رتبه بندی معلمان | حقوق معلمان

جزئیات جدید از رتبه بندی معلمان | افزایش باورنکردنی حقوق در رتبه بندی معلمان

جزئیات جدید از رتبه بندی معلمان | افزایش باورنکردنی حقوق در رتبه بندی معلمان
کدخبر : 559495

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: آیین نامه رتبه بندی معلمان در مسیر ابلاغ قرار گرفت.

رتبه‌بندی معلمان به‌شدت با مسئله بودجه گره خورده و همین امر سبب شد که در طول بررسی و تصویب این لایحه در مجلس، شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان چندین مرتبه به نفع محدودیت‌های بودجه‌ای، تعدیل شوند.حقوق معلمان نیازمند اصلاح است و فرهنگیان به میزان حقوق دریافتی خود اعتراض دارند و امید داشتند تا با طرح رتبه بندی معلمان عدالت برقرار شود. حقوق معلمان بر اساس لایحه رتبه‌بندی معلمان که در مجلس تصویب شد، باید چهار تا هشت میلیون تومان افزایش یابد. حالا وزیر آموزش‌وپرورش گفته: «۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی در سال آینده در نظر گرفته شده است، اما نیاز بیشتری دارد.»

رتبه بندی معلمان

جزئیات جدید از رتبه بندی معلمان

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: آیین نامه رتبه بندی معلمان در مسیر ابلاغ قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، صادق ستاری فرد با انتشار پیامی در صفحه کاربری توییتر خود نوشت: دیروز آخرین نشست بررسی آیین‌نامه رتبه‌بندی با حضور وزیر و برخی از اعضای محترم هیات دولت برای رفع ابهامات و اتخاذ تدابیر اجرایی برگزار شد و آیین‌نامه در مسیر ابلاغ قرار گرفت.

وی افزود: وزارت‌خانه و سازمان برنامه‌وبودجه همراهی لازم وآمادگی کامل برای اجرای نظام ‌رتبه‌بندی را دارند.

آیین نامه رتبه بندی که مطالبه چندین ساله معلمان است،  وزارت آموزش و پرورش بررسی و رفع ایرادات لوایح این طرح را در چند ماه گذشته برای همه معلمان رسمی و پیمانی به کار گرفت.

این طرح ویژه معلمان رسمی و پیمانی است. آن دسته از معلمانی که ۳۰ سال سابقه خدمت به بالا تا ۳۵ سال دارند نیز از امتیاز بیشتری نسبت به سایر مشمولان برخوردارند. در مجموع هر معلم رسمی و پیمانی با بیش از ۲ سال سابقه کار می‌تواند از مزایای طرح رتبه بندی برخوردار شود.

بر اساس نظام رتبه‌بندی، سنجش صلاحیت معلمان طبق شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه ای انجام می‌شود.

شایستگی‌های عمومی شامل شرایط عمومی استخدام بر اساس مقررات استخدامی مورد عمل، شایستگی‌های تخصصی شامل رشته، مدرک تحصیلی، دانش موضوعی مرتبط با محتوای تخصصی دروس آموزشی و امور تربیتی، روش‌ها و فنون تدریس و هدایت و نظارت آن و شایستگی‌های حرفه‌ای شامل اخلاق حرفه‌ای، توانایی‌ها و مهارت های آموزشی، پرورشی و پژوهشی (کاربردی و مساله محور) بر اساس آزمون‌های الکترونیکی می‌شود.

مشمولان در صورت کسب صلاحیت‌ها و داشتن شرایط مربوط، می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند و از مزایای جدول افزایش امتیازات موضوع این تصویب‌نامه برخوردار شوند. همچنین، به منظور ایجاد انگیزه برای معلمانی که براساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرین طبقه و رتبه شغلی را اخذ کرده یا می کنند، به ازای هر سال سابقه تجربی که بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب‌نامه کسب می‌کنند.

جزئیات جدید از رتبه بندی معلمان

بر اساس رتبه بندی معلمان معلمانی که امتیازات لازم برای ارتقا به یکی از رتبه‌های این قانون را کسب کرده‌اند هر سه سال مجدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب نکنند با توجه به امتیاز بندی کسب شده به رتبه‌های پایین‌تر تنزل می‌یابند.

دوبار تنزل رتبه موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می‌شود.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی خواهد بود.

دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق محروم و مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش می‌یابد.

افزایش باورنکردنی حقوق در رتبه بندی معلمان

رتبه‌بندی معلمان به تایید شورای نگهبان رسید و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای قانون رتبه‌بندی معلمان را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.

وزارت آموزش و پرورش موظف است طی مدت یک ماه، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان را تدوین کند و هر زمان که احکام معلمان صادر شود مبنای محاسبه رتبه‌بندی از 31 شهریور 1400 خواهد بود.

مشکلی در تأمین بودجه وجود ندارد

به گفته محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش مجلس، رتبه‌بندی معلمان 40 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که 25 هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال 1401 و برای مابه‌التفاوت سال 1400، 13 هزار و 800 میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مصوب شد و هیچ مشکلی در تأمین بودجه وجود ندارد.

به گفته او در قانون بودجه 1401 حداقل دریافتی حقوق بگیران 5 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است، میانگین دریافتی معلمان در رتبه‌بندی برای پایین‌ترین رتبه یک میلیون و 560 هزار تومان و برای بالاترین رتبه 6 میلیون و 500 هزار تومان است بنابراین کف حقوق معلمان  7 میلیون و 60 هزار تومان خواهد بود.

همچنین میانگین دریافتی معلمان درسال 1400، 7 میلیون و 200 هزار تومان است و میانگین رتبه‌بندی درسال 1401، 3 میلیون تومان خواهد بود.

منظور از رتبه سطحی از دانش، توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجربیات و شایستگی‌ها و عملکردهای فردی و شغلی معلمان است که برمبنای نتایج ناشی از فرایند ارزشیابی تعیین می‌شود.

معلمان بر اساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای و تجربه خود در رتبه‌های پنج‌گانه به ترتیب آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می‌گیرند.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل 5 سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی خواهد بود.

دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق محروم و مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش می‌یابد.

دوره خدمت در هر رتبه برای نخبگان موضوع سند راهبردی کشور در امور نخبگان مصوب 11 مهر 91 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفا برای یک بار حداقل سه سال است.

حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های دانشیار معلم و استاد معلم به ترتیب 15 و 21 سال است.

فوق العاده رتبه‌بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می‌شود که برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم حداقل 45 درصد، مربی معلم حداقل 55 درصد، استادیار معلم حداقل 65 درصد، دانشیار معلم حداقل 75 درصد و استاد معلم حداقل 90 درصد مجموع امتیازات حق شغل، شاغل و فوق العاده شغل است.

برای اجرای صحیح نظام رتبه‌بندی هیئت‌های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای تشکیل می‌شود.

ارزیابی ۳ ساله معلمان 

معلمانی که امتیازات لازم برای ارتقا به یکی از رتبه‌های این قانون را کسب کرده‌اند هر سه سال مجدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب نکنند با توجه به امتیاز بندی کسب شده به رتبه‌های پایین‌تر تنزل می‌یابند.

دوبار تنزل رتبه موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می‌شود.

به گفته وحیدی، رتبه‌بندی در معلمان یک ضرورت است با رتبه‌بندی اتفاق بزرگی در آموزش و پرورش ایران شروع می‌شود و شاید پایه گذار اساسی کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش ایران تلقی شود.

همچنین شروع اجرای آن همزمان با صدور احکام از 31 شهریور 1400 است و بابت اجرای رتبه‌بندی چیزی به نام دیون نخواهیم داشت بلکه مابه‌التفاوت پرداخت 1400 در لایحه بودجه 1401 دیده شده است.

جزئیات جدید از رتبه بندی معلمان | افزایش باورنکردنی حقوق در رتبه بندی معلمان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: