هم اکنون متوسط قیمت کنونی هر کیلو برنج خارجی ۳۵ هزار تومان است، در حالی که واردات به موقع منجر به رقابت واردکنندگان و کاهش قیمت می شود.

بنابر گفته قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد، طی سال های گذشته نمایندگان مجلس در استان های شمالی ممنوعیت ۴ ماهه واردات برنج در فصل برداشت را مصوب کردند و عملا با گذشت مدت زمان ممنوعیت واردات، قیمت در بازارهای جهانی افزایش می یافت. با این وجود ممنوعیت واردات در فصل برداشت حذف شد.

بنابر آمار انجمن واردکنندگان ماهانه ۱۵۰ هزار تن برنج خارجی مورد نیاز است و احتمال افزایش نیاز به واردات وجود دارد.

نرخ‌نامه جدید میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نشان می‌دهد قیمت برنج در این مراکز خرید افزایش یافته است.

قیمنت برنج

قیمت برنج امروز ۹ تیر ۱۴۰۱

 فهرست قیمت برخی از انواع  برنج موجود در بازار به شرح زیر است.

نام کالا قیمت (تومان)

برنج قهوه ای گیلان کشت - ۵۰۰ گرم ۶۱,۰۰۰

برنج هاشمی دودی گیلان کشت - ۵۰۰ گرم ۶۲,۸۰۰

برنج صدری دم سیاه عطری گیلان کشت - ۵۰۰ گرم ۷۳,۵۰۰

برنج صدری دودی گیلان کشت - ۵۰۰ گرم ۸۲,۸۰۰

برنج قهوه ای گیلان کشت - ۱.۵ کیلوگرم ۱۷۹,۳۰۰

برنج صدری هاشمی آقاجانیان - ۵ کیلوگرم ۴۷۹,۷۵۰

برنج پردیس - ۱۰ کیلوگرم ۵۶۲,۴۳۰

برنج مجلسی معطر پردیس- ۱۰ کیلوگرم ۶۵۶,۳۳۰

برنج ایرانی فجر ممتاز و معطر ستایش - ۱۰ کیلوگرم ۷۸۰,۰۰۰

برنج شکسته هاشمی عطری گیلان کشت - ۱۰ کیلوگرم ۸۵۵,۰۰۰

برنج هاشمی دودی گیلان کشت - ۱۰ کیلوگرم ۱,۲۰۵,۰۰۰

برنج صدری دم سیاه عطری گیلان کشت - ۱۰ کیلوگرم ۱,۴۱۷,۵۰۰

برنج صدری دودی گیلان کشت - ۱۰ کیلوگرم ۱,۶۰۵,۰۰۰

قیمت برنج

گوشت و برنج روی ترازوی گرانی

این روزها بازار ملتهب خرید کالاهای اساسی و مایحتاج خانواده بیشتر از همیشه دغدغه شهروندان بیرجندی و دیگر نقاط خراسان جنوبی است. اگرچه در گذشته هم بازار استان همچون سایر شهرهای کشور در ایام سال به بهانه‌های مختلف ملتهب می‌شد اما این بار قصه، روایت دیگری را حکایت می‌کند.

با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، قیمت چهار قلم از کالاها هم تغییر کرد. اگرچه بنا به گفته وحیدی، وزیر کشور نباید در اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها به جز مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن، کالایی دیگری گران می‌شد اما گزارش‌های میدانی و گلایه‌های مردمی از تکرار تراژدی دردناک افزایش نرخ بسیاری از کالاهای ضروری حکایت دارد.

در حال حاضر گران شدن برنج و گوشت در کنار دیگر اقلام اساسی بیش از هر چیزی زبان به زبان می‌چرخد و نگرانی جامعه را نمایش می‌دهد. بر اساس گزارش‌های میدانی، بالا رفتن هزینه‌های جانبی باعث افزایش نرخ این دو قلم کالا شده است.

مسئله گران فروشی، احتکار و دیگر تخلف‌های بازاری در تمام ایام به چشم می‌خورد که مسئولان بارها و بارها دریافت گلایه‌های مردمی را گزارش دادن به سامانه ۱۲۴ حواله داده اند این در حالی است که بسیاری از شهروندان نه تنها از نبود نظارت‌ها گلایه دارند بلکه معتقدند سامانه ۱۲۴ هم نقش مهمی در رسیدگی به شکایات مردمی ندارد. واقعیت این است که این مساله ناشی از ضعف سیستم‌های پیگیری و اجرای قانون است.

اگرچه مرکز ۱۲۴ وظیفه دریافت و پاسخگویی به مشکلات گرانی‌ها را بر عهده دارد و رسیدگی به شکایات بر عهده سازمان نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات و سازمان بازرسی کل کشور است، اما آنچه مهم است اینکه مردم باید به ۱۲۴ اعتماد کنند و مطمئن باشند که به شکایات آنها رسیدگی می‌شود.

هراس مردم از خرید مایحتاج زندگی

یکی از شهروندان با اشاره به افزایش قیمت‌ها بیان کرد: قرار بود با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها تنها چند قلم کالا گران شود اما نتیجه چیز دیگری است.

رضا معینی با بیان اینکه متأسفانه گوشت و برنج هم از چند روز گذشته گران شده است، گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها، جرأت خرید برنج ندارم.

وی با بیان اینکه هر کیسه برنج از ۲۸۰ هزار تومان به ۳۶۵ هزار تومان رسیده است، افزود: متأسفانه روز به روز بر التهاب بازار افزوده می‌شود و اقدامی برای ثبات بازار انجام نمی‌شود.

معینی خواستار افزایش نظارت‌ها شد و گفت: برخی صف کشیدن مردم برای کالاهای اساسی را به سخره می‌گیرند اما علت تشکیل این وضعیت را ریشه‌یابی نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان از مردم می‌خواهند که شکایات را از طریق ۱۲۴ اعلام کنند، افزود: بارها به این سامانه تماس گرفته‌ام اما باز هم تخلفات تکرار شده است.

معینی با بیان اینکه حضور تیم‌های نظارت در بازار و تغییر شیوه بازرسی بیش از هر چیزی می‌تواند بازار را کنترل کند، گفت: نیاز است از ظرفیت جوانانی که جویای کار هستند، در راستای نظارت بر بازار استفاده شود.

قیمت برنج

افزایش قیمت گوشت

یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: متأسفانه بسیاری از کالاها و حتی خدمات افزایش قیمت داشته است.

محمد یعقوبی با اشاره به قیمت گوشت قرمز بیان کرد: در حال حاضر گوشت هر کیلو به ۱۷۵ هزار تومان، لاشه ۱۷۰ هزار و سردست و ران هم ۱۷۵ رسیده است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی قشر متوسط جامعه توان خرید ندارند، گفت: مسئولان از نظارت صحبت می‌کنند در صورتی که اگر نظارتی وجود داشت بازار متلاطم نمی‌شد.

یعقوبی با بیان اینکه در حال حاضر میوه، هزینه رفت و آمد با تاکسی و حتی نرخ آرایشگاه‌ها افزایش پیدا کرده است، گفت: مسئولان باید برای مهار قیمت‌ها چاره‌ای جدی بیاندیشند.

وی با بیان اینکه میوه، گوشت و برنج از سبد مصرفی بسیاری از خانواده‌ها حذف شده است، افزود: اگر چه طرح مردمی سازی برای دهک‌های پایین روزنه امیدی بود اما عدم نظارت‌ها و بالا رفتن قیمت کالاهای بیشتر از کالاهای طرح موجب شده باز هم قشر ضعیف با مشکل مواجه شود.

افزایش هزینه‌های جانبی علت گرانی برنج

یکی از عمده فروشان بیان کرد: هر کیسه برنج هندی تقریباً ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه هر کیسه برنج پاکستانی ۲۸۰ هزار تومان بوده که الان به ۳۷۰ هزار تومان رسیده است، افزود: نرخ کرایه‌ها از چابهار که بارگیری می‌شود، افزایش داشته و روی قیمت تمام شده هم تأثیر گذاشته است.

وی ادامه داد: ۲۹ فروردین ماه سال جاری برنج را از مبدا به ۳۰۰ هزار تومان خریده‌ام و الان باید همان محصول را ۳۶۰ هزار تومان بخرم.

وی با بیان اینکه قطعاً این شرایط به نفع فروشنده هم نیست، اظهار کرد: فروشنده علاوه بر اینکه خودشان از جنس مردم بوده و اقتصادشان متضرر می‌شود، توانایی خرید هزینه‌های بالا را ندارند.

قیمت‌ها از سوی اتحادیه اعلام می‌شود

یک قصاب با بیان اینکه قیمت‌ها از روز چهارشنبه هفته گذشته افزایش داشته است، افزود: هر کیلوگرم گوشت ۲۰ هزار تومان گران شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سر دست و ران ۱۷۵ هزار تومان شده است، گفت: به دنبال درخواست افزایش قیمت از سوی فروشنده‌ها، اتحادیه قیمت‌های جدید را اعلام کرده است.

وی بیان کرد: افزایش قیمت کالاها به ویژه اقلام پرمصرف در بازار معمولاً ناشی از نرخ تورم سالیانه، افزایش حقوق و دستمزد، هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل و اجاره بهای واحدهای صنفی است.

افزایش برنج ربطی به طرح مردمی سازی یارانه ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: افزایش نرخ برخی کالاها همه ساله بوده و مربوط به طرح مردمی سازی یارانه‌ها نمی‌شود.

مهدی جعفری با بیان اینکه افزایش قیمت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها تنها برای چند قلم است، گفت: افزایش قیمت برنج ربطی به حوزه این چهار قلم کالا ندارد.

وی اظهار کرد: اگر کسی سو استفاده می‌کند و قصد دارد در بازار قیمت برنج را افزایش دهد یقیناً با وی برخورد جدی می‌شود.

جعفری با بیان اینکه ۹۷۶ تن برنج از انواع برنج وارد استان شده و در اختیار مباشرین قرار گرفته است، افزود: از مباشرین خواستاریم هر چه سریع‌تر برنج را وارد بازار کنند تا افراد سوءاستفاده نکنند.

آخرین قیمت برنج در بازار |  قیمت برنج امروز ۹ تیرماه ۱۴۰۱

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان

خبر داغ روز

ارسال نظر: