یارانه | یارانه جدید | یارانه تیرماه | یارانه دولت | یارانه کمک معیشتی

یارانه جدید خانوارهای ۴ نفره چقدر است | جزئیات یارانه تیرماه خانوارهای ۴ نفره

یارانه جدید خانوارهای 4 نفره چقدر است | جزئیات یارانه تیرماه خانوارهای 4 نفره
کدخبر : 559454

یارانه جدید تیرماه خانوارهای 4 نفره چقدر خواهد بود؟ یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خرداد ماه بر اساس پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها احتمالا در آخرین روزهای این ماه قابل برداشت است.

به گزارش شماواقتصاد؛ یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی توسط رئیس جمهور به حساب خانوارها نشست. یارانه جدید در اردیبهشت ماه برداشت شد. یارانه جدید برای دهک بندی های مختلف واریز شد. یارانه جدید چندین میلیون نفر را شامل شده است. یارانه جدید برای خانوارهای ۴ نفره در تیرماه چقدر خواهد بود؟

 یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی خرداد، ماه گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد اما همچنان قابل برداشت نیست. این یارانه را چه زمان می‌توان برداشت کرد؟

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که احتمالا یارانه خرداد ماه در آخرین روزهای ماه جاری قابل برداشت می‌شود.

یارانه

پیگیری‌های تجارت نیوز از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد یارانه خرداد احتمالا اواخر ماه جاری واریز می‌شود. علت این مساله هم رسیدگی به اعتراض افرادی است که یارانه نگرفته‌اند.

یارانه کمک معیشتی جدید دولت برای ۹ دهک درآمدی جامعه واریز شد. و تعدادی از افراد که جزو دهک دهم شناخته شدند، از لیست جدید خط خوردند.

اما بسیاری از این افراد به عدم واریز یارانه انتقاد کردند. قرار شد معترضان به واریز نشدن کمک معیشتی اردیبهشت ماه، در سامانه ثبت‌نام کنند و وزارت کار بعد از رسیدگی به این اعتراضات، لیست جدید یارانه‌بگیران را در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار دهد.

حالا این سازمان اعلام کرده که برای واریز یارانه خرداد ماه، منتظر اتمام ثبت‌نام جاماندگان است و در مرحله بعد باید اطلاعات ثبت‌نام شدگان را بررسی کند و این روند سبب می‌شود که یارانه آخر خرداد ماه واریز شود.

یارانه

یارانه جدید برای جاماندگان واریز می‌شود؟

رئیس جمهور گفته بود درباره اولین ماه واریز یارانه‌ها اصل بر خوداظهاری افراد است و یارانه جدید برای تمام افرادی که اعتراض کرده‌ و در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند واریز می‌شود.

اما قرار بر این بود افرادی که همچنان وارد لیست نشده‌اند برای دریافت یارانه ثبت نام کنند تا اطلاعات آنها راستی‌آزمایی شود و چنانچه جزو ۹ دهک اول درآمدی باشند وارد لیست یارانه خرداد ماه شوند.

فرصت ثبت‌نام برای کمک معیشتی جدید تا چهارم خرداد ماه بوده است.

به نظر می‌رسد که وزارت کار و سازمان هدفمندی یارانه‌ها باید به اعتراضات و درخواست‌های ثبت‌شده رسیدگی کند و افراد واجد شرایط را به لیست پیشین اضافه کند. بر این اساس با توجه به اینکه قرار است به اعتراضات هم رسیدگی شود یارانه جاماندگانی که وزارت کار تشخیص بدهد، پایان ماه واریز می‌شود.

یک خانواده ۴ نفره اگر مشمول یارانه ۳۰۰ هزارتومانی باشند جمع یارانه آنها در تیر ماه یک میلیون و دویست هزارتومان خواهد بود.

و همچنین یک خانواده ۴ نفره اگر مشمول یارانه ۴۰۰ هزارتومانی باشند جمع یارانه آنها در خرداد ماه یک میلیون و ششصد هزارتومان خواهد بود.

 

آخرین خبر از واریز یارانه نقدی جدید و شرایط جاماندگان

یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی متعلق به خردادماه که از ماه پیش به حساب سرپرستان خانوار واریز شده بود، ساعت ۲۴ امروز(شنبه) قابل برداشت است.

از اردیبهشت ماه سال جاری، روند پرداخت یارانه‌ها تغییر کرد که در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ این اتفاق افتاد. بر این اساس دولت در ساعت ۲۴ روز ۱۹ اردیبهشت ماه دو مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد که شامل مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ از یارانه‌ای است که از سال ۱۳۸۹ به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

یارانه

اما هر دو مرحله مسدود شد و قابل برداشت نبود تا اینکه در ساعت ۲۴ روز ۲۱ ارددیبهشت‌ماه، مرحله ۱۳۵ مربوط به این ماه قابل برداشت شد و مابقی که برای خرداد بود، مسدود باقی ماند. این در حالی است که اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که مرحله ۱۳۶ نیز ساعت ۲۴ امروز قابل برداشت خواهد بود.

دولت یارانه جدید را به ازای ۹ دهک درآمدی و برای ۷۲ میلیون نفر واریز کرد که در سه دهک پایین برای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و برای شش دهک بعدی به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شده است.

با توجه به اینکه در جریان واریز یارانه اردیبهشت‌ماه، حدود شش میلیون نفر تحت عنوان دهک دهم از لیست یارانه‌بگیران حذف شده بودند، تعدادی نسبت به این موضوع اعتراض داشتند. بر همین اساس سامانه hemayat.mcls.gov.ir از سوی وزارت رفاه برای ثبت اعتراض اعلام شد. افرادی می‌توانند نسبت به اعتراض و درخواست بازبینی در آن اقدام کنند که تا فروردین امسال یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یا یارانه معیشتی ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومانی را دریافت می‌کردند و  یا هر دو را داشته‌اند، به عبارتی یارانه‌بگیر بوده‌اند و  یارانه مرحله ۱۳۴ (فروردین) را هم دریافت کرده بودند ولی دیگر مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ یعنی برای اردیبهشت و خرداد که یکجا واریز شد را دریافت نکرده و حذف شدند.

بر اساس دستور رئیس جمهوری، به حساب معترضان نسبت به دهک‌بندی صورت گرفته و حذف، یارانه اردیبهشت ماه واریز ولی مسدود شده تا زمانی که بررسی لازم از سوی وزارت رفاه صورت گرفته و در صورت تایید مشمول یارانه خواهند شد.

همچنین از ۲۷ اردیبهشت‌ماه، طبق قانون بودجه امسال، ثبت نام از جاماندگان یارانه از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها آغاز شده است که محدودیتی در زمان ندارند، تمامی کسانی که در حال حاضر یارانه دریافت نمی‌کنند، می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* و مراجعه به سامانه my.gov.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند. لیست ثبت نام کنندگان بعد از پایش اولیه از سوی سازمان هدفمندی به وزارت رفاه جهت بررسی و دهک بندی ارسال خواهد شد و در صورد تایید به لیست یارانه بگیران اضافه می‌شوند.

اما در این بین یک سوال مطرح است؛ اگر خانمی بدسرپرست باشد و بخواهد یارانه خود را از همسرش جدا کند، راه چاره چیست؟یارانه

سیدا طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها به این پرسش پاسخ می‌دهد؛ افرادی که بدسرپرست هستند باید به دادگاه مراجعه و در آنجا حکم عدم سازش یا بدسرپرستی بگیرند؛ سپس با آن حکم به فرمانداری مراجعه کنند و فرمانداری طبق حکم دادگاه به پلیس به علاوه ١٠ نامه می‌دهد؛ و پلیس به علاوه ١٠ این را اعلام می‌کند که یارانه این خانم از همسرش جدا شود.

وی همچنین در مورد خانم‌هایی که از همسر خود طلاق گرفته‌اند گفت: اگر فردی طلاق گرفته و شوهر سابق او جز حذفی ها نبوده، خانم می‌تواند به پلیس به علاوه١٠ مراجعه و درخواست دهد که یارانه خود را از همسرش جدا کند.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از ادامه پرداخت یارانه نقدی تا شهریور ماه سال جاری خبر داد.

 یارانه نقدی تیرماه کی واریزمی شود؟

به گزارش صفحه اقتصاد، احمد امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه مجلس در مصوبه‌ای به دولت اختیار داد که نسبت به اصلاح ارز ترجیحی اقدام کند، اظهار داشت: مجلس سه سال پیش اصلاح ارز ترجیحی را با دولت قبل مطرح کرد و اعلام کرد که با جاده ارز ترجیحی هیچ‌گاه به جایی نمی‌رسیم و مسیرمان به ناکجا آباد است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت قبل برای حذف این فساد اهتمامی نداشت و اراده‌ای را به خرج نداد اگر آن زمان این اتفاق می‌افتد بسیاری از مشکلات حل می‌شد   آن زمان ارز آزاد ۱۰ هزار تومان بود نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومان، اختلاف قیمت کمتری داشت لذا شیب افزایش قیمت‌ها کمتر بود.

امیرآبادی با تاکید بر اینکه دولت چاره‌ای غیر اصلاح ارز ترجیحی نداشت، گفت:دولت برای تخصیص ار ترجیحی به ورادات تقریبا با ارز نیمایی که حدود ۲۴ هزار تومان بود، ۲۰ هزار تومان بابت هر یک دلار، اسکناس چاپ می‌کرد، این اقدام دولت موجب افزایش شدید پایه پولی شد.

دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی گندم وارد می‌کرد، یکسری هم گندم را تبدیل به ماکارونی می‌کردند، ماکارونی دوباره صادر می‌شد و ارز ۲۳ هزار تومانی به دولت می‌فروختند. از طرف دیگر دانه‌های روغنی می‌آورند روغن مایع را از اینجا به کشورهای همسایه صادر می‌کردند و قصه ادامه داشت.

وی بیان کرد: بحث قاچاق بخشی از آن بود اما بخش عمده این بود که این مسیر، مسیری نبود که بتوان تا انتها ادامه داد، ۲۰ میلیارد دلار ضرب در ۲۰ هزار تومان، حدود  ۴۰۰۰۰۰ هزار میلیارد تومان باید هرسال مابه‌التفاوت پول ارز را باید بانک مرکزی اسکناس چاپ می‌کرد و این اقدام دولت حجم نقدینگی را حدود ۲۴۰- ۲۵۰ هزار هزار میلیارد تومان افزایش داد که قابل قبول نبود. دولت چاره‌ای غیر از این نداشت که دیگر این مسیر را ادامه ندهد.

امیرآبادی گفت: این افراد سودجو شرکت‌ها یا افرادی هستند که قیمت‌ها را بدون اجازه دولت افزایش می‌دهند یا احتکار می‌کنند و در هر جایی که هستند باید با آنها برخورد شود.

یارانه

وی افزود: تعزیرات باید با این افراد برخورد کند، وزرای دادگستری، صمت و جهاد کشاورزی در کنترل بازار مسئولیت دارند. امروز هم یکی از مباحث جلسه غیرعلنی همین مساله بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس قانون بودجه دولت باید قیمت‌ها را بر اساس سهمی که تعیین می‌کند قیمت شهریور ۱۴۰۰ باشد و مابه‌التفاوت آن را هم بر اساس کالابرگ پرداخت کند و این مصوبه مجلس است.

امیرآبادی اظهار کرد: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می شود.

داشتن خودرو علت حذف یارانه نقدی است؟

ماه گذشته حدود ۱۰ میلیون نفر از لیست دریافت یارانه نقدی جدید خط خوردند. بخش مهمی از این افراد به عدم دریافت یارنه خود اعتراض کرده‌اند و می‌خواهند بدانند دلیل حذف یارانه‌شان چه بوده است؟

برخی از گمانه‌ها می‌گوید داشتن خودروی بالای ۳۰۰ میلیون تومانی ملاک حذف یارانه است و برخی دیگر می‌گویند دریافت حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان علت حذف یارانه برخی از دهک‌هاست.

اما معاون وزیر رفاه در گفتگویی به معیارهای شناسایی و حذف یارانه‌بگیران اشاره کرده و گفته نه داشتن خودروی بالای ۳۰۰ میلیون معیار حذف یارانه است و نه داشتن حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان در ماه.

اما معیار حذف یارانه چیست؟ به گفته این مقام مسئول، ممکن است خانواری دو خودرو داشته باشد و یارانه آنها حذف نشده باشد یا اینکه خانواری حقوق بالای ۱۰ میلیون داشته باشد. اینها معیار حذف یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی نیست.

معاون وزیر گفته برای شناسایی و حذف یارانه‌بگیران از ملاک‌های ترکیبی استفاده شده است. یعنی ترکیبی از شاخص‌های درآمدی و مالی افراد بررسی شده و نهایتا دهک‌بندی‌ها انجام شده است.

پیش از این برخی از گزارش‌ها حاکی از این بود که اگر خانواده‌ای خودروی بالای ۳۰۰ میلیون تومان داشته باشد، از لیست یارانه‌ها خط می‌خورد.

یارانهمنبع: تجارت نیوز/صفحه اقتصاد

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: