کرونا | آمار مرگ و میر کرونا | واکسن کرونا

کرونا در حال اوج گیری مرگبار | زنگ خطر کرونا در کشور به صدا در آمد

کرونا در حال اوج گیری مرگبار | زنگ خطر کرونا در کشور به صدا  در آمد
کدخبر : 559504

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در چند روز اخیر موارد ابتلا و بستری کرونا در ایران افزایش پیدا کرده است.

تمام واکسن‌های تأیید شده سازمان جهانی بهداشت نشان داده‌اند که در برابر بیماری شدید ناشی از کرونا بسیار اثرگذار هستند. بهترین واکسن کرونا برای شما واکسنی است که سریع‌تر به دست شما برسد. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که انتظار می‌رود واکسن‌کرونا تأیید شده‌های کنونی حداقل تا حدی حفاظت را در برابر انواع جدید ویروس کرونا فراهم کنند. واکسن کرونا معمولا در نوع ساختاری ساخته می‌شود، واکسن کرونا ساخته شده از واکسن کشته شده ویروس که کمترین عارضه را دارد و ایمنی کمتری دارد، نوع دیگر واکسن کرونا بخشی از بدن ویروس زنده است که عوارض بیشتری دارد، اما ایمنی سازی بالای نیز دارد.

زنگ خطر کرونا در کشور به صدا  در آمد

معاون درمان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که زیرسویه BA۵ در ایران شناسایی شده است، از احتمال دو رقمی شدن فوتی های روزانه کرونا در کشور خبر داد.

سعید کریمی، به روند افزایشی موارد ابتلاء به کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است، موارد ابتلاء از نوع اومیکرون بوده و زیر سویه BA۵ در ایران شناسایی شده است.

وی با عنوان این مطلب که زمزمه‌های موج جدید بیماری در کشور به گوش می‌رسد، افزود: امیدواریم که موج جدیدی در پیش نباشد.

معاون درمان وزارت بهداشت به پیش بینی وضعیت بیماری در موج جدید احتمالی در کشور اشاره کرد و گفت: به طور مثال، اگر در موج قبلی یک میلیون ابتلاء داشته ایم، در موج جدید ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود. یعنی شدت موج جدید احتمالی، کمتر از موج قبلی است.

کریمی به موارد بستری و فوتی اشاره کرد و افزود: معمولاً، یک تا دو ماه طول می‌کشد که آثار موج جدید نمایان شود و افزایش موارد بستری و به دنبال آن، فوتی‌ها، دو تا سه هفته بعد از بستری‌ها رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: سه رقمی شدن مرگ‌های روزانه را پیش بینی نمی‌کنیم، اما احتمال دو رقمی شدن فوتی‌های روزانه وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت، بر تزریق دوز یادآور واکسن کرونا برای افرادی که ۳ دوز واکسن زده اند، تاکید کرد و گفت: کسانی که ۶ ماه از تزریق دوز سوم واکسن آنها گذشته است، لازم است دوز یادآور را بزنند.

روند افزایشی ابتلا و بستری کرونا در کشور

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: باید کرونا را جدی بگیریم، زیرا ممکن است؛ بیماری در واکسن نزده‌ها دردسر آفرین و کار افراد به بیمارستان کشیده شود و به همین دلیل این افراد هشدار می‌دهیم که زودتر واکسن تزریق کنند، همچنین مردم استفاده از ماسک در فضاهای سربسته را جدی بگیرند. آمارها نشان می‌دهد که درصد تزریق واکسن کودکان ۵ تا ١١ سال پایین است و به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم که از این فرصت برای تزریق واکسن استفاده کنند.

گویا گفت: به صورت هفتگی سویه‌های کرونا را رصد می‌کنند و اکنون سویه امیکرون با زیرسویه BA ۵ به زیرسویه‌های BA١ و BA٢ اضافه شده است البته این سویه جدید شدت بیماری زایی بالایی ندارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از پزشکان درخواست داریم که افراد مشکوک به علائم کرونا را برای تست ارجاع دهند، زیرا تست مثبت موجب می‌شود تا فرد مبتلا خود را قرنطینه و نکات بهداشتی را رعایت کند.

کرونا

راه حل باورنکردنی برای درمان کرونا

 ویتامین C در میوه هایی مانند لیمو، لیمو ترش و پرتقال و جود دارد. هر یک از این مواد تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است و به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

حتی زمانی که به بیماری‌هایی مانند کووید ۱۹، آنفولانزا و سرماخوردگی مبتلامی شوید.  سیستم ایمنی شما اولین خط دفاعی بدن شما در برابر هر مهاجمی مانند ویروس، باکتری، سم یا قارچ است.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید ایمنی بدن خود را حفظ کنید دستیابی به غذاهای  مغذی از جمله مرکبات است.  از جمله مزایای میوه ها مقدار بالای ویتامین C موجود در آنهاست که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این تا حدی به  اثرات آنتی اکسیدانی آن مربوط  است که به مبارزه با رادیکال های آزاد مضر و تقویت سلول های ایمنی برای مقابله با مهاجمان کمک می کند.

نمونه هایی از این مرکبات پرتقال، گریپ فروت، لیمو و لیموترش است.

 وقتی مطابق فصل غذا می خورید مواد غذایی به وفور وجود دارند و ارزش غذایی موجود در هر غذا به حداکثر می رسد.

دستور العمل های زیر به شما کمک می کند تا از میوه ها ومرکبات به خوبی استفاده کنید ولذت ببرید.

۱-آب جامو:

نوشیدنی زردچوبه اندونزیایی

اگر آب جامو در بین  نوشیدنی های شما نیست شاید بخواهید آن را امتحان کنید. در اندونزی این نوشیدنی به دلیل  مزایای ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن معروف شد.

 مواد تشکیل دهنده آن سالم بسیار هستند، از جمله لیمو، که در آب  یک عددآن ۱۸.۶ میلی گرم ویتامین C وجود دارد و این باعث می شود که  منبع عالی مواد مغذی باشد.

سایر مواد سالم موجود در آب جامو عبارتند از زنجبیل که حاوی خواص ضد ویروسی است و زردچوبه که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد.

این دستور به زردچوبه تازه نیاز دارد، اما اگر آن را پیدا نکردید می توانید از زردچوبه آسیاب شده استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که زردچوبه آسیاب شده ممکن است طعم قوی تری نسبت به نوع تازه داشته باشد، بنابراین باید مقدار آن را بسته به طعم دلخواه خود تنظیم کنید.

کرونا

 فلفل سیاه نیز در این دستور وجود دارد که پیپرین ترکیبی آن میزان کورکومین موجود در زردچوبه را افزایش می‌دهد و بدن شما می‌تواند آن را جذب کند، بنابراین فلفل سیاه و زردچوبه یک جفت قدرتمند را تشکیل می‌دهند.

مواد لازم:

۳/۴ فنجان ریشه زردچوبه تازه (حدود ۱۰۰ گرم)، شسته و برش داده شده 

۱ تکه بزرگ زنجبیل تازه (حدود ۴ اینچ)، شسته و برش داده شده 

۴ لیوان آب

۱/۲قاشق چای خوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده  

۲ قاشق غذاخوری عسل

 ۲عدد لیمو ترش آب گرفته

طرز تهیه:

زردچوبه، زنجبیل، آب و فلفل را در مخلوط کن بریزید. آنقدر هم بزنید تا مخلوط کاملاً یکدست شود.

مخلوط را در یک قابلمه متوسط بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا بگذارید جوش بیاید. حرارت را کم کنید و ۱۵ دقیقه به جوشیدن ادامه دهید.

سپس مخلوط را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی خنک شود و بعد آن را  صاف کنید. عسل و آب لیمو را اضافه کنید و خنک سرو کنید. قبل از نوشیدن آن را به آرامی هم بزنید.

مقدار مواد مغذی در هر وعده: ۳۴ کالری، صفر گرم چربی، صفر گرم پروتئین، ۸ گرم کربوهیدرات، صفر گرم فیبر، ۶/۲ گرم شکر، ۱ میلی گرم سدیم

۲- کاسه ماست و مرکبات زمستانی:

آیا چیزی بهتر از یک کاسه مرکبات رنگارنگ برای شروع روز وجود دارد؟ قطعا نه، برش های پرتقال خونی  با ماست یونانی برای یک وعده غذایی پر پروتئین که مطمئناً شما را تا زمان ناهار سیر نگه می دارد. یک فنجان ماست یونانی ساده بدون چربی حاوی ۲۵.۲ گرم پروتئین است.

به طور کلی، ماست یک منبع غنی از باکتری‌های پروبیوتیک است که می‌تواند تنوع میکروبیوم را افزایش داده و التهاب را کاهش دهد. این یک خبر عالی برای هر کسی است که به دنبال بهبود سلامت میکروبیوم بدن خود و در نتیجه سلامت کلی  است.

 پرتقال خونی، مانند همه مرکباتدارای ویتامین C و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است.

مواد لازم:

۲ فنجان ماست یونانی ساده بدون چربی

۱ عدد پرتقال خونی، پوست کنده و حلقه حلقه شده

۱/۴ فنجان گرانولا

۲ قاشق غذاخوری مغز ها ودانه های بدون نمک

۱/۴ فنجان زغال اخته تازه و شسته شده

۱ قاشق غذاخوری عسل (اختیاری)

طرز تهیه:

ماست را در ۲ کاسه سرو تقسیم کنید. هر کاسه را با نیمی از برش های پرتقال، گرانولا،مغزها یا دانه ها و زغال اخته پر کنید و در صورت تمایل مقداری عسل روی آن بریزید.

مقدار مواد مغذی در هر وعده: ۳۰۵ کالری، ۶ گرم چربی، ۳۰ گرم پروتئین، ۳۲ گرم کربوهیدرات، ۳.۴ گرم فیبر، ۲۰ گرم شکر ، ۹۸ میلی گرم سدیم

۳-سالاد پرتقال و تربچه با وینگرت مرکبات:

موادلازم برای سس:

۱ عدد پرتقال آب گرفته

۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون سبک

۱/۴ قاشق چایخوری نمک 

۱/۴ قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده

۱ قاشق غذا خوری عسل

مواد جهت تهیه سالاد:

سبزی تازه به مقدار لازم 

تربچه به مقدار لازم

مغز گردو خرد شده به مقدار لازم

۲قاشق غذا خوری پنیر بز خرد شده

 ۲ عدد پرتقال برش داده شده

طرز تهیه:

در بشقاب های سرو مقداری سبزی تازه بریزید سپس روی هر بشقاب نیمی از برش های پرتقال، برش های تربچه، گردو و پنیر بریزید.

در یک کاسه کوچک، مواد سس را با هم مخلوط کنیدو درست قبل از سرو روی سالاد بریزید.

مقدار مواد مغذی در هر وعده: ۲۲۴ کالری، ۱۴ گرم چربی ، ۶ گرم پروتئین، ۲۱ گرم کربوهیدرات، ۴.۴ گرم فیبر، ۱۴ گرم شکر ، ۲۱۱ میلی گرم سدیم

۴- مرغ با لیمو و سیر:

سیر یکی از سلاح های مخفی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. سیر علاوه بر داشتن خواص ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد توموری  به غذاها طعم و مزه خوبی می دهد.

 یک نکته برای پخت و پز  غذاهای غنی از ویتامین C: این ماده مغذی به گرما حساس است بنابراین با حرارت وپخت زیاد مقدارش کاهش می یابد. در این دستور العمل، متوجه خواهید شد که آب لیمو درست قبل از سرو به آن اضافه می‌شود تا بیشترین ارزش غذایی خود را داشته باشد.

مواد لازم:

۱ ران مرغ برای هر نفر

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر

۲عدد لیموترش یک عددبرش خورده ویک عدد آب گرفته

۱ بوته سیر که به صورت حبه ای جدا شده و پوست گرفته شده 

۱/۲ قاشق چایخوری نمک 

۱/۴قاشق چایخوری فلفل سیاه تازه آسیاب شده

۱ قاشق غذاخوری پونه کوهی تازه خرد شده

 قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه:

فر را با دمای ۴۲۵ درجه فارنهایت گرم کنید. نصف قاشق غذا خوری روغن زیتون را در یک تابه چدنی بریزید. برش های لیمو و حبه های سیر را اضافه کنید و کمی هم بزنید تا نرم شوند.

برش های لیمو و سیر را به طور یکنواخت کف ماهیتابه پخش کنید مرغ را با نصف قاشق غذا خوری روغن زیتون باقی مانده ،پونه کوهی،نمک وفلفل مزه دار کنید و روی لیمو وسیر ها قرار دهید حالا آن را در فر بگذارید و دمای فر را روی ۱۶۵ درجه تنظیم کنیدو بگذارید حدود ۵۰ تا ۶۰ دقیقه بپزد و  مرغ قهوه ای طلایی شود.

در همین حین، آب لیمو و عسل را در یک کاسه کوچک هم بزنید. پس از پختن مرغ، مخلوط را روی بریزید سرو کنید.

مقدار مواد مغذی در هر وعده: ۴۰۱ کالری، ۲۸ گرم چربی، ۲۵ گرم پروتئین، ۱۰ گرم کربوهیدرات، نیم گرم فیبر، ۳.۶ گرم شکر، ۳۸۸ میلی گرم سدیم

منبع: بهداشت

کرونا در حال اوج گیری مرگبار | زنگ خطر کرونا در کشور به صدا  در آمد​

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
ارسال نظر: